Hoe meststukjes uit staart krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hoe meststukjes uit staart krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 14:31

Ik heb een verzorgpaard, een fjord, met zomereczeem. Nu is het zo dat de zomereczeem deken altijd glijdt (al heel veel dingen geprobeerd, binnen een half uur hangt ie altijd scheef), en daardoor haar staart naar beneden houdt als ze mest oid. Je snapt m al, die mest droogt op en daardoor zitten er nu klonten mest in de staart. Ik heb het al geprobeerd met gewoon eruit kammen, maar dat lukte niet echt, de stukjes bleven zitten. Ook met wassen helpt het niet en wordt het alleen maar een nog grotere kliederboel. Helaas ligt er niet echt een ruitersportzaak op fietsafstand, wel een decathlon maar of die wat heeft om de stukjes eruit te krijgen..? Heeft iemand de gouden tip?

Anoniem

Re: Hoe meststukjes uit staart krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:32

Staat half uurtje laten weken in emmer biotex dan is alles eruit.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:33

Warm water en groene zeep. Daarna flink insprayen met antiklit of haarstuk van de action.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 14:34

Echt waar? Oh... handig! Waar krijg je biotex? En moet je dan gewoon een half uur die emmer omhoog houden? Lijkt me verdomd zwaar :+

Groene zeep lijkt me ook gewoon verkrijgbaar bij de action? En ik heb helaas geen warm water op stal...

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:38

Wassen, wassen en nog eens wassen. Vooral de aangekoekte mest goed laten weken in het water. En een vochtige staart uitborstelen + een conditioner erin. Dan blijft de poep minder plakken.

Als het past kan je misschien ook een panty over de staartwortel doen, het idee van een staartzak ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 14:40

Wassen en uitborstelen en conditioner zijn al zo goed als het kan geprobeerd. Maar ze is een beetje een tut als het op haar staart aankomt, als ze ook maar een beetje druk voelt zwiept ze haar staart heen en weer uit mijn handen.

Heeft zo'n staartzak wel nut? Ik denk dat die dan aan de deken moet, en als de deken schuift..?

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:43

Glijmiddel kan ook helpen :') :j

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:44

MorganeR schreef:
Echt waar? Oh... handig! Waar krijg je biotex? En moet je dan gewoon een half uur die emmer omhoog houden? Lijkt me verdomd zwaar :+

Groene zeep lijkt me ook gewoon verkrijgbaar bij de action? En ik heb helaas geen warm water op stal...

Warm water van thuis meenemen in een thermoskan?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 14:45

Heb je daar genoeg aan? Een thermoskan water voor een hele staart?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:55

Als je er gekookt water meeneemt en dat op stal mengt met koud zodat je warm water hebt, kom je een heel eind met de staart waar het vies is nat te maken en in te zepen om de harde klonten weg te halen. Uitspoelen kun je gewoon met koud doen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 14:58

Ja als je het zo bekijkt wel ja. Ik dacht gewoon een kannetje lauw water :+ Dat was wel wat weinig geweest.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:59

waterkoker mee naar stal.
Ik week de staart 5 minuutjes in biotex (idd, de emmer 5 minuten tillen), daarna met (zilver)shampoo wassen, uitspoelen met de tuinslang.
Antiklit erin en uitborstelen!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 15:00

En is dat biotex helemaal niet gevaarlijk voor de staart ofzo? Ik heb het opgezocht en vind alleen maar biotex om kleren te wassen.

Heeft zilvershampoo een beter effect dan gewone shampoo?

Saab99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:03

Zilver shampoo is voor (wit)blond en grijs haar dus het maakt het ook mooi wit

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:03

Ik neem ook altijd net gekookt water mee naar stal. Ruim genoeg om een emmer mee warm te krijgen, lauw. En de waterkoker zelf even meenemen en aansluiten is natuurlijk bijna net zo makkelijk.
En inderdaad, flink wassen met groene zeep en een hele lading antiklit erin. Ik doe ook nog wel eens goedkope conditioner in het onderste stuk van de staart :j. Blijft ie een stuk schoner/schoner te borstelen van.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 15:09

Ik denk dat ik dan liever voor de groene zeep ga dan voor de biotex, puur omdat het wat veiliger en gezonder lijkt. Het is een fjord dus ze heeft wel wat wit (nu gelig) in haar staart, kan dat ook weer mooi wit worden haha.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:13

Biotex kan prima en veilig gebruikt worden hoor. Is idd een gewoon middel voor in de wasmachine.
Maar als je zelf bv een plekje hebt wat wat ontstoken is kan je dat ook prima even in de biotex weken.
Voordeel van Biotex is dat ze er bv ook geen jeuk van krijgen en de haren worden er ook nog eens wat zachter van.
Vieze witte staarten knappen er ook nog eens super van op.

Waarschijnlijk krijg je het er nu niet in 1x helemaal uit, maar dan een paar keer doen. Bv gewoon een paar dagen achter elkaar.
En daarna bij blijven houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:14

Biotex is beter dan groene zeep daar krijgt mijn paard jeuk van biotex is schoner.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 15:18

Ik ga er morgen even met 'gewone' voor mensen bedoelde antiklit spray tegenaan van Glisskur. Als dat niet werkt ga ik even langs de AH.

Maar even terugkomend op die staartzak om daarna bij te houden, hoe werkt dat precies?

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:34

MorganeR schreef:
Ik ga er morgen even met 'gewone' voor mensen bedoelde antiklit spray tegenaan van Glisskur. Als dat niet werkt ga ik even langs de AH.

Maar even terugkomend op die staartzak om daarna bij te houden, hoe werkt dat precies?

AUB wassen met biotex of groene zeep. Dat is veel beter voor een paardenhuid dan de chemische troep (parabenen ed) die in merkshampoo zit.

Zo iets bedoelde ik eerder http://www.divoza.com/collectie/paard/d ... preen.html
Dan hoef je alleen zo'n kous schoon te wassen ipv telkens de gehele staart.

Heeft die fjord een zware staart? Dan is uitdunnen en/ of bij de staartwortel wat opscheren misschien ook een optie.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 15:45

Ze heeft een zware staart, dat wel, maar ze heeft ook zomereczeem dus ziet de staart er niet tiptop uit. Dit is al aan de verbeterende kant maar voordat ze de deken had heeft ze flink geschuurd.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:47

MorganeR schreef:

Een waterkoker meenemen naar stal? Kun je warm water mee maken zoveel je nodig hebt.

Biotex is gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Bij de wasmiddelen.
Neem dan wel de groene.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:56

TS: Op laten drogen en met een harde borstel eruit borstelen. Zo doen wij het op het werk ook en dat lijkt op dit moment de beste oplossing. Eventueel naspoelen met lauwwarm water, als het een "blond" paard betreft. ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 17:53

Okay, dan zal ik dat doen! Ik wil namelijk geen hele doos/bak groene zeep of biotex hier hebben staan als het ook zonder kan.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 17:58

Ik doe het ook altijd met de borstel.. Sommige stukjes willen er echt niet uit, en als het aan de binnenkant zit en het valt niet op knip ik er wel eens een stukje uit.