ervaring gevraagd aangaande strokorrels / inloopstal..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

luzerne

ervaring gevraagd aangaande strokorrels / inloopstal..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:56

Onze inloopstal is 7m breed bij x 5m diep en voorzie ik in de winter van een dikke laag rapsodi en in de zomer een klein gedeelte van de stal omdat ze ook zonder bodembedekking hier gaan staan plassen en de rapsodi absorbeert dan razend snel de ammoniak lucht ed op, dit voldeed tot voor kort prima maar nu hebben we er een merrie bij die graag slaapt in de stal ( de rest voornamelijk buiten op t zand) ze ligt nu regelmatig in de drek van de andere paarden.
Voor de winter wil ik liever een semi-permanente bodem bedekking, ( potstal idee) heb inmiddels veel info verzameld over de stro korrels en denk dat ik hier wel blij van ga worden... nou wil ik graag weten wat de ervaring is betreffende het naar buiten uitlopen van de korrels..
Er hangt een zwaar stroken-kunststof-gordijn voor de in/uitgang..aan de buitenzijde een watergoot maar geen drempel. De rapsodi kleeft aan de hoeven en vind ik tot wel 5 meter buiten de stal terug.

nb: voorheen hadden we rubber tegels en daar de rapsodi op maar in die stal lag straatwerk en kon de urine "weglopen" onze huidige stal heeft een beton vloer en daardoor kan de urine niet weg onder de rubber tegels en wordt het een vieze bende..;-(

ben benieuwd naar jullie ervaring..

lady62

Re: ervaring gevraagd aangaande strokorrels / inloopstal..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:07

Strokorrels blijven in de hoef en aan de buitenkant van de hoef plakken en drogen ze erg uit.
Dat kan zo vast gaan zitten dat je het er haast niet meer af krijgt.
Verder vind in het goed spul het word een vaste laag die wel erg compact word dus zwaar om te verwijderen.
Zorg er gewoon voor dat de paarden er niet constant in staan want ik vind dat een drama .
Het loopt niet uit naar buiten als je het eerst wat vochtig maakt dan blijft het prima liggen.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:16

Ik vond het drama, moeilijk om goed te houden en droogt de hoeven onwijs uit. Ben overgegaan op houtmot en dat werkt een stuk beter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:25

ik heb het ook in de schuilstal liggen, uitloop valt mee, maar ik leg het ook niet totaan de opening zeg maar, wel heb ik mijn vraagtekens bij een potstal wijze, imo is strokorrels dara niet voor geschikt, ik haal het gewoon wekelijks leeg.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:27

Mijn mening is dat strokorrels niet geschikt zijn voor een potstal. Uitdrogen van de hoeven heb ik werkelijk nog nooit van gehoord of gemerkt. Ik gebruik al jaren strokorrels hier.

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:29

Die van mij lopen wel wat korrels naar buiten maar dat vindt ik geen ramp.
Ook heb ik nog geen uitgedroogde hoeven gehad door de korrels....
Ligt er denk ik wel heel erg aan wat de kwaliteit is van de korrels.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 14:16

De strokorrel stal is onder mijn aandacht gekomen toen we op vakantie waren met de paarden, de stal was hartstikke droog, dagelijks drollen wippen en aan harken en hij lag er perfect bij..dit effect krijg ik niet met rapsodi of vlas ed omdat je die inderdaad wekelijks leeg trekt.. Topic ook met veel belangstelling gelezen hier op bokt waarin ze 6 weken lang verslag deed van de bodem gesteldheid.

Maar dit betreft allemaal dichte stallen.... Een loopstal is toch echt wat anders..
De jongens doen er hun ontlasting in waardoor mijn meisje die er t liefst in slaapt een behoorlijke natte stal heeft..ik kan haar wel apart zetten en " ophokken" maar het zijn scharrel paarden ze dwarrelen overal en nergens dus dat zie ik niet zitten..

Denk dat ik t gewoon een winter ga proberen...
Het idee achter super absorberende korrels is belangrijker dan t feit dat ze het mee naar buiten nemen aan hun hoeven...

Goed idee om het niet tot aan de ingang te laten lopen maar een stukje er van af dat zal ook vast uitmaken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 22:17

je kunt voor de uitgang/paddockzijde een rij rubber matten leggen, daardoor heb je een soort verhoginkje/drempel waardoor het strooisel minder snel naar buiten verhuist. Geen ervaring met strokorrels. Hier heb ik de stal nu leeg met alleen matten en beetje spul op hun toilet. Slapen doen ze buiten en heb de paddock extra laten draineren. Was niet tegenaan te strooien omdat ze er 24/7 als toilet gebruik van maakten in de paddockmaanden en de mest er ook doorheen liepen. Wil graag paardenmatras hebben om ze zachte schone en droge ligplaats te bieden en dan een wc hoekje opstrooien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 10:14

Het is sowieso handig om een schopstok voor de ingang te hebben. Zodoende blijft het meeste aan bedding hier achter en wordt niet naar buiten gelopen.
Strokorrels blijven idd in de hoeven zitten (bij het ene paard meer als bij het andere) en die plakkaten vallen er of buiten af of zitten muurvast als je niet dagelijks de hoeven leeghaalt.

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een HIT-matras en een klein randje bedding/strokorrels hier achter om de urine op te vangen.

simone46

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:00

ik heb ook een uitloopstal met strokorrels en dat bevat heel goed. Er liggen dikke matten in de stal en een klein vast laagje strokorrel. Ik haal dagelijks de mest eruit en de natte plekken hark ik door of als het erg wordt haal ik die eruit. 1 x per 14 dagen een laagje strokorrels er weer op en de stal blijft keurig!

Ik had alleen vorig jaar een ander, goedkoper merk geprobeerd maar die vonden de paarden te lekker, dus nu weer terug naar Strovan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:06

Hier vinden ze de Strovan juist erg lekker :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:39

Hier bevalt houtkorrel beter dan strokorrel, ook in een inloopstal :)

De oude inloopstal heeft dunne rubber drainagetegels en een bodem waarin wel wat nattigheid weg kan lopen. Daarop dus houtkorrel, dit blijft hier een stuk losser / zachter / veerkrachtiger dan de houtkorrel die elke keer een hard plakkaat werd -O-

In de nieuwe inloopstal liggen alleen dikke rubber drainagetegels, hier expres geen strooisel om te voorkomen dat ze het helemaal vol piesen, wil ik niet hebben daar op de betonnen vloer en met de zadel / voerkamer er achter.

Ik zou in jouw geval denk ik ook kijken voor een hoekje met een comfortabele paardenmatras voor de dame, met een beetje geluk willen de heren daar niet op plassen omdat het spettert :P

Dan kunnen zij gewoon in het strooisel piesen en kan de merrie droog op de matras slapen....als ze dat wil :)

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-14 11:47

@pmarena, geinformeerd bij onze bioboer waar we t mest brengen die ziet liever geen houtkorrel aangezien het langer duurt voordat het geheel verteert/ opgenomen is..
en een matras durf ik niet aan , het matras is behoorlijk kostbaar en als ik kijk hoe de mannen de rubbertegels in de vorige stal volledig onder plaste denk ik dat ze het bed ook niet ongemoeid laten..;-(

Barb12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:51

Ik zou zelf gaan voor Aubiose. Heel geschikt om op te potten en het wordt een mooie compacte laag die vocht goed opneemt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:54

Hier strokorrel in een loopstal.
Het ligt er nog maar een kleine week in, maar tot nu toe lijkt het een mooie vaste laag te blijven. De paarden blijven ook erg schoon (ik heb een schimmel). We moesten wel goed bevochtigen omdat een van de paarden de korrels wilde eten.
Tot nu toe kleeft het niet in de hoeven, ik hoef juist niet meer uit te krabben aangezien ze steeds leeg zijn.
Ik ben benieuwd hoe het over meerdere weken bevalt.