Hoe veel balen stro per maand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje17

Hoe veel balen stro per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 10:31

Hoi!

Binnenkort komt mijn paard aan huis te staan, en ik vroeg me af hoe veel balen stro je maandelijks gebruikt voor een stal van 3,5m bij 3,5m. Dus aan hoe veel balen hebben jullie maandelijks genoeg voor 1 paard?

Alvast bedankt :j .

Ik heb nog een plekje vrij thuis vanaf 1 december voor 1 paard of pony, in de zomer 80 euro, in de winter 130. link staat in mijn onderschrift.

aikon

Re: Hoe veel balen stro per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:41

Ligt aan hoe dik jij je paard in het stro wil hebben staan, hoe smerig/schoon is je paard, eet je paard stro, hoeveel uur per dag staat ie op stal? Dit zijn dingen die allemaal mee spelen bij stro verbruik.
Voor het ene paard heb je genoeg aan 1 pakje per week en een zwijn die ook nog eens elke dag zijn halve box leeg eet kan je zomaar 4 balen per week nodig hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:50

Wij hadden voor afgelopen winter een box van 5x6 ongeveer waar 2 paarden in overnachtte. (Overdag stonden ze in de wei)
Hier gingen er (beetje afhankelijk van de kwaliteit) na het uitmesten 3 hele balen in en de rest van de week had ik dan genoeg aan 1 of 2.

Als de paarden de wei op gingen haalde ik de ergste mest er uit en soms een pisvlek en strooide dan bij.

Dus als we uit gaan van 4 in de week x 52 weken = 208 : 12 = 17,3 balen per maand
Als we uit gaan van 5 in de week x52 weken = 260 : 12 = 21,6 balen per maand

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:45

Ook het hoevaak uitmesten heeft invloed. En ben je zuinig met uitmesten, of juist ruim? Bij mijn paard gaat er dagelijks van een grote baal een halve plak in, dat staat gelijk aan denk ik 1/3 van een kleine baal. Ik mest dagelijks de mest (met mestboy, dus gaat weinig stro verloren), en 3 keer per week de natte plek. Paard staat overdag buiten, avond en nacht op stal.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:48

hier 3 pony's , waarvan 1 echte smeerkees. Staan alleen s'nachts op stal , halve stal met rubber matten . Rest stro met daaronder een laagje zaagsel voor vocht. gebruik ongeveer 2 baaltjes per week.
1 x per week helemaal leeg, verder elke dag drollen en natte plekken weg.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:50

Op de stal waar ik hielp deden we 0,5 a 1 pak per 2 dagen. De andere dag werd gewoon de mest eruit gehaald maar niet bij gegooid. Dus het kwam op een 3 pakken per week. Dat waren wel kleinere stallen.
Ik denk dat je dus met een 4-tal zeker goed zit, zal wel ruim zijn maar beter wat minder dan gerekend dan wat meer he.

Maar hangt volledig af per paard. Er stond er eentje die maakte een stuk vrij van stro en deed daar haar behoefte. Bij haar kwam je dus makkelijk toe met 1 pak max. 2 pakken per week. Er zijn ook paarden die de helft opeten, of alles onder elkaar draaien. Daar ga je waarschijnlijk wel dagelijks een pak moeten ingooien. Als het niet meer is.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 12:10

Jaren geleden kwam ik redelijk uit met een half pak per dag. Soms een pak erbij voor wat meer volume.

Nu mest ik bijna niet meer en staan de paarden tevens op matten en stro, dus hoeft er een minder dikke laag in.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 15:28

Ik mest dagelijks de stallen, alles wat vies is er uit, en vul dat aan met minimaal 1/2 baal stro per dag. (meestal iets meer) De stallen staan bij mij op de dag open, zodat de paarden in en uit kunnen lopen en 's avonds gaan de deuren dicht. Als er om de een of andere reden veel is uitgegaan met mesten vul ik de stal aan tot de paarden tot aan de enkels in het stro staan, ongeacht de hoeveelheid.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:07

ik gebruik gemiddeld een halve baal stro per paard per dag. Vrij schone paarden die op vaste plaatsen hun ontlasting doen. Onder de stal is een gierput die de urine opvangt en tot halverwege de stal heb ik een rubberen mat.

Misschien van belang: als mijn paarden op stal staan is dat alleen voor de nacht en de volgende dag staan zij al voor zes uur buiten.

nijland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:17

Ik heb op 2 pensionstallen gestaan welke allebij een halve baal per dag per paard gaven, ben hier altijd goed mee rond gekomen.

anoukwendy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:38

Ik heb voor 3 paarden in ze zomer een baal van 300 kg, in de winter 2 a 3, ligt eraan hoe vies de stallen zijn. Maar ik gooi er eens in de tijd heel veel in, met van die dijkjes langs de muren. In de zomer doen ze dan 4 weken maar het stro, in de winter 1/2 en eentje is heel schoon dus die doet ongeveer 3 weken ermee.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:40

wij hebben de ene week 3 balen en de andere 4 balen, en daar komen we heel goed van uit. Paard komt er 6 uur uit per dag

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:50

Jeetje, wat gebruiken jullie allemaal veel stro! Mijn paarden kunnen de hele dag in en uit lopen, staan alleen 's nachts binnen in een best pak, maar ik gebruik nog niet eens 1 baal per week. Haal iedere dag de mest eruit en mest 1x in de week goed. Ik moet eerlijk zeggen, het zijn ook wel schone paarden!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 07:58

Om wat voor balen gaat het? Kleine strobaaltjes neem ik aan? Of de gewone groten?

Bokkertje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 08:01

Ik mest iedere dag hebben een inloop stal in de winter 1 pak per stal per week. Nu is de stal leeg (rubbere mat) want ze slapen liever buiten in het zand. Kleine baaltjes. Strooi liever niet te veel op omdat ze het anders opeten

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 09:18

Misschien leuk voor de vergelijking..
Op de manege waar ik werkte gingen er gemiddeld 3 of 4 grote balen stro doorheen per dag.
Op maandag haalde we alles er uit, meestal rond de 8 balen nodig om weer op te strooien.
Dinsdag konden we dan meestal af met 2 balen.
Woensdag t/m zaterdag dan 4
En zondag kregen alleen de erg vieze paarden wat bij en lukte dat met 1.

8 + 2 + 16 + 1 = 27 balen per week x 52 = 1404 : 12 = 117 grote balen in de maand :)

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:04

Ik zou op 4 kleine pakjes stro per week rekenen per paard.
Dan kun je dagelijks een half pak opstrooien en dan eens per week een heel pak erin nadat je alle natte plekken eruit hebt gehaald.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:38

Ik sta de laatste jaren op vlas, maar volgens mij verbruikte ik max 3 balen per week.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:39

Wow wat een hoeveelheden komen hier voorbij :wow:
Mijn paard staat overdag buiten. Ik kan het met 1 tot 1,5 pak per week redden, zo'n 6 per maand schat ik.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 12:44

Ze stonden de hele dag op stal, dus dan wordt het flink vies. 1/3 baal per dag had ik wel nodig. Waren kleine baaltjes van een plak of 10.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:07

Toen ik nog stro gebruikte was ik 3 a 4 balen kwijt om de stal te vullen (stal was 5m x 3m)
Daarna 1 a 2 plakjes per dag om op te vullen.
Pony was extreem schoon (plast op 1 plek, poept op 1 plek) at geen stro.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:11

Mijn paard staat in een box van 4x4 meter, om de stal te vullen gebruik ik ongeveer 1.5 baal stro (hij staat dan kniehoog in het stro) Hij komt 8u per dag buiten en wordt dagelijks gemest, na ongeveer 1.5 week merk ik dat de laag stro wat uitgedund is en dan gooi ik er een halve baal in. Ik doe dus ongeveer 3 weken met een baal.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 13:50

Voor mijn 2 Shetten in een grote in-en -uitloopstal (4,5 bij 6) met ook bestro-de uitloop aan paddock 2 kleine baaltjes stro per week. Gemiddeld, want bij smerig regenweer komt daar wel een baal stro in de week bij (ze lopen de nattigheid dan de stal in naar binnen)
Ze knabbelen er ook wat van, maar niet veel, aangezien ze merendeels hooi krijgen.
Dus dat zijn er 8-10 per maand.

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:01

Mijn paarden komen in de winter bij erg nat weer, ongeveer 9 tot 11 uur op stal 's nachts. Als ze een hele week 's nachts op stal hebben gestaan gebruik ik een half baaltje stro per week per stal. Ik mest wel heel erg precies uit, dus alleen de drollen en erg nat stro eruit.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 14:04

Daar is niks van te zeggen hangt erg af van je paard. Bij onze tinker denk ik een baal per dag bij s nachts op stal. Die maakte altijd een grote smeerboel van zijn box, s avonds veel stro erin en s ochtends een bende bruine stinkende drab aantreffen. Onze oude merrie had aan een krap half baaltje meer dan voldoende.

Het hangt daarnaast ook af van je soort stro, tarwe, gerst of haver stro zijn daar allemaal anders in, het een absorbeert beter, het andere wordt meer gegeten.