Paddock aanleggen in weiland

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TokkieTor

Paddock aanleggen in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:15

Hoi allemaal,

Wij gaan binnenkort verhuizen met ons paard naar een nieuwe plek. Eigenlijk is het een weiland en er zijn nog geen voorzieningen voor paarden (afgezien van een schapenstalletje met te lage en smalle ingang), we moeten dus nog alles aanleggen.

Een paddock is op dit moment het meest belangrijk, omdat dit het meeste werk zal zijn, het nu nog goed weer is en we zeer binnenkort zullen verhuizen. Ik heb al wat rondgekeken naar verschillende mogelijkheden voor de ondergrond van de paddock maar vind het moeilijk wat nou echt een goede manier is. Voor de hekken hebben we wel ideeën, maar de ondergrond is natuurlijk ontzettend belangrijk.

We willen dit graag zo goedkoop mogelijk oplossen, het liefst zelfs met spullen die gratis af te halen zijn via bijvoorbeeld Marktplaats, omdat het een huurweide betreft en we nooit weten wanneer we daar weer weg moeten. Op de plek waar we weg gaan ligt een rijbak (20x40) vol met zand dat we kunnen meenemen, omdat deze bak gesloopt zal worden. Er ligt zelfs een drainagesysteem onder, maar of dat nog werkt en hoe we dat eruit kunnen krijgen is voor nu nog even niet duidelijk.

Wat raden jullie aan qua ondergrond voor op een (laagliggend) weiland? Ik zie bijvoorbeeld betonplaten, rubbertegels, 'Equitrack' en dat soort harde dingen voorbij komen, maar ook houtsnippers. Ik zie het zo voor me dat er eerst een harde ondergrond komt en daaroverheen een berg zand, zodat het paard ook kan rollen. Daarnaast zoeken we natuurlijk ook een manier om het regenwater af te voeren, zodat het niet een grote natte bende zal worden. Of we het drainagesysteem kunnen meenemen is dus nog onduidelijk, is er eventueel een andere oplossing (ik las iets over diepen gaten met kiezels en worteldoek erover)? We hebben trouwens wel wat agrarische machines tot onze beschikking, dus qua graven en vervoeren zit het allemaal wel goed.

Is er een simpele en goedkope oplossing voor het aanleggen van de ondergrond van een paddock? En hebben jullie misschien nog algemene tips voor het aanleggen van een paddock/stal, iets waar we bijvoorbeeld echt op moeten letten?

Alvast enorm bedankt!

Groeten,
TokkieTor
Laatst bijgewerkt door TokkieTor op 25-09-14 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

xBostonx

Re: Paddock aanleggen in weiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:21

Wij hebben onze paddock en rijbak ook zelf aan laten leggen. Allebei gedraineerd door een goed bedrijf en wij zouden niet anders willen. Alleen bij echt strenge vorst wordt het zand wat hard (met wat zon erop middags gewoon weer zacht en goed rijdbaar) en zelfs bij ernstige buien weinig last van plassen. Met het noodweer was her binnen een dag weer droog op een klein plasje na. Wij hebben er wel speciaal zand in, prijs viel mee maar zou even moeten kijken hoe het heette. Ook het afgraven en draineren viel mee als je ziet hoeveel profijt wij ervan hebben. Voor meer info kun je me pben, ik heb de offerte nog wel bewaard.

TokkieTor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:26

xBostonx schreef:
Wij hebben onze paddock en rijbak ook zelf aan laten leggen. Allebei gedraineerd door een goed bedrijf en wij zouden niet anders willen. Alleen bij echt strenge vorst wordt het zand wat hard (met wat zon erop middags gewoon weer zacht en goed rijdbaar) en zelfs bij ernstige buien weinig last van plassen. Met het noodweer was her binnen een dag weer droog op een klein plasje na. Wij hebben er wel speciaal zand in, prijs viel mee maar zou even moeten kijken hoe het heette. Ook het afgraven en draineren viel mee als je ziet hoeveel profijt wij ervan hebben. Voor meer info kun je me pben, ik heb de offerte nog wel bewaard.

Hoi xBostonx, bedankt voor je snelle reactie! Klinkt allemaal fantastisch wat jullie hebben! Ik heb mijn post zojuist aangepast; omdat het een huurweide betreft willen we er niet te veel geld in steken. :) Maar ik ga toch nog eens kijken of we het drainagesysteem uit de oude bak mee kunnen nemen.

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:32

Bij een huurweide zou ik het ook niet doen idd! Daar is het toch wat te prijzig voor. Misschien wel een goed idee, als je de drainage al mee kunt nemen. Repareren als dat nodig is zal al een hoop schelen in de kosten lijkt me. Zorg wel dat je het een goed bedrijf laat doen. Als de drainage niet diep genoeg ligt kan er materiaal uit steken aangezien het zand niet steevast blijft liggen. Haha hoe dan ook, als je het hebt wil je nooit meer zonder. Succes met de verhuis! :)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:33

I hate to rain on your parade, maar check ook even het vigerende plaatselijke bestemmingsplan en de gemeentelijke verordeningen. Het zou zomaar kunnen dat een paddock, zoals jij deze wilt aanleggen, gezien wordt als een bouwwerk waarvoor je een omgevingsvergunning nodig hebt. Verder zul je, als je er zand in laat storten, wellicht ook nog moeten afkomen met een chemische analyse van dat zand en/of een certificaat van herkomst.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:04

wij hebben onlangs de winter paddock uitgebreid met kunststof grastegels... opgevuld met zand...resultaat....droge ondergrond waar de paarden zelfs overheen kunnen rennen zonder problemen..!
aanschaf: gebruikt via marktplaats..!! investering: minimaal en evt te verwijderen als je weer verhuisd..!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 10:06

Eirikur schreef:
I hate to rain on your parade, maar check ook even het vigerende plaatselijke bestemmingsplan en de gemeentelijke verordeningen. Het zou zomaar kunnen dat een paddock, zoals jij deze wilt aanleggen, gezien wordt als een bouwwerk waarvoor je een omgevingsvergunning nodig hebt. Verder zul je, als je er zand in laat storten, wellicht ook nog moeten afkomen met een chemische analyse van dat zand en/of een certificaat van herkomst.

Inderdaad.
Op mijn stuk land mag ik helemaal niets. Geen zand storten, geen tegels leggen, niets mengen met het zand. Gewoon helemaal niets. Roeien met de riemen die je hebt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:30

Weiland zonder bouwblok mag je bijna niets mee doen. Inderdaad checken voor je verhuist wat er wel en niet kan!

vaak heb je vergunning nodig voor de dingen die je wilt doen om het beter te maken. Zand opbrengen, afgraven/ontgraven, houten hekwerk plaatsen hoger dan 1 meter, stal bouwen, verharden etc. Als je geluk hebt en de "honden slapen" kan het goed gaan, maar men gaat steeds meer handhaven en dan moet je alles weer herstellen en afbreken.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 22:31

Bontekontje schreef:
wij hebben onlangs de winter paddock uitgebreid met kunststof grastegels... opgevuld met zand...resultaat....droge ondergrond waar de paarden zelfs overheen kunnen rennen zonder problemen..!
aanschaf: gebruikt via marktplaats..!! investering: minimaal en evt te verwijderen als je weer verhuisd..!

Heb jij hier foto's van? Ik heb een stenen paddock maar wil graag uitbreiden met zand.
Gaat het zand niet mengen met de.ondergrond?

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 07:53

Rivendell, met alle plezier.. Geen idee hoe ik ze hier upload als je mij je mail in pb stuurt zend ik je foto s