mestonderzoek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loesjeislief

mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 15:15

Ik heb even een vraagje. Er heeft bij ons op stal een shet gestaan die dus bloedwormen en spoelwormen had. Nu stond deze in een groep met shetten. Die van mij stond op een ander stuk land de kleintjes en grote dronken wel uit een grote ton water. Kan je zo ook besmetting overbrengen of gaat het alleen via mest?

En als je een mestonderzoek wil laten doen moet je het dan ook echt allemaal doen. Want hoe groot is als iemand een mestonderzoek doet en laat ontwormen dat de dan weer besmet kan raken door een paard waarbij geen mestonderzoek is gedaan? Is het paard dan beschermd of kan het dan toch nog besmet worden?

tet70

Re: mestonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:25

ik zou voor de zekerheid een mestonderzoek laten doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 15:53

Ik zou voor de zekerheid alles gewoon ontwormen... Bloedwormen haal je niet uit een mestonderzoek.

cadansje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:08

Ik zou idd voor de zekerheid mestonderzoek laten doen.
Gewoon alles direct ontwormen is natuurlijk ook een optie.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 17:48

Ze worden over een week allemaal ontwormd. Dat gebeurt 2x per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:49

Dan zou ik me geen zorgen maken :) neem dan wel een wormmiddel dat ook voor bloedworden is want dat zijn ze niet allemaal.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:31

Yvank_ schreef:
Ik zou voor de zekerheid alles gewoon ontwormen... Bloedwormen haal je niet uit een mestonderzoek.

Vreemd, hier worden ze er wel op getest hoor. Een van de paarden heeft er iets last van, de andere 2 totaal niet. Ze staan altijd bij elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:34

Pas dan maar op want het is allang bewezen dat op bloedwormen testen uit mest niet betrouwbaar is dan moet je echt een bloedonderzoek doen... Want anders missen ze geregeld eitjes etc... Geven dierenartsen ook aan :) .

Je zou niet de eerste zijn waarbij paard schoon is van bloedwormen of het maar een beetje heeft en later toch vol blijkt te zitten..

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 20:21

Bloedwormen zie je volgens mij wel, maar de ingekapselde larven niet. Vooral bij jonge en oude paarden, moet je hier alert op zijn, of bij mindere weerstand, ziekelijke paarden.
Inderdaad, niet alle wormmiddelen werken tegen de bloedwormen. Ik meen moxidectine wel.

Summer7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:18

Gewoon voor alle zekerheid !

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:27

Wormbesmetting kan bijna niet via de waterbak gebeuren. Wormbesmetting in een weiland gebeurd doordat paarden de wormeitjes uitmesten waarna ze via het eten van gras weer opgenomen worden.

Wormeitelling is inderdaad niet zo betrouwbaar als het voor doet komen. Eitjes komen om te beginnen al niet met een constante hoeveelheid uit het paard, de ene hoop kan veel meer bevatten dan de ander.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 11:32

RianneH schreef:
Wormbesmetting kan bijna niet via de waterbak gebeuren. Wormbesmetting in een weiland gebeurd doordat paarden de wormeitjes uitmesten waarna ze via het eten van gras weer opgenomen worden. ..
En als een ander paard net een hap van dat gras genomen heeft en meteen daarna gaat drinken kán er een eitje in de waterbak vallen die weer door een ander paard opgenomen wordt met drinken....

Het klinkt misschien ver gezocht, maar is zeker niet onmogelijk.

@loesjeislief: 2x per jaar ontwormen is voor een groep paarden in één wei veel te weinig. Zeker als de hele groep bij elkaar blijft staan terwijl ze net ontwormd zijn. Mocht er al een wormbesmetting zijn dan zal niemand dat in de mest opzoeken laat staan dat je weet welke pony de besmetting heeft. Hierdoor kun je na het ontwormen na 3 weken weer een besmetting hebben omdat dan de larven uitkomen en wederom alles kunnen besmetten.

celinetsjil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:29

Er is bij ons laatst mestonderzoek geweest naja we moesten het opsturen of wegbrengen (was erniet bij)

Maar weet wel dat we ze net ook ontworm hebben !