Wat voor kruid is dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ine23

Wat voor kruid is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 08:33

Aankomende zaterdag verhuizen mijn lieve paardjes normaal gezien naar ons nieuwe huis, waar ze in de 'achtertuin' komen te staan. Nu zijn we alles aan het voorbereiden om 1 van de weilanden goed klaar te hebben, net als de stallen en paddock.

Gisteren kwamen we alleen dit kruid tegen op de wei. Het woekert erg en groeit op sommige plekken zo dat een kwart tot een derde van het weiland bedekt is. Ik heb al wat opgezocht en denk dat het een kruid uit de rozenfamilie is, het lijkt wel op zilverschoon al is het volgens mij kleiner van blad en minder dik. Het prikt/tintelt ook wel wanneer je er met je slippers doorwandelt.

Dus, de grote hamvraag: wie herkent dit en zo ja, is dit een giftige plant? De paarden zouden een dagdeel op het land staan, verder op de zandpaddock met hooi ivm gevoeligheid voor teveel gras (en dat staat er ook veel).

Afbeelding
Afbeelding (met de tip van de schoen van mijn vriend ermee op, maat 47 ter indicatie van de grootte van het blad :') )

Ik probeer vandaag nog wat duidelijkere foto's te maken en een plantje in z'n geheel los te krijgen van de rest. Dat er ook boterbloem tussen groeit heb ik ook al gezien.

MeMarijke

Re: Wat voor kruid is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:41

Heb je ook foto's van de plant met bloemen of vruchtjes? Met alleen blad kom je qua determinatie meestal niet verder dan familie.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 08:43

Volgens mij staat er jammer genoeg niets meer in bloei van deze plant, maar ik ga vandaag eens kijken of ik er nog 1 spot! En ik ga op zoek naar vruchtjes :j .

LalaVita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:44

Het lijkt wel een beetje op zevenblad. Dat woekert ook heel erg.

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 08:51

Het is geen zevenblad. Ik denk dat het zilverschoon is. Zijn de onderkanten van de bladeren wat lichter? (Zilverschoon heet zo, omdat de onderkant van het blad zilverkleurig oplicht onder water).

Zilverschoon heeft gele bloemen (die op boterbloemen lijken). Volgens deze site is het zelfs gezond:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... choon.html

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 08:54

Dat ga ik vanmiddag meteen bekijken! Het huis is in NL dus ik heb daar nog geen internet, maar laat het dan 's avonds weten.

Als het zilverschoon is, hoe giftig is dat dan? Op Engelse sites staat er dat het graag gegeten wordt door paarden en op Nederlandstalige sites staat er dat het giftig is wanneer ze er veel van eten. Maar dat is met boterbloem ook zo en daar blijven ze gewoon af...

Edit: Ja dat soort sites vond ik ook al! Zou het dan gewoon: overdaad schaadt zijn? Ik durf ze er echt niet een paar uur op zetten als ze er ziek van kunnen worden. Dan moet ik maar even met onkruidverdelger aan de slag en moeten de paardjes maar op een minder ideaal stuk (meer werk nog aan voor ons :+ ).

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 11:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:24

Wilrieke schreef:
Het is geen zevenblad. Ik denk dat het zilverschoon is. Zijn de onderkanten van de bladeren wat lichter? (Zilverschoon heet zo, omdat de onderkant van het blad zilverkleurig oplicht onder water).

Zilverschoon heeft gele bloemen (die op boterbloemen lijken). Volgens deze site is het zelfs gezond:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/nat ... choon.html

Zilverschoon inderdaad, alleen niet zo schoon om je weiland en/of tuin te hebben.
Onkruid van de bovenste plank.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 11:30

Heb je er ervaring mee? Hoe bestrijdt je het? Zware onkruidverdelger gebruiken of bij zo'n plaag echt gewoon overwegen om opnieuw te laten ploegen en inzaaien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:33

}:) met heel veel geduld handmatig uitgraven. Geen grapje, succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:35

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:36

is het niet potentilla?

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 11:38

Morganlefay schreef:

1 hectare :') . Oh help... :+

En paarden kunnen er sowieso ook écht niet op he? Zelfs niet voor een uurtje? Moet ik toch even gaan nadenken...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:44

Morganlefay schreef:

Hmm Zilverschoon staat hier niet als giftig bestempeld
http://www.paarden-blaadjes.nl/diversen/onkruiden.html

Uitgraven van zo'n heel weiland lijkt me eigenlijk ondoenlijk.
Spuiten met onkruidverdelger, maar dan zou je een poosje niet kunnen beweiden. Wel weer milieubelastend uiteraard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:16

geerke schreef:
is het niet potentilla?

Yep, zelfde familie

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 19:21

Gelukkig zit het maar op 1 landje en de buitenbak, die toch weer doorgereden moet worden, vandaag even alles gecheckt! Ze gaan dus voorlopig op een landje zonder zilverschoon en dat gaan we dan wel bestrijden, nog even kijken hoe (als het dan toch meevalt qua hoeveelheid misschien toch de pluk-met-wortel-en-al-methode toepassen :) ).

Het lijkt me wel zilverschoon, heb vandaag even zo'n plant van dichterbij bekeken. Onderaan witachtig van kleur en het zit inderdaad met rozetten in de grond.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 19:25

geerke schreef:
is het niet potentilla?

Wel dus, en zeer waarschijnlijk Potentilla anserina.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 23:15

Je kan tegen zilverschoon (= Potentilla anserina) gaan spuiten met produkten als Bofix of Starane Kombi (in Belgie verkrijgbaar bij AVEVE, niet in Nederland verkrijgbaar) dat zelfs de meest hardnekkige onkruiden bestrijdt. of als je niet van bestijdingsmiddelen houdt de plantjes met wortel en al uitsteken en verwijderen

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 21:09

Hoi ,

we hebben het ook staan op het land . Het is niet giftig paarden eten het gewoon niet op. die zijn gelukkig best selectief in hun eten. Wat je er aan kan doen is gewoon steeds er afmaaien. En dan kan het gras weer groeien en dan zal het vanzelf verdwijnen. En in het voorjaar moet je zorgen dat je land weer voedingstoffen krijgt en dat het gras weer kan groeien. En dat is wel een hoop werk maar dan krijg je wel een mooi stuk land waar de paarden lekker op kunnen eten.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:58

Flink maaien en land injecteren doet wonderen.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 08:23

Bedankt voor alle tips! Onze boer komt vandaag langs, dan overleg ik meteen met hem hoe we alles het beste aanpakken.

De paarden staan nu op een zilverschoon-vrij landje, met meer dan genoeg gras om het nog even vol te houden daar :).