Dag en nacht buiten, verantwoord?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xBontfire

Dag en nacht buiten, verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 15:53

Er staat "ik heb gekocht" maar dat hebben mijn ouders natuurlijk gedaan, want ik als 16 jarige kan natuurlijk nooit een paard onderhouden ;)

Oké hoe ga ik beginnen, misschien weten sommige van jullie wel dat ik in het verleden een pony Bontfire gehad heb wie ik toen verkocht heb en waar ik toen mijn oude lievelingspony van de manege voor heb terug gekocht.

Allemaal leuk en aardig en dankzij haar heb ik mijn vertrouwen in paarden weer terug en heb ik zo goed als geen angst meer, zolang we geen 'gekke' dingen doen. :')
Maar het is en blijft een echte tsja, hoe zal ik het zeggen.. echt een beginnerspony wel. Ze sloft haar rondjes wel en het laatste half jaar heb ik steeds minder motivatie gekregen om te rijden, want ik doe eigenlijk niks anders als haar vooruit zien te krijgen. (ze komt uit de manege lessen, ze is wat lui en reageert niet goed op de hulpen.) Ik heb heel veel oefeningen gedaan om haar actiever te krijgen etc, maar ik denk dat het - helaas - een kwestie van karakter en verleden is.
Desondanks wilde ik deze pony al toen ik 10 jaar was en nu ik haar dan EINDELIJK te pakken heb gaat ze echt niet weg, neemt niet weg dat ik dol graag een paardje hebben waar ik verder mee kan.

Ik heb me georiënteerd en het er met mijn ouders over gehad, 2 paarden voor de volle stalling in de maand is niet haalbaar voor mijn ouders wat ik echt heel erg goed snap, dus ik zit niet steeds te jengelen om een paard hoor dat is het niet.

Op een stal waar een vriendin van mij staat - mijn pony staat nu op de manege in de zomer dag en nacht buiten, in de winter 's nachts binnen - kost een stalling dag en nacht buiten het hele jaar door €100,- nou is mijn pony niet priel, die kan heus wel iets hebben. Maar dit is alleen een weitje wat een beetje beschud ligt onder de bomen, dus eigenlijk ben ik niet erg enthousiast. De schuilstal van de stal waar ik nu sta is wel een flink stuk duurder maar die hebben dan weer wel een schuilstal.
Maar om haar nu voor €35,- korting buiten te laten staan tsja..?

Mijn vraag dus, wat vinden de bokkers van het weitje van €100,- deze stal heeft overgens ook geen rijhal, wie de stal waar ik nu sta wel heeft. Maar dat zal geen probleem hoeven zijn, zo gek vaak rijd ik toch niet op haar.

En anders nog andere tips op geldbesparing?

!!! Ik wil geen reactie's van "je kunt niet bezuinigen op een paard" want dit weet ik zelf ook wel. Ik weet dat er geld beschikbaar moet zijn voor DA etc, maar de stallingen in mijn omgevingen zijn gewoon erg duur en ik probeer een weg te vinden om het toch haalbaar te maken qua de vasten lasten. Mocht dit niet lukken, dan heb ik gewoon pech gehad ik ga heus geen dingen doen wie je niet kan maken tegenover je paard. Dus houd het netjes alsjeblieft.

Bedankt voor het lezen in ieder geval!

Simmerr

Re: Dag en nacht buiten, verantwoord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:59

Volgensmij kan je evengoed een weide huren bij een of andere boerderij

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:00

Paarden worden meestal vooral heeeel blijf van buiten staan, en wat bomen zijn meestal wel genoeg hoor! :j

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:01

Ik ben erg fan van 24/7 buiten, maar dan wel met genoeg schuilmogelijkheid. Mijn paard heeft een ruime schuilstal tot haar beschikking, maar maakt er eigenlijk alleen gebruik van als het bloedheet is en het stikt van de vliegen. Toch vind ik het fijn dat ze de mogelijkheid heeft om te schuilen, tegen wat dan ook.

35 euro per maand minder betalen is natuurlijk fijn, maar je faciliteiten gaan er dus wel echt van achteruit. Paard heeft nauwelijks schuilmogelijkheid en je hebt geen bak. Zou je dan wel buiten kunnen rijden of ben je echt afhankelijk van de bak? Als het betekent dat je voor 35 euro minder helemaal niet eens meer zou kunnen rijden, denk ik niet dat dit de slimste optie is.

Misschien kun je een baantje zoeken en dit verschil van 35 euro zelf bijdragen zodat je pony wel op het beste plekje kan staan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:03

Winterdag buiten in weer en wind zonder fatsoenlijke schuilmogelijkheid zou ik nooit doen. Snachts in echt koud en guur weer is echt bar hoor!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:04

Een schuilhokje is toch wel heel fijn voor ze hoor. Zeker als het verschil maar 35,- is zou ik haar niet verplaatsen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:07

Mijn twee paarden staan hun HELE leven al 24/7 buiten, weer of geen weer. De ene is 10 en heb ik vanaf veulen, de andere 5, ook vanaf veulen.
Ik doe wel alles zelf, ook in de winter, maar daar is de prijs dan ook naar.
Prijs is incl, hooi in de winter, maar dat moet je zelf verstrekken.
Water wordt allen in de grte kuipen (bijvullen) wel door de boer gedaan, maar in de winter moet je er zelf voor zorgen dat het twee of drie keer per dag opengehakt wordt met vorst.
Nou is deze weide wel bij mij aan de overkant, dus tsja, dat is makkelijk (moet ook, want geen auto/rijbewijs).

Als je pony niet al te oud is is dat toch te doen, als je er kunt komen?

Waar ben je benauwd voor?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:10

xBontfire schreef:
Mijn vraag dus, wat vinden de bokkers van het weitje van €100,- deze stal heeft overgens ook geen rijhal, wie de stal waar ik nu sta wel heeft. Maar dat zal geen probleem hoeven zijn, zo gek vaak rijd ik toch niet op haar.

Je laat verhuist dus alleen je huidige paard naar deze andere stalling? Want op je nieuwe paard wil je toch wel rijden lijkt mij?

Voor 35 euro zou ik haar ook laten staan en eventueel een baantje zoeken voor het verschil.

Ik vraag me eigenlijk eerder af of je wel tijd hebt voor twee paarden? Ben je niet bang dat je veel minder met je oude paard gaat doen? Misschien kan je voor een bijrijpaard gaan kijken voor bijvoorbeeld twee dagen per week. Dan weet je zeker dat je genoeg tijd houdt, het scheelt geld en je hebt een ander paard om op te rijden.

Edit: Heb je je paard wel eens na laten kijken of er lichamelijk niets mis is? 14 is nou niet echt oud en als ze echt niet wil doorlopen heeft ze misschien ergens last van.
Dat zou ik eerst uitsluiten voordat je weer naar het volgende paard verder gaat.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 24-09-14 16:13, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:11

Ten eenste, bedankt voor de reactie's ik had ze niet zo snel verwacht.

Chouchou schreef:
Ik ben erg fan van 24/7 buiten, maar dan wel met genoeg schuilmogelijkheid. Mijn paard heeft een ruime schuilstal tot haar beschikking, maar maakt er eigenlijk alleen gebruik van als het bloedheet is en het stikt van de vliegen. Toch vind ik het fijn dat ze de mogelijkheid heeft om te schuilen, tegen wat dan ook.

35 euro per maand minder betalen is natuurlijk fijn, maar je faciliteiten gaan er dus wel echt van achteruit. Paard heeft nauwelijks schuilmogelijkheid en je hebt geen bak. Zou je dan wel buiten kunnen rijden of ben je echt afhankelijk van de bak? Als het betekent dat je voor 35 euro minder helemaal niet eens meer zou kunnen rijden, denk ik niet dat dit de slimste optie is.

Misschien kun je een baantje zoeken en dit verschil van 35 euro zelf bijdragen zodat je pony wel op het beste plekje kan staan?

Mijn stalling is nu 225 pm. in de weide dag en nacht op de andere stal is dat 100 pm, maar ik twijfel want daar hebben ze geen binnenbak, wel een buitenbak en het is direct aan/in het bos. Mijn pony is waar dan ook, hoe dan ook super braaf.

Op de stalling waar ik nu sta is dag en nacht buiten 190 pm. dan heb ik dus nog wel de binnenbak en daar is ook een schuilstalling en in de winter elke dag een flinke lading hooi.

Zelf de 35 euro met een bij baantje doen is natuurlijk een mogelijkheid, maar het probleem is dat die 35 euro niet genoeg 'korting' is want dan is 225 + 190 = 415 is nog veel te veel in de maand. Vind ik, vinden mijn ouders. Zoals in de bovenstaande post wil ik er een paard naast, maar mocht dit niet haalbaar zijn dan blijf ik bij de 225 pm waar ik nu ook sta.

ThirzaXinge schreef:
Volgensmij kan je evengoed een weide huren bij een of andere boerderij

Nee want de stalling ligt heel goed die van 100 pm qua buitenrijden en bij de huring van een weide komt er weer van alles bij en moet daar óók weer een maatje bij.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:15

terpentijn schreef:
Mijn twee paarden staan hun HELE leven al 24/7 buiten, weer of geen weer. De ene is 10 en heb ik vanaf veulen, de andere 5, ook vanaf veulen.
Ik doe wel alles zelf, ook in de winter, maar daar is de prijs dan ook naar.
Prijs is incl, hooi in de winter, maar dat moet je zelf verstrekken.
Water wordt allen in de grte kuipen (bijvullen) wel door de boer gedaan, maar in de winter moet je er zelf voor zorgen dat het twee of drie keer per dag opengehakt wordt met vorst.
Nou is deze weide wel bij mij aan de overkant, dus tsja, dat is makkelijk (moet ook, want geen auto/rijbewijs).

Als je pony niet al te oud is is dat toch te doen, als je er kunt komen?

Waar ben je benauwd voor?

Pony is 14 en ik ben wel bang voor last van stijfheid etc. als ze in de winter geen beweging krijgt. Dan is er nog het feit of het wel haalbaar is om constant tussen twee stallen te werken. Het andere paard komt dan sws op de stal te staan waar mijn pony nu staat want daar wil ik wel echt een binnenbak voor hebben.

brechtje122 schreef:
xBontfire schreef:

Je laat verhuist dus alleen je huidige paard naar deze andere stalling? Want op je nieuwe paard wil je toch wel rijden lijkt mij?

Voor 35 euro zou ik haar ook laten staan en eventueel een baantje zoeken voor het verschil.

Ik vraag me eigenlijk eerder af of je wel tijd hebt voor twee paarden? Ben je niet bang dat je veel minder met je oude paard gaat doen? Misschien kan je voor een bijrijpaard gaan kijken voor bijvoorbeeld twee dagen per week. Dan weet je zeker dat je genoeg tijd houdt, het scheelt geld en je hebt een ander paard om op te rijden.

Ja je hebt gelijk, ik denk ook dat ik in tijdnood kom met het wisselen tussen twee stallen. Voor mijn oude pony wilde ik sowieso iemand zoeken wie haar 3 keer per week ofzo wilt rijden of haar verhuren aan de manege. Manege is erg goed hoor, loopt hooguit anderhalf uur per dag en ze is er geschikt voor want ze heeft het al jaren gedaan (sinds ze een jaar of 8 was als ik me niet vergis.)

Aan bijrijdpaarden heb ik ook zeker gedacht, maar - sorry als dit onwijs hebberig klinkt - ik hou niet van werken met dingen die niet van mij zijn. Het kan me zo weer ontnomen worden, dat wil ik niet. Ik wil eigen zeggenschap hebben in iets.
Ik heb liever niks dan iets wat niet van mij is. (ik hoop echt dat dit niet banketstaaf klinkt, maar zo steek ik nu eenmaal in elkaar en ik wil andere paardeneigenaren die bijrijders zoeken hier ook niet mee belasten.)

** edit: informatie vergeten
Laatst bijgewerkt door xBontfire op 24-09-14 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:18

Je betaalt nu eenmaal ook voor de "luxe" die je hebt op een stal, waar je niet alles zelf hoeft te doen.

Op dat weilandstuk van 100 euro zou ze dan alleen staan zonder andere paarden? Dat vind ik sowieso een NO GO. Als je er dan weer een Shet of zo bij voor moet aanschaffen is het de moeite van de besparing niet waard, denk ik (want ook die moet ontwormd, bekapt etc.)

Veertien jaar is overigens echt niet oud voor een pony, maar of je in de praktijk tijd hebt voor en haar (plus evtl maatje) en je nieuwe paard of pony...

Je wilde haar per se terug, ik vind wel dat je nu ook een stuk verantwoordelijkheid naar haar te nemen hebt, als er niet genoeg geld is voor twee, of 1 gaat er opeens veel minder aandacht (beweging) door krijgen, moet je dit dan wel doen?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-09-14 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:19

terpentijn schreef:
Je betaalt nu eenmaal ook voor de "luxe" die je hebt op een stal, waar je niet alles zelf hoeft te doen.

Op dat weilandstuk van 100 euro zou ze dan alleen staan zonder andere paarden? Dat vind ik sowieso een NO GO. Als je er dan weer een Shet of zo bij voor moet aanschaffen is het de moeite van de besparing niet waard, denk ik (want ook die moet ontwormd, bekapt etc.)

Nee op die stal is er ook een buitenbak, mogelijkheid om naar binnen te zetten (wat 250 pm is dus weer duurder..) en er word ook voor je 'verzorgt' als in uitmesten, voeren e.d

Wil even toevoegen op de 'goedkopere' stal is er minder toezicht en hij is verder weg voor mij, dus eigenlijk als ik het zo afweeg is het denk ik of beide op de stal waar ik nu sta of maar eentje. Het is qua geld zeker haalbaar op de goedkopere stal, maar ik wil ook genoeg tijd en overzicht kunnen hebben en ik denk niet dat dat gaat lukken.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:26

Ik concludeer dat je naar een oplossing zoekt voor je vroegere pony.

Nu begint het bij je te kriebelen omdat je meer wil dan zij kan aanbieden.

Twee paarden op dezelfde stalling ligt niet binnen het budget.

Dan zul je dus simpelweg een keuze moeten maken, voor OF haar Of een nieuwe.

Is het een optie de pony te verleasen/verhuren/betalende bijrijdster om meer geld binnen te halen zodat ze toch kan blijven staan waar ze nu staat?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:28

Heb je je paard wel eens na laten kijken of er lichamelijk niets mis is? 14 is nou niet echt oud en als ze echt niet wil doorlopen heeft ze misschien ergens last van. Naar mijn mening is er geen een paard wat niet aan het been te krijgen is.
Dat zou ik eerst uitsluiten voordat je weer naar het volgende paard verder gaat.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 16:35

terpentijn schreef:

Veertien jaar is overigens echt niet oud voor een pony, maar of je in de praktijk tijd hebt voor en haar (plus evtl maatje) en je nieuwe paard of pony...

Je wilde haar per se terug, ik vind wel dat je nu ook een stuk verantwoordelijkheid naar haar te nemen hebt, als er niet genoeg geld is voor twee, of 1 gaat er opeens veel minder aandacht (beweging) door krijgen, moet je dit dan wel doen?

Wacht even hoor, ik wil niet minder aandacht aan haar besteden. Maar ze is vrij klein, ik ben vrij groot en ik word ook nog zwaarder (iig dat neem ik aan, ik ben nu 50 kg en zo'n 1.70) pony is 1.40 en ja nu gaat dat nog, voor het plaatje niet maar ik denk dat ik in de toekomst er ook niet meer op kan. Vind het ook niet verantwoord om er vaak op te gaan, maar dat kan ook iets zijn wat de laatste tijd in mijn hoofd zit.

Ze krijgt niet minder beweging, de beweging zal alleen niet meer door mij komen. Ik zal haar sowieso elke dag opzoeken zoals ik dat nu ook doe. Maar ze loopt nu ook niet vaak met mij, want ik vind dat ten eerste onverantwoord gezien mijn lengte en ten tweede is het rijden momenteel echt niet leuk voor mij of voor haar. Soms laat ik meisjes van de manege erop rijden, want die meisjes vinden dat leuk en dan heeft zij haar beweging ook weer gehad. Maar momenteel is ze meer als een knuffel pony geworden voor mij en ja dit heeft haar zeker goed gedaan, even rust en even niks meer. Helaas is ze een pony die heel erg snel dik word dus ik kan dit niet voor altijd blijven doen en ik moet met oplossingen komen.

terpentijn schreef:
Ik concludeer dat je naar een oplossing zoekt voor je vroegere pony.

Nu begint het bij je te kriebelen omdat je meer wil dan zij kan aanbieden.

Twee paarden op dezelfde stalling ligt niet binnen het budget.

Dan zul je dus simpelweg een keuze moeten maken, voor OF haar Of een nieuwe.

Is het een optie de pony te verleasen/verhuren/betalende bijrijdster om meer geld binnen te halen zodat ze toch kan blijven staan waar ze nu staat?

Ja dat is dus de gedachte, ik zou haar kunnen verhuren aan de manege. Dat lever me 50 euro in de maand op. 35 + 50 = 85 euro pm dus dan zit ik nog op 140 in de maand, dit zou ik met de stalbaas en mijn ouders moeten bespreken. Ik weet overgens niet wat redelijk is om te vragen voor lease?

Als het de keuze word of haar of een ander dan blijft ze sowieso, zoals ik ook al in de openingspost genoemd heb.

brechtje122 schreef:
Heb je je paard wel eens na laten kijken of er lichamelijk niets mis is? 14 is nou niet echt oud en als ze echt niet wil doorlopen heeft ze misschien ergens last van. Naar mijn mening is er geen een paard wat niet aan het been te krijgen is.

Ja meerdere malen, ook laten kijken of ze niet ouder is als gedacht dat ze daarom 'lusteloos' overkomt maar alles is in orde.
Zo is haar hele leven al, en ze staat op stal sinds ze 5 is en ik ken haar sinds ze 8 is. Dat zijn 4 jaar en mijn omgeving zeggen ook dat ze altijd zo geweest is. Het is jammer maar ik denk niet dat ze het enige paard is dat alleen enthousiast is te krijgen met eten?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 16:47

Hier loopt alles ook 24/7 buiten, maar zij hebben wel gedurende de hele dag ergens schaduw van de bomen en in de winter staan ze op een stuk land met een schuilstal. Voldoende beschutting is gewoon noodzakelijk. Als een weiland dat kan bieden én het blijft 's winters acceptabel qua droogte, dan zeg ik: doen.

Wat ik echter op dit moment zou doen is je pony in eerste instantie op de huidige stal laten staan en in haar gaan investeren. Ik zou niet voor een 2e paard erbij gaan. Je hebt je pony niet voor niets gekocht.

Zoals je zelf al zegt is het trage door haar verleden en wellicht deels karakter ontstaan. Wanneer je echt naar je paard gaat kijken en luisteren ben ik er zeker van dat dit zal gaan verbeteren.
Zoek uit waar je paard echt blij van wordt en wat haar motiveert om dingen te gaan doen. Niet vanuit het menselijke perspectief 'ik wil dat mijn pony zus of zo doet' maar vanuit haar belevingswereld.
Een paard is van nature nieuwsgierig en wil graag zijn omgeving ontdekken. Door de manier waarop wij met paarden omgaan is deze drive vaak op de achtergrond geraakt. Kijk hoeveel nieuwsgierigheid jouw paard nog laat zien en prikkel dit. Hierdoor gaat ze meer onderzoeken en krijg jij de kans om te observeren wat ze echt leuk vindt.

Het mooiste is om hier hulp bij te krijgen, maar misschien krijg je al goede ideeën als je eens op deze pagina rondkijkt: http://www.dialoogtussenmensenpaard.nl

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:00

Ik denk dat je meer geld voor haar kunt vragen dan 50 euro per maand die je bij verleasen/verhuren aan de manege zou krijgen. Je hebt dan ook de controle niet over wie er op komt te rijden. Of hoeveel uren ze gaat maken.
Mits je haar aan een particuliere partij zou verhuren.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:07

fjordnina schreef:
Hier loopt alles ook 24/7 buiten, maar zij hebben wel gedurende de hele dag ergens schaduw van de bomen en in de winter staan ze op een stuk land met een schuilstal. Voldoende beschutting is gewoon noodzakelijk. Als een weiland dat kan bieden én het blijft 's winters acceptabel qua droogte, dan zeg ik: doen.

Wat ik echter op dit moment zou doen is je pony in eerste instantie op de huidige stal laten staan en in haar gaan investeren. Ik zou niet voor een 2e paard erbij gaan. Je hebt je pony niet voor niets gekocht.

Zoals je zelf al zegt is het trage door haar verleden en wellicht deels karakter ontstaan. Wanneer je echt naar je paard gaat kijken en luisteren ben ik er zeker van dat dit zal gaan verbeteren.
Zoek uit waar je paard echt blij van wordt en wat haar motiveert om dingen te gaan doen. Niet vanuit het menselijke perspectief 'ik wil dat mijn pony zus of zo doet' maar vanuit haar belevingswereld.
Een paard is van nature nieuwsgierig en wil graag zijn omgeving ontdekken. Door de manier waarop wij met paarden omgaan is deze drive vaak op de achtergrond geraakt. Kijk hoeveel nieuwsgierigheid jouw paard nog laat zien en prikkel dit. Hierdoor gaat ze meer onderzoeken en krijg jij de kans om te observeren wat ze echt leuk vindt.

Het mooiste is om hier hulp bij te krijgen, maar misschien krijg je al goede ideeën als je eens op deze pagina rondkijkt: http://www.dialoogtussenmensenpaard.nl

Ik vind dit erg interessant, ik heb ook al heel vaak geprobeerd verschillende dingen te doen. Misschien dat er iets tussen zou zitten wat ze leuk zou vinden, maar ik heb tot op heden nog niks kunnen vinden. Ze is eigenlijk alleen nog nieuwsgierig als er iets "nieuws" is, zoals een "nieuwe" trailer wie op het terrein staat wie er gister nog niet stond, maar hoe zou ik dit moeten prikkelen? Lijkt me wel echt leuk en interessant om hiermee aan de slag te gaan! :j

Natuurlijk heb ik mijn pony niet voor niks gekocht, maar het is niet alleen het 'slome' waardoor ik niet meer rijd. Zoals al eerder genoemd, vind ik mezelf ook te groot om actief met haar te rijden. Pony is 1.40 en ik 1.70, pony is wel vrij fors gebouwd dus dat scheelt. Maar met twee jaar kan ik er waarschijnlijk ook niet meer op.

terpentijn schreef:
Ik denk dat je meer geld voor haar kunt vragen dan 50 euro per maand die je bij verleasen/verhuren aan de manege zou krijgen. Je hebt dan ook de controle niet over wie er op komt te rijden. Of hoeveel uren ze gaat maken.
Mits je haar aan een particuliere partij zou verhuren.

Ze zal sowieso maar 1 lesje per dag lopen hoor, dus dat is een uurtje per dag en dan heeft ze sowieso elke zondag vrij. Ik weet niet of er mensen zijn die ervaring hebben met verleasen maar is het niet vaak zo dat de mensen die doen leasen ook vaak een paar zoeken wie wat 'meer' kan? Hier op stal is dat namelijk wel iets wat erg aanwezig is. Mocht ze verleast worden wil ik wel gewoon dat ze op de stal waar ze nu staat blijft, uiteraard. Ik wil namelijk ook zelf wel dingen met haar blijven doen anders kan ik haar net zo goed verkopen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:14

Ik snap je heel goed. Wil je er uberhaupt af en toe op blijven rijden of niet? Want zoniet, is een plekje op een rusthuis/paardenparadijsje niet iets om over na te denken? Want 2 pony's op 2 verschillende stallen zelf verzorgen is ook erg veel werk..

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:19

felineepino schreef:
Ik snap je heel goed. Wil je er uberhaupt af en toe op blijven rijden of niet? Want zoniet, is een plekje op een rusthuis/paardenparadijsje niet iets om over na te denken? Want 2 pony's op 2 verschillende stallen zelf verzorgen is ook erg veel werk..

Ik wil zeker op haar blijven rijden zolang het kan en dingen met haar blijven doen. Ik vind 14 veel te vroeg voor een rusthuis, ze is niet bejaard zo gedraagt ze zich alleen maar haha :7
Nee ik zie zelf inmiddels ook in dat 2 stallen geen optie is met school en alle andere dingen die ik nog leuk vind om te doen, dus dan zou ik dus vanuit 1 stal moeten denken..

** edit: ik heb rond zitten kijken sommige mensen vragen 100 pm voor een lease van 3/4 keer rijden per maand, maar dit is mijn ogen echt overdreven. Of zijn dit normale prijzen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:23

Hoe staat ze nu? Want 24/7 buiten met schuilstal en bak etc. klinkt ideaal. Veel mooier dan eigenlijk iedere stal. Los van het feit dat het dan nog geld scheelt ook. Het zou zo maar kunnen dat ze daar ook actiever van wordt, ik weet niet hoeveel ze nu buiten komt?

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:30

Mizora schreef:
Hoe staat ze nu? Want 24/7 buiten met schuilstal en bak etc. klinkt ideaal. Veel mooier dan eigenlijk iedere stal. Los van het feit dat het dan nog geld scheelt ook. Het zou zo maar kunnen dat ze daar ook actiever van wordt, ik weet niet hoeveel ze nu buiten komt?

Ze staat momenteel nog dag en nacht buiten vanaf oktober weer overdag buiten en 's nachts binnen. Maar misschien heb je wel gelijk dat ze er - in de winter of met kouder weer - wel goed aan doet en er wat actiever van word, ze is meestal wel 'levendiger' (andere noemen het fris, maar ze is niet vervelend) als ze van buiten afkomt, vooral in deze tijd van het jaar als het niet meer warm is e.d

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:35

Mijn verzorgpony van 21 staat ook 24/7 buiten maar wel met schuilstal waar ze dan ook bij iedere regenbui in staat en onder winterdekens omdat ze het wel vrij snel koud heeft. Net als veel anderen hier zou ik dus zeggen dat als er een schuilstal is, ik het zou doen, anders niet.

Ik vind het ideaal, zo op een weilandje. Wij zitten nog geen 5 minuten van de ponyclub en van het bos en hebben eigenlijk alles op de wei (alleen luxe als licht, stroom en stromend water zou nog handig zijn). In de winter of als het veel geregend heeft zijn bepaalde delen van onze weides wel flink modderig, maar als je pony nu ook al op de wei staat zal dat niet zo´n probleem zijn. Die van ons hebben ook niet echt toezicht maar staan wel in een woonwijk. Helemaal afgelegen zonder toezicht op een weitje zou ik toch ook minder vinden.

Ik begreep echter dat je zelf ook al afziet van het idee om er een tweede paard bij te toen? Misschien wel zo verstandig, maar in principe vind ik 24-7 buiten prima kunnen zolang je pony kan schuilen :)

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:42

NienkeV1994 schreef:
Mijn verzorgpony van 21 staat ook 24/7 buiten maar wel met schuilstal waar ze dan ook bij iedere regenbui in staat en onder winterdekens omdat ze het wel vrij snel koud heeft. Net als veel anderen hier zou ik dus zeggen dat als er een schuilstal is, ik het zou doen, anders niet.

Ik vind het ideaal, zo op een weilandje. Wij zitten nog geen 5 minuten van de ponyclub en van het bos en hebben eigenlijk alles op de wei (alleen luxe als licht, stroom en stromend water zou nog handig zijn). In de winter of als het veel geregend heeft zijn bepaalde delen van onze weides wel flink modderig, maar als je pony nu ook al op de wei staat zal dat niet zo´n probleem zijn. Die van ons hebben ook niet echt toezicht maar staan wel in een woonwijk. Helemaal afgelegen zonder toezicht op een weitje zou ik toch ook minder vinden.

Ik begreep echter dat je zelf ook al afziet van het idee om er een tweede paard bij te toen? Misschien wel zo verstandig, maar in principe vind ik 24-7 buiten prima kunnen zolang je pony kan schuilen :)

De stal waar ze in een weiland staat zonder mogelijkheid tot echt goed schuilen valt inderdaad al af, ook omdat het niet handig is om tussen twee stallen te moeten werken.

Ik zie niet van het idee af, ik wil gewoon overal op voorbereid zijn en het goed overdacht hebben dat ik niet straks met problemen zit en ik hem na een half jaar alweer weg zou moeten doen zegmaar. Ik wil zeker met mijn ouders overleggen qua buitenstalling met schuilstal en over eventueel verhuren aan de manege of verleasen van de pony die ik nu heb. Ik heb zeker voor ogen dat ik voor twee pony's elke dag zelf geen tijd heb, maar dat hoeft ook niet.. aangezien het toch geen mogelijkheid is om vaak - lees elke dag - Kayela nog te berijden, vind dit zelf onverantwoord. Heb er nog geen commentaar op gehad via stal, wel enigsinds via bokt.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:44

xBontfire schreef:
fjordnina schreef:

Ik vind dit erg interessant, ik heb ook al heel vaak geprobeerd verschillende dingen te doen. Misschien dat er iets tussen zou zitten wat ze leuk zou vinden, maar ik heb tot op heden nog niks kunnen vinden. Ze is eigenlijk alleen nog nieuwsgierig als er iets "nieuws" is, zoals een "nieuwe" trailer wie op het terrein staat wie er gister nog niet stond, maar hoe zou ik dit moeten prikkelen? Lijkt me wel echt leuk en interessant om hiermee aan de slag te gaan! :j

Natuurlijk heb ik mijn pony niet voor niks gekocht, maar het is niet alleen het 'slome' waardoor ik niet meer rijd. Zoals al eerder genoemd, vind ik mezelf ook te groot om actief met haar te rijden. Pony is 1.40 en ik 1.70, pony is wel vrij fors gebouwd dus dat scheelt. Maar met twee jaar kan ik er waarschijnlijk ook niet meer op.

Je kunt interesse en nieuwsgierigheid op verschillende manieren prikkelen. Als je zin hebt ben je van harte welkom om eens met mijn paarden aan de slag te gaan op dit gebied zodat je kunt zien en ervaren hoe je dit kunt doen en dit vervolgens op jouw pony kunt toepassen.