na het scheren, welke deken ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SamCas

na het scheren, welke deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 12:37

hallo bokkers,

misschien is dit een hele simpele vraag, maar ik wil toch even jullie mening :D

ik heb sinds een half jaar een shetlander, die erg dik in het vacht staat.
zelf heb ik hem al 2x laten scheren in deze tijd, en nu al staat hij met een dikke wintervacht.
het beestje heeft hier zoveel jeuk door ( omdat het steeds weer warm word) daarom willen we hem dit weekend weer scheren.

nu zie ik de weervoorspellingen dat het 22/23 graden gaat worden, zouden jullie hem nu een dekentje om doen ofniet.
met mooi weer heeft hij nooit een deken om, met regen een regendeken en in de winter winterdeken.

ik heb nog nooit een paard gehad dat geschoren moet worden, dus ben er nog niet zo in thuis.
wat zouden jullie doen.

bedankt alvast _/-\o_

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:40

Met 20 graden kun je een geschoren paard prima zonder deken zetten hoor. Je moet alleen opletten als het regent, de vacht voert de regen namelijk niet meer goed af waardoor de huid nat wordt. Als het dan ook nog gaat waaien kunnen ze het wel koud krijgen. Maar zolang het niet veel regent gewoon lekker zonder deken buiten zetten.

MarjanB

Re: na het scheren, welke deken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:42

Heeft je pony geen luizen? Hier zijn de shetten ook al weer ontploft maar schuren doen ze niet ook al is het wat warmer.

Wat betreft deken met 20 gr kan ie zat zonder maar de nachten worden wel weer kouder. Dus dan zou je een dekentje met 100 gr voering op kunnen doen.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:44

Je moet wel opletten voor koude nachten ;) boven de 15 graden gaat goed zonder deken als ze tochtvrij kunnen schuilen. En ik zou na het scheren geen ongevoerd deken opleggen als het kouder is dan 15 graden. Volgens mij zou 100 gram wel goed genoeg zijn net onder de 15 graden :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:44

Wat Nies zegt klopt. Je kunt er ook voor kiezen een racestreep of jachtpatroon te scheren, dat neemt al een heleboel warmte weg maar ze kunnen dan nog wel zonder deken blijven staan.

SamCas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 12:45

dan gaat hij lekker zonder deken de wei in en krijgt hij snachts een dekentje om ( en als het gaat regenen)

euhmm niet dat ik gezien heb, kun je dat net als bij honden gewoon zien lopen. hij heeft wel een hele vette huid en witte schilfers miss dat dat er mee te maken heeft

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:47

Luizen kan je inderdaad zien lopen :D dus even goed kijken vaak zitten ze in grote getale lekker warm onder de voorpluk :)

SamCas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 12:49

dankje wel marjan, ik ga vanmiddag gelijk even kijken.

wat zijn die witte schilfers dan wat hij heeft, heeft dat ook met zijn vette huid/haar te maken

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:53

Kunnen ook van luizen zijn (van de eitjes) de luizen zijn zelf een beetje gelig. Als je op google zoekt naar luis paarden dan vind je wel foto's.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:55