Paard leren uit automatische waterbak drinken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Paard leren uit automatische waterbak drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 11:40

Mijn merrie heeft altijd al uit automatische waterbakken gedronken. Zo'n variant waarbij ze drukken op de lepel zodat er water instroomt. Nooit problemen mee gehad.

In de paddock heeft ze nu ook een automatische bak gekregen. Dit is een versie die zelf bijvult, dus zonder lepel. Bijvullen maakt minder lawaai en bellen als de versie met lepel.
Ondanks dat is mijn paard als de dood voor het ding.

Ze durft na veel oefenen er wel bij te staan, ook al hij bijvult. Maar een slok nemen? Ho maar.

Ze heeft nog een speciekuip staan. Deze doe ik nu steeds voor een kwart vullen, zodat ze wel water heeft maar het toch opraakt en ze gestimuleerd wordt om de automatische waterbak te gebruiken. Maar dit doet ze niet. Ze wacht net zo dorstig tot ze weer een beetje in haar kuip krijgt..... Ik durf haar ook niet helemaal zonder water te zetten, bang dat ze uitdroogt....

Iemand een gouden tip? In het uiterste geval behoud ze gewoon haar speciekuip maar het zou natuurlijk prettig zijn als ze gewoon de automatische waterbak zou gebruiken.

snorkel1986

Re: Paard leren uit automatische waterbak drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:44

Appeltje voeren en da na laten appel happen in despecikuip da na in de andere bak

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 11:45

Al geprobeerd, doet ze niet. Laat appel gewoon liggen in het bakje en kijkt er niet meer naar om :+

Nadine_Fabi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:48

Ik kan je helaas niet helpen maar lees wel even mee..
Hier ook de speciekuip naast de automatische, wel 1 met lepel..
Paard zet zn voet erin, en moet het dan niet meer want dan is het water vies :')

Hij snapt gewoon niet dat dat met zn neus moet, maar is niet angstig..
Bij mij staan er ondertussen 24-7 gevulde speciekuipen..

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:51

Mijn paard was helemaal geen waterbak gewend en die stond als een gek achterin zijn stal te beven nadat dat ding ging bijvullen :')

gewoon water weghalen en dag moeten ze vanzelf wel zolang jij water ergens anders uitblijft geven zullen ze daaruit blijven drinken :j

je zal zien dat je paard snel over zijn angst is,
wat je kan doen is met een emmer water een paar x per dag voor zijn neus zetten laten drinken en er weer uithalen, zodra ze dorst hebben gaan ze toch wel uit de waterbak drinken,

zo heb ik het bij mijn bangerik ook opgelost en hij was echt een mietje :')

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 11:57

Is het niet mogelijk dat er een ander paard erbij gezet wordt die er niet bang voor is.
Meestal volgt de ander de niet bange paard wel

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:48

Mijn pony is nog steeds bang voor automatische waterbakken... Als ik die zonder water op stal had gezet, was dat echt niet goed gekomen denk ik.

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:52

misschien heel 'paardonvriendelijk' maar op een gegeven moment zal hij echt wel dorst krijgen dat ie toch een slok neemt. mijn paard vond een emmer in haar stal toen de leidingen een keer bevroren waren ook doodeng maar toch dronk ze er uiteindelijk uit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:54

Denk vooral dat ze door jouw gedrag zo doet. Jij doet net alsof het een heel eng ding is door jouw gedrag. Zou het gewoon met rust laten. Als ze dorst heeft gaat ze op een gegeven moment vanzelf wel drinken. Hier nog nooit problemen met een automatische drinkbak gehad die zichzelf vult. Ja, ze vinden het in het begin vreemd. Maar al snel drinken ze er gewoon uit.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:56

denk het wel hoor dacht ik eerst ook bij die van mij...
die had in zijn hele leven nog nooit uit een waterbak gedronken laat staan 1 die zo'n herrie maakte
en ook bij hem is het gelukt om het aan te leren
:j wat ik al zeg gewoon alleen die waterbak en verder niets even doorzetten en je zal zien :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 13:58

Er water in laten lopen en dat automatisch bijvullen even uitzetten. Dan zal ze er vanzelf wel uit gaan drinken als ze maar dorst heeft. :=

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 14:03

Ik had vroeger een merrie die bang was voor haar drinkbak met lepel. Dacht toen ook, als ik ze gewoon niets anders geef zal ze vanzelf wel moeten drinken.
Na meer dan 24 uur en talloze pogingen (oa appeltjes er in enzo) (zelfs het water dan reeds in de bak lag durfde ze niet leegdrinken), heb ik het maar opgegeven en ben ik een emmer gaan halen. Mevrouw kwam er op af gegaloppeerd en verslikte zich bijna van de gulzigheid :(:) . Daarna maar opgegeven en braaf met emmers blijven sleuren...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:14

Focussed schreef:
Ze heeft nog een speciekuip staan. Deze doe ik nu steeds voor een kwart vullen, zodat ze wel water heeft maar het toch opraakt en ze gestimuleerd wordt om de automatische waterbak te gebruiken.

dit maar dan wel de speciekuip onder de waterbak zetten of ernaast als er onder niet gaat. en elke keer of 1x per dag min. als je bijvult ook de waterbak even schoonvegen zodat ie opnieuw vult zodat het water vers blijft. bijvoorkeur even het automatisch vullen uitzetten zodat je kunt zien of ze uiteindelijk toch eruit gaat drinken (of helemaal vullen tot de rand, als ie dan op normaal nivo staat heeft ze er ook uit gedronken). en tijd, geduld, het komt vanzelf.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 11:18

Niets doen. Paard gaat echt wel drinken hoor.
Zelfs de grootste lafbekken die trillend op hun pootjes staan bij het horen van de waterstroom gaan zichzelf echt niet staan uitdrogen. Ik had er ook een die letterlijk op zijn tenen ging staan, snel 3 slokken dronk en accuut weer naar achter sprong. Na een week stond hij nog wat te snurken en na 2 weken was het over :+ Zolang jij een alternatief biedt zal ze het niet leren.
Hoe weet je trouwens dat ze niet drinkt? Sta je er de hele dag bij? Als ze echt niet drinkt zie je dat heel snel, dan trekt de hele buik op.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 12:22

Er staat een ander paard bij die er wel uit durft te drinken. Maar zolang er een speciekuip staat drinkt hij daar ook liever uit.

Ik weet natuurlijk niet zeker dat ze 0.0 drinkt uit de automatische bak. Maar de eerste dag had ik direct alle tonnen weggehaald uit de paddock, omdat ik er direct van uit was gegaan dat het geen probleem zou zijn. Toen gedroeg ze zich 's avonds heel raar, en toen de speciekuip gevuld werd dronk ze in een teug 10 liter op :wow: .

Ik ga vanaf vandaag gewoon weer even geen water neer zetten... Hou goed haar turgor in de gaten om te kijken of ze uitdroogt... En dan hopen dat ze gewoon gaat drinken :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:27

Gewoon niet te snel medelijden hebben.
Wij hebben drinkbakken op de wei waar in de zomer vrij warm water uit komt omdat de leidingen warm worden in de zon.
Dat vond een van mijn merries ook maar stom. Ze deed dan heel beledigd en ging dan 10 minuten staan drinken bij het binnenhalen. Echter heb ik zelf gezien dat ze er wel degelijk uit dronk, ze had gewoon last van aanstelleritis zodra ik in zicht kwam.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:28

Ik heb een wortel klein gesneden en die in het waterbakje gedaan.Super lekker en ze snorkelde de wortel eruit en terwijl ze daar mee bezig was vulde de bak zich weer.Ging niet gelijk goed natuurlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:36

Ik heb bijna 3 weken nodig gehad met mijn oude merrie. Op stal raakte ze hem niet aan (waar ze alleen in stond als ze hoog drachtig was en moest bevallen, dus dan kreeg ze water uit een emmer), maar buiten kregen we er ook eentje in de paddock en toen wou ik toch wel erg graag dat ze hem ging gebruiken.

Met appeltjes, brokjes en heel veel geduld kwam ze wel in de buurt, maar er uit drinken was nog wel heel lastig, laat staan hem zelf vullen. Na een paar dagen een ton er onder heb ik die weg gehaald en kreeg ze 2x per dag water uit een emmer aan geboden (met hooi voeren, per keer max een halve emmer) en verder niet. De rest van de pony's dronk wel goed uit die bak. Na een week of 3 viel ze niet meer aan op het water wat ik in een emmer aan bood en zag ik haar ook zelf af en toe drinken (ik lig nu eenmaal niet 24/7 in m'n paddock, dus zie niet alles).

Ik zou dus wel wat water los aan bieden, maar wel minimaal zodat er wel een rede is om uit die enge bak te gaan drinken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 12:38

Drinken is voor dieren een nog grotere trigger dan eten, dus met voedsel lokken is eigenlijk meer voor je eigen gemoedsrust.
Op een gemiddelde handelsstal of manege besteden ze daar ook echt geen tijd aan en ik heb nog nooit een paard dood in zijn box zien liggen omdat hij de drinkbak weigerde.

Met een hoogdrachtige merrie zou ik wel voorzichtig zijn. Voor de rest ben ik daar vrij hard in.

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:12

Ik denk dat de enige oplossing is geen drinken meer geven en inderdaad de turgor voor de zekerheid goed bijhouden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:44

Geen kuip erbij zetten. Het is geen extreem weer, je weet dat ze drinkt dat als ze binnenkomt niet meteen op de waterbak vliegt in de stal.

Isaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 21:16

en ts .. hoe gaat het nu ?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-14 17:11

Paard staat nu ruim een week zonder ton en leeft nog steeds :D Ik ga er dus vanuit dat ze uit de automatische bak drinkt. Haar turgor is ook nog steeds goed, dus ze is ook niet uitgedroogd :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 17:19