Op de stalling waar ik sta is een buitenbox beschikbaar gekomen en wanneer ik dit zou willen zou ik mijn paardje zo kunnen 'verhuizen' vanuit zijn huidige binnenbox naar de buitenbox (kosten zijn gelijk). Wat zouden jullie doen? Een korte scherts van de huidige Binnenbox en de eventueel nieuwe buitenbox;
Binnenbox (huidige plek paardje) - ruime stal van 3.5 bij circa 4 meter in de schuur bij in totaal 11 andere paarden - stal is zeker 4 meter hoog en van steen gebouwd. - onderkant van de boxen is rondom dicht, bovenzijde zijn voorzien van tralies en vanaf 1.80 zijn de zijkanten open zodat paarden contact met elkaar kunnen zoeken. - voorzijde tralies is dicht, zodat paardje niet aan de voorzijde naar buiten kan 'hangen' - box heeft een oud stalraam wat aan de bovenzijde altijd open staat (klapraampje) - stal heeft aan beide zijde twee uitgangen waarvan er 1 altijd open staat en de andere alleen in de zomer. - in de stal hangt een oud ventilatiesysteem wat in de zomer wat verfrissing geeft. Stal blijft in zomer wel aardig koel vanwege het steen en waait soms lekker door.
Buitenbox - box is ietsje kleiner 3 bij 3.50 en minder hoog ( 2.50 meter), hoekbox - stalling bestaat uit totaal 5 boxen naast elkaar met ander paarden en is gebouwd van hout - zijkanten zijn in zijn geheel dicht, alleen de voorzijde is open met een gat om lekker naar buiten te hangen. Er is dus geen direct contact met andere paarden mogelijk vanuit de box - box kijkt uit op pleintje waar een hoop gebeurd, dus genoeg te zien. - naast de box staat een boom die enigszins schaduw geeft in de zomer.
Verder misschien goed om te weten dat paardje drie keer per week met de kudde buiten staat en de andere dagen door mij zeker 1 uur in de paddock staat (alleen of met een paarden vriendje)
Wat zouden jullie doen....blijven staan binnen of kiezen voor dagelijks schone lucht en naar buiten?
Eerlijk? Geen van beide. Er is vast wel een stal te vinden die paardvriendelijker is.
Jibbel
Geplaatst: 21-09-14 16:06
Ik zou het proberen. Er is altijd meer vraag naar buitenboxen dan binnenboxen. Mocht het je toch niet bevallen door bijv. gebrek aan onderling contact of toch te warm, dan zul je vrij makkelijk terug kunnen verhuizen of wisselen met een stalgenoot denk ik.
Ik zou hem lekker laten staan als je per se op deze stal wilt blijven staan. Buiten box is kleiner en j epaard staat zo te lezen heel wat uurtjes op stal. Echter moet je je afvragen of je je paard meer dan de helft van de week binnen wil hebben staan alleen met 1 uur per dag even eruit.
Femek2902
Geplaatst: 21-09-14 16:08
Ik zou binnen blijven, grotere box en contact met andere paarden. Daarnaast heb je geen last van wind/regen.
luffwinny
Geplaatst: 21-09-14 16:11
Andere stal zoeken , hier is je paard echt niet gelukkig en ik ben echt niet tegen op stal staan ( staan die van mij ook s'nachts). Een paard bijna hele dag in stal, dat mensen dat willen en niet schuldig over voelen
Laat ik het even nuanceren, want de verwarring komt waarschijnlijk bij mij vandaan. Natuurlijk komt mijn paardje veel vaker buiten , maar aangezien het over de box ging, heb ik niet aangegeven wat we allemaal daarnaast nog doen.
- Paard gaat elke dag met baasje lekker buiten rijden (uurtje of 2) - Als we terug zijn gaat hij lekker nog een uurtje of langer in de paddock en volgt het hele poetsritueel - 3 dagen per week gaat hij daarnaast nog eens van 08.00 tot 12.30 uur in de kudde naar buiten. - Vaak gaan we in de avond ook nog lekker even wandelen naar het landje vlakbij om daar nog even te grazen. - In het weekend staat hij halve dagen buiten in de paddock met zijn vriendje
Paardje komt dus gemiddeld elke dag 5 uur buiten. Ik weet dat het geen 24 uur buiten is en dat er altijd stallen zijn waar het natuurlijk beter is, maar daar ging mijn vraag niet over. Hopelijk neemt dit jullie zorgen een beetje weg
Ohh ja..in de zomer gaat hij heerlijk 6 weken naar opa op het land waar hij heerlijk van zijn vakantie kan genieten!
Poiuytrewq
Geplaatst: 21-09-14 17:01
Met buiten wordt geen eenzame bezigheid met de eigenaar bedoeld maar het chillen op de wei of paddock met een soortgenoot wat toch zeker minstens 6a8 uur per dag van belang is En 6 weken stelt niks voor op 52 weken. Je moet zelf weten wat je ermee doet maar ik zou het zelf mijn paard nooit aan doen. Ik hou van haar.
Schijnbaar is het een fijne stal voor jou maar denk aan je paard , ga zelf is 20 uur in de wc zitten. Triest dit!
Ankie2011
Geplaatst: 21-09-14 17:08
Ik zou de binnenbox aanhouden. Is ruimer en je zit niet met regen en wind.
Jammer dat topic weer in een reltopic verandert, omdat een paar lang op stal staat. Ik geef er mijn mening niet over, maar kunnen we het gewoon vriendelijk houden. TS hoeft zich van mij niet te verdedigen.
@ankie: ik denk het paard frisse lucht en iets om naar te kijken verkiest boven een tralieshekwerk voor zijn neus en niet maalt om wind en regen. Maar de afmeting van de box is voor een groter paard wel iets om rekening mee te houden.
HealthTIES
Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-14 17:26
Dank je Ankie; werd er zelf ook een beetje verdrietig van en vroeg me al langzaam af of ik echt zo'n slecht baasje ben Natuurlijk sta ik liever op een stal waar mijn paardje 24 uur per dag naar buiten kan, maar hier in de randstad is dat toch beperkter. Ik heb wel eens gekeken naar een stal verder weg, maar dat zou dan weer ten koste gaan van onze buitenritjes (langere reistijd) en daar genieten we ook zo van! Ben ik dan echt de enige op bokt waarvan het paard maar 5 uur per dag naar buiten gaat, want als dat echt het geval is......dan moet ik echt eens achter mijn oren krabben en dan moet ik toch de fout bij mijzelf zoeken (ik hou ook echt van mijn paardje)!
Ben maar niet bang, er zijn paarden die dag en nacht op stal staan. Ik heb ondertussen wel al door dat het moeilijker is om in de randstad een goede stal te vinden waar het paard dagelijks zo'n 8 uur naar buiten kan, als bijvoorbeeld in Limburg. Ik vind het dan ook moeilijk om te kiezen tussen jouw 2 stallen, dus die keus laat ik aan jouw over.
MelissaYM
Geplaatst: 21-09-14 17:30
Waar in de buurt woon je? Misschien dat er andere mogelijkheden zijn
Als je paard niet een joekel van 1.80 m is zou ik verhuizen naar de buitenstal. Als daar veel meer te zien is en hij heeft de hele voorkant open, lijkt me dat prettiger voor hem. Echter, als hij wel flink aan de maat is, zou ik voor de binnenstal gaan.
HealthTIES
Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-14 17:36
Delft; Heb al een hoop rond gekeken in de buurt, maar niet echt iets gevonden en als het ideaal is, is het tegelijkertijd ook onbetaalbaar. Begrijp me niet verkeerd...een paard houden is een dure hobby, maar ik wil echt niet meer dan € 375,- uitgeven. De stal van Kees Poot komt goed in de buurt, maar daar zijn de boxen weer kleiner en mis ik de binnenbak (paard is 1.70). Ben ook al bij de Groene Meer wezen kijken, maar dat is dus weer te ver weg.
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 21-09-14 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt
_Alarm_wlkp
Geplaatst: 21-09-14 17:41
Hangt er vanaf hoe groot jouw paard is Ik zou persoonlijk gewoon binnen laten staan puur omdat die stal groter is. Was de buitenstal even groot als binnen geweest zou ik gezegd hebben zet maar in de buitenstal.
Ik heb helaas een van m'n paarden ook meer op stal staan, hij kan het niet vinden om dag en nacht in groep te staan...
Maar die heeft een stal van 3 x 5 met vooraan open staldeur en achteraan nog een groot luik. En naargelang het weer komt ie zo'n 4 tot 12 uur op de paddock/weide.
cissie
Geplaatst: 21-09-14 17:42
Als je paard erg gesteld is op de buren zou ik hem laten staan. Mede omdat de buitenbox kleiner is.....
HealthTIES
Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-14 17:44
In de binnenbox heeft hij contact met andere paarden en dat vind ik erg belangrijk, dat mis ik dus weer een beetje bij de buitenbox....maar ja...staat hij wel lekker met zijn snuitje in de frisse lucht!