Ervaringen kunststof/metalen omheiningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen kunststof/metalen omheiningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:20

Vandaag viel mijn oog bij een klein artikel in een paardentijdschrift op het onderwerpje "kunststof" waarin de woorden 'onderhoudsvrij, onbreekbaar' etc. in voorkwamen. Ik ben verder gaan kijken, maar de reacties waren toch niet meteen lovend. Ook ben ik een topic tegengekomen over metalen omheiningen, dit lijkt mij ook wel interessant. Echter vind ik weinig ervaringen (en allemaal oudere topics) dus bij deze:

wie heeft er ervaring met kunststof of metaal?
(kunststof: http://www.horsefriend.nl/categorie/Omh ... ining.html
metaal bedoel ik iets als: http://www.metalenafrastering.nl/pages/124866/Home.html )

Is ook naar aanleiding van dit topic: [VSW] Hoe blind paard veilig naar buiten?
Voorlopig zat de keuze op "Amerikaanse hekken" met een doek voor.
Maar misschien is zo'n echte omheining ook wel iets .. Heb dus alleen geen idee of dit veilig is voor hem (komt sowieso een doek voor zodat hij geen voetjes over de balken kan steken).

Iemand die mij kan verder helpen? :)

Anoniem

Re: Ervaringen kunststof/metalen omheiningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:17

Niemand ervaring?
Slechte ervaringen mogen ook (of via pb), ik weet het liever op voorhand dan dat ik het zelf moet ontdekken ;)

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:21

Toen ik op de manege reed hadden ze buiten een kunststof omheining bij de bak(het lijkt op de omheining van de link, de middelste) het was wel fijn want soms stoot je je voet tegen de omheining :+ en dan doet het minder pijn. Ook word het niet snel vies. Maar na ongeveer 2 jaar dacht ik wel van er mag even een lapje over gehaalt worden...

Edit: soms stond er een paal wat minder stevig en kon je die helemaal bewegen....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:24

Ik heb wel kunstof palen als omheining staan,maar dan wel met gladde ijzerdraad en stroomlint er omheen.Die kunstof palen zijn onverwoestbaar! geen onderhoud aan.Ook staan ze muurvast in de grond,geen beweging in te krijgen.Het enige nadeel is dat je er heel moeilijk isolatoren in kan draaien,je moet eerst gaatjes voorboren,dan lukt het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:36

Bij de palen zal het er waarschijnlijk vanaf hangen hoe (diep) je ze plaatst, niet?

@ faabfabienne: had je het idee dat het stevig was? Bedoel .. zou er een paard tegenaan kunnen knallen zonder dat die eruit kan (en zich enorm verwondt)? Of kan dat in het begin wel en wordt de boel op termijn toch zwakker? Of...

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 10:54

Uiteraard ligt het ook aan de diepte van de palen.Ik heb geen idee hoe diep mijn palen in de grond staan.Ze stonden er n.l. al toen ik het weiland ging huren.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 11:01

[***] schreef:
Bij de palen zal het er waarschijnlijk vanaf hangen hoe (diep) je ze plaatst, niet?

@ faabfabienne: had je het idee dat het stevig was? Bedoel .. zou er een paard tegenaan kunnen knallen zonder dat die eruit kan (en zich enorm verwondt)? Of kan dat in het begin wel en wordt de boel op termijn toch zwakker? Of...

Er kon zeker wel een paard tegen aan knallen, er was alleen een paal bij ons die wat los zat maar ik denk dat die niet diep genoeg zat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:45

Ok, dank je :)
Dat het paard er echt nooit uit kan is het voornaamste en als na een paar jaar 'vuil' worden het enige nadeel is dan zit dat wel goed, haha.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:06

Nadelen van kunstof...van sommige planken kan de weekmaker na verloop van jaren gaan opspelen en worden de planken broos en kunnen zo breken. Die ronde/vierkante palen heb je in massief en hol en zijn veelal van gerecycled materiaal. Ze kunnen wel eens krom trekken.
Op een sopje van de witte soort na heb je er idd geen onderhoud aan.

De metalen hekken zijn OK, maar als er eens een paard stevig op terecht komt dan heb je wel een lelijke kromme buis. Afhankelijk van de manier van 'bewerken' kan het gaan roesten.
Ook is het belangrijk dat er geen water in kan komen/blijven staan, want dan gaat het van binnen uit werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:08

Dank je wel voor je reactie, interessant :)

Wat je dan als kans hebt van dat krom buigen, dat heb je dan toch ook met van die "amerikaanse hekken"? Of kan dat daar niet omdat dat op een andere manier in elkaar zit ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:23

Daarbij heb je meer tussenstaanders en ook de ruimtes tussen de onderlinge leggers zijn kleiner. Dus minder kans dat er een paard overheen wil (ze zijn ook een stuk hoger ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:29

Maar overheen is het probleem niet (je kan ook metalen omheiningen van 2m hoog hebben, dus daar gaat die niet overheen mag ik hopen ;) ). Meer tja .. ertegen .. Als het dan gaat buigen is dat niet zo heel handig natuurlijk. Een kleine buiging kan geen kwaad, maar heb zo dan het idee dat het allemaal zwakker wordt dus als dat toevallig een paar keer op dezelfde plaats gebeurd dat het dan alsnog doorbreekt ..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 17:36

Het voordeel van losse hekken is dat je er makkelijker eentje tussen kunt zetten als er iets mee is. Met een vast omheining gaat dat toch moeilijker. Van een duw er tegenaan zul je geen deuken krijgen, dan moet er echt wel een paard op hangen. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 12:56

Er op hangen gaan we proberen te voorkomen natuurlijk :Y) (wordt sowieso hoger dan zijn schofthoogte, zodat hij echt het idee heeft "opgesloten" te zijn en dat niks of niemand aan hem kan .. stalidee zeg maar ;) )
Heb gisteren op stal eens overlegd en er zijn zeker nog mogelijkheden, vandaag gaan we even dingen opmeten en bekijken om te zien hoe we het gaan maken en dergelijke ... Heb ook een mail gedaan naar het bedrijf van die metalen omheining met nog wat vragen. Hekken kunnen nog altijd natuurlijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 14:28

Miss. is Heras Hekwerk dan wat voor je paard? daar komt hij zeker nooit uit.