welk rij-/beweegschema bij twee paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tet70

welk rij-/beweegschema bij twee paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:54

hallo,

ik overweeg de aankoop van een tweede paard. Heb stalling met weidegang overdag.
Ben benieuwd watvoor rij-/ beweegschema jullie aanhouden voor beide paarden?
Ik rijd geen wedstrijden, puur recreatief met 2x les in de week.

benieuwd naar jullie reacties of aanvullende vragen.

dank!
grt.

Newallure

Re: welk rij-/beweegschema bij twee paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:15

Hoeveel tijd heb je? Hoeveel keer kan je dus rijden?

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 22:21

2 avonden rijden door de week en de weekend dagen. wil ze twee avonden vrij geven. de 5e dag beide longeren.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:23

Daar heb je je schema ;) even inpassen wie wat wanneer nog...

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 22:28

meer aan 't werk hoeven ze niet?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:31

Ze hoeven niks... naja een paard wat niks hoeft is ook zo hoefloos.

Paard vind het echt niet erg als ze maar lekker de hele dag op weide kunnen staan!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:35

Als je meer niet kunt dan houdt het op,toch?
Als ze maar voldoende vrije beweging hebben is het goed.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:36

Zolang als ze buiten kunnen hoeven ze iind vrij weinig. Al worden sommige paarden wat vervelender dan de ander.

Mijn vraag is meer. Waarom wil je 2 paarden?

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 22:36

ok, thanks.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:46

Joltsje schreef:
Zolang als ze buiten kunnen hoeven ze iind vrij weinig. Al worden sommige paarden wat vervelender dan de ander.

Mijn vraag is meer. Waarom wil je 2 paarden?

Ook hier de vraag: waarom een tweede paard? Je kunt beter 1 de volledige zorg en aandacht geven, dan 2 voor de helft.
Maar als het voor jezelf uit kan qua tijd (en energie! Een tweede paard zorgt voor meer plannen, minder slaap en meer stress) dan is het natuurlijk alleen maar ontzettend leuk dat je er een tweede bij kan kopen :D

Wat ik vaak doe is maandag & dinsdag beide paarden rijden, woensdag & donderdag beide vrij aangezien ik dan stage heb, en vrijdag, zaterdag, zondag weer beide paarden rijden en afwisselen met longeren. Hangt ook af van hoeveel tijd ik heb, als ik krap zit qua tijd doe ik bijvoorbeeld 1 gauw ff aan de longe ipv te rijden, dat scheelt weer.

Als je zoiets echt wil, dan is er altijd wel een oplossing. En je komt er ook vanzelf achter wat voor jou werkt qua planning :) Komt vast wel goed, succes!!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:47

Ik heb een vijfjarige en een driejarige. De vijfjarige doet 5x per week wat (meestal 3x grondwerk en 2x grondwerk+rijden of een buitenritje). De driejarige is nog niet onder het zadel en zal dat voorlopig ook nog niet komen. Met hem doe ik twee tot drie keer per week wat grondwerk of ga met hem wandelen. Onder grondwerk versta ik trouwens het gymnastiseren aan de hand en het anatomisch correct longeren, werken aan de lange lijnen, etc. Ze krijgen wel echt beweging. Maar omdat ze hele dagen op het land staan 'moet' er absoluut niks. Ik vind het zelf echter wel belangrijk dat ze een correcte bespiering krijgen, het zijn grote jongens.

Ik vind twee paarden vrij pittig, vooral omdat ik 50+-urige werkweken maak en ook nog een deel van de verzorging op me neem (sta wel in pension, maar voer grotendeels zelf). Dus ik heb het vermoeden dat wanneer mijn 3-jarige onder het zadel komt en mijn 5-jarige minder groen en meer betrouwbaar is, ik hard op zoek ga naar een geschikte bijrijder voor de oudste :=

Editje: ik heb de oudste erbij gekocht omdat ik hem al jarenlang geweldig vind en hem dus niet wilde laten schieten, en omdat ze hoogstwaarschijnlijk binnen niet al te lange tijd aan huis komen en ik er dan sowieso 2 'nodig' heb.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 08:26

Ook ik heb er 2 staan bij mij thuis.
Belangrijkste vind ik dat ze lekker de hele dag op de wei staan.
Ik rij / longeer ze beiden 4 keer in de week.
Of doe wat grondwerk met ze.
En als het heel slecht weer is dan hebben ze lekker vrij.
Heb niet het idee dat ze dat heel erg vinden -')

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 13:11

Als mijn huidigie merrie 's avonds uit t land komt heeft ze energie voor tien! Ben daarom bang dat ze bij drie of vier keer aan t werk zich gaat vervelen. Aan t werk is overigens ook echt aan het werk. Min 1.5 u rijden, dressuur, springen of een buitenrit. Longeren wat minder uiteraard, maar wel ook dan aan t werk.

Maar in elk geval dank voor jullie reacties, heeft me een stuk verder geholpen. En een bijrijdster is zeker nog een optie!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 16:56

ik reed een paard van net 4 en 1 van 13. op maandag middag reed ik die van 13. Dinsdag longeren 4jarige. Woensdag niets(losgooien, vrij springen whatever), donderdag 13 jarige, vrijdag niets (losgooien, net waar we zin in hadden) en zaterdag 4jarige en soms 13 jarige nog rijden. zondag rustdag.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:21

Ik wissel meestal per dag van paard. Ze doen dus zo'n 3-4 x per week wat in het gunstigste geval. Gelukkig staan ze hier 24/7 buiten, dus hoef niet bang te zijn dat ze onvoldoende bewegen of teveel energie krijgen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:27

Toen ik 2 pony's reed, nam ik er een mee naar de dresuurles, de ander mee naar de springles en in het weekend reed ik ze allebei op dezelfde dag. Vaak 1 dag van het weekend ook nog wedstrijd waar ze allebei mee heen gingen.
Altijd prima gegaan. Lessen kun je ook afwisselen. De rest van de dagen gewoon lekker op de wei.