Mestplekken in de wei met kieskeurige paarden..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Mestplekken in de wei met kieskeurige paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 20:54

Ik zit met een letterlijk steeds groter wordend probleem, en ik hoop dat er iemand is die een oplossing heeft.
Mijn paarden zijn nogal kieskeurig, vooral de tinker trekt zijn neus op voor elk sprietje waar paardenmest heeft gelegen. Gelukkig zijn ze ook zindelijk en mesten altijd op dezelfde plekken. Normaal dus niet zo'n probleem.. Maar nu gaan ze steeds iets verder op de rand van die plekken mesten, en ze worden groter en groter. Ik denk dat ze op het moment bijna een kwart van de wei beslaan :=

Het is vervelend omdat ik daardoor meer moet bijvoeren.. maar vooral ook een crime met mestscheppen. Twee keer daags scheppen we alles weg, maar je komt gewoon niet door het hoge gras heen.

Zijn er mensen die het probleem kennen? Zijn er trucjes om de paarden toch dit gras te laten eten? Geur camoufleren.. Lekkerder geurtje toevoegen.. ?? Verder kom ik niet met ideeën :+

Floemii

Re: Mestplekken in de wei met kieskeurige paarden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:56

uh... is maaien niet een oplossing. Dan poepen ze daar nog wel, maar is het makkelijker scheppen? :+

Xjosee

Een keer dat stuk gras maaien? En dan hopen dat ze weer in het midden gaan mesten.

Utixo

Kun je ze er even vanaf halen en er schapen of geiten opzetten? Die grazen alles kort af. Even laten rusten en dan heb je kans dat je paarden weer helemaal overnieuw starten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:58

Bloten om het kort te krijgen en kalken voor de smaak.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:59

Wij hebben ook een beetje hetzelfde probleem en maaien dit met de bosmaaier af..

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:00

Ik heb hetzelfde probleem hier, wij maaien het nu dat werkt wel goed :)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:03

Wij hadden dat probleem ook, maar met strookbegrazing aten ze het wel op.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:09

Maaien doen we inderdaad. Het scheppen wordt dan iets makkelijker, maar ik vind het gewoon zonde van al dat gras. We zijn bijna een kwart van de wei aan t kortmaaien :=
Strookbegrazing is wel een idee inderdaad, maar de wei is inmiddels al heel kort.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:20

Kort houden door maaien en/of strookbegrazing.

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:29

Hier hetzelfde probleem met verwende paarden. Gelukkig nog genoeg gras over, maar alsnog is het zonde!

Ben dus erg benieuwd naar een oplossing, aangezien onze geiten het ook niet eten..

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 21:35

Wat ik wel nog kan proberen is in het najaar eens met de cultivator gewoon het hele stuk flink open trekken zodat de vorst en regen er goed aan kan 's winters.. goed kalken inderdaad.. En hopen dat dat nog iets doet aan de geur, maar ik ben er bang voor := Mijn stinker heeft wel eens bij de keuring op een klein weitje gestaan van 10 bij 10 meter met gras tot aan z'n knieën, maar denk maar niet dat ie ook maar een hapje ervan wilde :=

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:43

1: koeien er een poosje op
2: weide maaien en slepen
3: dagelijks met de kruiwagen even gaan poepscheppen

Het is geen probleem het is gewoon hun WC dus daar moet je mee dealen. Lastig is het wel.
Geiten zijn vreselijke kieskauwen en die zijn daardoor niet geschikt voor dit klusje. Schapen wel en die lopen dan meteen de zode mooi glad en eten net als koeien de wormeneitjes op. Paardenwormen gaan dood in hun spijsvertering dus dat ruimt lekker op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:55

Je kunt er voor kiezen alles te maaien zodat de mestplekken ook kort zijn en dan het hele land te bemesten met hun mest en vervolgens dat stuk opnieuw te laten maaien voor hooi of kaal laten eten door schapen ivm wormbesmetting. nog herstelbemesting of laten gieren met drijfmest, evt. kalk (of zout voor de smaak) en dan gaan je kale stukken weer beter groeien en er zit minder smaakverschil tussen de mestplekken en de rest van het land.

Wat helpt is strookbegrazing. Dan zijn ze minder kieskeurig omdat ze minder te kiezen hebben. De echt vieze plekken laten ze alsnog wat staan, maar het scheelt toch erg veel, mede omdat ze ook niet meer zo makkelijk in het lange gras kunnen poepen.

onlineshop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:32

Hier hetzelfde, maar strook begrazing werkt prima om te voorkomen dat ze nog maar op de helft van de wei grazen.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 22:42

Je zou dat van in het begin moeten gedaan hebben, de mest wegscheppen. Hier 2 weides: bij eentje ben ik direct (eerste gebruik na inzaaien) begonnen de mest dagelijks weg te scheppen, bij de andere pas na denk 2 maand. Nu bijna 2 jaar verder. In wei 1 ligt de mest over de ganse wei verspreid, en eten ze overal. Geen last van plekken waar ze veel of weinig mesten, en wel of niet eten. In wei 2 blijven ze op hun vaste plekken mesten, en zijn er dus plekken met hoog gras waar ze niet eten en andere waar ze wel eten. Ook al scheppen we daar dagelijks de mest weg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 23:01

Mest scheppen hebben we van begin af aan tweemaal daags gedaan, dus daar kan het niet aan liggen.

Strookbegrazing vind ik lastig.. De belg is al aan de magere kant en nog meer gras wegnemen dan ben ik bang dat ie echt gaat invallen.
Mest over de rest van de wei uitspreiden heeft geen zin, de tinker gaat dan gewoon in hongerstaking :+

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:06

Ik maai het hoge gras van de mestplaatsen met de bosmaaier en voer dat op een plek waar ze wel willen eten. Dat doe ik voor ze er op komen zodat er geen verse mest op het gras zit.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 23:15

Ik heb altijd begrepen dat ze koliek kunnen krijgen van gemaaid gras, dus dat heb ik nooit gedurfd eigenlijk.
Ik zou er misschien wel hooi van kunnen maken..

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:18

Wij hebben het opgelost door er Ouessant (mini)schaapjes bij te zetten. Wei is nog nooit zo mooi geweest en de mest verdwijnt gewoon.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:35

Gras dat met een gewone grasmaaier is gemaaid mogen ze idd niet hebben, lang gras dat met de bosmaaier wordt afgemaaid is geen probleem. Meestal maai ik een portie voor 2 dagen.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:40

Paarden weten heel goed dat het slecht is voor hun gezondheid om dicht bij hun eigen mest te eten. Dit vergroot namelijk de kans op wormen en andere ziektes. Een paard daartoe dwingen is niet eerlijk.

Gewoon de wei een maand rust geven. Dan kan het proces opnieuw beginnen. Heb je daar geen ruimte voor, deel de weide dan in tweeën en geef ze de ene week het ene stuk en de andere week het andere stuk.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:47

Hier hetzelfde probleem.
Maaien nu ook de mestplekken.
Delen de wei in 2 stukken en werken met strook begrazing.
Maar de mestplekken weigeren ze te eten.

Iemand die ik ken had hetzelfde probleem. Nu heeft zij genoeg weide's om ze ruim te verweiden. Zij sleept dus de mest omwijd als de paarden naar de andere weide gaan. Daarna heeft ze nog een weide waar ze dan eerst naar toe gaan.
Duurt wel 2/3 mnd voordat ze weer op dat stuk komen.
Sindsdien is het probleem opgelost.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 09:50

De wei heeft de hele winter rust gehad, maar daarna eten ze het nog steeds niet.
In het voorjaar hebben we nog goed gemest (met kunstmest) en de wei twee maanden laten groeien, maar ook daarna lusten ze het niet. En een halve hectare kniehoog gras moeten maaien en weggooien, dat vind ik gewoon zonde -O-

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:55

Hier net zo hoor, dus ik snap je heel goed......