Scheren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adddioor

Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 20:36

Hallo bokkers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik heb een shetlander die 24/7 buiten staat. Dus ook in de winter, de sneeuw, regen etc. Nu heb ik hem voor de kar staan en probeer echt om de dag actief met hem te mennen. Nu komt het probleem.. meneer heeft in de winter echt een gigantisch dikke en lange vacht. Hij heeft nu al de wintervacht van een normale pony. Het is nu nog zomer, en er komen nog warme dagen aan. Vandaag stond hij weer weg te zweten in zijn dikke berenvacht. Dus ben van plan om hem te scheren. Want 10 minuten draven is al te veel.

Alleen ik heb totaal geen ervaring met scheren en dekens dus wil ik eerst weten waar ik aan begin voordat ik hem gelijk kaal scheer.

-Wanneer kan ik het beste scheren.

-Moet je vaker dan 1x per winter scheren.

-Welke dekens voor welke temperatuur.

-Zou een patroon beter zijn omdat hij 24/7 buiten loopt? Bijv zijn benen ongeschoren?

-hoe doen jullie dat voor de kar. Deken af? Ander deken op?

-weten jullie nog mensen die kunnen scheren in de regio utrecht.

Alvast bedankt! (:

_Reneee

Re: Scheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:40

Hi,

Ik heb mijn mini gisteren geschoren. Hij was al teddy en het is nu nog lekker warm. Staat nu nog dekenloos.

Vaker dan 1 keer scheren is wel nodig ja, ik scheer meestal zo'n drie keer. Nu, in december nog en dan in februari/maart.

Welk deken is afhankelijk van je pony, of hij het snel koud heeft of niet. Mijn kleine stond vorig jaar toen het vroor onder 500 gram, maar mijn grote staat geschoren max onder 300 en het liefst nog koeler. Ik zorg er in ieder geval voor dat ik genoeg (onder)dekens heb zodat ik 0, 100, 200, 300 en voor mijn kleine nog 400 en 500 kan maken. Dan is het altijd goed.

24/7 zou ik inderdaad zijn benen behaard laten. Of een patroon scheren, bijvoorbeeld jachtpatroon.

Tijdens het mennen doe ik in het begin een fleecedekentje op, als hij warm is gaat het eraf :)

Met iemand die kan scheren kan ik je niet helpen, doe het altijd zelf en kom uit Brabant. De meeste ruitersportzaken verhuren wel scheerapparaten en zelf doen stelt echt niet zoveel voor :D

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 20:58

-Wanneer kan ik het beste scheren.

Ik probeer het altijd zo lang mogelijk uit te stellen, maar meestal scheer ik in september of oktober, en dan scheer ik opnieuw zodra ze weer te veel zweten.

-Moet je vaker dan 1x per winter scheren.
Meestal wel, 2 tot 3 keer.

-Welke dekens voor welke temperatuur.
Kijk goed naar je pony! elk paard is verschillend, voel gewoon een paar keer onder de deken van je pony. Mijn Fjord kon helemaal geschoren met een 200 grams lopen en ze had het niet koud terwijl mijn shet een 450 grams om had, zo verschillend kan het zijn.

-Zou een patroon beter zijn omdat hij 24/7 buiten loopt? Bijv zijn benen ongeschoren?
Dat is net wat je zelf fijn vind, ik scheer mijn pony's altijd wel helemaal incl hoofd en benen, en ze lopen 24/7 buiten.

-hoe doen jullie dat voor de kar. Deken af? Ander deken op?
Met instappen meestal een fleece deken en zodra de pony warm is kan die eraf. Met uitstappen doe ik hem weer om

-weten jullie nog mensen die kunnen scheren in de regio utrecht.
Ik kan scheren maar ik heb geen machine dus daar kan ik je niet bij helpen.

jopaardjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:04

He Dorike haha!
Linn en ik hadden voor toob een 200 gram waterdichte deken en een 100 gram niet waterdichte. Was prima :)
Je moet even op marktplaats of op bokt markt kijken voor mensen die kunnen scheren, staan er best wel wat op, iig vorig jaar haha. En idd zijn benen behaard laten is best slim, vind ik wel minder mooi, maar is denk ik wel fijner voor Ad :)

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 21:08

T liefst scheer ik mijn mini nu ook. Ik word gek van die teddy beer vacht. En t is niet droog te stappen. En met t lopen is ze na een kwartier zeiknat. Dus ik lees even mee

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-14 23:51

bedankt voor de reacties! Heb hier echt wat aan :) Ik denk dat ik dan zijn lichaam wel helemaal scheer behalve zijn benen. Dan zou ik een 200 grams deken kunnen kopen en daar altijd nog een onderdeken onder kunnen doen.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 23:54

Aangezien zo'n shetters er in de winter altijd als mamoetjes uitzien zou ik volledig scheren, ook de benen anders lijken ze net 'uggs' aan te hebben :').
Hier scheer ik alles (paarden, pony en shetlander) volledig en staan ook dag en nacht op de weide.

Qua dekens is het kwestie van zien aangezien ze niet allemaal hetzelfde zijn.
Voor mijn kleintje heb ik een regendeken , 100 grams en 300 grams en dat lukt al jaren goed zo :)

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 00:18

_Alarm_wlkp schreef:
Aangezien zo'n shetters er in de winter altijd als mamoetjes uitzien zou ik volledig scheren, ook de benen anders lijken ze net 'uggs' aan te hebben :').
Hier scheer ik alles (paarden, pony en shetlander) volledig en staan ook dag en nacht op de weide.

Qua dekens is het kwestie van zien aangezien ze niet allemaal hetzelfde zijn.
Voor mijn kleintje heb ik een regendeken , 100 grams en 300 grams en dat lukt al jaren goed zo :)

haha, ja hij krijgt dan wel uggs. Maar dat is denk ik beter omdat het soms ook modderig kan zijn.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 02:50

Bij mijn shet schoor ik de borst op 3mm. Zo kon ze haar warmte kwijt maar hoefde ze geen dekens op. Was voor ons precies goed.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 09:53

Als je vroeg scheert moet je vaker. Ik heb mijn fjord begin dec geschoren en hoefde maar 1x.

Qua temperaturen en dekens.. zoals nu een ongevoerde regendeken. Overdag onder 10 graden een 200 grams. Overdag onder 0 300 grams. Maar afhankelijk van je pony. Koudbloeden zijn niet zo snel koud. Afgelopen winter is mijn helemaal geschoren fjord net te warm geweest onder 200 grams. Warme winter..Goed blijven voelen in liezen en ooraanzet hoe de temp is.

Als ie moet werken zou ik hem helemaal scheren. Is een stuk fijner. Snel droog en niet vies.

Greeeett

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 21:37

Mijn kleine shet word volgende week geschoren, en krijgt bij koude dagen en nachten het winterdeken op en als het warm is geen of een dunne. Ze is er nu klaar voor om beleerd te worden voor de wagen, en dat is voor haar heel wat inspanning dus ze zweet enorm, daarom kies ik dit jaar ook om te laten scheren. Want anders worden ze nooit weer droog.

blijf het een gek idee vinden omdat net voor de winter of in de winter te laten doen...

Marg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 14:54

Misschien stom... maar als je scheert ook onder de buik. Is die dan niet koud? Want daar zit geen deken...

Greeeett

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 17:18

Ja , maar ik heb altijd een beetje eeen lange op dus valt mee. En daar zit sws al minder haar.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 21:55

Mijn shetten die buiten bleven schoor ik ook, maar liet de benen en buik zitten. Misschien minder mooi, maar wel functioneel en even goed warm op de plekken waar geen deken zit. 300 grams deken hadden ze op

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 20:36