Van stal naar weiland, wel of geen deken?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwynnestri

Van stal naar weiland, wel of geen deken?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 14:41

Ik ben sinds kort de nieuwe eigenaar van een draver merrie van 19 jaar oud. Bij de vorige eigenaar stond ze overdag op een kaal weiland. 'S avonds op stal en krijgt ze hooi en een halve kilo basisbrok.

Nu komt ze zondag naar de stalling toe, daar staan ze 2/7 op het weiland zonder schuilstal, wel beschutting van bomen.
Deze week is het heel mooi en warm weer geweest, maar vanaf zondag en maandag daalt de temperatuur onder de 15 graden. Zou ze het dan koud krijgen omdat ze hiervoor altijd snachts op stal heeft gestaan? En moet ik het 0grams regendeken opleggen snachts ( dan is het onder de 10 graden) of gewoon bloot laten staan. Ze heeft nog een echte zomervacht, heel kort en dun haar.
Het is wel de bedoeling dat ze zo min mogelijk met deken komt te staan, alleen als het dagen regent of heel koud is een dekentje opkrijgt, ze moet wel een wintervachtje krijgen.

Ze staat dan wel op een weide met genoeg gras, zou ik haar dan nog eventueel bij moeten voeren of iets wat helpt met het goed opbouwen van ren wintervacht? Vanzelfsprekend krijgt ze na het rijden wel brok.

Ik heb met deze situatie zelf geen ervaring, dus alles is welkom!
Laatst bijgewerkt door Gwynnestri op 18-09-14 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

fro

Re: Van stal naar weiland, wel of geen deken?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 14:55

Als ze genoeg eten heeft om energie uit te halen zou ik even aankijken en als ze het koud heeft als nog een deken op doen. Paard voelt zich wel fijn bij 10/15 graden hoor;).

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:07

Ik zou even kijken. Onze 25 jarige draver staat ook 'naakt' buiten terwijl dat echt een koukleum is. Zolang het niet nat is met harde wind gaat het allemaal wel. Die temperaturen zal het paard beter vinden dan die we nu hebben.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:11

Ik neem aan dat ook jij maar 24 uur in een dag hebt en anders wil ik graag weten hoe je aan die extra uren komt....zou ik ook wel willen :+

Maar even serieus, ik zou inderdaad gewoon goed kijken naar je paardje. De een heeft geen enkel probleem met de overgang naar 24/7 buiten de ander heeft er veel moeite mee en heeft wat extra ondersteuning nodig.

In ieder geval heel veel plezier met je nieuwe paardje.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:13

Zeker als het plan is haar zo bloot mogelijk te houden, zou ik niet gaan beginnen met een dekentje. De aanmaak van de wintervacht start vanzelf. Kijk goed naar haar of ze het koud heeft (meestal is aanhoudende regen houder dan temperatuurskoude) en houdt goed in de gaten of het gras voldoende bevat om haar warm te houden.

Let wel op dat als ze van een kaal weiland komt en 's nachts op hooi/voordroog, het meestal niet heel verstandig is direct in een vol weiland te zetten.

Gwynnestri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 15:23

Bedankt voor jullie reacties!

Whaha ja 27 uur typfoutje xD

Ze komt op een weiland te staan waar de kudde heeft gestaan, dus die is goed leegegeten. Ze krijgt er een strookje 'nieuw' gras bij zodat ze wel voldoende heeft. Zodra dat kaal is en ze is niet te dik krijgt ze weer een beetje gras erbij.

Ze worden nu nog niet bijgevoerd met hooi, daar beginnen ze pas mee als ze niet meer voldoende uit het gras kunnen halen.

Ik zat er wel over na te denken om haar eventueel summervit van pavo te voeren, dat zo toch een aanvulling van vitamines e.d. heeft op het gras

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:28

Als je een wintervacht wil zou ik dus geen deken gebruiken, 15 graden is voor een paard echt niet koud, schijnt dat paarden zich het lekkerst voelen bij temperaturen tussen de -10 en 10 graden.
Als het nou aanhoudend blijft regenen/hard waait etc kan ik me wel voorstellen dat je een 0 gram oplegd, maar deze gaat snachts niet beschermen want er zit geen voering in (anders is het ook geen 0 grams :P ), alleen tegen regen/wind.
En die overgang naar snachts buiten is voor de meeste geen probleem hoor, veel plezier met je nieuwe aanwinst :D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 15:30

Zijn dat de summervit koeken? Daar zit heel veel suiker in. Kan je beter naar een gewoon vitamine brokje kijken wat denk ik ook nog wel voordeliger is. Wij voeren als basis voordroog en een vitaminebrok, beide dravers staan 24/7 buiten (nog wel, kleigrond) en zien er geweldig uit. Wintervacht komt wel al opzetten, maar kan zijn dat die van jou het ook snel aan zal gaan maken nu ze een meer natuurlijk ritme gaat krijgen.

Klinkt alsof je er goed over na denkt dus moet helemaal goed komen. Veel plezier!

Gwynnestri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 16:44

Er zijn allemaal verschillende vitaminebrok, welke gebruik jij dan @RianneH omdat daar minder suiker bijzit? Bij de stalling hebben ze ook een basisbrokje zonder haver en e.d. er staan namelijk eigenlijk alleen maar ijslanders hahah.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 17:43

Ik gebruik Marstall, maar je kan ook kijken hoe die het doet op een basisbrok ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 01:36

Citaat:
15 graden is voor een paard echt niet koud, schijnt dat paarden zich het lekkerst voelen bij temperaturen tussen de -10 en 10 graden.

Inderdaad, schijnt. Op papier staat dat heel leuk, in de praktijk is het gewoon heel erg verschillend per paard. Ik heb hier een enorme koukleum die met 15 graden echt staat te bibberen hoor. Dan krijgt hij gewoon een dekentje op. Want ondanks onbeperkt ruwvoer krijgt hij zichzelf dan niet meer warm. Dus gewoon goed je paard in de gaten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:19

Maar is het ook niet zo dat wij paarden soms wel heel erg betuttellen? Sommige zijn niks gewend en worden van jongs af aan dik in de dekens gegooid etc, bibberen betekend nog niet dat ze het koud hebben.
Ik heb niks tegen dekens hoor maar soms kunnen mensen ook overdrijven.
Mijn paard kan ook een tut zijn maar krijgt echt nog lang geen deken op, kan ze met haar vacht prima zelf regelen, tis september!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:32

Tine bibberen is juist goed mits niet dag in dag uit. Die van mijn staat ook weleens te bibberen en dan word ik weer gebeld dat hij het koud heeft kom ik twee uur erna dan staat hij gewoon te eten niks aan de hand.

Ze warmen op door te bibberen en vold te eten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 08:51

Ik denk dat ik inmiddels lang genoeg ponys en paarden heb om te kunnen beoordelen dat ze zich niet prettig voelen zonder jas. Even bibberen heb ik geen problemen mee, maar moet niet te lang duren.

Het is nu eenmaal een illusie te denken dat alle paarden zich wel redden zonder deken.

Mijn paard redt zich er prima mee, mijn pony's niet. Waarom zou ik ze kwellen omdat het zou moeten kunnen? Ze staan hier wel 24/7 per dag buiten, dan moeten ze het wel comfortabel hebben. Als dat betekent dat ze een jasje aan moeten, prima toch? Heeft niets met betutteling te maken, maar met goed zorgen voor mijn dieren.

Romy, fijn dat jouw paard het redt en zijn vacht het goed regelt. Ene pony is hier geschoren omdat het eerder zo warm was, dat hij bijna bezweek in zijn vacht. Andere pony heeft nauwelijks vacht.

Enige dat ik duidelijk wil maken is dat het niet zwart/wit is. Je moet goed naar je paard/pony kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:04

tine dat probeer ik ook duidelijk te maken.
Maar goed mijne krijgt in de winter ook wel een deken op hoor maar niet om het minste geringste, eerlijk gezegd vind ik het soms absurpt dat sommige paarden bij het kleinste zuchtje wind een deken opkrijgen en betutteld worden, alsof ze anders breken ofzo.
Ik zeg niet dat jij dat doet maar even om mijn punt duidelijk te maken, maar goed dat is weer een andere discussie toch :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:21

Hhhm zonder schuilstal vind ik wel sneu eerlijk gezegd. Is er niet de mogelijkheid om bv zo'n tent te huren/kopen? Zeker paarden die voor het eerst een winter buiten blijven, hebben er bij aanhoudend nat en vies weer best wel eens behoefte aan om s'nachts toch nog even in een stalletje met stro te duiken en daar eens uitgebreid te gaan liggen dutten. Tenminste dat is mijn ervaring.

Als die mogelijkheid er niet is, zou ik goed in de gaten houden of er wel voldoende droge plekken zijn om te slapen. Voorlopig nog geen deken, als het toch nodig blijkt te gaan zijn kan het altijd nog. (Afvallen, bibberen, stijf zijn, dat zijn wel duidelijke tekens dat het niet goed gaat. Een keer bibberen kan maar het moet niet elke keer zijn.)

finally

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-14 09:30

ik had mijn draver een maandje op een stal waar ze snachts binnen stonden,daarna ging hij 24 uur de wei op, snachts was het toen ong. 10 gr. hij had in 1 week al een stuk dikkere vacht aangemaakt,schijnbaar vond hij het snachts toch wel wat frisjes,vacht past zichzelf wel aan,als je eenmaal begint met deken op moet je dat blijven doen