Weideverlichting op accu, wat voor licht gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Weideverlichting op accu, wat voor licht gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 22:27

Hoi! :)

Om mijn titel even uit te leggen:

Ik heb een prachtig weilandje waar mijn haf en shet staan, normaal gaan ze swinters altijd naar de stallen achter ons huis omdat mijn zus toendertijd nog een KWPN'er had die ze niet buiten wou laten staan.
Nu is de KWPN verkocht en ben ik niet zo bang voor de wintervacht en houd ik mijn knollies het liefst van de winter buiten, alleen met sneeuw en vorst gaan ze naar binnen.
Dus van de winter blijven ze voor het eest buiten, alleen nu het probleem, er is geen stroom (wel stroomomheining maar geen electriciteit voor licht ed.)
Mijn vader kwam met het idee om een zware accu neer te zetten die voor het nodige licht kan zorgen om van de winter gewoon normaal te kunnen opzadelen, in het stalletje te kunnen zien, en ook een beetje bakwerk te kunnen doen.

Nu las ik in een ander topic dat een lichtslang langs de bakrand ook kan werken, een lichtslang neemt naar mijn weten niet gek veel stroom op, dus dat zou evt. kunnen, maar geeft dat voldoende licht om de bak dusdanig te verlichten dat erin gereden kan worden? (bak 20x35)
We hebben ook energiezuinige led-lampen tot onze beschikking, die veel licht geven en weinig verbruiken.

(ik weet overigens de voor en nadelen van een accu, daar verder geen commentaar op)

Wie o wie heeft tips/ideeen/aanraders? Brand los!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 00:54

Led en 12v, want omvormer kost zo 10% van je accu capaciteit.
Voor de plekken waar je korte tijd licht wil hebben is lamp op zonnecel met bewegingsmelder ook een optie.

Hoe meer licht je gebruikt hoe meer je nodig hebt, omdat je ogen zich aanpassen en je dus minder nachtzicht hebt. Let ook goed op het richten van je lampen ivm niet verblinden paarden en jezelf tijdens het werk/rijden. Beste optie is naar beneden (bv in de rand bovenaan de omheining, mits onder ooghoogte paard), zodat je weet waar je je voeten neerzet en waar de omheining van de bak is. Informeer ook bij de gemeente, want verlichting mag lang niet overal. Lampen op zo'n mast zijn dan helemaal geen optie of je moet vergunningen, etc. gaan aanvragen.

inverda

Re: Weideverlichting op accu, wat voor licht gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 01:40

wij werken met een zonnepaneel zowel op de omheining als voor licht in de bak 4 lampen, 1 in de zadelkamer, 1 in het hooi hok en nog 1 in de schuilstal( deze brandd zodra het schemer word en gaat als het licht word weer uit. dit gaat via 2 zonnepanelen

fury58

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 09:16

In mijn vrachtauto heb ik een zware accu die d.m.v. zonnepaneel (kijkshop) wordt bijgeladen.
Hier heb ik een 12/220v 600w omzetter op aan gesloten die me van 220v voorziet.
Als je dan met ledlampen werkt heb je weinig verbruik.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 10:07

Hoe duur was die zonnepaneel van jou fury? Ben er ook op zoek naar

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 01:04

Wij hebben net een paddock met schuilstal gemaakt.
Een generator gekocht en binnen in de schuilstal een tl lamp ( 2 keer 56 watt) opgehangen en buiten aan de bovenkant van de schuilstal 2 verstralers van beiden 20 watt led verlichting opgehangen.
Er komt meer dan voldoende licht vanaf en de led lampen zijn bestand tegen regen ect.
De tl bak in spatwaterdicht.
Enig nadeel is het feit dat de generator geluid maakt, daarom hebben we een 4 takt Honda met geluidsdemper genomen.... Deze zijn een stuk stiller dan de meeste andere merken.

Met de 2 led lampen is bij ons de gehele paddock goed verlicht.
De paddock is wbt grote een halve buitenbak, dan zou je aan 4 led lampen genoeg hebben.
Dit is totaal 80 watt aan verbruik, als je nagaat dat onze generator 1000 watt aankan.....

Er zijn ook lichtere generatoren, van bv 650 watt oid.

Stippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 01:16

Wij hebben 3 ver straal auto lampen in een 8 hoekige bak gemaakt en die zetten we als we gaan rijden op een stok in een parasolvoet, de draad met accuklemmen zetten we op de auto accu en de hele bak is goed genoeg verlicht.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 14:42

Bedankt voor de reacties,

We zijn gegaan voor de Led lampen, ik zal straks even een foto maken.
Ik ben heel erg benieuwd hoeveel licht het zal gaan geven , want we hebben ze bevestigd aan het stalletje dat naast de bak staat.

Voor in het hok hebben we campinglichtjes op batterij, omdat er een 12Volt accu komt, willen we het licht zoveel mogelijk voor de bak houden.

Weet iemand hoe lang zn accu mee gaat ongeveer totdat hij weer opgeladen moet worden?