vraagje over wintervacht, blubber en rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

vraagje over wintervacht, blubber en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 10:44

Even een vraagje aan degenen die hun paard/pony zonder deken buiten laten in de winter. Hoe doen jullie dat als je gaat rijden? Gooi je gewoon zadel/tuig op natte modderpaard of niet? Zo ja, geen last van drukkingen?

Mijn paard heeft een peesblessure en mag niet aan het werk. Normaal staat hij in de winter onder een deken (en wordt hij ook nog geschoren), maar ja, als hij niet echt hoeft te werken, vind ik dat eigenlijk wat overbodig.

Nu is het wel zo dat ik iedere dag 20 minuten met hem onder het zadel stap, maar ja, dat is geen werken. Hij wordt er niet bezweet van (wat toch eigenlijk de hoofdreden normaal gesproken is om hem onder een deken te zetten, namelijk dunne vacht houden, zodat hij snel weer droogt)

Rembrand komt iedere dag als een zwijn uit de wei. Nu is zijn vacht nog dun, en het is redelijk droog. Maar als hij straks een wintervacht heeft en vol zit met blubber (en ja dat zit hij), dan vraag ik me af hoe ik daar een zadel op moet leggen. Schoon en droog zal ik hem echt niet krijgen dan.

Hoe pakken jullie dat aan?

JoycexEnya

Re: vraagje over wintervacht, blubber en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 10:49

Ik veeg het beetje modder af met een handoek. En soms niet, nooit last van drukkingen gehad

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:00

Voor 100% schoon zou ik inderdaad niet gaan met een modderzwijn. Toonbaar, dat je weer een beetje de originele kleur kunt zien en dat het een paard is is al heel wat.
Als de modder is opgedroogd kun je het er gewoon afborstelen. Hou dan wel rekening met een wat langere poetstijd. Iets van een uur of zo als paardlief echt z'n best heeft gedaan en desnoods met een hamer en beitel (geintje, maar soms zou je het er bijna op wagen :') ).
Met nog nattigheid op het lijf kun je het inderdaad afvegen als je niet de gelegenheid hebt om de bagger te laten opdrogen. Het belangrijkste is dat er geen harde stukken op de plekken zit waar het zadel en hoofdstel komt. Met rijden dan wel rekening houden dat de spieren dan echt koud zijn en je dus rustig opstart (als je toch alleen maar stapt maakt dat natuurlijk niet zoveel uit). Of een dagje overslaan als rijden niet strikt noodzakelijk is.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:04

Opgedroogde modder is er wel af te krijgen, natte modder is een groter probleem.

Mijn haffie (vachtdikte van een flinke beer) is ook zo'n heerlijk zwijn in de winter, staat ook zonder deken.

Ik haal als ze nog nattig is er een harde borstel over voor de dikke stukken modder en daarna waar het zadel komt nog even een handdoek. Dekje en zadel er op en gaan!
Nooit last van drukplekken/schuren oid.

Doen we al jaren zo en werkt prima voor ons. Heb dan ook een paard met een flinke vacht, vermoed dat dit ook scheelt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:09

Ik schraap het paard schoon met een zweetmes (zo'n 2 hands ding van metaal) dan is de meeste natte modder eraf. met een borstel verspreid je de modder alleen maar.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 11:17

Bedankt voor jullie reacties.

Zweetmes lijkt me wel een handige tip. En dan even handdoek erover en maar gaan.

Pluizebolpum: beetje in de originele kleur hahahaha, hij is zwartbont met heel veel wit. Denk dat me dat niet gaat lukken zonder douche en shampoo :+

Als de modder opgedroogd is, kun je het eraf borstelen, dat snap ik, maar daar gaat het ook niet over ;) . Natte modder is niet zo maar even opgedroogd natuurlijk. Ze staan hier 24/7 buiten namelijk. Een uur poetsen lijkt me dan ook niet zo verstandig, want dan haal ik ook de beschermlaag weg. Dat de spieren koud zijn..... ze lopen aldoor in de wei, dus de spieren zullen warmer zijn dan bij een paard dat op stal staat. Bovendien mag ik alleen maar stappen, we hoeven geen ZZ oefeningen te doen (dan zou hij nl wel gewoon een deken op krijgen nu)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:19

Droge modder borstel ik eraf en natte modder met een emmertje en spons.
Ik maak alleen de delen onder het tuig schoon.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:23

friesam schreef:
Ik schraap het paard schoon met een zweetmes (zo'n 2 hands ding van metaal) dan is de meeste natte modder eraf. met een borstel verspreid je de modder alleen maar.

Zo doe ik het ook, heb ook nog zo'n ijzeren roskam om hardnekkige opgedroogde modder eraf te krijgen. Mijn paard houdt zich relatief schoon maar kleigrond, dus die plakt enorm hard.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:34

De meeste modder eraf met een zweetmes geval, en dan gewoon een ( geen wig :D) zadeldoek en zadel erop. Bij enkel stappen zal het schuren ook wel meevallen.
Als die braaf ge oeg is kun je er ook gewoon een dekje met singel opgooien en zonder zadel stappen. Of stappen aan de hand of aan de longe.
Hier heb ik ze meestal onder een regendekentje staan voor ik echt wil rijden ( bv de dag voor een les oid)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 12:12

Stappen aan de hand is geen pretje. Dat vindt hij oersaai en gaat dan zo langzaam, dat we amper het erf afkomen :+ Met zadel erop vindt hij wel leuk, dan heeft hij nog een beetje het idee dat hij mag werken (is een echt wedstrijdpaard, en baalt nu dus ook enorm dat hij niet mag werken). Longeren mag niet, maar ik zou voor de afwisseling wel kunnen gaan droogmennen natuurlijk.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 14:00

ik rij niet in de winter, nou men ik ook alleen met mijn pony's en als ik toch beweging wil geven doe ik dat aan de lange lijnen (is dat niks voor jouw paard? die van mij vinden wandelen ook niks aan) of voor de slee maar daar heb je dat witte goedje weer voor nodig ;)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 14:22

Lange lijnen lijkt me vergelijkbaar met droogmennen ;) Slee mag niet, anders had ik de menkar er wel achter gehangen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:07

klopt, scheelt alleen dat als ze heel smerig zijn ik er dan ook geen schoftje op leg en ze toch even beweging hebben ;)
Die van mij lijken zich dan wel meer nuttig te voelen dan met wandelen en zijn dan ineens wel bereid om een beetje hun best te doen, met wandelen doe ik ze echt geen plezier.

Sleeën was ook meer als voorbeeld bedoeld, je hebt er ook sneeuw voor nodig :+ en als er sneeuw is is er meestal geen prut. Ik heb idd ook menpony's.