Wat is de definitie van bewegen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Wat is de definitie van bewegen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 07:51

Ik ben op zoek naar wetgeving wat het houden van paarden en pony's aangaat.

De situatie is als volgt... hier vlakbij staan 3 kleine shetland pony's. Worden goed verzorgt hoor, maar ze doen er niks mee. Dat is opzich nog niet zo erg... mijn paarden worden ook niet dagelijks gebruikt. Maar de beestjes hebben zo weinig ruimte in hun "paddockjes" en weitjes dat ze nooit eens de beentjes kunnen strekken. Als ze al eens gek doen dan is hun lichaam altijd gebogen vanwege de kleine ruimte. Er staat er 1 in een weitje van hooguit 5 bij 5. Nu snap ik wel dat hij daar staat (niet 24 uur hoor) omdat ze niet veel grond hebben en de pony's misschien snel bevangen raken, maar een dier zou toch op zn minst zo af en toe eens flink uit zn dak moeten kunnen gaan. Maar alle weitjes en stukjes zijn gewoon heel klein.

Nu kwam ik deze link tegen..
http://www.agrifirm.com/Portals/1/feed/ ... 0paard.pdf

Maar daar staat verder niks in over afmetingen paddock of wei. Wat is de definitie van bewegen??

_black_rose_

Re: Wat is de definitie van bewegen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:06

Dagelijkse beweging is voor het paard noodzakelijk. Het paard is een bewegingsdier en legt in de natuur zo’n vijf tot tien kilometer af tijdens het grazen. Een paard is fysiek, psychologisch en anatomisch zo ingesteld dat het dier zich voortdurend moet bewegen.
http://www.eigenpaard.nl/beweging.aspx

Verder kom ik eigenlijk ook niet op dit moment... ik ga volgen:)

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 08:15

Ik volg ook mee, goed onderwerp!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 12:04

Bewegen kunnen ze zich, ze kunnen in hun stukje rondlopen, dus de kilometers kunnen ze maken in principe. Maar een sprintje trekken dat wil niet. Waar die van mij eens lekker wat bokkesprongen maken om de benen s te strekken, of de spiertjes wat op te warmen, is niet mogenlijk voor deze dieren. Ik ben dus echt benieuwd of dit dus ook zomaar kan. Kijk, in feite hebben ze het goed. Meer ruimte dan in een box,frisse lucht, ruwvoer, grasjes... allemaal niks mis mee.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 18:41

Niemand??

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 19:21

Tsja... Het klinkt idd alsof ze er op zich prima bij staan. De formulering "of dit zomaar kan" klinkt wel erg zwaar in mijn oren. In hoeverre een paard lekker gek moet kunnen doen is denk ik meer een persoonlijke mening en daarbij spelen de gezondheid, leeftijd en karakter van het paard waarschijnlijk ook een rol.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 07:37

Kom op zeg, je mag een paard niet 24 uur op stal houden maar dit mag wel??
Ik heb de vraag bij de dierenbescherming neergelegd.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:45

pipo schreef:

Volgens mij is daar nog geen wet tegen...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:25

Is hun stukje wel echt 5 bij 5? Niet groter? Zou het eerst maar nameten voor hier conclusies worden getrokken. 5 bij 5 op gras blijft nooit netjes als ze daar dagenlang op moeten staan. Of wordt het stukje elke keer opgeschoven?

Meeste paddocks zijn 10 bij 10 meter of groter. Meeste weitjes zijn al snel groter.

Er zijn wel advies oppervlakte voor uitloop per paard/pony maar nog geen wettelijke oppervlakte.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 07:42

pipo schreef:

Binnen staan is toch iets heel anders dan in een paddock, ook al is die klein? Ga anders eerst eens in gesprek met de eigenaar als je zo met de dieren begaan bent, ivp meteen de dierenbescherming in te schakelen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 08:39

Ik heb antwoord van de sectorraadpaarden..

Dank voor uw mail.

Voor ponyweide bestaan geen vastgelegde maten, wij kunnen u dus helaas niet verder helpen met uw vraag.

Met vriendelijke groet,

Ik ga niet meer in overleg met die mensen. Nadat hun hond die van mij heeft doodgebeten is de verhouding niet zo best. Hadden ze hun verantwoording toen genomen was er wat mij aangaat "niks" aan de hand geweest na dat incident. Nu weiger ik contact te maken. Het is mij niet te doen om hun een loer te draaien. Het gaat mij om de dieren en hun huisvesting. Ik heb ook geen aanmerkingen op de verzorging, die is verder goed, dat staat ook in mijn eerdere post, alleen op de beschikbare ruimte. Maar daar staat dus niets over in de wet blijkbaar. Vandaar dat ik dat hier vroeg. Maar de sectorraad paarden heeft dus al antwoord gegeven.
Daarbij komt, ik schakel niets in, ik vraag alleen of daar richtlijnen voor zijn. Had dat wel zo geweest had ik inderdaad een melding gemaakt. Maar die zou dan terecht zijn geweest. Ik vind jouw antwoord dan ook best vijandig. Ik probeer tenminste iets uit te zoeken voordat ik iets zou ondernemen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 08:42

Ik heb al heel lang niet meer gepost hier, maar vanmorgen heb ik melding gemaakt bij 144.

Pony's zijn regelmatig aan de wandel, tot op heden altijd achter de woning, waar ze geen "kwaad" kunnen. Vanmorgen kwam een vrouw van verderop zeggen dat mn pony's los op de weg liepen. Niet die van mij, maar van de buren, bleek. Ik heb mn dochter uit bed getrommeld en samen hebben we ze in hun voortuin gezet. Hierbij kwam ik tot de ontdekking dat het bonte shetje een hoef zo lang zo lang had. Vreselijk. Het krult gewoon al om. Ze loopt ook kreupel. Dat was al van de zomer, maar ik kan niet dicht genoeg in de buurt komen om dat goed te bekijken. Ook staan ze zelden daar waar ik ze kan zien.Nu weet ik dus waarom. Wat ben ik boos op mezelf dat ik dit niet eerder gezien heb/ beter in de gaten heb gehouden. Arm ding. Ook aan de schijt, alles zat onder van achter. De andere loopt er beter bij...
Hoop dat ze snel komen kijken en actie ondernemen. Al ben ik wel wat huiverig voor de reactie van hun, maar wie weet valt t mee. Uit voorzorg ga ik dus wel mijn paarden in de bak houden s'nachts. Misschien overbodig, maar echt nette mensen zijn het niet. Triest dat mijn voorgevoel wel blijkt te kloppen. |o