Niet mogelijk om EEN paard te kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

prisje18

Niet mogelijk om EEN paard te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 01:39

De titel is misschien een beetje raar verwoord,
Maar mijn schoonvader heeft 1,5 km dijkgrond waar ik eventueel in de toekomst - moet nog het een en ander opgeknapt worden - Misschien een paardje wil zetten.
Nu is waar ik eigenlijk constant tegenaan loop: Als ik een paardje koop, Moet ik er nog een paardje bij zetten.
Dus tenzij ik hem/haar bij een manege stal zal ik altijd 2 paarden moeten kopen?

Iemand iedeeen?

JorisDy

Re: Niet mogelijk om EEN paard te kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 01:46

Je draagt de ideen zelf al aan! Een shetlander voldoet ook als maatje.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 02:49

Is het misschien een mogelijkheid om de grond dan met iemand te delen? Dat je de huur deelt en dat diegene dan ook zijn/haar paard er neerzet?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 05:42

Scheelt je dan ook in het werk als je het kunt delen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 07:08

Ook al heb je er 'slechts'2 op een stuk land. Ze moeten ook zonder elkaar kunnen, want wat als je met je paard wilt rijden en de ander wordt gek?
Ik zou ook in eerste instantie kiezen voor een pensionpaard erbij: heb je zelf ook wat aanspraak. Alleen is maar alleen. :)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:32

ED -> VSW

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:34

En daarom hebben wij er 4. Op die manier staat er nooit een alleen als wij alleen of samen gaan rijden.. :Y)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:35

Je hoeft een 2de paard toch niet te kopen, biedt een pensionplek aan, heb je een tweede paard erbij en iemand die kan helpen/als gezelschap.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:36

ik heb ook een e pony gekocht en een shetlander de shetlander is niet heel duur in kosten alleen dierenarts,hoefsmit en winter hooi

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 16:56

Ik heb ook een stuk land in mijn eentje. Voor ik hierheen ging heb ik ook een maatje aangeschaft.
Een Shetlandmerrie van 1 jaar. Ik vond dat handig omdat zij nog jong is en meteen leert dat ze soms
even alleen moet blijven.

De eerste paar keren ging ik een halfuurtje weg met mijn rijpony, en nu ga ik ook wel eens
3/4 uur weg :j Ze is het nu gewend en het gaat prima.

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:36

je hoeft niet altijd een paard als weidemaatje te hebben.
gezelschap is ook goed denk aan een jonge pony of een geitje er zijn genoeg mogelijkheden.
en paarden raken het gewend als je ze genoeg aandacht geeft vinden ze het niet een super groot probleem :-)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:45

Als je op een stal staat met meerdere paarden, dan heeft je paard al een maatje of meer toch? Als je echt 1 paard koopt en op een land zet van bv particulier, dan zou ik wel een maatje erbij nemen dat kan al een shetje zijn.

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:46

shandylover schreef:
je hoeft niet altijd een paard als weidemaatje te hebben.
gezelschap is ook goed denk aan een jonge pony of een geitje er zijn genoeg mogelijkheden.
en paarden raken het gewend als je ze genoeg aandacht geeft vinden ze het niet een super groot probleem :-)

Een geitje is geen soortgenoot en dus geen gezeldschap :) .

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:47

Mee eens met chantal94, een geit is een ander soort, dus daar kan t paard niet op zijn of haar manier mee spelen, communiceren etc, dus zou ik niet doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:52

Dat weet je toch eigenlijk wel of niet soms?
Het is een kuddedier.

Het is aan jou om er iets mee te doen.
Helaas hebben de dieren hier niets over te zeggen, de mens bepaalt dat.

Ikzelf zou er niet voor kiezen om een paard of pony alleen te zetten, dat is niet eerlijk tegenover ze.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:04

Een shetlander erbij vind ik niet zo'n goed idee. Deze heeft hele andere behoeften dan bijv. een kwpn-er. Zoek er een ander bij die ook qua voerrantsoen erbij past. Anderhalve ha is erg veel, dus een pensionklant erbij kan wat dat betreft makkelijk.

bcnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 17:09

Ik zou ook gewoon een pension plekje aan bieden.
Dan heb je een maatje en hoef je niet alles zelf te doen.

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:28

Ken je niet iemand die zijn paardje eventueel bij jou wilt neerzetten?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 18:42

Weet je zeker of er op de dijk grond paarden mogen lopen? Meestal mag dat dus niet omdat ze het stuk lopen.

En ja, zou zelf 2 Shetjes erbij zetten zodat ze nooit alleen achter blijven met rijden.

Pensionklant is leuk bedacht, maar niet altijd even handig en makkelijk om iemand te vinden die hetzelfde denkt. Kan botsen en je hebt die klant echt nodig, wat niet handig is...

prisje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:02

bedankt voor de tips! Tsjah het idee is echt voor in de toekomst maar was er zo over na aan het denken.
Ik heb inderdaad opgezocht over paarden aan de dijk en er met verschillende eigenaren in de buurt over gepraat die ook paarden aan de dijk hebben.
De dijk waar ik ze aan wil zetten is geen waterkerende dijk maar een dijk die er van oudsher al ligt dus weet niet zeker of het mag... Plekje delen is inderdaad een goed idee!!

prisje18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-14 20:05

En als reactie op het alleen staan tijdens het rijden. Als het paard er zou komen, Zou het puur recreatief worden. Dus niet dagelijks 2 uur aan het trainen. :) en moet inderdaad of een pony zij die alleen kan staan voor even of inderdaad 3 ponny's bij elkaar zetten

Agnes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:16

Kan een paard echt niet alleen staan? Ik zit (hopelijk) over een jaar of twee met hetzelfde probleem.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-14 20:18

Nee, paarden zijn echte kudde dieren en het gelukkigst met een paarden vriendje.
Als wij namelijk lekker naar huis gaan blijven zij anders alleen over zonder vriendje om mee samen te schrikken, eten, kroelen, spelen, drinken, slapen etc.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 02:02

Ik lees in je andere topic dat je net je eerste echte rijlessen gaat nemen en daarvoor eigenlijk nauwelijks met paarden bezig bent geweest, ik zou je daarom echt heel sterk afraden om nu al een paardje te kopen, en al helemaal niet in eigen beheer. Er komt echt zo gigantisch veel kijken bij het houden van een paard, van verstand van passend tuig tot ziekte symptomen zo snel mogelijk op merken, een fatsoenlijk oordeel kunnen maken over wat een goede hoefsmid/DA/instructrice is, het juiste voer (dus bv. geen 4 kilo sportbrok per dag, omdat de buurman dat ook doet..) noem maar op.. dan hebben we het nog niet eens gehad over hoe erg je een pony kan verzieken door (onbewust) verkeerd rijgedrag van de ruiter. je kan er een boek over schrijven. Dat zijn allemaal dingen die je alleen kan leren dmv ofwel veel ervaring op doen, ofwel een zeer goede en toegewijde begeleider zoeken. Als je paardje er dan toch komt zou ik zeker weten voor een pension stal gaan met behulpzame en ervaren paardeneigenaren, zodat je pony in ieder geval niks tekort komt :)
Maar als ik jou was, zou ik nu eerst maar is lekker op de manege gaan rijden en kijken of het je over een jaar of 2 nog steeds goed bevalt!

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 02:34

Staan op marktplaats ook geregeld weidemaatjes op die gratis of voor weinig op te halen zijn. Doordat de eigenaar ze niet meer willen / kunnen houden. Zo geef je zulke paarden ook nog paar heerlijke dagen op de wei.