Hoe fourageruimte inrichten??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxxxx2000

Hoe fourageruimte inrichten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 23:20

Ha bokkers,
Ik ga m'n fourageruimte van ca 10 m2 opknappen.
Hebben jullie daar tips voor? Ik ken wel een leuk topic
zadelkasten maar nog niet van hele fourageruimtes.
Ik moet daar hooi in opslaan, maar ook m'n zadels, hoofdstellen, dekjes,voer, borstels en alle andere paardenbenodigdheden.
Mijn vragen om mee te beginnen:
Hebben jullie zadels in zadelkasten of ad muur?
Hoe bergen jullie dekjes op?
Wat voor rekken/kasten hebben jullie voor kleine dingen?
Wat voor oplossingen voor voer(tonnen) hebben jullie?
Etc etc
Het zou super zijn als mensen ook foto's plaatsen
van de situatie bij jullie. Ik weet nl echt niet waar en hoe te beginnen! Bedankt alvast

PBA_

Re: Hoe fourageruimte inrichten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:00

10m2 voor fourage en tuig? Dat is krapjes? Hoeveel hooi heb je liggen dan? Ik heb een hekel om telkens die voertonnen te openen en de goede te zoeken voor de voerbeurt dus dat doe ik anders. Tonnen heb ik natuurlijk nodig maar gebruik ook maar verder gebruik ik lades waar ongeveer voor een week of 2 voer in zit. Hier heb ikmal het voer gesorteerd plus supplementen. Heel makkelijk een lekker maaltje te maken zo.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:03

Voerkisten lijkt me makkelijker. Kan je niet iets buiten maken voor je hooi?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:07

Voer heb ik in een oude vrieskist. Kunnen er geen muizen bij.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:09

PBA_ schreef:
10m2 voor fourage en tuig? Dat is krapjes? Hoeveel hooi heb je liggen dan? Ik heb een hekel om telkens die voertonnen te openen en de goede te zoeken voor de voerbeurt dus dat doe ik anders. Tonnen heb ik natuurlijk nodig maar gebruik ook maar verder gebruik ik lades waar ongeveer voor een week of 2 voer in zit. Hier heb ikmal het voer gesorteerd plus supplementen. Heel makkelijk een lekker maaltje te maken zo.

Hoezo krap? Dat hangt er toch vanaf hoeveel paarden je hebt? :o?

Ik heb hooi, strooisel en tuig op iets van 8 m2 in totaal denk ik..
Gem 10 pakjes kuil, 10 pakken vlas, een zadelkast en een dekenkist. 1 paard en 1 shet.
Zou ook zat in een box passen van 3x3 dus 9 m2

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 09:20

Misschien is het makkelijk als ik ff wat foto's maak Vd ruimte. Maar alleen als jullie beloven niet naar de troep te kijken haha ( is best erg nl)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:38

beloofd

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:44

Een plattegrond tekening met de ruimte, ramen en deur(en) zou wel zo makkelijk zijn :)

Ik heb hier 4,5 m2 en daar kunnen 15 pakjes hooi, 3 balen houtkrul, een kast van 40Bx200H voor de kleine spulletjes en 1 kast van 1,20Bx200H voor alle dekens. Verder aan de deur veel haken voor de hoefschoenen en aan de zijkanten smalle kast 8 haken voor halsters etc. Tussen de ene en de andere kast staan alle dingen met stelen (bezem/hark/mestschep etc)

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 10:17

Sorry het lukt me echt niet foto' s te uploaden.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:16

Zo, dankzij manlief is het eindelijk gelukt, sorry voor de rommelige berichtgeving, om nog maar te zwijgen over de rommel die op de foto's te zien is! Ik hoop wel dat jullie nu een wat beter beeld krijgen van de situatie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De ruimte is trouwens toch wel wat groter dan 10 m2 denk ik. Het is een oude verbouwde garage. Waar nu enkele hooibalen liggen, liggen normaal 60 hooibalen. Dus die kant van de ruimte is nu al "ingevuld". Wat eventueel nog een optie is, is dat ik mn hooi voorraad in een nu leegstaande stal opberg, en dat ik deze ruimte helemaal kan inrichten voor tuig etc.

Waar jullie het rek en daarnaast de metalen zadelkast zien, dat kan ook gemakkelijk verplaatst worden. Waar jullie die haken aan de muur zien, die zijn nog van de vorige "bewoner" en gaan eraf. Deze haken zijn nl. onhandig, lelijk en in sommige gevallen ook kapot. Kortom, eigenlijk liggen alle opties nog open. Ik zou er graag een superpaleisje van willen maken, maar tsja waar begin je..?!

Wat opgeborgen moet worden:
- twee zadels waarvan er 1 in de metalen zadelkast kan
- 4 hoofdstellen en ca 4 halsters
- longeer benodigdheden
-zwepen
- iets met voer erin (bietenpulp, zemelen, brokken en muesli)
- borstels etc
- medische benodigdheden
-dekjes ca 20 stuks
- cap, laarzen etc

Mijn concrete vragen nog even ter verduidelijking:
hoe hebben jullie zo'n ruimte ingedeeld? werken jullie veel met rekken en kasten, of hangt alles aan de muur aan haken/zadelsteunen etc?
ik wil de ruimte ook een verfje geven, zou wit juist wel of niet slim zijn ivm vervuiling? Is er iemand die een leuke opvallende kleur heeft of juist de fourageruimte heel sjiek heeft gemaakt met hout etc
wat doen jullie met alle dekjes, neemt in een kast nl. giga veel ruimte in. Is er een slimme oplossing te verzinnen dat ze op de 1 of andere manier ophangen aan de muur? (over een touw ofzo..ik verzin maar wat)
is het handiger zadel aan een steun aan de muur of een tweede zadelkast kopen (er komt niemand anders daar en er kan niks gestolen worden)
welke zadelsteun hebben jullie en bevalt die? welke haken / ophangsysteem gebruiken jullie?
wat gebruiken jullie om voer in te doen? (ik wil liever niet van die standaard grote voertonnen kopen nl)
etc etc
Het zou me echt leuk lijken als jullie misschien foto's van jullie fourageruimte zouden willen plaatsen. 1 voordeel: niemand hoeft zich te schamen voor troep, de toon is door mij al gezet!
Laatst bijgewerkt door xxxxxx2000 op 14-09-14 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:25

Ik zou het hooi bij de ingang doen waar nu die zilveren kast staat. Wel een schotje maken zodat het niet tegen je stroom aan ligt. Oude diepvries of evt voerkist maken. (op de landleven site vind je een bouwtekening voor voerkist)
Dekjes wassen en in een plastic bak doen ,1 gebruiken.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:32

Heb je geen mogelijkheid om boven de deur die openstaat, een soort van verdieping/zolder te maken?
Daar zou je eventueel de balen hooi op kunnen pakken.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 12:35

Anne_GTI schreef:

:j

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:47

kohtje schreef:
Ik zou het hooi bij de ingang doen waar nu die zilveren kast staat. Wel een schotje maken zodat het niet tegen je stroom aan ligt. Oude diepvries of evt voerkist maken. (op de landleven site vind je een bouwtekening voor voerkist)
Dekjes wassen en in een plastic bak doen ,1 gebruiken.

nee dat gaat niet, die deur voor de kijkers links is de deur naar de stallen. Ik heb de tekst wat aangepast, zodat het hopelijk iets duidelijker is. Foto's kunnen soms ook vertekenen natuurlijk. Misschien is eht toch beter om het hooi in een leegstaande stal op te slaan en dat ik deze hele ruimte kan gebruiken voor de rest.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:49

Mona2008 schreef:
Heb je geen mogelijkheid om boven de deur die openstaat, een soort van verdieping/zolder te maken?
Daar zou je eventueel de balen hooi op kunnen pakken.

daar is al een verhoging maar die is niet groot en sterk genoeg om echt veel balen hooi op te leggen. Wel zou ik daar wat andere zaken kwijt kunnen die ik niet vaak nodig heb.

bedankt iedereen trouwens voor het meedenken!!

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 12:55

Anne_GTI schreef:

ja, zou wel een praktisch goed idee zijn, qua muizen enzo (hoewel ik ondanks het nu slordige opbergen van voer in 1,5 jaar tijd gelukkig nog nooit een muis gezien heb), maar ik vind dat niet zo'n mooie oplossing. Mijn doel is echt om alle oude zooi weg te brengen en er mooie spullen etc voor in de plaats te zetten. Dit gebouw incl stallen is nl. net helemaal prachtig verbouwd en alles is ad buitenkant helemaal "af" en de stallen aan de binnenkant ook. Ik wil nu als laatste de fourageruimte aan de binnenkant ook helemaal leuk maken.
Laatst bijgewerkt door xxxxxx2000 op 14-09-14 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 13:00

PBA_ schreef:

Tnx voor je reactie! Ik vind het 10 m2 ook klein klinken, maar vind het niet krapjes "ogen". In mijn latere post (bij de foto's) had ik nog toegevoegd dat het hooi ook elders kan eventueel. De rest gaat om "spullen" voor twee paarden.

Briljant idee van die lades, wat voor lades zijn dat? van een ladenkast? zit de kast er verder ook nog omheen? hoe hou je het voer "vers"zitten er nog plastic bakjes in die lades? Misschien kun je ff een foto plaatsen? Ik denk even door...lades zouden dan ook leuk een kleurtje kunnen krijgen bijv..mmm de
raderen draaien...

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 21:31

Met de foto ziet het idd al ruimer uit. Ik heb die lades van de xenos. Daar zitten dan 4 lades in (of 3, net wat jij wilt) ik heb daar 2 van staan en een met 6 kleine lades. Daar zitten supplementen in of wat in kleine hoeveelheden wordt gevoerd. In de andere heb ik brok, lucerne, muesli, katten voer, kippenvoer etc in zitten. Foto heb ik nog niet, ben nog druk aan het verbouwen. Het staat bij mij boven op een kast die net zo hoog is als het aanrecht dat er tegen aan staat. (Ja ik heb een keukenblokje in mijn zadel kamer :o ) mijn voertonnen staan gestapeld want heb ze niet al te vaak nodig. Zo nemen ze niet veel ruimte in beslag.

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-14 07:42

Bedankt voor de reactie! Dat is nog eens een slimme oplossing!

Ik zat nog op internet te neuzen dat je ook prachtige oud Engelse (qua look dan he) zadelkamers hebt. Mooie houten betimmering aan de muur, houten zadeldragers etc. Daar zou ik ook bedt het voer bij kunnen zetten natuurlijk. Kost wel heel wat. Misschien ook zelf te maken? Of iets wat er enigszins op lijkt? Heeft iemand zo'n klassieke zadelruimte?

xxxxxx2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 07:38

Zijn er misschien nog bokkers die foto's zouden willen plaatsen van hun fourageruimte/zadelruimte?