Hoe blind paard veilig naar buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoe blind paard veilig naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 20:08

Een brainstorm-topic .. misschien heeft één van jullie wel een idee waarvan ik zeg: JA, dat is het! :)

Heb dus een blinde pony en na diverse voorvallen (gelukkig steeds, op schaafwonden na, met goede afloop, echt een engeltje op zijn schouder heeft die pony) durven we het met zijn allen niet meer aan om hem buiten te zetten. Maar het binnen staan knaagt ook aan mij (aan hem weet ik het zo nog niet :+ ), en dus hoop ik toch nog ergens een mogelijkheid te vinden.

Probleem met buiten is dat als hij schrikt, dat hij gewoon los door & over alles heen gaat. Waarom hij dat heeft weet ik eigenlijk niet, hij is helemaal niet schrikkerig van aard .. Op stal schrikt hij echter niet, daar kan letterlijk een bom ontploffen en doet hem niks. Hij weet dat hij daar veilig is en dat niks of niemand aan hem kan. Dus eigenlijk zou ik hetzelfde buiten moeten kunnen creëren, een soort grote stal :Y)

Maar hoe?
Heb geweldige staleigenaren die zeker veranderingen willen aanbrengen en dingen voor mij plaatsen en dergelijke. Ze hebben zelfs al zitten uitrekenen om een stukje van 6x6 in een cirkel af te maken met serieus houtwerk (waar hij echt veilig achter is), maar dat kostenplaatje was mij toch iets té :o Maar het feit alleen al dat ze al vanalles hebben zitten opzoeken en uittekenen/rekenen, hoe geweldig is dat :D

Maar blijft dus dat ik nog niet goed weet hoe .. Ik dacht aan een soort panelen, zoals bv. op deze stal:
http://www.stalwennekers.nl/accommodatie/stallen (uitloopstallen)

Alleen weet ik niet of dat echt stevig is, of dat ze daar gewoon los doorgaan als ze daar eens tegenaan lopen of trappen .. Iemand daar een idee van?

Ook dacht ik misschien aan van die "amerikaanse hekken", deze:
http://www.tackroom.nl/panels/keuzepanel2.html

Maar dan zit ik weer met de opening, geen idee of hij voetjes daartussen zou steken of niet.. :\
Zou je trouwens zo'n dingen ook kunnen huren ipv kopen?

Dit is overigens mijn werkterrein (vind niet meteen duidelijke foto's, sorry..)
http://i.imgur.com/3qgXVv4.jpg
http://i.imgur.com/we0nTFe.jpg

Had dan het idee om de schuilstal erbij te nemen en dan van daaruit panelen zetten voor een paddockje van ??? (hangt beetje af van de manier waarop het geplaatst kan worden en de kosten enzo).

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is welke richting ik uit wil en waar ik naar op zoek ben.
Ook tips & tricks & kostenplaatjes enzo zijn zeker welkom ;)

Bedankt voor het lezen en meedenken :)

Caira

Re: Hoe blind paard veilig naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:08

even zomaar een gedachtenkronkel, je hebt toch van die rubberen banden, zou je die niet kunnen gebruiken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:18

Bedoel je zoiets?
http://www.horsefriend.nl/customer/plug ... el_595.jpg

Want dat gebruiken ze op stal maar de ervaring is als daar een slag op komt (dus paard ertegen of ruiter die valt of paard dat trapt) dat het toch snel breekt. Dus dat is toch niet zo handig (misschien wel net voldoende voor hem, maar we durven het niet goed proberen zeg maar.. ;) ).

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:23

Ik weet niet of het mogelijk is, maar zou je niet van die hekken die de gemeente gebruikt kunnen kopen? Met van die zware blokken waar ze in staan?

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:29

Kan hij niet met een maatje mee naar buiten die hem onder zijn hoede neemt? Het idee van de panelen is heel handig! Zo kun je dan zelf overal panelen neerzetten in een gewenste vorm of afmeting. Je kunt een hek maken/plaatsen, maar de kans bestaat dat hij daar tussen in komt te zitten als hij in paniek raakt. Dus ik denk dat gewoon een dicht paneel beter is voor hem. Hier in de buurt staat ook een blinde en die weet dmv geurtjes wat waar is. Bijvoorbeeld kruidnagel hangt bij de ingang van de stal, zo weet hij dat als hij naar stal wilt, hij daar zijn eten heeft liggen en dat hij alleen maar die geur hoeft te volgen.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:32

Ik dacht ook aan een betrouwbaar maatje dat hij goed kent ? Dan zijn ze ook meer op hun gemak als ze met meer zijn. Kan ook een ezeltje zijn ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:36

Maatje is spijtig genoeg uitgesloten .. Dan zou ik hem al moeten kunnen koppelen met een ander paard van stal en hij heeft het niet zo op andere paarden :(:) Denk niet dat het zin heeft dat nog te willen proberen ... Heb zelf wel nog een pony maar dat is geen optie .. wel geprobeerd, maar denk dat hij een groot deel van het probleem mbt het uitbreken is ;) (is trouwens niet vaak gebeurd hoor, maar 3x op 11 maanden tijd, maar we hebben gewoon allemaal schrik dat het eens goed mis gaat, en hij de straat op rent of dergelijke en dat willen we allemaal niet ;) ).

Die hekken van de gemeente (als dat die zijn die ik voor me zie) lijken mij helemaal niet zo stevig?

Met geurtjes kan ik ook wel iets, maar dat is eigenlijk het probleem niet, hij weet héél goed waar er eten is en ook zijn stal (buiten de paddock) vond hij gewoon los. Dus op dat gebied zit het wel goed, hij vind overal goed zijn draai, het is gewoon van "als er eens iets gebeurt" (1x om de zoveel tijd) dat hij zich dan niet kan verwonden of nog erger ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:42

Kan hij niet een omheining ruiken? , een bepaalde geur eraan en dat hij weet dat hij aan het einde van hetland is of denk ik te zweverig?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:46

Toen die van mij blind werd is hij naar z'n oude dag plek gegaan. Daar werd hij gelijk onder de hoede genomen door een merrie die echt spontaan zijn geleide maatje werd. Ze stonden ook samen in de stal. Aan het paard heb je nooit kunnen merken dat hij blind was. Die wist exact wat waar was. Je moest alleen niet de kruiwagen in het land laten staan bv.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 22:48

Zijn belletjes aan het draad een oplossing?

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:02

Misschien stapje voor stapje de paddock vergroten, dus verplaatsbare hekken gebruiken die je verzet zodra het paard gewent is aan de ruimte. Dit kan de ene keer langer duren dan de andere keer. Hoe vertrouwder de plek hoe minder schrikreactie lijkt me. Ik zou de stal als veilige plaats houden. Dus het mooiste zou zijn als je een uitloop aan zijn stal creeert die je uit kan bouwen naar gewenste grootte.
Verder zou ik het niet echt weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:19

Probleem is niet zozeer dat hij niet weet waar de draad is of dergelijke. Echter als hij zodanig schrikt dan vergeet hij dat er nog een draad is.. met alle gevolgen van dien.

Ik zoek dus een optie dat als hij eens zou schrikken en een sprong of sprint maakt dat iets hem letterlijk tegenhoudt.
Wat voor hekken bedoel je juist vilheide, want daar ben ik naar op zoek.. als ze stevig genoeg zijn toch ;)

Misschien dat een geur of belletjes ofzo hem wel helpen te onthouden dat er een draad is.. maar dat kan ik zo niet inschatten en ben een beetje huiverig om dingen te proberen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-09-14 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:19

nee ik bedoel meer het bredere rubber, zodat hij echt tegen gehouden wordt.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:21

Dat oude autoband idee. Die rubber strippen die ze naast schrikdraad gebruiken, rubberband ofzoiets. Dat is zeker iets van 10/15cm breed, als je er daar drie van hebt op een hek houd hem dat ook wel tegen denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:23

Heb je een foto ofzo Caira? Kan me niet meteen een beeld vormen maar klinkt wel goed ;)

DAMWolf.. is dat niet dat beoband wat ik al gepost heb? Of heb je een foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:23

Elastiek , dan bounct ie terug :o

Paar meter voor het hek een waarschuwings draadje spannen? , dat hij daar door gaat en dan denkt o oliebol.. Lastig

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:27

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:29

takkie_muis schreef:
Elastiek , dan bounct ie terug :o

Dat zou het inderdaad wel zijn :+

Heb liever niet dat hij ergens door moet om hopelijk het besef te hebben dat hij terug moet ;) Dat besef heeft hij trouwens wel, maar dan krijg je eerst het pingpongeffect en uiteindelijk gaat hij toch altijd ergens rechtdoor..

@ Caira : ik zal het eens doorspelen naar stal.. wie weet :j

Trouwens bedankt voor het meedenken iedereen! Vind ik echt heel fijn :)

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:34

DAMWolf schreef:
Dat oude autoband idee. Die rubber strippen die ze naast schrikdraad gebruiken, rubberband ofzoiets. Dat is zeker iets van 10/15cm breed, als je er daar drie van hebt op een hek houd hem dat ook wel tegen denk ik.

Dat heet beoband geloof ik :)

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:36

Ik zou denken aan een maatje met een belletje aan het halster. Zo hoeft hij er niet 'close' mee te zijn, maar kan hij wel horen waar zijn maatje is als hij schrikt en daarheen gaan.

Het enige wat ik kan bedenken wat echt veilig is voor hem om tegenaan te lopen zijn dichte panels met rubber matten ertegen. Daar kan hij ook niet doorheen trappen. Of een soort hek gemaakt van oude autobanden die je opstapelt en aan elkaar vast maakt? Misschien bij een inzamelingsbedrijf van autobanden informeren of je er een aantal van zou mogen overnemen?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:38

In het tijdschrift Bit heeft een keer een stukje gestaan waar ze ook belletjes gingen gebruiken voor de weide van een blind paard. Maar of dat de oplossing is voor de panieksituaties.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:39

Wij hebben op stal de Amerikaanse hekken als stal. Maar houten platen er tegen aan zodat ze niet met benen oid vast kunnen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 23:44

Werkt dat goed? Nog geen problemen gehad dat het hout stuk ging?
Heb je een idee van kosten van die panelen?

Iets met rubberen matten tegen lijkt me ook wel wat :j

Verder denk ik niet dat als hij schrikt dat hij gaat denken 'waar is dat belletje' .. zo'n dingen zijn mooi in theorie maar heb er toch mijn twijfels bij..

Dat van die autobanden probeer ik nog even een visueel beeld bij te krijgen :Y)

Awarance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:02

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 00:11

Hmmja, ik snap het :j
Wel veel banden nodig vrees ik :+ Maar ik ga het voorstellen :Y)