Stal bouwen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje17

Stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 18:12

Hoi hoi,
begin november ga ik mijn leasepaard (11-jarige fries Joppe) overkopen :) . Hij komt dan bij mij aan huis te staan, mijn moeder en stiefvader hebben een kwekerij met een flink stuk land en een nog leegstaande schuur.
Alles is klaar voor Joppe, er moeten alleen nog 2 stallen komen (ook eentje voor een weidemaatje van Joppe). Mijn vader en ik willen graag zelf 2 stallen in de schuur maken, heeft iemand ideeen qua wat voor hout we het beste kunnen gebruiken en tips voor het bouwen van de stallen? Aangezien mijn vader in de houtindustrie werkt kunnen we goedkoper of gratis aan gepast hout komen.

Zijn er ook nog leuke ideetjes voor de zadelkamer?
Ik heb zelf al een wandkast gemaakt met een zadelsteun en met vakken voor poetskist, cap, laarzen, hoofdstelhouders er in en lades voor overige dingen.

alvast bedankt :j

(foto's van de grootte van de schuur en zo, staan in mijn advertentie in mijn onderschrift)

joyce B

Re: Stal bouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:17

Vurenhout vinden ze erg lekker. Grenen eten ze ook vrij makkelijk doorheen. ik zou eerder kiezen voor stevig betonplex platen met verstevigingbalken en profielen tegen het bijten op de randen. planken als het een hardere houtsoort is. hout rekening met giftige soorten. volgens mij is Robinia giftig. Neem platen van 22mm of dikker of dubbele laag ivm er door trappen. en hout liefst 4cm. betonschotten zijn vaak erg stevig maar minder mooi. Wat is de maat van je stal?

Maartje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 09:32

Bedankt! De stallen worden 3,5 bij 3,5 en de schuur waarin ze komen is 10 bij 5

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:43

Tweedehands boxen op marktplaats van corton ofzo
Vreten ze niet op en veel minder werk, dus wellicht goedkoper ook

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 10:34

Dik plaatmateriaal is het beste en betonplex kun je ook makkelijk schoonhouden.
Als je alleen maar aan plankhout kunt komen dan kun je 2 lagen 2cm dikke planken gebruiken. Eén laag horizontaal en de 2e laag vertikaal. Dit geeft een stevige verbinding.
Bovenop kun je best een U-profiel van metaal maken tegen het aanvreten.
Maak er lekkere 'open' stallen van en niet van die afgesloten hokjes. Fijner voor je paard :)

Maartje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 11:37

2e hands boxen is inderdaad minder werk, maar we vinden het geen probleem er wat werk in te steken, en met al dit advies kunnen we er een mooie, stevige en goeie stal maken :)!!