Gewoon vanaf tussen de oren meevlechten (steeds plukken erbij pakken) en dan naar beneden toe dubbelvouwen
BETUWE
Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-14 16:11
Sheran schreef:
Gewoon vanaf tussen de oren meevlechten (steeds plukken erbij pakken) en dan naar beneden toe dubbelvouwen
vergeten erbij te zetten zo vlecht ik inderdaad. Maar het gaat meer om het vlechtje vast zetten tot een knotje. Vind het met een elastiekje niet zo mooi, als de rest met naald en draad is gedaan.
Met elastiekjes vind ik de mooiste manier om te vlechten, elastiekje om het einde,dubbelklappen en met hetzelfde elastiekje vastzetten. Dan een tweede elastiekje door het lusje halen, het elastiekje door zichzelf halen en dan het vlechtje weer dubbel en vastzetten. Dan krijg je ook een soort roosje.
Mrijn
Geplaatst: 17-09-14 18:51
De vlecht in het plaatje is als volgt gemaakt (althans, dan ziet het resultaat er ook zo uit). Je vlecht de hele voorpluk in tot je helemaal bij het einde bent, Daar doen je een elastiekje om. Dan maak je een soort tunneltje door je vinger onder de vlecht te steken, helemaal tot aan het begin van de voorpluk. Je moet echt een beetje onder de vlecht wrikken om wat ruimte te maken. Dan doe je een 20 cm pektouw aan een naald en maakt het uiteinde vast aan het vlechtje/elastiekje. De naald steek je door het tunneltje naar het begin van je invlechtwerk en daar trek je voorzichtig de vlecht ook in. Daarna hoef je alleen nog maar het touwtje vast te zetten en weg te werken.
Met een enorm lange voorpluk moet je de vlecht denk ik dubbel doen voor je hem onder je ingevlochten stuk trekt.
tine10
Geplaatst: 18-09-14 10:36
Naald en draad geeft naar mijn mening juist veel mooiere knotten. Zeker bij lange/dikke manen zul je ook wel moeten, geen elastiek die dat houdt.
Tja om zo'n mooie voorpluk te krijgen als op de foto, moet je paard/pony daar wel wat haren hebben zitten Onze nieuwste aanwinst heeft een heel dunne pluk, dus dat wordt nooit echt wat helaas.
S_en_Z
Geplaatst: 18-09-14 11:09
umm.. vlecht m van boven tot beneden in en doe aan t eind een elastiekje.
Knip een stukje pektouw af van ong 15/20cm. Doe in het uiteinde van je touw een knoopje. Haal hem door je naald.
Vouw je vlechtje twee keer op. Neem je vlechtje tussen duim en wijsvinger (van je linkerhand als je rechts bent). Je naald steek je van onderaf naar boven. steek hem op ong dezelfde plek weer naar beneden door je vlechtje heen. Als je dat links en rechts doet in je vlecht blijft je opgerolde vlechtje in het midden.
Je haalt hem een paar keer heen en weer, je eindigt onder en knipt t touwtje af.
Als je een paard hebt die wel wát haar heeft maar geen dikke pluk dan kun je heel veel winnen als je hem heel losjes vlecht en hem iets langer laat in het omklappen.
Gezegend met een dikke pluk
Normale pluk
Dunne pluk (De dunne plukken laat ik expres iets langer door m korter op te klappen. Dan oogt het als meer Plus t voorhoofd van t paard is dan minder lang in vergelijking met de frontriem)
Deze hieronder is een pluk die tussen dun en normaal in zit, heel losjes gevlochten en daarna opgestoken. Hij lijkt daardoor breder