schuilstal aan rijbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maresie

schuilstal aan rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 20:58

Heeft hier iemand een schuilstal aan buitenbak zodat de paarden overdag in de rijbak staan maar ook kunnen schuilen als het regent?
Ik heb een haflinger en shetlander, ik wil nu 2 schuilstallen aan de rijbak maken en in de lengte stroomdraad zodat ze allebei de helft van de rijbak hebben.
Nu heb ik wel genoeg wei maar de shetlander is HB geweest en mag nu maar een paar uur op de wei
Ze moeten apart want samen in de rijbak blijven ze aan elkaar klieren, en dit ligt grotendeels aan de haflinger die blijft door gaan
In de wei kunnen ze wel samen staan

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:23

Ik heb een rijbak/paddock achter het huis en daar staat ook mijn stal en overkapping in.

Afbeelding

Hier net de stallen geplaatst en nog niet alles af. De rijbak was toen nog zwart zand.
Afbeelding

risky

Re: schuilstal aan rijbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 12:34

Als je je paarden continu in de rijbak laat staan als zijnde een paddock dan moet je er wel rekening mee houden dat ze de grond snel dicht lopen en dat op de piesplekken het aardig glad kan gaan worden als je gaat rijden.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 14:42

tinkersjakie schreef:
Ik heb een rijbak/paddock achter het huis en daar staat ook mijn stal en overkapping in.

[ Afbeelding ]

Hier net de stallen geplaatst en nog niet alles af. De rijbak was toen nog zwart zand.
[ Afbeelding ]

Bedankt, rijden jullie ook in de bak? En hoe doe je dat dan met de andere paarden?

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 14:45

risky schreef:
Als je je paarden continu in de rijbak laat staan als zijnde een paddock dan moet je er wel rekening mee houden dat ze de grond snel dicht lopen en dat op de piesplekken het aardig glad kan gaan worden als je gaat rijden.

Ze staan niet heel de dag in de rijbak,
In de ochtend staan ze op de wei, en smiddags zouden ze dan in de rijbak staan, maar dan zouden ze kunnen schuiilen als het slecht weer is en het hooi ligt dan in schuilstal en niet in de rijbak op het zand
Tegen de avond gaan ze naar de binnenstal

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:47

ligt aan de grote van de bak.. als je de bakbreedte (neem aan dat de stal aan een kops end staat?) verdiept bijvoorbeeld van 20/40 naar 20/50.. dan kun je simpelweg een draadje spannen tussen de 'rijbaan' en de stal zodat je dus dan 20/40 en 20/10 krijgt.. waarbij 20/10 dan je 'paddock is..

je kunt dan bij wijze 1x per dag even de boel openzetten zodat ze goed kunnen rennen.. daarna weer terug, draadje weer dicht en je bak weer op orde brengen, mest er weer uit.

lijkt mij iets 'handiger' dan ze fulltime in je bak laten lopen om eerder gemelde reden.

maresie schreef:
maar dan zouden ze kunnen schuiilen als het slecht weer is en het hooi ligt dan in schuilstal en niet in de rijbak op het zand
Tegen de avond gaan ze naar de binnenstal

daar zou ik niet te zeker van zijn.. sommige paarden slepen het echt alle kanten op, behalve daar waar je het wilt hebben ;)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 14:50

Ik heb mijn paarden enkele jaren terug op een stal gehad waar de schuilstal in de bak stond.
Wel hadden we nog een kleine paddock ernaast met daarin een longeercirkel. Daar sloot ik de 4 andere paarden op als ik wilde gaan rijden.

En zorg dat je een draadje voor de stal kunt spannen zodat je paard niet besluit met jou erop de schuilstal in te gaan.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 18:30

maresie schreef:
tinkersjakie schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Bedankt, rijden jullie ook in de bak? En hoe doe je dat dan met de andere paarden?

Ik heb de paarden alleen thuis in de winter staan en normaal niet alles wat je op de foto ziet :D toen had ik logeetjes van mijn zus. Normaal twee grote (1 van mijn zus) en twee shets.
Zoals je ziet zit er naast de stallen nog een stuk waar ze ook hun voerbak normaal hebben staan en daar sluit ik de shets in op en ander paard in de stal. Of alles op stal.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 09:55

@maresie : als dit een thuissituatie is zou je kunnen overwegen om een paddock paradijs te maken dmv een track/looppad om de wei. Dan hebben ze meer beweging en lopen minder te klieren.
Een schuilstal aan de (rij)bak kan natuurlijk ook dan nog altijd.

@tinkersjakie : dat is een mooie situatie van stal én schuilgelegenheid in een.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:30

Citaat:
@tinkersjakie : dat is een mooie situatie van stal én schuilgelegenheid in een.

Dank je wel!
Ben er ook erg blij mee en heb het nu al vier jaar klaar. Heb trouwens de stallen die gevuld zijn met vlas altijd open staan dus ze hebben 6x3 stallen (zit geen tussenschot in de stallen) en 8x3 overkapping waar ze kunnen staan of liggen.

Hoe groot is het stuk wat je hebt ts want wat hierboven genoemd van een hitstal idee is ook erg mooi

agesus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-14 10:55

Heb een schuilstal van ongeveer 8x3m aansluitend aan de rijbak. Daar kunnen ze altijd in, zomer en winter. Zolang er gras is kunnen ze ook in een aansluitend weiland met strookbegrazing. Als het gras op is en/of het land te nat, staan ze in de bak en krijgen hooi in de schuilstal. Ik vind het ideaal. Ik rij niet zo heel vaak in de bak, maar vind hem prima te rijden. Af en toe een keer slepen. Heb er 2 kleine paarden in staan. Als ik er één rij, dan doe ik de andere even in een klein stukje wei of ik span even een draad in de bak.
Als de bak in de winter zo nat wordt dat ze niet meer droog kunnen liggen, dan gaan ze 's nachts een uur of 9 op stal. Één paard durft namelijk niet in de schuilstal te liggen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:25

Mijn paddock/rijbak is 20x40. Daar heb ik naast een stuk verhard met betonplaten. Hierop staat de schuilstal. Verharde stuk is 6x16 meter. Een deel daarvan is dus schuilstal, deel verharde paddock.
In de zomer hebben ze nog een stuk wei, dus sluit ik ze daar op. In de winter als we ze er niet bij willen in de bak staan ze op het verharde even een uurtje.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:34

Afbeelding
Wij hebben een grote schuilstal (met daar achter 2 stallen, waar ze nooit in staan) aan de rijbak vast zitten. Deze rijbak wordt ook gebruikt als paddock en dit gaat prima. Het is een hele mooie droge paddock, en als het enorm veel heeft geregend is het een kwestie van het zand even los-trekken en dan loopt het water weer weg. Het stuk onder de overkapping is betegeld en hier krijgen ze ook hun hooi zodat ze geen zand binnen krijgen. In de maanden dat het gras goed is gaan ze het gras op, in de winter krijgen ze vooral hooi en staan ze op de paddock.

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 11:37

@draakje: die lichtdoorlatende overkapping...heb je die nog in het midden ondersteund en heb je er al eens een stevige laag sneeuw op gehad ??
Ziet er overigens perfect uit !!

lacoos123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 14:51

draaakje schreef:
[ Afbeelding ]
Wij hebben een grote schuilstal (met daar achter 2 stallen, waar ze nooit in staan) aan de rijbak vast zitten. Deze rijbak wordt ook gebruikt als paddock en dit gaat prima. Het is een hele mooie droge paddock, en als het enorm veel heeft geregend is het een kwestie van het zand even los-trekken en dan loopt het water weer weg. Het stuk onder de overkapping is betegeld en hier krijgen ze ook hun hooi zodat ze geen zand binnen krijgen. In de maanden dat het gras goed is gaan ze het gras op, in de winter krijgen ze vooral hooi en staan ze op de paddock.

[ Afbeelding ]

Hoi Draakje,
Ziet er mooi uit. Zoek nog een plaats voor mijn pony die lekker buiten kan lopen maar toch kan schuilen. Weet niet waar dit is en of er eventueel plaats is voor nog een pony?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:28

Dit is in Venhorst, maar wij hebben eigenlijk nog nooit nagedacht over een pony in pension :)

De overkapping is over de hele lengte op meerdere plekken ondersteund en zeer stevig, ook als er sneeuw of veel natte bladeren op liggen. De palen zijn in beton gegoten en van zeer hard (duur...) hout. Dat is maar goed ook, want ze scheuren en erg graag tegen aan met hun dikke billen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 18:37

Ik heb de paddock aan mijn rijbak grenzend liggen. In de paddock staat een schuilstal en ook de slowfeeder. Meestal staat de poort naar de bak open en kunnen ze dus in het hele stuk lopen, maar als ik bijvoorbeeld ga rijden, dan doe ik de paddock dicht. Ik heb het nu 2 jaar zo en geen last van dichtgeslibd zand of wat dan ook.

Afbeelding