Bij angst voor hoefsmid tranquigel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Firemmo_96

Bij angst voor hoefsmid tranquigel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 23:39

Beste,
mijn paard is nogal bang voor de smid, ik denk zelf dat hij vroeger iets naars heeft meegemaakt en hier een flinke trauma aan heeft overgehouden
dus bekappen gaat nogal lastig, hij blijft absoluut niet stil staan en zodra de smid komt, maakt hij een ommekeer om zo vlug mogelijk weg te gaan.

Praam, etc. werkt niet bij hem.

Nou was mijn vraag of TRANQUIGEL goed helpt hierbij en of er iemand hiermee ervaringen heeft.
Ik lees namelijk overal dat het alleen de 'scherpe kantjes' er af haalt.

heb van mijn smid al het advies gehad om het een uur van te voren toe te dienen en in dat uur hem longeren zodat het spul beter inwerkt.

Anoeska27

Re: Bij angst voor hoefsmid tranquigel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:50

Ik heb er wel ervaring mee, maar gaf nooit meer dan 2 streepjes. En je moet van te voren weten hoe je dier erop reageert, aan een paard wat zijn voeten niet meer op kan tillen heb je ook niets.

Mijn smid heeft veel geoefend met die van mij. Ik stond op een grote stal en steeds als hij er voor een ander was, tilde hij ook even de voeten van die van mij op.

Een uur van te voren vind ik overigens erg lang, 20 minuten is lang zat. En longeren om het beter te laten werken? Nooit van gehoord om heel eerlijk te zijn. En ik draai al heel lang mee in de paardenwereld.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:07

ik kreeg ook dat advies (ander merk via dierenarts) maar omdat ik met mijn paard moest reizen naar de kliniek en ik niet wist hoe mijn paard er op reageert, heb ik om een verdovingsinjectie gevraagd. Ze kreeg dan maar een heel klein beetje zodra ze aan de beurt was. Tegen de tijd dat de springschenen en peesbeschermers er af waren en ze op de plek stond (vond die stal al eng) werkte het. Net genoeg om haar ontspannen te krijgen en met 30-40 minuten is ze weer helder. Precies genoeg zodat de smid fijn haar speciaal beslag kon doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:10

Ik zou niet zomaar tranquigel gaan geven, maar er een plan bij aan hangen zodat dat spul een tijdelijke oplossing is.

Ik zou een gedragstherapeut opzoeken die samen met jou je paard gaat begeleiden om van zijn angst af te komen zodat jullie op de lange termijn geholpen zijn. Mensen die je hiermee kunnen helpen zijn o.a. Zefanja Vermeulen, Petra Vlasblom of Annemarie v.d. Toorn.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:30

Ik zou naar een gedragstherapeut gaan :)
Die kan jou veel meer duidelijkheid geven waarom, etc.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:38

Longeren zal wel aangeraden worden om de bloedsomloog meer op gang te brengen en zo de opname van het middel te bevorderen. Ik vermoed dat je daarmee ook de afbraak bevorderd en een gesedeerd paard longeren zal niet mijn voorkeur hebben.
Als je al met sedatie wil werken is het verstandig eerst eens te testen, zodat je niet te veel geeft en dus geen benen meer omhoog krijgt.

Maar persoonlijk denk ik dat investeren in het oplossen van het gedrag (misschien zelfs een ander persoon) op de lange termijn beter is. Weet je ook waarop het paard zo panisch reageert?

Firemmo_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 17:51

dag allemaal,
hij is al vaker gesedeerd door de hoefsmid. dit was ook met een pasta/gel, dit werkte toen niet echt want hij bleef zich verzetten. dus ik denk dat hij deze keer iets meer moet.
Bij mijn andere smid werd hij via een injectienaald verdoofd, dit werkte meteen, maar wel heel heftig iets te vond ik zelf.

Het longeren was inderdaad voor de bloedsomloop te versnellen en zo het middel eerder te laten inwerken.
Eerder uitwerken zal niet echt een probleem zijn want ik las dat het 8 uur lang werkt, en dat hoeft ook wel weer niet haha.

@RianneH: Ik heb geen idee waarom hij zo panisch reageerd, bij beide smids reageert hij zo angstig.
Als hij ze ziet begint hij al te blazen, ik denk dat hij de angst gewoon ruikt.. :(

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:56

sommige paarden worden paniekerig van het feit dat ze verdoofd zijn, eerst kijken dus hoe je paard hier op reageert, want anders word het alleen erger

Firemmo_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 17:57

Hoe bedoel je miepie77?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 17:59

die van mij heeft dit ook, die lijkt dan verdoofd, maar zodra je iets wilt doen knalt ie op zn adrenaline er dwars doorheen wat hele gevaarlijke situaties geeft, ineens rennen, springen terwijl hij een seconde daarvoor wel leek te slapen

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:06

Hier hetzelfde als miepie77.
Echter kreeg mijn paard het via het bloed ingespoten. Hij leek suf te worden maar zodra er iets moest gebeuren brak hij er doorheen.

Firemmo_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 18:18

via bloed deed mijn andere smid. dit hielp wel heel goed maar hoorde achteraf dat een smid dit eigenlijk niet eens mag doen, alleen een DA mocht dit doen.

het leek niet echt of hij sliep, hij bleef ook gewoon met zn koppie omhoog kijken en zijn oortjes naar voren enzo.. dus echt slaperig oogde hij niet.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:18

Hier heb ik het gebruikt bij mijn shetlander. Ik wilde hem scheren, omdat hij luizen had. Hij was erg bang dus heb ik hem tranquigel gegeven.
Hier werkte het goed en werd hij slaperig. Hij stond lekker te soezen terwijl ik hem aan het scheren was. Hij reageerde wel, maar brak er niet doorheen.
Alleen duurt het best een tijdje voor het inwerkt. Je zal het dus ruim op tijd moeten geven op een moment dat hij nog rustig en ontspannen is. Dat vergt dus wel wat planning en als je een hoefsmid hebt die niet exact op een tijdstip komt, maar tussen xx:xx en xx:xx is het al een stuk moeilijker.

Daarna duurde het best eventjes voor hij weer helemaal fit/wakker was. In die tijd durfde ik hem ook niet te laten eten. Dat werd me ook afgeraden.

Voor een éénmalige keer zou ik het eens proberen, maar ik vind dit niet iets om met regelmaat te gebruiken. En het is geen garantie dat hij er echt rustig onder blijft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 18:30

Hoe vaak oefen je? Wat heb je er tot op heden aan gedaan? en hoelang is jouw hoefsmid bereid om te blijven en samen te oefenen?

tranquigel helpt niet echt, als ze echt bang worden dan gaan ze er vaak dwars doorheen

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:25

Inderdaad, bij echte angst gaan ze er doorheen. Mijn mini shet heeft zelfs streepjes gehad bij de smid en dat hielp geen zier. Als hij alleen onrustig is, dan kan het wel helpen. Bij mij (tenminste, het paard dan ;) )werkt de Tranquigel het best na ongeveer 45 minuten.

annemieke82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 19:50

Mijn oplossing voor dit probleem was een vrouwelijke hoefsmid. Nadat tranquigel totaal geen effect had en ik steeds mijn paard moest laten sederen door de da omdat de hoefsmid nog niet in de buurt kon komen ben ik op t idee gekomen om een vrouwelijke hoefsmid te proberen. Ik had dus een man. Ik heb haar na 2 jaar nog steeds en dat is van het begin af aan meteen goed gegaan. Wel eerst met heel veel muesli tijdens het kappen, nu krijgt ie tussendoor af en toe een snoepje.
De mannelijke hoefsmid komt nog steeds voor mijn andere paard, maar zodra paard 1 om t maar te zeggen hem ziet.. Tot op de dag van vandaag... Dan gaat hij er pjoengggg vandoor en hij hoeft ook echt niet in de buurt te komen. Miss heb je er niks aan maar mijn paard houdt denk ik meer van vrouwen haha

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 20:00

Wordt ie bekapt of ook beslagen? Als hij alleen bekapt wordt is het misschien de moeite waard eens iemand te laten komen die niet naar het smeden ruikt. Ben benieuwd hoe die daar op zal reageren.

Firemmo_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 12:45

Ik heb inderdaad ook een vrouwelijke smid. Hij is gister bekapt. Eerst gelongeerd toen de gel gegeven en op stal laten wachten (was toen nog maar 8.45u dus al z'n vriendjes stonden nog binnen)
Toen de smid er was eerst mijn andere pony laten bekappen, hij geeft nergens iets om, toen hem laten staan en daarnaast firemmo laten bekappen.

Hij is een paar keer een klein beetje omhoog gegaan, maar niet weggerend oid dus het ging stukken beter dan vorige keer!
Daarna nog even met hem gestapt zodat het 'spul' wat vlugger was uitgewerkt.
Al met al heeft hij een 'relaxt' dagje gehad!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 13:08

Heeft hij kunnen zien dat je andere pony bekapt werd?
Ik heb een jaarling die absoluut niet mee wou werken. Nu bekappen we eerst de grote en laten de jaarling kijken en gewenst snuffelen. Dit werkt uitstekend. Afgelopen zaterdag dit voor het eerst gedaan en zonder noemenswaardige problemen bekapt.

Firemmo_96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 17:36

Hij had het niet gezien nee.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 17:41

Miepie77 schreef:
die van mij heeft dit ook, die lijkt dan verdoofd, maar zodra je iets wilt doen knalt ie op zn adrenaline er dwars doorheen wat hele gevaarlijke situaties geeft, ineens rennen, springen terwijl hij een seconde daarvoor wel leek te slapen

Dit dus, een paard dat in paniek raakt zal door de tranquigel geen gevaar meer zien en stomme dingen gaan doen, mijn oude paard ging volledig van t padje met tranquigel, zag nergens gevaar meer in. Doodeng ...
Gewoon aan t werk met je smid aan het vertrouwen weer opbouwen .
Lukt dat niet ( sommige paarden houden echt angst , dan een roesje van de dierenarts..)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 18:47

@Knollentuin: zijn we ook aan t doen, heb nu een andere smid, die wel geduld heeft en ook niet loslaat, vorige keer met praam bekapt omdat achter echt moest gebeuren en toen bleef ie wel staan, smid heeft zich eerst aan hem voorgesteld en een rondje met hem gelopen voordat ie iets deed, ben nu met de clicker bezig om te zorgen dat ie benen geven als iets leuks gaat zien zonder verdoving.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 12:57

Mijn keuze zou niet zijn om de symptomen te bestrijden, maar de oorzaak te zoeken en deze angst op een andere manier weg te nemen. Daarom ben ik het eens met een andere bokker: neem contact op met een gedragstherapeut. Deze kan je uitleggen wat en wanneer de trigger is en hoe te handelen, dan wel de angst wegnemen door de trigger voor te zijn. Eventueel een hoefsmid zoeken die ervaring heeft met angstpaarden en wat meer de tijd neemt. ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 16:14

Sedatie of tranquigel is een prima tijdelijke oplossing, maar niet iets voor altijd. Als de mogelijkheid er is, zou ik veel oefenen en consequent blijven. Ik heb ook zo'n draak die bovenop de smid sprong, niet uit angst, maar gewoon omdat ze niet wil.
Roesje is dan wel heel fijn om daar even doorheen te komen.