Pony eet alles in stal op. Oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

92smartie92

Pony eet alles in stal op. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 17:20

Hallo bokkers,

Mijn haflinger staat ' snachts altijd op stal.

Het probleem, bij de vorige eigenaar at ze altijd al het stro op in haar stal, nu staat ze op vlas eet ze ook allemaal op.

Van alles al geprobeerd omdat we dachten dat het misschien verveling was. ( liksteen, bal, etc)

Ze krijgt genoeg te eten, staat overdag op de wei met genoeg gras, elke ochtend en avond hooi. En elke avond een pavo koek.

We zaten te denken aan rubberen matten, maar dan gaat het zo snel naar ammoniak stinken.
Maar dan onder de rubberen matten evt vlas te doen om het plas opnte vangen.

Heeft iemand misschien ideeën of tips?

Bedankt alvast!

Groetjes Marthe

Sjors

Re: Pony eet alles in stal op. Oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:21

Hoeveel uur staat ze buiten per dag?

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:24

Hooi via een slowfeeder voeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:26

Groot gedeelte van stal opvullen met rubber tegels, klein stukje met vlas(daar iets over spuiten, bvb cribox) en veel hooi uit een slowfeeder geven, vlas eten is bloedje link, grote kans op koliek.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:27

lekker buiten laten staan, scheelt een hoop geld

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:27

Hoeveel kg hooi krijgt ze en hoe lang is ze daar mee bezig?

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:31

rubberen matten en dan zomaar een plakje stro eroverheen te strooien ... niet zoveel er over gewoon wat de knabbelen maar niet teveel vangt ook de plas op en als je iedere dag de plas eruit halen enzo :D

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:32

Ik zou geen vlas onder het rubber doen, dat krijg je nooit schoon.
Heeft de stal iets van een afwatering/put/rooster ofzo dat de urine onder de matten weg kan lopen? Anders moet je sowieso rubbermatten nemen met profiel aan de onderkant dat het weg kan lopen, dan kan je misschien op het laagste stuk geen rubber leggen maar daar toch iets van stro of vlas om de urine te absorberen en dan zorgen dat dat echt niet lekker is om te eten.

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 17:35

Ze staat van 's ochtends 10 uur tot ong. in de avond rond 9 buiten. Krijgt in de ochtend 2 plakjes hooi, en in de avond op stal 2 plakken. Ze eet haar hooi ook heel snel op. Als ik het zo even moet gokken binnen Max 2 uur haar hooi op.

Ze staat met haar maatje altijd buiten, en die gaat snachts altijd op stal, en anders schreeuwt ze de hele boel bij elkaar.

En los daarvan, er wordt veel met haar gereden, (oa les) dus willen haar niet te dik in de vacht hebben.

Bigone: dat zou een mooie oplossing zijn, bedankt voor de tip! Vlas is idd gevaarlijk, daarom zoek ik voor een oplossing.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:39

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 17:42

Heel erg bedankt voor de tips!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:53

2 plakjes hooi is niet echt veel voor de hele nacht, 4 zou een beter idee wezen, en als je ze dan ook nog uit een net voert doet ze er de hele nacht mee en heb je grote kans dat ze van haar stalbedekking af blijft.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:00

Of rubber matten leggen, of niks.
Maar in jou situatie denk ik dat ze gewoon honger heeft, een paard mag (zoals eerder ook al aangegeven) niet langer dan zes uur zonder ruwvoer staan en het liefst niet minder dan drie. Ze gaat dus gewoon opzoek naar iets te eten en dan blijft hetgeen wat op de vloer ligt over...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:05

Een hooinet met stro vullen en dat ophangen ? Gaat er misschien iets minder snel in dan hooi in een net :D

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:18

op vlas en goed mengen, mijn paard at zijn schone vlas op maar gemengd met wat "vies/gebruikt" vlas hielp goed en idd hooinet desnoods twee over elkaar, zijn ze lekker lang bezig en niet bezuinigen op ruwvoer !
succes

92smartie92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:25

ellenimar schreef:
op vlas en goed mengen, mijn paard at zijn schone vlas op maar gemengd met wat "vies/gebruikt" vlas hielp goed en idd hooinet desnoods twee over elkaar, zijn ze lekker lang bezig en niet bezuinigen op ruwvoer !
succes

Dit hebben we ook al geprobeerd, maar helpt helaas niet.

Ik ga haar meer hooi voeren in een hooinet.

En zo ik er nu over denk stalmatten met wat vlas of stro er overheen.

Ik weet niet zeker of er een putje zit zodat de urine weg kan lopen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:15

Gieter met afwaswater (flinke scheut zeep erin) en dit eroverheen sprenkelen. Of azijn over de vlas. Heeft bij mijn merrie in ieder geval geholpen (terwijl er genoeg ruwvoer aanwezig was).

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:21

Pony's hebben vaak een hekel aan gespetter tegen hun benen en zullen hun behoefte proberen te doen op iets zachts. Niet over alle matten heen vlas strooien want dan plassen en poepen ze alles er onder. Driekwart rubber en dan een hoekje met strooisel werkt bij ons prima.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 05:28

Ik vind stro eten niet zo'n probleem. Hier eten ze graag gerstestro. Misschien kun je een slowfeeder net vullen met hooi, gemixt met stro? Dus die 2 kg hooi, aangevuld met 2 plakken stro.
2 kg hooi is niet veel, dat is zo op! (Is je paard te dik? Anders kun je ook meer hooi geven.)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 05:38

92smartie92 schreef:
ellenimar schreef:
succes

Dit hebben we ook al geprobeerd, maar helpt helaas niet.

Ik ga haar meer hooi voeren in een hooinet.

En zo ik er nu over denk stalmatten met wat vlas of stro er overheen.

Ik weet niet zeker of er een putje zit zodat de urine weg kan lopen.

Een hooinet en een slowfeedernet zo'n niet hetzelfde he?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 07:37

Je moet inderdaad echt op zoek naar een hooinet met kleine (4.5cm) tot zeer kleine mazen (2-3cm). De truc is namelijk dat ze er veel langer over moet doen.

Mariloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:25

Mijn ene paard eet ook stalbedekking op.
krijgt 4x daags hooi en staat 4uur op de wei per dag. (meer kan niet)
In de winter met sneeuw moet hij binnen blijven (ijzers) en dan is dit gedrag erger.
Ook geprobeerd om hem af te leiden met ballen, slowfeederhooinetten, wortels verstoppen enz.
Alles sloopt hij dus ook de sterkste netten die je kan vinden, trekt er gewoon een groot gat in. _-:(

Het beste werkt voor ons, rubbermatten in de stal, een deel van de matten bestrooien met een mengsel zaagsel en vlas en azijn over het strooisel sprenkelen (1liter per opstrooibeurt ongeveer, dus niet van dat zuinige) Hooi deden we gewoon op de grond maar deden de plakken nooit los schudden.
Op die manier at hij in ieder geval minder strooisel en zaagsel is iets minder link dan vlas om op te eten.

Als de vloer helemaal vlak is kun je kunstof roosters kopen welke onder de matten gelegd kunnen worden (kost wat maar dan heb je ook wat) als je de matten eens in de drie vier maanden eruit haalt en schoonspuit stinkt het niet zo heel erg

Succes

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:31

Zou stoppen met de pavo koeken maar iets suikerarms gaan voeren (marstall vito, safe and sound bijvoorbeeld) en hooi in een slowfeedernet s nachts. Door de schommeling in de suikerspiegel krijgen ze een honger gevoel, pavo koeken hebben gewoon te veel suikers. En zorgen dat ze met hooi langer bezig is zorgt dat ze s nachts niet zoveel uren zonder eten staat.
Ken trouwens pony's die gewoon ook rubber matten eten, dus check dat eerst even voor je veel kosten gaat maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:40

Ik zou een haflinger niet onbeperkt weidehooi bijvoeren als ze daarnaast ook de hele dag op de wei loopt. Als de wei niet al te kaal is kun je overwegen die plakken hooi van de ochtend naar de avond en nacht te verplaatsen in fijnmazige netten. Ik heb hier ook snel te dik wordende merries staan en voer deels stro bij. Tarwestro en haver vinden ze minder lekker, gerste stro wel. Het is dus maar net hoe dik ze is wat voor stro je zou kunnen kiezen. Ook het stro in de netten zodat het schoon blijft en ze er langer mee doen. Als je goed mengt zoeken ze eerst het lekkere hooi er uit en beginnen dan aan het stro. Zo eten ze preciezer en minder snel dan wanneer je het apart geeft.

Eeffjjuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 10:21

Lekker buiten laten staan :)