Probleem samenstelling kudde wei/paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Probleem samenstelling kudde wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:31

Ik heb een probleem en kom er niet uit, net als de staleigenaar en stalgenootje.

Er zijn 2 weides en 1 paddock (buitenbak) en 3 kuddes om zo maar te zeggen.
De paarden vd staleigenaar staan met z'n 4en op een wei, geen probleem en vaste kudde (wei 1).
In de andere wei (wei 2) staan 2 paarden standaard in die wei en 2 andere wisselen af met mijn paard en paard van stalgenootje, dus onze 2 een dag in de wei, dag erna met z'n 2en in de paddock afwisselend met de andere 2.

Geen problemen en gaat goed, laatst wel een paar keer gezien dat paard dat bij de mijne in staat uit het niets naar mijne kwam en begon te trappen (alle 2 redelijk dominante merries), gisteren is dit uit de hand gelopen en is mijn paard blijkbaar in een hoekje gedreven, heeft geprobeerd over het hek te komen (hek ontwricht en doorgebogen) en heeft behoorlijke wonden op haar bil en vulva :(

Ik ben bang dat dit vaker gaat gebeuren en wil ze dus niet meer bij elkaar in de paddock hebben staan, in de wei geen probleem aangezien ze daar meer ruimte hebben elkaar te ontvluchten.

Maar hoe gaan we dit oplossen? Zowel mijne als van stalgenootje kunnen niet bij de andere twee in waar ze mee afwisselen, is ook niet de bedoeling dat de andere 2 alleen maar in de paddock staan.
En in wei 1 is een vaste kudde waar ik ook niet zomaar mijn paard in wil doen, net als stalgenootje, in elke kudde staat al een dominante merrie en is al eens geprobeerd maar dit wil niet.

Iemand ideeën of tips?

Naranga

Re: Probleem samenstelling kudde wei/paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 18:37

Draadje ertussen in de paddock dat ze ieder een helft hebben?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:33

dat zou inderdaad misschien nog een.optie kunnen zijn, dank je wel!
Weliswaar geen vaste oplossing want is jammer dat ze zo weinig ruimte hebben maar voor tijdelijk misschien wel een goede optie.
Meer tips zijn uiteraard welkom :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:36

Denk dat onderverdelen idd de enige oplossing is (heb het hier ook nog gedaan). Wat is de reden dat ze niet dagelijks op de wei mag?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 20:53

draadje door de wei kan ook.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 22:57

Een draadje kan werken, wat ook zou kunnen werken is een paar slowfeeders op hangen in de paddock zodat ze afleiding hebben. Vaak gaan ze klieren omdat ze geen afleiding hebben.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:16

Hoe groot is de bak/paddock? Krijgen ze er ook ruwvoer?

Een rijbak kun je best wel opsplitsen met maar zo weinig paarden. Wel fijn als er dan voldoende bijgevoerd wordt tegen verveling.

Ik had vroeger 2 pony's en 2 paarden in 20 bij 25 met schuilstal, stuk bestrating er om en ruwvoer bakken.
Nu ook met nieuwe stal/paddock en nieuw paard alles weer opgesplitst en hebben ze 15-30 waarvan de helft zand en de helft stenen en stal/overkapping. Daar staan ze prima met 2 of 3 per helft. Ook weer met ruwvoer.

Als je je paard regelmatig longeert of rijdt kan die daar al veel energie in kwijt. Dan is het buitenstaan voor de ontspanning en afwisseling en wandelen ze voornamelijk maar wat rond.

Malibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:27

Het is een heel gedoe en gepuzzel, maar zou je eventueel in overleg alle paarden opnieuw kunnen indelen. Kijk goed welke paarden er al bij elkaar klitten en welke de buitenbeentjes zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:15

bedankt voor de reacties, ze staan in de buitenbak die ongeveer 20x35 is en krijgen daar (op meerdere plekken) hooi.
Andere indeling wil helaas niet, hij wil zijn eigen paarden apart houden vd pensionpaarden en met de andere 6 die dus over zijn hebben we al meerdere indelingen geprobeerd, daar kwam de indeling zoals hij nu is het beste uit, tot dit gebeurde.

Mijn paard krijgt voldoende beweging, andere paard alleen heel licht recreatief en daar kan ik helaas niets aan veranderen aangezien het niet mjjn paard is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:33

Hoe lang staan jouw twee al bij elkaar? En waarom de keuze voor een groepje van twee met wisselen en niet een groep van vier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:47

Mijn paard staat hier bijna 2 jaar en die andere ruim een half jaar, en staan in deze samenstelling sinds 4 à 5 maanden ongeveer. (Eerder met een ruin erbij in de bak maar 3 vonden we net teveel)
Is voor 2 om 2 gekozen omdat mijn paard niet goed met de andere merrie kan waarmee ze gewisseld worden (gevolg was in de wei over het hek heen springen en 3 dagen lang alleen maar getrap en constant onrust, paarden zeiknat etc), de merrie die bij de mijne in staat daar wil de eigenaresse niet proberen om deze in die wei te doen want die is ook bang dat die combi met die merrie niet wil.

Je zegt een groep van 4 wisselen maar hoe bedoel je dat? Gaat om 6 paarden namelijk, eerder stonden ze 3 om 3 maar dat hebben we niet meer gedaan aangezien we het idee hebben dat 3 teveel is in de bak.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 08:57

bij een sociale groep hoeft 3 geen probleem te zijn, dan kunnen er ook wel 6 lopen (rijbak grootte paddock met inloopstal, stukje stenen er om en ruwvoer komt echt heel vaak voor met groepje paarden. Voor 2 of 3 ook wel kleiner).
Maar bij een agressief dominant paard in de groep heb je meer ruimte nodig. Ik zou die bak wel opsplitsen en kijken of jouw paard of dat agressieve paard dan alleen staat naast de anderen.

De wei waarmee jullie wisselen zou niet opgesplitst kunnen worden? Dus een klein stukje ter grootte van een paddock of rijbak er af zodat jouw paard daar alleen rustig naast de anderen kan staan als de merrie van jouw groep in de bak staat? Dan hoef je de bak niet op te splitsen en de wei was groter had je gezegd.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:07

Romy1234 schreef:
Mijn paard staat hier bijna 2 jaar en die andere ruim een half jaar, en staan in deze samenstelling sinds 4 à 5 maanden ongeveer. (Eerder met een ruin erbij in de bak maar 3 vonden we net teveel)
Is voor 2 om 2 gekozen omdat mijn paard niet goed met de andere merrie kan waarmee ze gewisseld worden (gevolg was in de wei over het hek heen springen en 3 dagen lang alleen maar getrap en constant onrust, paarden zeiknat etc), de merrie die bij de mijne in staat daar wil de eigenaresse niet proberen om deze in die wei te doen want die is ook bang dat die combi met die merrie niet wil.

Je zegt een groep van 4 wisselen maar hoe bedoel je dat? Gaat om 6 paarden namelijk, eerder stonden ze 3 om 3 maar dat hebben we niet meer gedaan aangezien we het idee hebben dat 3 teveel is in de bak.

Omdat je het over twee om twee hebt. Maar de groep in het land is dus altijd 4, waarvan er telkens twee wisselen? Als ik het zo goed begrepen heb, dan gooi je zo je kudde iedere dag om, waardoor de onrust heel best kan ontstaan. Als ik het niet goed begrepen heb, moet je het me misschien nog even uitleggen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:12

Dat zou dan betekenen dat er 1 in de bak staat, bedoel je dat zo? Is helaas ook geen optie aangezien die ene in de bak geen contact kan maken met de anderen (zit zo een 10meter tussen bak en wei).
De wei opsplitsen zou kunnen maar wil staleigenaar niet, omheining van de wei is hekwerk en hij wil geen draden want hij heeft geen stroom op de draden en dan word de wei uiteindelijk maar iets groter als de bak dus hebben ze nog te weinig ruimte.

Ik ben echt even radeloos hiermee :(
Vandaag heeft de staleigenaar zijn paarden binnen zodat die van ons op zijn weide staan maar dit is natuurlijk geen oplossing, dat zou betekenen dat zijn paarden om de dag de hele dag binnen moeten staan.

Mooiste zou zijn als hij een wei extra had maar dat heeft hij helaas niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:17

RianneH schreef:
Romy1234 schreef:

Omdat je het over twee om twee hebt. Maar de groep in het land is dus altijd 4, waarvan er telkens twee wisselen? Als ik het zo goed begrepen heb, dan gooi je zo je kudde iedere dag om, waardoor de onrust heel best kan ontstaan. Als ik het niet goed begrepen heb, moet je het me misschien nog even uitleggen ;)

Ja klopt, in de wei is altijd een groep van 4, 2 daarvan staan elke dag in de wei en zijn de twee die het meest onderdanig zijn en alles wel prima vinden, daar is nooit gezeur mee.
Dus inderdaad word de kudde elke dag gewisseld.
De merrie die bij de mijne in staat dat gaat altijd super leuk met die merrie van mij om naar mijn idee maar ik heb dus nu een aantal keer gezien dat die merrie uit het niets uithaalt naar mijn merrie dus blijkbaar niet zo een goede match als ze op een kleinere ruimte staan, de wei kunnen ze elkaar nog ontlopen natuurlijk.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:30

heb nog even goed teruggelezen hoe het zit. Een lintje door de bak spannen (2 schrikdraadhouders, 2 poortgrepen en smal lint met 3 a 4 insteekpalen) is het makkelijkst. Waarschijnlijk heb je dan rust omdat die merrie niet naar jouw merrie kan rennen en jouw merrie bij de draad weg kan lopen. Stroom is vaak niet eens nodig. Op deze manier hebben ze elk hun eigen "territorium" Wel hoog genoeg hangen (hoog borsthoogte) ivm mogelijk slaan met de voorbenen.
Dit kost weinig tijd om weg te halen en weer op te hangen, dus kleine moeite als ze er een aantal uren per keer tot een hele dag staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:39

Ja is een beetje een ingewikkeld verhaal hè ;)
Maar ik denk dat dit inderdaad de beste optie is, ik weet dat de mijne wel achter het draad blijft zonder stroom, andere merrie weet ik niet maar ik ga het vanavond even voorleggen, dank je wel voor het meedenken :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:59

Persoonlijk denk ik dat een deel van het probleem het constant wisselen in een niet helemaal stabiele kudde is. Als je dat niet op kan lossen, dat lijkt me het draadje tussen de twee in als ze op de paddock staan de beste oplossing.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:31

Dat vermoeden heb ik ook, daarnaast hoeft een groep van 3 inderdaad geen probleem te veroorzaken. Hier staat mijn paard ook in een vaste groep van 3 en dat gaat goed.
Een lijntje spannen zodat ze gescheiden blijven lijkt me dan ook de beste/enige oplossing zodat ze wel allemaal naar buiten kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:50

Lijkt mij momenteel ook de beste oplossing dus ga het vanavond even voorleggen aan de staleigenaar.

Eerder stonden ze inderdaad 3 om 3 maar wat de preciese reden is waarom dit nu niet is weet ik niet, misschien eerdere problemen?
Maar goed dat doet er niet echt toe, ik hoop dat de staleigenaar misschien een keer een stuk land erbij kan krijgen, daar heb ik alleen nu niet zoveel aan helaas ;)