Diepwoelen omgezette rijbak, welk jaargetijde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hoogendroog

Diepwoelen omgezette rijbak, welk jaargetijde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 13:28

Wij hebben hier thuis een omgezette rijbak (geen drainage). Door intensief gebruik (rijden, longeren en loslopen iedere dag meerdere paarden), is er op zo'n 30 cm diepte een dikke ondoorlaatbare laag ontstaan. Hierdoor kan het water slecht weg en zitten wij straks in de winter weer met een onbruikbare bak. Onze bak ligt op zandgrond aan de rand van een es.
Ons is geadviseerd de bak te laten diepwoelen. Onze buurman heeft met zijn trekker en flinke culivator de bodem los proberen trekken. Dit ging helaas niet zoals we verwachten en de afgebroken bouten van de losgekomen tanden van culivator konden we oprapen.... de laag was zo dik, dat het ding er niet doorheen kwam.
Het stuk dat wel redelijk los is gewoeld, hebben we met de trekker aangereden en is nu prima te berijden.

Nu hebben we de loonwerker gevraagd om met een 150 pk trekker en een drietand (of een ding met een tand een een ganzenvoet) de bodem te komen diepwoelen. Dit leek hun geen goed idee, want de paarden zouden dan met regen tot aan hun knieën in de blub komen te staan. Het zou volgens hem in het voorjaar dienen te gebeuren, dan zou de bodem na het aanrijden met de trekker beter en sneller inklinken. Wij vragen ons nu dus af, of dit echt zo is? Of kunnen we nu (met het droge weer) de bak wel laten woelen?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 13:32

Wij hebben in oktober de bak gedaan, de grond is bij ons gekeerd tot een diepte van rond de 1.80m.
Ik heb absoluut geen vaste bodem en nooit een plas er in staan, ongeacht de hoeveelheid regen. Ook wij zitten op zandgrond. De grond is bij ons gekeerd en daarna aangereden. Op de onderste foto in mijn profiel kun je goed zien hoe de bak er uitzag nadat de loonwerker klaar was.

hoogendroog

Re: Diepwoelen omgezette rijbak, welk jaargetijde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 13:40

Dank voor je bijdrage! Echter bij ons is de bodem al zo'n tien jaar geleden gekeerd/omgezet (dus wit zand naar boven gekeerd). Het zou dus nu gaan om los woelen (diepwoelen/dieptrekken). Maar bij jullie is de bak dus in oktober zeg maar aangelegd en die was daarna goed te berijden? Op zich zou dat diepwoelen dan nu bij ons dan ook geen problemen mogen opleveren, denk ik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 14:14

Hij was toen beter te rijden dan nu! Het zand is erg zwaar, maar dat komt door het soort zand. Ik kan sproeien wat ik wil maar hij blijft erg zwaar. In de wintermaanden hebben wij een fijne bak, precies goed. Hebben ze bij jullie gekeken naar het zand en daarna het advies gegeven?

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 14:21

De bak was er al toen wij het huis kochten, dus ik weet daar helaas niets van. De plaatselijke loonwerker heeft gewoon het gele zand naar boven gehaald en zo nu dan vullen wij het zand iets aan (met zand hier uit de omgeving, als de boeren een nieuwe ligboxenstal zetten). Met droog weer is ie prima te rijden, bodem is nooit zwaar. Sproeien doen wij niet aan. Als de bak te veel stuift (niet fijn voor onze ene buur), rijden we op de wei. Ik weet nu gewoon niet wat wijsheid is, nu woelen of in het voorjaar. Maar ik kan me niet voorstellen dat de bodem na het woelen en vervolgens weer aanrijden, in het voorjaar beter zou zijn dan nu (de bodem is nu helemaal droog).

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 19:10

Precies zo als bij ons, bak lag er al nooit wat aangedaan. Wij hebben toen ook besloten om de grond te keren in overleg met de grondwerker. Het lijkt me dat er in het najaar/winter ook genoeg regen gaat vallen om de bodem weer te laten zakken, zeker in combinatie met goed aanrijden na het woelen. Wat is volgens de loonwerker het verschil om het in het voorjaar te doen in combinatie met het zakken?

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:38

Wij hebben ook paddocks die ook geen water meer doorlaten maar die worden ook meestal rond deze tijd los gemaakt met een drie poot. Gaat bijna meter de grond in. Daarna wordt ie weer gevlakt. Alleen die werkt voor ons niet meer want water blijft een drama in de winter.

Wat bedoelen jullie met het keren??

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 09:41

Ik laat m'n baan elke herfst moren, een moor is een apparaat achter de trekker met lange gebogen messen en onder aan de messen een soort torpedogevormde punten, die trekken de grond laag diep los, werkt hier al jaren prima !

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 11:34

Dank voor jullie reacties!!! Onze buurman gaat t gewoon nog een keer proberen en meende dat ie de bodem wel los kon krijgen. Begin nu ook wel te geloven dat het diepwoelen in het najaar echt niet anders is dan in het voorjaar.
Wat het keren betreft, dat doe je bij aanleg van de bak. Hierbij halen ze de zwarte grond eraf, graven het gele zand tot op zekere diepte af, doen dan de zwarte grond op de bodem van het gat (lees de rijbak) en doen vervolgens daar het gele uitgegraven zand weer bovenop (correct me if I'm wrong). Je hebt zodoende de bodem (om) gekeerd.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:49

Ja bij ons is dit ook gedaan. Zwart eraf geel eronder weg en dan zwart er weer in en geel erop.
Ik dacht in een bestaande bak waar geel boven al ligt. Dat die gekeerd was.

Ik ben bang dat bij ons het zand verzadigt is want het los maken werkt ook niet meer

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 11:58

mijn bak is al een aantal malen gekeerd (ook zandgrond) maar daar komt een eind aan, dat kan je niet eindeloos blijven doen.
Nu laat ik hem in de herfst diepwoelen en daarna aanrijden, dan vlakken ze hem ook (met laser) en dan ben ik weer even van de dellen af die altijd met regen vol water blijven staan. Ideaal is het niet, maar er is mee te leven

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:05

Je kunt hem volgens mij juist het beste in het najaar met de woelpoot bewerken, omdat de losse grond ook weer wat in moet regenen.
Onze bak is deze zomer gedraineerd en daarna de woelpoot erdoor maar daar hebben we toen een tijdje niet in kunnen rijden omdat het zand niet inregende en het dus best zwaar bleef. Na alle regen laatst was hij perfect. Iedereen had zwembaden en bij ons geen plasje te vinden. Aanrijden maakt het wel wat beter maar regen erover is het best.
In het voorjaar heb je natuurlijk een klap minder regen dus blijft je bak veel langer zwaar of zelfs onbegaanbaar dan wanneer je het vlak voor de vele regen gaat doen.

hi5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:13

Als ik moet kiezen zou ik het nu laten doen. De bodem regent dan nu lekker in.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:18

Mijn paarden hebben een tijdje bij een stal gestaan waarbij ze ook gediepwoeld hebben. Wat een drama! Mul en zwaar! Ik zou er nog even over nadenken alvorens je bak verder kapot te maken.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 12:49

na het diepwoelen moet je hem aan laten rijden met een grote schuif, een beetje loonwerker weet dit en doet dit gewoon.
Ik heb de bak 1 x door een boer laten diepwoelen, toen kon ik er daarna niet eens met de Landrover in om hem af te vlakken met mijn eigen sleep..... dat was een drama

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:30

Gebeurde bij ons wekelijks, met een wals, gewoon afvlakken etc..

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-14 13:35

Even een kleine update:

mijn man heeft de bak losgetrokken met een eentand met ganzenvoetje (ong. tot op een meter diep om de 65 cm). Daarna heb ik 'm met trekker vast gereden, er is een wolkbreuk over heen geweest en.... de bodem is perfect! Ik zie de winter nu met "zin" tegemoet :D