Welke ondergrond voor paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Welke ondergrond voor paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 12:09

We hebben momenteel 2 paddocks die we met elkaar willen verbinden ipv 2 stukken apart,
de ondergrond is momenteel modder dat zodanig opgedroogd is dat het eigenlijk stof is.
Binnenkort worden de 2 paddocks 1, eerst gaan we het heromheinen en
is het de bedoeling dat de paarden erop kunnen wanneer het droog EN nat weer is ipv alleen wanneer het droog is.

Om rekening mee te houden: er is geen drainage en gaat niet geplaatst worden
ivm dat het niet kan doordat we geen enkele mogelijkheid hebben om naar achter te gaan(met het graafmachine) buiten een smal baantje.
Ook zitten er naast de paddocks een gracht en zitten we op een nattig gebied doordat we naast een provinciaal domein zitten waar meren en een kanaal zijn.

Maar we weten niet welke ondergrond we zouden doen : zand of boomschors(als dat mag?!) of iets anders?

Prijs maakt niet uit vd ondergronden zolang het goed loopbaar is,ook geen gekke prijzen wat normaal is.
Hoe dik de laag moet zijn of om de hoeveel tijd bijdoen is geen enkel probleem. :)

Dit is de ondergrond zoals hij nu is:
http://nl.tinypic.com/r/205cqrb/8

Ik hoop dat er hier mensen zijn die met alle plezier samen willen nadenken met ons !

DubbelFun

Re: Welke ondergrond voor paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:19

Zit je op zandgrond of op klei ??
Ligt de paddock iets hoger, gelijk aan of lager dan de omringende gronden??
Heb je bomen aan de rand van de paddocks staan ??

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 17:57

Klei grond, paddock ligt hoger gelegen dan de beken/grachten/rivier en kanaal en iets hoger dan de omringende gronden.
Er zitten indd bomen aan de rand vd paddock,maar de gracht ligt er wel tussen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 18:48

Het resultaat is natuurlijk afhankelijk hoeveel geld je er in wilt steken, maar de mogelijkheden zijn:
1. modder/klei iets afgraven- open laten trekken-anti-worteldoek-laagje puin-antiworteldoek-schoon zand (gemengde samenstelling)
2. modder/klei iets afgraven-open laten trekken-anti-worteldoek-paddockplaten instrooien met grof grind-schoon zand (gemengde samenstelling)
2. modder/klei iets afgraven-open laten trekken-anti-worteldoek-schoon zand (gemengde samenstelling)
3. open laten trekken-anti-worteldoek-schoon zand (gemengde samenstelling)
4. open laten trekken-schoon zand (gemengde samenstelling)
5. open laten trekken, flinke laag niet-scherpe houtsnippers (dus geen tuinpaadjessnippers).
6. open laten trekken, schoon zand (gemengde samenstelling)-flinke laag niet-scherpe houtsnippers (dus geen tuinpaadjessnippers). Goed mengen.
7. ipv houtsnippers kun je ook kiezen voor textielvezel, kokos of lava-grind.

Bij 6 en 7 zul je regelmatig een verse laag nodig hebben om de werking te blijven hebben.
Maar voor alle bodems geldt dat ze regelmatig los/open-getrokken moeten worden.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-14 20:33

Het moet er echt op gedaan worden zonder graven aangezien er niets van machines naar achter kan..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 20:51

Het heel erg ophogen? In mijn weide heb ik een hoger gelegen stuk. Daar staan de paarden vaak in de winter en is het nooit drassig. De lager gelegen stukken daar is het een modderpoel.
Je zou dus dezelfde grond ergens kunnen afgraven en per kruiwagen (omdat je er niet bij kan met een kraan) heen kunnen brengen. Eventueel kun je natuurlijk wel iets van drainagebuizen op je huidige grond leggen of zand tussen plaatsen etc. En daar overheen 50 cm van je huidige grond. Tis een werk als je het met de hand moet doen maar ik denk niet dat je heel veel opties hebt. Houtsnippers, mest, zand etc trekt allemaal de bodem in door de tijd heen. Je zou de hele boel anders nog kunnen betegelen en daar eventueel zand overheen kiepen maar ook dat is veel werk.
Trouwens even globaal opgeschreven, kan goed zijn dat ook dit niet mogelijk is of dat ik helemaal verkeerd denk maar dit is het eerste waar ik aan denk wat betreft de mogelijkheden die je nu hebt.

Ik ken zelf iemand die de grond op heeft gehoogd met zand. De paarden moeten, wanneer ze de paddock in gaan wel 'omhoog' omdat de paddock 30/50 cm hoger ligt dat de gewone grond. Maar daar wennen ze snel genoeg aan :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 09:05

@lau: hoe breed is je doorgang, want er zijn ook kleine gravertjes :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 10:24

Paadje is 1m breed :+

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:32

Dat is idd wel erg smal. Volgens mij is het smalste gravertje net 120 ;(
Heb je echt geen mogelijkheid om het pad breder te maken ?? Want onderhoud aan paddocks zul je altijd houden.
Ik heb in mijn onkunde toendertijd ook de fout gemaakt om geen rekening te houden met de bereikbaarheid door groot materieel (te smal hek, te kleine draaicirkel). En heb ook jaren in woord en beeld aangemodderd. Nu gelukkig via een ander optie wel toegang en dat maakt zo'n verschil in de bodem :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-14 10:33

Wij hebben voor de paddock een stuk betegeld met grasbetonblokken, is dat een optie? Ook als het dagen regent hoeven ze niet in de modder te staan.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-14 11:43

Ernaast staat een huis..baantje grenst tegen betonnen omheining en hagen..dus andere mogelijkheid is er niet.
Graag zouden we iets natuurlijks willen voor de slijtage vd hoeven en eventuele valpartijen aangezien het om jonge pony's gaan die continu zitten te spelen.
Of zou een stuk bestraten en ander stuk zand : 3/4 zand en 1/4 bestrating..

Hoeveel zand zouden we dan nog hebben gaat om dit stuk : 30m lang en 15m breed.
Staan 3 shetjes( 84,97 en 95 cm) en 1 welsh(1m14), waarbij ze dan ook onbeperkt hooi gaan krijgen.