Een droom, maar is er nog wel vraag naar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetsje

Een droom, maar is er nog wel vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:32

Mijn ultieme droom, een mooie stalling opzetten.Of een oude opknappen.
Een met ongeveer 30 stallen en grote weilanden, allemaal faciliteiten en wedstrijden onder elkaar.
Een soort manege idee dus, alleen dan zo goedkoop mogelijk, dat er nog een vakantie af kan zeg maar!
Hahaha.

Maar is hier nog wel vraag naar?

Waar zien jullie je paard het liefste staan, en wat vind je leuk aan jou stalling?

JuliaKamm

Re: Een droom, maar is er nog wel vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:34

Als het op een plek is waar nog niet veel stallen zijn denk ik wel dat er vraag naar is.

Ik vind het belangrijkste dat de paarden zoveel mogelijk buiten komen, bij ons is dat in de zomer 24/7 en in de winter alleen snachts op stal. Ook goed hooi/kuil vind ik belangrijk en goede landen. En veel landen zodat je ze soms kan overzetten als het gras kaal word.
Ook een goede bak vind ik belangrijk zodat je bijna elk seizoen kan rijden, wij hebben dan een eb-en-vloed bak, ook lampen zijn handig maar niet noodzakelijk.
Schone stallen vind ik ook belangrijk!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:37

30 stallen is al een middengrote stalling, grote weilanden allemaal faciliteiten en dan ook nog wedstrijden..
plus tijd, geld en middelen om nog op vakantie te gaan..

dat klinkt als wel de lusten van een bedrijf, maar niet de lasten.

Ik denk dat je niet genoeg inkomsten kunt creeeren om ook 1-2 mensen in dienst te nemen.. Daarnaast zou je dus iemand met management kwaliteiten rond hebben lopen (omdat je het over een middengroot bedrijf hebt) om de boel draaiende te houden..

Tenslotte heb je het eigenlijk al niet meer over een 'doe het zelf' stal van die grootte.. Dus het is ook nog eens vroeg op en late ronde etc..

als je nu al denkt aan dat je nog op vakantie zou willen dan denk ik dat je een beetje te licht denkt over een baan in de paardenwereld zeker paardenhouderij..

tenslotte zul je ook nog de nodige papieren moeten hebben denk ik? anders krijg je geen lening bij de bank (bedrijfsplan plus slagingskans etc).

de 'lijst' met wensen komt ook niet echt overeen met het kopje goedkoop. Denk dat een vakantie de eerste 15-20 jaar er niet echt in zal zitten omdat je ook met een torenhoge hypotheek zult zitten dan.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:37

ik denk dat je meer bereikt met een PP op te zetten, of overdag groepshuisvesting en in de nacht een paddock met inloopstal. Iets van die strekking.
Mensen worden steeds bewuster van natuurlijk paarden houden en dat veel problemen ontstaan doordat paarden in een stal worden opgesloten.

de groep mensen die hun paard liever niet opgesloten ziet staan, word steeds groter gelukkig. er word steeds meer naar het welzijn van de paarden gekeken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:39

elenaMM77 schreef:
30 stallen is al een middengrote stalling, grote weilanden allemaal faciliteiten en dan ook nog wedstrijden..
plus tijd, geld en middelen om nog op vakantie te gaan..

dat klinkt als wel de lusten van een bedrijf, maar niet de lasten.

I.
als je nu al denkt aan dat je nog op vakantie zou willen dan denk ik dat je een beetje te licht denkt over een baan in de paardenwereld zeker paardenhouderij..

tenslotte zul je ook nog de nodige papieren moeten hebben denk ik? anders krijg je geen lening bij de bank (bedrijfsplan plus slagingskans etc).

de 'lijst' met wensen komt ook niet echt overeen met het kopje goedkoop. Denk dat een vakantie de eerste 15-20 jaar er niet echt in zal zitten omdat je ook met een torenhoge hypotheek zult zitten dan.

Van TS haar tekst begrijp ik dat ze het voor de klanten zo goedkoop mogelijk wil doen zodat er voor hen ook nog een vakantie af kan. Lees ik dat goed TS?
Dus als ik goed lees interpreteer jij haar tekst fout en klopt je post niet meer :o }> .

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:40

joyfordogs schreef:
ik denk dat je meer bereikt met een PP op te zetten, of overdag groepshuisvesting en in de nacht een paddock met inloopstal. Iets van die strekking.
Mensen worden steeds bewuster van natuurlijk paarden houden en dat veel problemen ontstaan doordat paarden in een stal worden opgesloten.

de groep mensen die hun paard liever niet opgesloten ziet staan, word steeds groter gelukkig. er word steeds meer naar het welzijn van de paarden gekeken.

daar heeft ze nog veel meer omkijken naar.. wei mesten is meer werk dan stal mesten.. en voeren op verschillende plaatsen, paden onderhouden, veranderen etc

hihi

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:43

Ik sta op een kleinschalige stalling en dat vind ik het meest belangrijk.
Waar ik nu sta zijn 9 paarden waarvan 5 eigenaren, een paar menners en een paar ruiters.
Dus nooit gedoe onderling en iedereen kent elkaars paarden ook door en door.
Dat is een fijn en veilig idee, dat je paard geen nummer is.
Ook wil de staleigenaar geen kinderen/tieners met een paard of pony op stal.
Een stalling met 30 paarden zou mijn laatste optie zijn, als ik niks beters kon vinden. :D
Dat heb ik wel mee gemaakt, maar het is altijd geroddel, spullen zoek die je later weer bij een ander terugvindt, teveel mensen in de bak als je wilt rijden, beloftes van de staleigenaar die niet nagekomen (kunnen) worden, etc.
Nee, dat wil ik nooit weer.

Maar goed, hier heb jij niks aan maar je vraag was wat je fijn vindt aan je stalling.
En dat is bij mij dus kleinschaligheid. :)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 04-09-14 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:43

joyfordogs schreef:

Mee eens!

Ondanks dat ik al veel pensionstallen van dichtbij heb gezien en ook echt de vervelende kant er van heb ik nog steeds altijd een beetje een droom een pension stal te beginnen ooit. (Wel naast mijn baan, zou dit samen met mijn moeder doen). Ik zou erg graag een paddock paradise concept opzetten. Ik zou nooit stallen willen (behalve voor noodgevallen). Mijn ideale stal zou betekenen een combinatie van luxe voor de mens (binnenbak, buitenbak, longeercircel, kantine etc.) en luxe voor het paard (lekker 24/7 met soortgenootjes los, verschillende mogelijkheden en afwisseling tussen weiland, paddock, schuilstal etc)

Ik zie het al compleet voor me in mijn hoofd. :o

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:46

Ik ben zelf ook fan van een paard op de weide houden ( eigen paard heeft nooit vast in een stal gestaan ) en ik ben me er zeker van bewust hoeveel tijd er in gaat zitten.. Misschien moet ik indd met stallen denken aan een stuk of 10 haha! En ja ik wil het juist zo goedkoop mogelijk voor anderen houden.. Er zijn heel veel mensen die heel erg van hun paard houdt en noodgedwongen moeten verkopen :(

En natuurlijk zou ik zelf ook wel op vakantie willen maar vind ik het niet erg als dat niet kan! Ben liever dag en nacht met paarden bezig. Hoop dat deze droom ooit mag uitkomen :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 19:47

pien_2010 schreef:
Van TS haar tekst begrijp ik dat ze het voor de klanten zo goedkoop mogelijk wil doen zodat er voor hen ook nog een vakantie af kan. Lees ik dat goed TS?
Dus als ik goed lees interpreteer jij haar tekst fout en klopt je post niet meer :o }> .

dat zou kunnen.. maar je zit toch altijd met kosten en baten etc.. dus echt goedkoop zal het nooit worden. neem aan dat ze het onderhoud van de stallen en dergelijken eruit moet halen.. en de hypotheek is ook echt niet laag voor zulk soort panden en oppervlakte. ga maar snel uit van 1500-2500 euro hypotheek per maand.. daar gaat dus minimaal al de inkomsten van 10 paarden als je het goedkoop doet..

hoeveel kost voer en stro voor 30 paarden voor een maand (of is dat exclusief? dan is het nog steeds niet goedkoop voor degene die er zijn/haar paard neer zet).

ik denk dat TS zich het beste eerst kan gaan verdiepen in Agrarisch onroerend goed plus of en hoe ze daar een hypotheek voor zou moeten gaan krijgen.. dan kijken naar de kosten van onderhoud van het bedrijf + de pensionklanten plus wat het zou kosten om evenementen zouden kosten + wat wil ze aan eigen loon en dat delen door ongeveer 75% van de beschikbare plaatsen (zodat je altijd een zekerheid hebt als er eens boxen leeg staan).

Als dit echt een droom is, dan heeft TS nu wel de leeftijd om zich daarin echt te verdiepen.. niet alleen of er vraag naar is.. maar of het rendabel te maken is en of ze het zich kan veroorloven kwa opstartkapitaal.

Jetsje

Re: Een droom, maar is er nog wel vraag naar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 19:54

Bedankt voor de tips! Ik ben nu slechts wat aan het dromen, en aan de mensen hier te horen is een kleinere stalling fijner. Ik hoop dat er ooit wat van komt :D

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:05

Als je echt een stal wil opzetten om je boterham ermee te verdienen (en dan bedoel ik echt met een gezin dus man vrouw en evt. kinderen) moet je wel een stal hebben van minimaal een 30 paarden, anders is het niet te doen, gaat je man/vriend ernaast werken en zou jij de stal doen dan zou je met minder zeker een leuke bijverdienste kunnen hebben.
En zo goedkoop mogelijk? Fijne sfeer en goede verzorging is belangrijker, als dat er niet is en het is wel goedkoop zet ik mijn paard liever iets duurder met een betere verzorging en sfeer en vooral de verzorging van mijn paard vind ik nummer 1 in wensen lijstje. En voor een goede verzorging ben je ook meestal meer tijd kwijt en ik neem aan dat je het niet voor niks wil doen.

Ook ik vind een kleinere stal fijner maar ik kies zelf het liefst voor heel klein 1 tot max. 3 paarden, maar dat ligt aan mijn paard niet aan mij, mijn paard functioneert vele malen beter als de stal zo klein mogelijk is. Ik hou zelf van gezelligheid en veel leuke mensen op stal maar na 2 stallen te hebben geprobeerd sta ik nu weer klein met 2 paarden net zoals voor deze 2 stallen, waren beide hele fijne stallen maar niet geschikt voor mijn paard.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:06

je kunt dan beter een stal beginnen vlak bij/in dezelfde straat als een rijvereniging met goede eigen accommodatie waar je voor een redelijk bedrag lid van kunt worden en de binnenbak/buitenbak etc. van mag gebruiken.

Dan hoef je zelf alleen een goed gedraineerde buitenbak met sproei-installatie en een aantal paddocks en evt. longeerbak te hebben (naast stalgebouw) en dat scheelt enorm in de kosten.

Als je het goedkoop wilt houden kun je beter voor je hobby paarden houden aan huis met wat ruimte voor anderen er bij. Dan en baan er naast en je rekent alleen wat je zelf door wilt rekenen.