Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
PBA_ schreef:Onzin, alleen mogelijk handiger bij als je bezig bent met een fokkerij of iets dergelijks. Door langer kunstlicht aan te laten structureel is dit om ze langer hengstig te laten worden en misschien merk je het in de vacht dikte en lengte. Verder vind ik het dikke onzin en doe daar niet van aan.
Jasmijn159 schreef:Dit gaat met name om paarden die veel op stal staan. Ook in de landbouwdierhouderij zijn de lichtsterkte en de duur dan van gebonden aan sterke normen omdat dit veel invloed heeft op het dier.
Als je je paarden 24/7 buiten houdt snap ik dat je niet in de winter de wei gaat verlichten. De sterkte van het licht die het paard dan gedurende de dag heeft is veel groter dan die van een paard in de stal. Vandaar die 16 uur en minimale sterkte.
Als het kan zou ik me daar altijd even in verdiepen en proberen zo veel mogelijk richting die richtlijn te werken. Die zijn natuurlijk niet voor niets opgesteld.
Yontheke schreef:Onzin
Mijn paarden staan lekker op een weide met schuilstal en daar heb ik niet eens licht. Ze moeten het dus gewoon doen met het daglicht.
Zij maken net heel goed hun vacht aan en laten snel weer haren los, zitten goed in hun ritme..
Ik zou niet weten waarom er licht zou moeten branden.
Beter de paarden buiten zetten dan licht aanlaten op stal
ShamalArabs schreef:de paarden zijn overigens rustiger met spaarlampen, dus het knipper-effect zou indd wel eens een invloed kunnen hebben. als het paard zomer en winter overdag genoeg uren buiten komt lijkt het mij overbodig om te veel energie in de stalverlichting te steken qua daglicht-lampen en minimale uren. Als je echter de dag moet vervangen qua licht over een langere periode is dat natuurlijk anders.
DubbelDun schreef:ShamalArabs schreef:de paarden zijn overigens rustiger met spaarlampen, dus het knipper-effect zou indd wel eens een invloed kunnen hebben. als het paard zomer en winter overdag genoeg uren buiten komt lijkt het mij overbodig om te veel energie in de stalverlichting te steken qua daglicht-lampen en minimale uren. Als je echter de dag moet vervangen qua licht over een langere periode is dat natuurlijk anders.
Als je kijkt naar de lichturen in de winter dan zal het stallicht om 4 uur al aan gaan en 's avonds rond 11 uur weer uit. Dat is een aantal weken toch 7 uur per dag (minimaal, want het ochtend voeren zal ook niet in het donker gebeuren)
Persoonlijk vind ik dat een behoorlijk lange tijd om een paard in hinderlijk knipperende verlichting te laten staan.
Overigens zal dit eerder/vaker bij pensionstallen spelen als bij privé-stalling.
Als ik naar mezelf kijk dan gaat het licht hier alleen even aan om te voeren en dan weer uit.
RianneH schreef:Het knipperen van de tl buizen kende ik niet, althans, het ongemak dat paarden ervan kunnen hebben. Wij hebben ze op stal hangen, maar ze zijn enkel aan wanneer ze net naar binnen gaan of wanneer we zelf op stal bezig zijn. Ze gaan 's ochtends vroeg naar buiten (donker of niet) en komen in de avond weer op stal, dus ze mogen het doen met het daglichtritme.
Johanna01 schreef:Bedankt voor jullie reacties.![]()
Het gaat er zeg maar om dat we zelf een stallencomplex vanaf de grond af aan zelf moeten ontwerpen.
Vandaar dat ik vraag om de ervaringen van anderen, omdat ik er zelf nog niet echt verstand van heb.
Bij mij is het namelijk net zo dat toen mijn pony er nog was, hij sowieso in de zomerperiode ook 24/7 buitenstond. Verder stond hij in de winterperiode gewoon op een pensionstal, waar ook niet werd gedaan aan nachtverlichting. Verlichting is niet hetgene waarom ik hem moest laten gaan helaas, daar was iets aan te doen geweest. Maargoed, wat de informatie uit de gids betreft heb ik dus ook een beetje zoiets van hmm, oke.