Aan staleigenaren: Stalverlichting!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna01

Aan staleigenaren: Stalverlichting!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 14:36

Hallo,

Naar aanleiding van een opdracht voor school, waarbij wij bezig zijn met het uitzoeken van informatie wat betreft het opzetten van een eigen stal heb ik een vraagje.

In de gids van goede praktijken is bepaald dat een paard 16 uur van de dag, daglicht nodig heeft.
Natuurlijk zitten er niet genoeg uren daglicht in een dag, dus zal dit opgelost moeten worden met verlichting. De minimum bepaalde lichtsterkte? is 80 lux. De stal moet daarnaast ook een lichtdoorlatendheid hebben van 10% van het vloeroppervlak.

Nu is mijn vraag, wat zijn jullie ervaringen met stalverlichting?
Voor welke vorm van kunstmatige dagverlichting hebben jullie gekozen en waarom?

PBA_

Re: Aan staleigenaren: Stalverlichting!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:42

Onzin, alleen mogelijk handiger bij als je bezig bent met een fokkerij of iets dergelijks. Door langer kunstlicht aan te laten structureel is dit om ze langer hengstig te laten worden en misschien merk je het in de vacht dikte en lengte. Verder vind ik het dikke onzin en doe daar niet van aan.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:44

Onzin :)
Mijn paarden staan lekker op een weide met schuilstal en daar heb ik niet eens licht. Ze moeten het dus gewoon doen met het daglicht.

Zij maken net heel goed hun vacht aan en laten snel weer haren los, zitten goed in hun ritme..
Ik zou niet weten waarom er licht zou moeten branden.

Beter de paarden buiten zetten dan licht aanlaten op stal :)*

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 14:48

Bedankt voor jullie reacties. :)
Het gaat er zeg maar om dat we zelf een stallencomplex vanaf de grond af aan zelf moeten ontwerpen.
Vandaar dat ik vraag om de ervaringen van anderen, omdat ik er zelf nog niet echt verstand van heb.

Bij mij is het namelijk net zo dat toen mijn pony er nog was, hij sowieso in de zomerperiode ook 24/7 buitenstond. Verder stond hij in de winterperiode gewoon op een pensionstal, waar ook niet werd gedaan aan nachtverlichting. Verlichting is niet hetgene waarom ik hem moest laten gaan helaas, daar was iets aan te doen geweest. Maargoed, wat de informatie uit de gids betreft heb ik dus ook een beetje zoiets van hmm, oke.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:50

Dit gaat met name om paarden die veel op stal staan. Ook in de landbouwdierhouderij zijn de lichtsterkte en de duur dan van gebonden aan sterke normen omdat dit veel invloed heeft op het dier.

Als je je paarden 24/7 buiten houdt snap ik dat je niet in de winter de wei gaat verlichten. De sterkte van het licht die het paard dan gedurende de dag heeft is veel groter dan die van een paard in de stal. Vandaar die 16 uur en minimale sterkte.

Als het kan zou ik me daar altijd even in verdiepen en proberen zo veel mogelijk richting die richtlijn te werken. Die zijn natuurlijk niet voor niets opgesteld. :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:51

PBA_ schreef:
Onzin, alleen mogelijk handiger bij als je bezig bent met een fokkerij of iets dergelijks. Door langer kunstlicht aan te laten structureel is dit om ze langer hengstig te laten worden en misschien merk je het in de vacht dikte en lengte. Verder vind ik het dikke onzin en doe daar niet van aan.

Ooit gehoord van mensen die depressief worden door gebrek aan daglicht/zonlicht?? Paard kan niet praten he.. Daglicht of uberhaupt licht heeft veel invloed op zowel dieren als mensen!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 14:51

Verlichting doen we puur voor ons zelf, zodat we zien wat we doen.

paarden zijn geen mensen en is dus appels met peren vergelijken. Als paarden al depressief worden zal het eerder komen doordat ze in een hokkie van 3x3 staan.
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 04-09-14 14:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 14:53

Jasmijn159 schreef:
Dit gaat met name om paarden die veel op stal staan. Ook in de landbouwdierhouderij zijn de lichtsterkte en de duur dan van gebonden aan sterke normen omdat dit veel invloed heeft op het dier.

Als je je paarden 24/7 buiten houdt snap ik dat je niet in de winter de wei gaat verlichten. De sterkte van het licht die het paard dan gedurende de dag heeft is veel groter dan die van een paard in de stal. Vandaar die 16 uur en minimale sterkte.

Als het kan zou ik me daar altijd even in verdiepen en proberen zo veel mogelijk richting die richtlijn te werken. Die zijn natuurlijk niet voor niets opgesteld. :)

Dit is inderdaad wat ik bedoelde, alleen kon ik het niet zo verwoorden. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 15:44

Daar er nog veel gebruik gemaakt wordt van TL-verlichting in pensionstallen lijkt het mij interessanter om te onderzoeken of paarden ook gevoelig zijn voor het geknipper van de TL-verlichting.
Wij zien dat niet, maar bij kippen is gebleken dat die er super gevoelig voor zijn.
Vandaar dat daar ook veel gebruikt gemaakt wordt van de speciale 'daglicht' lampen de zgn hoogfrequentielampen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 20:45

ik heb ook die daglichtlampen in de stal. Ze staan alleen 's avonds bijna niet aan. Paarden kunnen namelijk zelf in en uitlopen en gebruik ze alleen als wij daar bezig zijn.

Ze leven hier met het ritme van de seizoenen. Veel natuurlijker dan hele jaar door 16 uur daglicht.

Voor paarden die altijd op stal doorbrengen is het belangrijker, maar dan had ik liever dat ze eisen stellen aan aantal uren vrije beweging in de buitenlucht bij daglicht...

Johanna01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 22:51

Als het goed is zijn dat ook minimaal 6 uren. :)
Het is zeg maar de gids van goede praktijken, die is ook op google te vinden. Daarin staan allerlei richtlijnen vermeld mbt paardenhouderij, bijvoorbeeld ook wanneer stands definitief verboden worden en dat vanaf 1 januari 2027 alle boxen minimaal 3,3x3,3 moeten zijn. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:00

ik ken de gids. Heb hem tijden terug al eens gedownload en gelezen.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:24

Hier hebben ze een open raam (glasloos) met tralies ervoor aan de buitenmuur van elke box, dus elke ochtend daglicht en zonsopgang, altijd frisse lucht etc. overdag op de weide tot middernacht, zomer en winter. op stal zijn wel lichten, maar het zijn spaarlampen (= max 2 euro per maand tegen 50 euro per maand met TL ). deze gaan in de avonduren aan voor het uitmesten en binnenhalen, eenmaal binnen gaan ze weer uit. Aangezien ze in de nacht binnenkomen zou het schadelijker zijn op lange termijn om dan nog enkele uren het licht aan te laten. Ze krijgen dan 2x per dag licht en donker, dus 2 dagen in 1 dag, dat lijkt mij zeer ongezond. De keren dat de lichten wel aanblijven is bij bevallingen en ziekte. de uren voor de bevalling is 1 individuele lamp aan in de box van het betreffende paard. Ook als overdag een paard enkele uren binnen moet (na castratie voor de verdoving is uitgewerkt bijv.) wordt gelet op het licht.

de paarden zijn overigens rustiger met spaarlampen, dus het knipper-effect zou indd wel eens een invloed kunnen hebben. als het paard zomer en winter overdag genoeg uren buiten komt lijkt het mij overbodig om te veel energie in de stalverlichting te steken qua daglicht-lampen en minimale uren. Als je echter de dag moet vervangen qua licht over een langere periode is dat natuurlijk anders.

wij hebben overigens een isolatie in het plafond die lichtverspreidend werkt en we gebruiken het witte licht-type qua spaarlampen, coolwhite met hoge lux

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:30

Door kunstmatige verlichting aan te doen, breng je hun organisme in verwarring. In de herfst korten de dagen, hun wintervacht gaat o.a. daardoor groeien. Hebben paarden geen recht op de verschillende seizoenen? Het lijkt een beetje op het extra lange licht voor legkippen, zodat ze maar door blijven leggen.
Een natuurlijke winterperiode waarin paarden wat interen en wat meer in zichzelf gekeerd zijn, lijkt me een gezonde afwisseling.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:39

Yontheke schreef:
Onzin :)
Mijn paarden staan lekker op een weide met schuilstal en daar heb ik niet eens licht. Ze moeten het dus gewoon doen met het daglicht.

Zij maken net heel goed hun vacht aan en laten snel weer haren los, zitten goed in hun ritme..
Ik zou niet weten waarom er licht zou moeten branden.

Beter de paarden buiten zetten dan licht aanlaten op stal :)*

Beetje kortzichtig gedacht he?
Er zijn ook paarden die veel tijd in stal doorbrengen, met name in de winter. En dat kan dan erg donker zijn. En paarden hebben licht nodig voor hun dag- en nachtritme
Het komt veel voor dat staleigenaren het licht overdag uitlaten wegens de kosten.
Goed dus om erover na te denken.
TS, er zijn lichtbronnen met name LED die het daglicht 100% benaderen, zgn daglicht lampen.
En LED is ook nog eens energiezuinig.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 11:49

Nee, niet kortzichtig! Het zo lang op stal zetten is dat!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 12:40

ShamalArabs schreef:
de paarden zijn overigens rustiger met spaarlampen, dus het knipper-effect zou indd wel eens een invloed kunnen hebben. als het paard zomer en winter overdag genoeg uren buiten komt lijkt het mij overbodig om te veel energie in de stalverlichting te steken qua daglicht-lampen en minimale uren. Als je echter de dag moet vervangen qua licht over een langere periode is dat natuurlijk anders.

Als je kijkt naar de lichturen in de winter dan zal het stallicht om 4 uur al aan gaan en 's avonds rond 11 uur weer uit. Dat is een aantal weken toch 7 uur per dag (minimaal, want het ochtend voeren zal ook niet in het donker gebeuren :D)
Persoonlijk vind ik dat een behoorlijk lange tijd om een paard in hinderlijk knipperende verlichting te laten staan.
Overigens zal dit eerder/vaker bij pensionstallen spelen als bij privé-stalling.
Als ik naar mezelf kijk dan gaat het licht hier alleen even aan om te voeren en dan weer uit.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 01:17

DubbelDun schreef:
ShamalArabs schreef:

Als je kijkt naar de lichturen in de winter dan zal het stallicht om 4 uur al aan gaan en 's avonds rond 11 uur weer uit. Dat is een aantal weken toch 7 uur per dag (minimaal, want het ochtend voeren zal ook niet in het donker gebeuren :D)
Persoonlijk vind ik dat een behoorlijk lange tijd om een paard in hinderlijk knipperende verlichting te laten staan.
Overigens zal dit eerder/vaker bij pensionstallen spelen als bij privé-stalling.
Als ik naar mezelf kijk dan gaat het licht hier alleen even aan om te voeren en dan weer uit.

uhm, hier gaat het licht uit als ze op stal staan na buitengang, dan is de dag voorbij. in de winter gaan ze net zo goed rond middernacht naar binnen. Ik vind voor het donker binnenhalen in de winter persoonlijk een te korte buiten-tijd leveren. Dus daar ben ik dan ook vanuit gegaan, mijn persoonlijke mening en voorkeur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 09:13

Mijn opmerking was niet persoonlijk bedoeld, maar echt richting pensionstallen en dan met name de wintertijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:52

josien_m_ schreef:
Nee, niet kortzichtig! Het zo lang op stal zetten is dat!

Nee 24/7 tot je buik in de modder is fijn (mag niet eens meer van de dierenpolitie :) )
Maar dat is een ander topic.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 12:57

Ik had nog nooit gehoord over veplichte lichturen voor paarden. Eerst dacht ik 'dat kunnen ze toch niet maken' maar ergens begrijp ik het wel. Komt natuurlijk een beetje uit de veehouderij. Maar met dieren die op zo veel manieren gehouden kunnen worden door de vele individuele eigenaren lijkt het me lastig een richtlijn te maken waar iedereen het mee eens is.

Het knipperen van de tl buizen kende ik niet, althans, het ongemak dat paarden ervan kunnen hebben. Wij hebben ze op stal hangen, maar ze zijn enkel aan wanneer ze net naar binnen gaan of wanneer we zelf op stal bezig zijn. Ze gaan 's ochtends vroeg naar buiten (donker of niet) en komen in de avond weer op stal, dus ze mogen het doen met het daglichtritme.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:40

RianneH schreef:
Het knipperen van de tl buizen kende ik niet, althans, het ongemak dat paarden ervan kunnen hebben. Wij hebben ze op stal hangen, maar ze zijn enkel aan wanneer ze net naar binnen gaan of wanneer we zelf op stal bezig zijn. Ze gaan 's ochtends vroeg naar buiten (donker of niet) en komen in de avond weer op stal, dus ze mogen het doen met het daglichtritme.

Het is natuurlijk super als je het natuurlijke dag en nachtritme kunt volgen. Maar niet iedereen heeft dit het jaar rond zo ideaal. Ik ken ook stallen die zomers de paarden heerlijk de hele dag of 24/7 naar buiten kunnen doen, maar waar dat in de winter niet lukt omdat het te nat is. Dan staan de paarden ook op stal. En als het heel erg slecht is ze opgehokt worden op half voer.
Sommige binnenstallen zijn ook erg donker.
Heb op een stal gestaan waar de eigenaar het licht steeds (uit bezuinigingsoverwegingen) overdag ook uit deed. Staan ze dus de hele dag in het donker. (Daar sta ik dus niet meer :) )
Maar er zijn zeker goede en goedkope oplossingen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 15:48

Johanna01 schreef:
Bedankt voor jullie reacties. :)
Het gaat er zeg maar om dat we zelf een stallencomplex vanaf de grond af aan zelf moeten ontwerpen.
Vandaar dat ik vraag om de ervaringen van anderen, omdat ik er zelf nog niet echt verstand van heb.

Bij mij is het namelijk net zo dat toen mijn pony er nog was, hij sowieso in de zomerperiode ook 24/7 buitenstond. Verder stond hij in de winterperiode gewoon op een pensionstal, waar ook niet werd gedaan aan nachtverlichting. Verlichting is niet hetgene waarom ik hem moest laten gaan helaas, daar was iets aan te doen geweest. Maargoed, wat de informatie uit de gids betreft heb ik dus ook een beetje zoiets van hmm, oke.

Is het niet mogelijk om een stallencomplex te ontwerpen waarbij zoveel mogelijk daglicht naar binnen komt, zodat je ook niet met het gedoe zit van wanneer aan/uit welke lamp etc

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:22

Blijf je nog steeds zitten dat in de winter het om 4 uur donker is tot de volgende dag 9 uur :D

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-14 16:24

Bij ons op stal hebben wij een nachtlampje bij de stallen hangen.
Dit is een redelijk grote lamp, maar hij geeft niet zo veel licht.
En verder schijnt natuurlijk de zon en is het pad buiten de stallen verlicht.