KLEINE weide herinzaaien onmogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

weidepaddock

KLEINE weide herinzaaien onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 12:02

Ik heb een kleine weide gekocht en deze onderverdeeld. Het stukje die ik wil herinzaaien is ongeveer 20m x 80m. Ik wil alleen het klein stukje herinzaaien zodat mijn paard kan blijven staan op de weide. Wegens het vele onkruid, gras dat mijn paard niet wil eten en veel kale plekken.

Nu was mijn probleem dat ik geen boer of loonwerker vind die het wil/kan doen. Ze hebben allemaal gigantisch materiaal en het stukje is te klein daarvoor. We hebben enkel een rotor/freez gevonden die klein genoeg is. Het grootste probleem is een ploeg vinden. Zaaien met de hand zie ik nog zitten maar om heel die weide om te spitten.... Het is kleigrond.

Nu vroeg ik mij af of er nog mensen waren met een kleine weide die het zelfde probleem hebben tegengekomen en ev. hoe ze deze opgelost hebben?

Almighty

Re: KLEINE weide herinzaaien onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:05

Je hebt Motorculteurs die zijn klein en kunnen makkelijk op zn stukje gebruikt worden. Zijn wel prijzig maar zijn vast ook wel te huur bij een goede zaak voor een dag. Daar kun je mee ploegen, zaaien enz. Je moet er alleen zelf achter lopen.

Of laat je paard met een paardenploeg opentrekken.) Handig op kleine stukjes en leuke bezigheid samen.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:07

Ik kan me voorstellen dat de gemiddelde loonwerker geen kleine machines heeft. Wellicht eens een groenbedrijf benaderen, die hebben vaak kleinere machines. Of een boer met kleinere machines.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:08

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:12

Je kan ook overwegen om het eens flink te maaien met een degelijke maaier. Daar kan het onkruid heel slecht tegen. Het gras krijgt zo weer de kans om bij te groeien. Voor weide heb je een zogenaamde weidebloter, dat is een maaier die goed weides maait.
Dat zou in jouw geval een stuk makkelijker zijn. Klei is erg lastig om te ploegen en weer in te zaaien. Bovendien ben je dan vrij lang je stuk wei kwijt, omdat het gras weer helemaal opnieuw een vaste zode aan moet maken.

Er is een gezegde bij boeren: maaien is beter dan zaaien. Vraag het eens na bij de boeren of de loonwerkers. Die kunnen misschien wel een goed advies geven wat het beste is in jouw geval. Je kan oook navraag doen bij een cooperatie of een agrarische winkel (welkoop o.i.d.).

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:17

Is het geen optie om het onkruid te spuiten, land te mesten en even laten aangroeien?
Dan kan paard er sneller op dan dat je opnieuw gaat zaaien!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:17

Twee jaar geleden hebben we de weide aan de boerderijtje van mijn dochter laten her aanleggen.
Wij hebben dit laten doen door iemand die normaal sportvelden aanlegt.
Hij heeft onze weide komen frezen, lazer gestuurd vlak leggen en inzaaien.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:34

Onze loonwerker heeft tegenwoordig ook alleen nog maar van die joekels van machines. Maar die kwam vorig jaar toch gewoon een stukje van 15 bij 50 inzaaien. Is er geen andere loonwerker die je kunt vragen?
En anders met de hand doen. Als je het verdeelt over een paar man heb je dat ook binnen een uurtje ingezaaid. En machines kun je huren.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 08:45

idd tuinkereltje laten komen. die hebben machines ook voor grote gazons, alleen ander grasmix erin en is prima

weidepaddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 14:00

Bedankt voor jullie reacties!

We hebben een motorculteur gevonden :) hieronder de link voor ev. andere geïnteresseerden.
http://www.walca-rent.be/kleinmaterieel ... -ploeg.asp

De keuze om te herzaaien staat vast want ondanks de pogingen dat we al gedaan hebben is het niet beter geworden. Er groeit niets terug op de vele! kale plekken behalve onkruid en 1/2 van het gras eet meneer niet op... Ook is het nu hooigras die er zeker al 10 jaar staat. We hebben het weiland nu 1 jaar, het is gekalkt geweest, 3x gevet (1x met cyanidekorrels), 1x afgemaaid, 2x afgegeten, dagelijks wordt de mest uitgehaald en het is 3x gesproeid geweest.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 20:24

Geen loonwerker zoeken maar zoals al gezegd wordt iemands met bv minitractor. Uit welke plaats kom je?

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 21:09

Nog een advies : onze vorige weide lag ook op klei grond en wij hebben ze enkele jaren geleden laten heraanleggen.
De loonwerker die het heeft gedaan, heb ook even moeten zoeken voor ik iemand vond.
Heeft, na een eerste keer frezen, een breker door de weide getrokken. Dit was een stalen kader met ongeveer een meter lange tanden aan, de tractor duwde dit in de grond en trok zo de grond dieper los.
Volgens de loonwerker noodzakelijk met klei grond omdat er zich dikwijls in de loop der jaren een bijna ondoordringbare laag vormt op +/- een halve meter diepte.