hoe kan ik de staart ontklitten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxkimxx96

hoe kan ik de staart ontklitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 19:34

heey bokkers, /3

toen ik nog op een manege reed, was een een keer de staart van een paard aan het uitborstelen met een soort van kam. Toen de eigenaresse dat zag, zei ze dat ik dat nooit mocht doen want dat is slecht voor de staart...

ondertussen heb ik zelf twee paarden, waarvan bij de een al de staartharen afbreken wanneer ik ze met mijn vingers probeer te ontklitten (de klitten blijven overigens gewoon zitten) en bij de ander ik kan kammen wat ik wil, daar gaan de haren niet van kapot (deze heeft een hele dikke staart en de klitten krijg ik er ook niet goed uit). Ik gebruik wel een anti-klit spul trouwens.

Dus.... hoe kan ik de staarten van mijn paarden fatsoenlijk uit de klit krijgen?

sharonalover

Re: hoe kan ik de staart ontklitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:40

Ik was de staart altijd eerst, vervolgens doe ik er conditioner in (ik gebruik gewoon spul voor mensen maar er zijn veel mensen die zweren bij cowboy's magic ;) ). Dat laat ik even intrekken en dan spoel ik dat goed uit. Eventjes goed droog zwaaien en dan kammen maar.....

Ik begin altijd onderin, sla de staart goed strak om mijn hand zodat ik er minder haren uittrek. Zo werk ik steeds verder naar boven ;) . Voordat je begint met kammen kan je er trouwens nog anti-klit in spuiten als het nog erg stug is. Ik gebruik trouwens geen kam maar een gewone "mensenborstel" :P .

Als de staart goed uit de klit is doe ik er nog haarserum in van de Action, maar ook hier gebruiken veel mensen cowboy's magic ;) .
Als hij netjes moet blijven voor de volgende dag (wedstrijd) doe ik er een vlecht in.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:41

Ik doe altijd een druppel cowboymagic in m'n handen wrijven en dan door de staart. Vervolgens neem ik met duim en wijsvinger een plukje en ontrafel ik haartje per haartje, vervolgens weer een plukje...
Mijn paard zijn staart is een jaar geleden flink uitgedund door mijn shet -:(- dus nu ben ik wel heel heel voorzichtig mijn zijn staart nu die terug war begint bij te groeien :) Het staat zo chic, een dikke staart

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 19:44

x_Quinta_x schreef:
Ik doe altijd een druppel cowboymagic in m'n handen wrijven en dan door de staart. Vervolgens neem ik met duim en wijsvinger een plukje en ontrafel ik haartje per haartje, vervolgens weer een plukje...
Mijn paard zijn staart is een jaar geleden flink uitgedund door mijn shet -:(- dus nu ben ik wel heel heel voorzichtig mijn zijn staart nu die terug war begint bij te groeien :) Het staat zo chic, een dikke staart

mijn ene paard had eerst flink geschuurd als gevolg van een stalgebrek, nu ze 24/7 buiten staat is hij weer aan het aangroeien. dus ik begrijp wat je bedoeld :D vind ik ook het mooiste zo'n dikke staart, vandaar dus mijn topic..
dankje voor de tip!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:44

Ik koop altijd magic gel bij de boerenbond, werkt fantastisch. Dan gewoon borstelen met een borstel van mezelf (die ik daarna niet meer zelf gebruik :+ ).

cm vind ik rot spul.

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 19:45

sharonalover schreef:
Ik was de staart altijd eerst, vervolgens doe ik er conditioner in (ik gebruik gewoon spul voor mensen maar er zijn veel mensen die zweren bij cowboy's magic ;) ). Dat laat ik even intrekken en dan spoel ik dat goed uit. Eventjes goed droog zwaaien en dan kammen maar.....

Ik begin altijd onderin, sla de staart goed strak om mijn hand zodat ik er minder haren uittrek. Zo werk ik steeds verder naar boven ;) . Voordat je begint met kammen kan je er trouwens nog anti-klit in spuiten als het nog erg stug is. Ik gebruik trouwens geen kam maar een gewone "mensenborstel" :P .

Als de staart goed uit de klit is doe ik er nog haarserum in van de Action, maar ook hier gebruiken veel mensen cowboy's magic ;) .
Als hij netjes moet blijven voor de volgende dag (wedstrijd) doe ik er een vlecht in.

bedankt voor de tip!

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 19:45

Nies_ schreef:
Ik koop altijd magic gel bij de boerenbond, werkt fantastisch. Dan gewoon borstelen met een borstel van mezelf (die ik daarna niet meer zelf gebruik :+ ).

cm vind ik rot spul.

wat bedoel je met cm als ik vragen mag? :o
Dankje voor de tip!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:47

Cowboy Magic :))

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:48

Vaak doe ik niks aan de staart voor ik ga rijden, omdat ik er nu ook wekelijks anti-bijt pasta insmeer tegen de stalondeugden van mijn s-h-i-t-lander :+ Ben bang dat ze dan misschien ook kunnen gaan afbreken.
Als ik op wedstrijd ga, was ik de staart (gewoon koud water en dikke bruine zeep) Werkt perfect! Beetje cowboymagic in de uitgelekte staart en kammen maar. Vanonder beginnen en stilletjes opwerken naar boven, of haartje per haartje en daarna een invlecht erin.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:52

Ik doe het wel eens met een gewone harde borstel, het duurt iets langer, maar daarna zijn de meeste klitten eruit. De kleine overgebleven klitten haal ik er dan alsnog met de hand uit.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:59

staart in linkerhand en dan met rechter hand plukje voor plukje er uit halen, beginnen bij de achterste haren en dan helemaal los halen van de rest en als je een paar plukjes gehad hebt even met een borstel er door heen, ik gebruik daarvoor altijd die witte borstels met hout van de Sorbo of zo uit de supermarkt die je gebruikt om te schrobben. Zo breken er het minste haren af.

Daarna invlechten, dus onder het rijen en in de box eigenlijk met ingevlochten staart

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 20:11

oke bedankt iedereen voor de tips!!

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:14

Je kan ook de anti klit erin laten zitten. Dan voorzichtig de klitten eruit halen, doordat het gladder is gaat het makkelijker vindt ik. Dan pas goed uitspoelen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:36

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 22:44

Als je goede antiklit gebruikt en het echt goed bijhoudt dan is je paard echt niet zomaar zijn complete staart kwijt. Dat ben je met je eigen haar toch ook niet? Ik niet iig :D
Ik gebruik nu antiklit van Zedan en dat is echt super spul! Blijft lang zitten en je krijgt er zelf geen glibberige handen van. Dus je teugels worden ook niet glad als het in de manen hebt gedaan.

http://www.kramer.nl/ZEDAN-Manen-vacht- ... &ci=257206

xxkimxx96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 21:34

8nnemiek schreef:
Heel oud topic van mij :)) :
[ITP] Dikke staart in 5 stappen
Dus inderdaad met cowboy magic, heerlijk spul! En een oster borstel, die zijn erg fijn.

die heeft echt een hele mooie staart!
met een beetje geluk (en cowboy magic :D , ga ik zeker kopen na alle tips) is de staart van mijn paard ook dikker volgende zomer.
jammer genoeg heeft zij toen ze nog in de stal stond drie kwart van haar staart afgeschuurd dankzij een stalgebrek. dat is nu weer aan het aangroeien, dus er hangt een vrij dikke staart tot ongeveer het midden en daaronder een heel dun stukje staart...
ga morgen in ieder geval cowboy magic kopen dus ben benieuwd hoe het over een half jaar/ een jaar is.

bedankt voor de tip!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:42

Ik zweer bij CM ideaal spul! Mijn tinker heeft namelijk nogal wat haar _/-\o_

KirstenChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:49

Ik kam elke keer als ik borstel de staart door. Van mijn vorige pony deed ik dat 7 jaar lang vanaf zijn geboorte al en die had een prachtige dikke staart. bij mijn huidige paard kam ik ook elke keer de staart door, beetje anti klit spray erdoor en het ziet er weer super uit.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:56

Ik doe weleens babyolie op de borstel. Zijn de klitten er zo uit. En ik hou de staart vrij kort zodat tie minder in het hek kwijtraakt. Bocenste deel kan dan mooi bijgroeien zodat alles even lang wordt.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:03

Staart afkorten zolang dat mooi blijft, wassen met flink wat shampoo (mest eruit) en conditioner, dan babyolie/haarmasker/antiklit erin en plukje voor plukje van onder naar boven borstelen met een manenborstel. Zodra alles uit de knoop is doe ik er 1 vlecht in die ik er maanden in laat (in de tussentijd eruit halen, borstelen en weer opnieuw vlechten).

Elias7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:55

Als de staart erg vies is was ik hem eerst met shampoo, daarna ff zwiepen zodat het meeste water eruit is.
Dan wat cowboy magic of iets wat erop lijkt goed verdelen, met de handen uitpluizen/ ontklitten, daarna van onder naar boven uitborstelen met een staartmanen borstel.
Evt invlechten als het vies is buiten, en klaar, succes!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:15

weken in biotex, daarna wassen met (zilver)shampoo. Uitspoelen en ronddraaien om het ergste vocht er uit te krijgen, Hegron haarserum erin en uitborstelen (met een gewone mensenborstel).
Verder borstel ik bijna dagelijks de klitten eruit. Er zitten nooit extreme klitten in en heel zelden heb ik een haartje in mijn borstel. Ze heeft een mooie volle staart.
Goed bijhouden is het belangrijkste denk ik..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:21

Hier ook altijd CM erin (ook in de manen).
Staart dan eerst uitpluizen en daarna met een Oster manen borstel http://www.daisypaardenshop.nl/a-230546 ... el-100229/
Mooie volle staart (groeit alleen als een gek)

Tip gebruik alleen geen CM als je nog wat wilt gaan doen, je handen worden er best wel glad van hihi
Laatst bijgewerkt door kiki1976 op 04-09-14 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 23:22

Ik kreeg onlangs een idiote tip voor onze friezen met mega-klitten. Kokosolie. Ik dacht dat ze gek was, maar ik had het gelukkig nog in huis. Het is een gehard vet (lijkt wel roomboter), maar zodra het iets warmer wordt smelt het gelijk.

Daarom heb ik wat klodders boven in de manen en staart gesmeerd en even laten smelten. Toen wat kneden en de knopen vielen er grotendeels vanzelf uit. De rest kon ik daarna met de hand makkelijk loshalen.

Kokosolie is te vinden bij o.a. gezondheidswinkels. Ik had het goedkoopste merk.

rfdl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 10:45

Kokosolie is fijn natuurproduct. Volgende keer staart vlechten ? ;-)