Paard pauze geven na druk wedstrijdseizoen of niet? En hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rumpleteaser

Paard pauze geven na druk wedstrijdseizoen of niet? En hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:22

Mijn paard en ik hebben best een druk showseizoen achter de rug.
En tijdens dat seizoen hebben we ook keihard getraind.

Het lijkt me ergens prettig voor mijn paard om hem, na het NK, lekker even vrij te geven. Maar aan de andere kant is hij wel gewend om regelmatig bezig te zijn. En willen we eind dit jaar of begin volgend jaar weer gaan starten. En is vakantie niet iets wat tussen mijn oren zit in plaats van tussen zijn oren....?

Wat vinden jullie:
* Zal ik mijn paard een poosje lekker vrij geven?
* Hoe lang dan?
* En hoe zal ik dit vormgeven? Helemaal niks doen lijkt me geen optie. Alleen maar buitenritjes dan? Of gewoon door blijven trainen, maar dan met minder intensiteit?

Ben heel benieuwd naar jullie mening :)

Eske_B

Re: Paard pauze geven na druk wedstrijdseizoen of niet? En hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:24

Even vrijgeven kan nooit kwaad denk ik :)
Ik zou zeggen: veel op wei met vriendjes en zo nu en dan wat trainen en buitenrijden.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:24

Helemaal stilzetten zou ik niet doen. Zou de intensiteit wat verminderen. Ga bijv. weer even terug naar de basis en ontspanning in plaats van resultaatgericht trainen. Ga in plaats van 6x pw trainen, naar afwisseling met buitenritjes, dagje vrij, longeren etc.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:25

Interessant ik heb er nog nooit zo over na gedacht, maar ik zou zeggen dat het niet verkeerd is om even iets meer in ontspanning te trainen. Lekker longeren wat buitenrijden voor de afwisseling. Rijden zonder dat je toe werkt naar een wedstrijd is sowieso anders dus je kunt ook weer lekker zonder daar mee bezig te zijn lekker wel wat trainen weer.. Ik ben benieuwd wat anderen zeggen!

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:26

Inderdaad, lekker met veel vriendjes op de wei. Zo nu en dan eens wat longeren en licht trainen of buitenrijden. Licht er ook een beetje aan wat je paar leuk vind.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:27

Ik zou wel evenveel met je paard doen maar minder intensief. In plaats van een uur trainen een uur buitenrijden.. zulk soort dingen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:29

Ik zou hem ook niet helemaal stil zetten, maar een dag overslaan kan geen kwaad. Lekker buiten rijden en veel afwisseling lijkt me wel goed. Niet te intensief trainen.

Mocht het paard het niet zo leuk vinden dan merk je dat ook snel genoeg lijkt me.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:30

Ik merk dat mijn paard vaak beter loopt als ik hem een weekje rust heb gegeven. Moest ik jou zijn zou ik hem een weekje volle rust geven en dan idd wat hier boven al gezegd is, dagje longeren, dagje rust, dagje buitenrit, dagje rust, dagje ontspannend werken, dagje rust en dat na een 3-4weken intensiviteit terug opbouwen.

Edit, dingen dubbel gezet :o
Laatst bijgewerkt door Aria_zz op 02-09-14 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:33

Dank jullie wel voor alle reacties tot nu toe!

Voor de volledigheid:
* Mijn paard staat al buiten met vriendjes, dus in dat opzicht is er niets nieuws :)
* We doen normaal gesproken 6x per week iets, waarvan zeker 1x longeren en/of buitenrit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:35

Ik geef soms mijn jonge paard wel eens vakantie. Dan rij ik gewoon een week niet. Doet ze vaak erg goed :j

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:37

Weet niet wat je gereden hebt? Dressuur/springen?

Ga eens heel wat anders doen zoals Schrikparcours lopen rijden. Ga buitenrit rijden. Rijdt eens naar het strand voor ontspanning met hem. Met jou samen aan de hand wandelen door het bos, cavaletti lopen, Gun je paard eens een massage van een goede paardenmasseur of strech oefeningen om lekker te ontspannen. Geef hem speelgoed in stal/weide en dat kan al een lege petfles aan een goed touw in de stal zijn waar hij aan kan duwen enz. Verstop eens wortels ergens in de bak en laat hem die zoeken zoals onder emmer enz. Gooi eens een bal erbij in de piste als je rijdt of los bij je paard. Laat je fantasie de vrije loop dat je je paard uit de dagelijkse training haalt en eens wat anders aanbied. Dit is dan niet perse lichamelijk werken maar ook geestelijk dat is voor een paard ook leuk en houdt ze heerlijk scherp.

Gewoon ontspanning is niet alleen maar vrij in de weide geven. Een paar dagen in de weide kan geen kwaad mits je goed hebt afgebouwd. Als hij daar dan ook maar wat te doen heeft met hooi eten, spelen met vrienden, gras eten rond wandelen en avond als hij dat gewend is lekker stal in met hooi en stro om te liggen.

Dus eigenlijk de sleur uit wat je nu gedaan hebt halen en iets anders onder zijn neus zetten:)

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:38

Rumpleteaser schreef:
Dank jullie wel voor alle reacties tot nu toe!

Voor de volledigheid:
* Mijn paard staat al buiten met vriendjes, dus in dat opzicht is er niets nieuws :)
* We doen normaal gesproken 6x per week iets, waarvan zeker 1x longeren en/of buitenrit.

Ik zou hem zeker even wat meer vrij geven. Niet helemaal stilzetten maar als jij 6x per week iets met hem doet zou ik dat halveren en dan lekker ontspannen trainen en zeker naar buiten toe gaan.

schriktraining is ook heel leuk om te doen idd. :j

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 15:51

Dank jullie wel voor het mee denken! Leuke ideeën komen er voorbij.

Ik rijd western met mijn paard en dan met name Trail, Horsemanship en Pleasure (zie onderschrift :D ) Geen reining dus en we zijn lekker afwisselend bezig. Hij wordt periodiek lekker gemasseerd, we doen af en toe grondwerk en hij heeft speelgoed in zijn paddock :j

Als ik jullie reactie opsom op wat denk ik het beste bij ons zou passen is:
- even een weekje niks tot heeeeeel weinig, inclusief bezoekje masseur
- vervolgens een paar weken minder vaak en minder intensief trainen. Gecombineerd met wat meer rustdagen en/of beetje rommelen :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:52

Klinkt prima :j

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:57

Klinkt prima idd! Beetje spelen misschien, wandelingetje maken, uitgebreid poetsen etc!

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:59

Ik zou voor dat weekje "niks tot heel weinig" een weekje afbouwen. Is voor mensen ook niet goed als ze van stress, drukdruk, stress ineens verplicht op het strand moeten liggen, veel mensen zijn dan de eerste vakantiedagen nog gespannen als een veer.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:03

Persoonlijk zou ik eerst de intensiteit van je trainingen iets verminderen in een aantal weken, dus bijv. Van 6x afbouwen naar 2-3x. Een topsporter stopt ook niet van de ene op de andere dag, die bouwt eerst ook af. Anders is de kans op lichamelijke problemen groter.
Daarna een of twee weken niets doen en daarna zolang als jij wilt minder vaak en minder intensief trainen.

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:04

rustig afbouwen en dan paar weken niks. Mits in de wei, zodat-ie wel vrij kan bewegen. Indien op stal, dan zeker dagelijks in de molen zetten of paddock.
Mijn merrie krijgt na een winterseizoen met slipjachten de hele maanden juni/juli en augustus vrij. Echt vrij, wordt dan hooguit 2 a 3 keer gereden in de gehele periode en de rest van de tijd in de wei.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 16:12

Misschien ook leuk om "vrij werk" met hem te gaan doen. Is voor hem even wat anders, voor jou ook en nog goed voor de band tussen jullie. Op deze site kun je verschillende oefeningen vinden www.horsefulness.be

Met een bal spelen klinkt ook heel leuk!

GirlAtHome

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:03

Gewoon lekker in de wei zetten en een paar keer per week rijden (niet te zwaar) of buiten rijden :)

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:16

Zoals ook hierboven werd gezegd: let op dat je wel geleidelijk afbouwt (en later weer opbouwt), en pas je voer er goed op aan. Je wil niet met koliek zitten, of andere sterke reakties op het verminderde werk.

Je paard kan in zn wintervacht schieten door de verandering, of (afhankelijk van zn leeftijd) een groeispurt krijgen, hij moet iets met zn energie. Hij kan natuurlijk ook topfit worden, zeker als je met het terugnemen in het werk, het buiten ook nog een paar graadjes kouder wordt. Let dus ook zelf op, maak geen ongelukken, en voer het werk weer op als het niet gaat. Maar het belangrijkste is denk ik nog wel het voer, dus aanpassen op de werkdruk (of gebrek daaraan).