lange manen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petravdmeerx

lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 21:40

Wat is er nou mooier dan volle en lange manen?

Ik vind het echt prachtig! Mijn Gelderse merrie heeft nu net lang genoeg om een vlecht in te maken.. Nu weet ik dat Friezen over het algemeen lange manen krijgen en dat het genetisch is bepaald, maar ik vroeg me af of er meer mensen zijn waarbij de manen na een hele lange tijd toch lang worden..

LoveChamp

Re: lange manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:43

Bij bijna al me paardjes zijn ze lekker lang alleen bij me sport paard niet want dan is lang niet handig met invlechten :')

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:43

Die van mijn twenter groeien flink maar zijn niet heel erg vol, komt vast nog wel denk ik zelf. Toch hebben beide papa en mama weinig maan.. paps heeft wel volle staart die mijn twenter ook heeft. Denk dat hij zijn manen dan toch van opa van papa's kant heeft aangezien opa mama's kant ook weinig had haha

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 21:55

Bij mijn verzorgshet zijn ze echt al reuze lang ondanks zijn zomereczeem. Ik heb een rambo deken voor hem gekocht en nu groeien ze als kool!

Afbeelding
dit was afgelopen november het is nu nog 10 cm langer!

petravdmeerx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-14 21:57

MarlindeRooz schreef:
Bij mijn verzorgshet zijn ze echt al reuze lang ondanks zijn zomereczeem. Ik heb een rambo deken voor hem gekocht en nu groeien ze als kool!

[ Afbeelding ]
dit was afgelopen november het is nu nog 10 cm langer!

Jeetje wat mooi! Die van mijn paard groeien zoooooo langzaam.. ;(

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:00

Bij veel paarden die de aanleg niet hebben voor lange manen zie je helaas dat als ze al langer worden, ze erg dun zijn, en daardoor " vlassig". Vlechten helpt, maar niet altijd. Goede shampoo en goede ontklitter gebruiken scheelt ook. Maar dan nog: vaak wordt het niets en is het korter voller en verzorgder.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 09:31

Inderdaad! De dooie punten ook zeker knippen, anders is het al helemaal net een zwerfpony. Bij mijn merrie kwamen ze tot over de schouder (langer dan in profiel) en heb ze toen maar afgeknipt. Er zijn grenzen aan wat mooi is.. Kort vind ik ook veel sportiever en frisser staan dus voorlopig blijft het zo, zou het eigenlijk elke week moeten knippen zo snel groeit het.

Donna__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:44

Bij mijn haflinger waren de manen deels afgeschuurd en dun. Toen ze bij ons kwam heb ik de rest wat er nog hing afgeknipt en toen het langer begon te worden ben ik gaan vlechten, af en toe anti klit spray erin en door borstelen en ze zijn zeker langer en gezonder geworden. Niet mega lang... zat niet in haar genen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:50

Ik heb 3 paarden met lange manen (80 cm en langer), inderdaad allemaal koudbloedjes.
Mijn warmbloedje die ik onlangs heb verkocht had ook vrij lange manen, maar vielen in het niet bij mijn lang-haar paarden haha :D

Moet zeggen dat het met rijden en longeren wel lastiger is omdat ik het standaard moet invlechten (ik laat de vlecht niet zitten, 1 keer gehad dat 1 van mn paarden had geschuurd of geknaagd met de vlecht, hele pluk manen halverwege weg) dus dat neemt wel extra tijd in beslag. Maar ik ben er behoorlijk handig in geworden nu haha, 5 minuten per paard ben ik klaar met ontklitten en vlechten. :)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:40

Hier ook een liefhebber van lange manen. Mijn kwpn-er heeft ze op ca 70 cm, de Welsh op ca 50 cm en de NRPS heeft ze nog niet zo lang. We hebben haar pas sinds mei, maar ze groeien al lekker.

Voor wedstrijden is het wat meer werk, want je bent langer bezig met vlechten en je moet ze met naald en draad vastzetten, wat elastiek houdt de boel niet op zijn plaats.

Buiten het feit dat ik het veel mooier vind, is het voor de paarden ook fijn. In de zomer tegen de vliegen en in de winter tegen de kou.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-14 15:36

Ik merk hier thuis ook echt verschil. Heb er altijd eentje gehad met manen van 1,80 lang, en dat groeide als een tierelier.
Haar dochter heeft dezelfde genen, en hoef weinig moeite te doen om te op knielengte te krijgen.
Haar grote zus daarentegen... Heeft heel dun haar wat snel afbreekt, en waar echt lange manen ook gewoonweg niet mooi bij staan, ondanks dat we ze altijd in een vlecht houden.
Het is dus inderdaad genetisch bepaald, maar met een beetje extra aandacht kun je er wel het maximale uitkrijgen wat het zou kunnen zijn :)

Mellox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 20:52

Mijn paard heeft ook hele lange blonde manen! super gaaf :)