Platgelopen/ geregende weide

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oneofus

Platgelopen/ geregende weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 19:30

Hej hej!

Onlangs kochten mijn vriend en ik een huis, met twee kleine weiden. Het gras stond al erg lang, en was op sommige plaatsen al plat gewaaid. We hebben met de bosmaaier de helft afgedaan, en hierna het gras gegooid. De rest van het gras zou worden opgegeten door twee shetland pony's en een geit. Sinds begin augustus staan de beestjes nu bij ons, en hebben al serieus wat afgegeten. Maar toch valt het op dat ook een groot deel is platgelopen / gewaaid / geregend, intussen is het zelf wat verdroogt, ik vermoed dat het aan het afsterven is. Ik vroeg me af of de pony's dit helemaal kort zouden kunnen eten (staan wel nog steeds constant te grazen)? Verder vroeg ik me ook af of dit gras nog voldoende voedingswaarde zou bevatten, of zou het nodig zijn om korrel bij te voederen? Wat denken jullie?

Groetjes!

Hubbels

Re: Platgelopen/ geregende weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 19:34

Het echt groeizame weer is alweer voorbij, dus het weiland zal er dit jaar niet beter op worden.
Als je shets niet dunner zijn geworden de laatste maand dan zou ik ze zeker niet bijvoeren.
Met shetlanders moet je wel uit kijken dat ze niet te dik worden/ bevangen ed

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 20:16

@KarinLF; Bedankt voor je reactie. De shets staan pas sinds begin augustus bij ons, maar ik heb niet de indruk dat ze aan het vermageren zijn. Heb je er een idee van of ze het platte, oude gras ook nog zouden opeten?

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:17

Nou denk het niet, paarden laten best veel staan hoor!
Ik zou het helemaal kort maken als ik jullie was

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:18

Ze eten dus lang niet alles.

Zuring moet je er zowieso af halen

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 20:24

Ten eerste gefeliciteerd met jullie huis, dat is erg leuk!

Je moet uitkijken dat het gras nu niet dood gaat als het plat ligt.
Persoonlijk zou ik de weides even (laten) maaien, en dan pas dieren erop zetten om het bij te houden.
Qua voedingswaarde moet je uitkijken in het voorjaar en in het najaar, doordat het in die jaargetijde nog niet wil groeien maar wel veel zon is, zit er veel suikers in het gras.
Je kan altijd wat hooi in de weide "gooien" als ze er behoefte aan hebben dan kunnen ze het pakken.

Succes +:)+

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-14 21:02

@KarinLF; Misschien een domme vraag, maar wat is zuring juist? Ik heb daar precies nog nooit van gehoord. Nou, ben echt een leek qua weidebeheer, is de eerste keer.

@Sonador; Ik vrees dat het gras aan het afsterven is. Kan dit veel kwaad voor de pony's? Het probleem met maaien is dat het gras momenteel zodanig plat ligt (mede dankzij de zware regenval), dus ik denk dat maaien niet goed zal lukken nu? Bedankt voor je leuke reactie! :-)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:38

ik zou er een weidebloter overheen laten trekken

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 22:48

Toen ik mijn wei kreeg was het ook zo. Ik ben dmv strookbegrazing elke dag een stukje erbij gaan geven. Ze lopen dan minder plat en eten meer op. Onkruid wat er dan nog staat kun je eruit trekken.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-14 09:06

@Atent, probleem is dat het nu al een beetje te laat is, ze hebben op het ganse deel reeds gelopen. Zou het gras bekomen indien ik de pony's even op een andere weide zou zetten? Of zou het al te laat zijn nu?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 09:25

Probeer het maar , ik denk dat het lukt...