Advies

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:06

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 01:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:16

Kun je hem niet gewoon houden en een bijrijder voor hem zoeken? Mooi paard trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:17

Ik zou toch, zonder haast, opzoek gaan naar een nieuw baasje voor hem, en hem tot die tijd opleiden waar het kan eventueel met een verzorgster/ bijrijder.

Ergens is zijn huisje wel, je moet er alleen geen haast bij hebben. Een zorgboerderij zou ook nog een optie zijn, dat hij knuffelpaardje wordt die lekker rustig aan het werk kan maar niet per se hoeft.

Ik had ooit een mishandelde merrie, die heeft volgens mij ruim een jaar te koop gestaan voor haar baasje zich aandiende. Daar zal ze altijd blijven, super huisje! En dat voor een paard die niet iedereen om zich heen dulde en de meeste mensen zelfs ontweek door haar verleden!

Nijna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:17

Pff lastig verhaal... Hoelang heb je m al 'actief' te koop staan? of lees k daar overheen

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:18

Leuk paardje. Inslapen of slachten is ook wel zonde eigenlijk zo te zien kan hij redelijk goed functioneren. Ik denk dat als hij beleerd zou zijn onder het zadel dat je dan iets meer kans hebt om hem te kunnen verkopen. Lastige kwestie. Misschien is een bijrijder eventueel een optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:20

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 01:59, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:22

Ik zou hem slachten als je hem zelf niet wil houden. Hij is onregelmatig en dus niet geschikt als rijpaard.
Het is hard, maar ik zou zo een paard absoluut niet kunnen verkopen omdat je dan niet weet wat er met hem gebeurt. Mensen die hem alsnog opleren en er kinderen op laten rijden... Hem zelf gaan laten slachten in verschrikkelijke omstandigheden... nee ik zou voor de korte pijn kiezen dan.
Laatst bijgewerkt door betadine op 28-08-14 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:22

Zonde zeg. Waar zit het letsel precies en wat is de prognose (bijvoorbeeld voor de sport).

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:25

Mischien een bijrijder zoeken die ervaring heeft met het zadelmak maken en inrijden? Er zijn in deze tijd heel veel goede paardenmensen paardloos omdat ze het gewoon niet meer konden betalen.
Het is echt een super mooi diertje, dat zeker :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:26

Als je de keus hebt dan zou ik niets weg doen.
Een driejarig paard kan nog makkelijk een jaar op het land met drie jaar inrijden vind ik toch al vroeg en ik denk dat meerdere dat ook vinden.
Voor je merrie zou ik iemand zoeken die haar lekker door kan rijden.
En je ruin daar is moeilijk een goede plek voor te vinden dus houden of inslapen.

mexxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:26

Actief te koop aanbieden voor de slachtprijs. Niet minder en niet onderhandelen. Mocht er niemand komen kun je hem altijd nog laten slachten. Maar eigenlijk ben ik het ook wel eens met Betadine, je weet nooit wat voor volk erop af komt en wat er dan allemaal nog met hem gebeurt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:28

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:29

Poeh ik vind hem behoorlijk slecht lopen eigenlijk.

In hoeverre is zeker dat dit met spieropbouw goed komt?

Eigenlijk ben ik het wel eens met betadine. Dier zelf weet van niks, maar ik denk dat je (als je hem niet zelf wilt houden en dat is je goed recht) hem veel ellende bespaard.

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:30

Ik vind slachten toch wel erg 'zonde'van een paard met nog zoveel mogelijkheden. Er zijn vast wel mensen die hem eventueel als weidemaatje willen hebben, waardoor hij wel voldoende aandacht krijgt (misschien dan niet op rij gebied). Zoals gezegd is hij nog jong genoeg en kan het vast geen kwaad om hem nog wat langer op de wei te laten lopen en in de tussentijd opzoek te gaan naar een nieuwe baas voor hem.

Misschien is er iemand op Bokt, waarvan je weet dat hij/zij hem een goed huis kan bieden, die hem gratis van je wil overnemen. Wie weet helpt dit topic hier zelfs bij!

Wellicht is het een idee om de verkoopadvertentie wat duidelijker te maken? Nog meer benadrukken dat er met betrekking tot de vraagprijs heel veel mogelijk is mits hij een goed huis krijgt. Ook is het denk is verstandig om meer informatie te geven over zijn beperking. Wat voor onderzoeken heeft hij gehad? Wat is inderdaad zijn prognose als rijpaard? Mensen beginnen niet zomaar aan een paar dat niet helemaal gezond is.

Amaris

Re: Houden, weggeven of toch inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:30

Paard als weidemaatje weg doen... we lezen allemaal de (schrijnende) verhalen hoe dat kan aflopen...

Noppes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:32

Amaris schreef:
Paard als weidemaatje weg doen... we lezen allemaal de (schrijnende) verhalen hoe dat kan aflopen...

Zo kan het inderdaad aflopen. Daarom zul je er toch vrij zeker van moeten zijn dat hij op een goed adres terecht komt waar hij nog een kans krijgt.

TS geeft zelf ook aan dat ze in eerste instantie zelf met hem aan de slag wilde, totdat ze zwanger werd. Er is vast ergens nog wel iemand die hem ook die kans wil geven. Alleen zal zo'n iemand erg lastig te vinden zijn.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:33

Ik zou hem persoonlijk ook laten slachten, hoe jammer dat ook Is.

Met het gegeven dat er een overschot aan paarden tekoop staan, waarvan de rest vaak geen problemen heeft, Is de kans dat je hem verkoopt voor het bedrag wat jij voor ogen hebt, erg klein. Daarbij moet je je nog maar afvragen bij wat voor mensen hij terecht komt.

Dus jammer maar waar, maar ik zou hrm naar Nijkerk brengen.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:34

Dit paard is er alleen bij gebaat dat het terecht komt bij mensen die weten hoe je zo'n paard moet trainen en die zullen er niet veel zijn ben ik bang.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:35

Oh zo iemand moet absoluut te vinden zijn inderdaad! Ik zou zelf met zo'n paard best aan de slag willen, want ik ben van het recreatief dressuur rijden om het paard te verbeteren en van het buiten rijden. Wedstrijden zijn niet van toepassing.

Maar ik (en ik denk alle toekomstige kopers) zou dan wel willen weten in hoeverre bekend is dit nog kan verbeteren met training. Want van het filmpje zou ik als koper best schrikken. Een beetje atactisch of trekken is geen probleem maar dit is toch behoorlijk zwalken.

Moeilijk zeg TS! Sterkte met je beslissing!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:35

Ik heb zelf een paard staan met HKO graad 4 die wel gewoon goed liep maar die ik uiteindelijk omdat het niet 100% klikte, heb weggedaan onder contract. Zogezegd heel eerlijke mensen, ben zelfs bij hun thuis gaan kijken, hebben er 2 weken over gedaan om te beslissen of hij er naar toe ging of niet.
Wel hij heeft er welgeteld 10 dagen gestaan en hebben ze contractbreuk gepleegd en hem doorverkocht aan een handelaar...

Ik heb het geluk gehad dat ik (via bokt) hem na 10 maanden terug vond en hem dezelfde avond heb terug gekocht (voor heel wat meer dan ik hem in eerste instantie ooit heb gekocht). Hij staat in september weeral terug een jaar bij mij maar heeft dankzij die 10 maanden weg geweest te zijn meer problemen gekregen als ooit tevoren.

Op deze moment sta ik er meer naast dan ik er op zit en hij kost mij handenvol geld..

Als ik van jouw was, liet ik hem hemelen. Ik vind hem niet goed genoeg lopen voor hem te beleren en als hij enkel slechter wordt van als weidemaatje te fungeren is hemelen de enigste eerlijke keuze die je kan maken.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:38

Je kunt je ook afvragen, wie wil er een paard met duidelijk ataxie kopen?
Ik vind hem op het filmpje nu niet echt goed lopen eigenlijk........
Daarnaast, als je hem weg geeft, er zijn momenteel zoveel verhalen over paarden die toch de handel in gaan met alle gevolgen van dien.

Het is een hele moeilijke keuze maar ik denk dat ik het paard toch had laten in slapen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:40

Heel rationeel; enkele reis hiernamaals. Als je hem geen plezier doet met wegzetten op de wei, dan blijft er geen andere optie over want echt lekker lopen doet hij niet (dus ik vind de verkoop dan te risicovol) en praktisch gezien is het te duur om hem zo aan te houden. Het maakt voor het paard niets uit dat zijn leven over is immers. Ik zou het houden eerder zien als uitstel van executie op dit moment.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:41

Als weidemaatje wordt hij ook alleen maar slechter.. paard moet aan het werk om te zorgen dat hij nog beetje fatsoenlijk kan bewegen. Als ik zie hoe goed Frummel het eigenlijk doet is het wel super zonde zeker als Gijs beter is... maar ja dan moet je dus wel voldoende tijd hebben om hem echt serieus te trainen en echt super klik met het paard hebben... verkopen is dan gewoon heel lastig... maar ja snap ook wel dat je nu niet het idee hebt om hem te laten inslapen.. maar zelf iig geen tijd hebt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:42

.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 22-07-24 02:02, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 11:44

Zelf zou ik het dier ook laten slachten. Als je het verkoopt aan wie verkoop je hem dan echt, je geeft zelf aan in Zwitserland te wonen en het paard staat in NL.
Iemand die je voor het lapje houd en doet allemaal leuk en aardig en vervolgens staat het paard elke week op een andere paardenmarkt te verpieteren.
Of staat hij te beschimmelen in een donkere vieze stal omdat hij toch niet te berijden valt oid...

Nee het is heel lastig, en zeker omdat het paard lichamelijk niet 100% is, zou ik het paard een eventuele lijdensweg van vele jaren besparen en hem een eerlijk einde geven.