Paard aan huis, weide met eikenbomen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje17

Paard aan huis, weide met eikenbomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 19:47

Hoi hoi,

1 oktober gaan we beginnen met voorbereidingen voor een eigen paard aan huis :), mijn huidige lease paard ga ik dan overkopen en komt dan 1 november bij mij! Er is een grote weide aanwezig en die zou eventueel vergroot kunnen worden (echt een flink groot stuk). Het enige wat me 'tegenhoud' om dat te doen zijn 2 eikenbomen.
Dit is wat ik heb gelezen over eikenbomen in een weiland:
"Niet alle bomen zijn even geschikt voor de paardenwei. Giftige bomen zijn o.a. de walnoot, kastanje, beuk, rode esdoorn en kersen- en pruimenboom. Het beste is om een paard simpelweg geen toegang te geven tot takken, bladeren en vruchten van deze bomen. Eikenbomen zijn eveneens mild giftig, vooral de bladeren en onrijpe, groene eikels." (Bron:levendehave.nl)

Mijn stiefvader zei ook dat de takken oid van de boom niet goed voor paarden zijn, en dat dacht ik zelf ook. Maar toch zie ik vaak weilanden met een eikenboom erin! Weet iemand of die 2 bomen schadelijk kunnen zijn voor de kwaliteit van de weide en voor de gezondheid van mijn paard? Ook wanneer de takken hoog genoeg zijn, buiten bereik van joppe.

Ik hoop dat iemand me kan helpen :j . Alvast bedankt!

tanjaatjuhh

Re: Paard aan huis, weide met eikenbomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:50

Wij hebben ook eiken in de weide. Ze eten wel blad en takken en ook de eikels wel. Alleen in de herfst als de eikels er echt allemaal af vallen zet ik de bomen even af met een draadje want ze gaan er zo naar zoeken dat ze alleen nog maar eikels aten haha. Mijn patura hooiruif staat er onder , kan precies horen als de periode aanbreekt , een eikel die op het metalen dak valt is als een kogel die afgeschoten wordt haha.

Maartje17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 19:52

Bedankt voor je reactie! Afzetten is inderdaad een goeie

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 19:52

Wij hebben toevallig 3 eikenbomen aan de weg staan, langs onze wei. Onze pony's kunnen niet aan de takken komen, maar er vallen wel eens eikels in de wei. Soms eten ze een paar eikels, maar meestal laten ze de eikels liggen. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:53

Hier eigenlijk ook nooit problemen mee gehad.
Haal altijd wel de meeste eikels weg

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:55

Ik dacht ook dat eikels giftig waren maar ik ken een paard dat daar rustig van eet en die staat er ook nog dus het valt wel mee blijkbaar. Misschien gewoon zien dat er nog te eten valt dan alleen de eikels :+

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:57

Ik ken een fjord die net niet overleden is door koliek agv het eten van eikels in zijn wei. Het is wel degelijk een risico waar je niet te licht over na moet denken. Het gif stapelt zich op ahw en dan opeens is het mis als hij steeds maar door kan vreten. Ik zou het goed afzetten en terugsnoeien zodat er geen eikels en bladeren royaal in de wei komen te vallen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:57

Hier ook een aantal eiken bij het weiland. Mij is altijd verteld dat zolang ze genoeg gras of ruwvoer te eten hebben. Ze niet aan de eikels beginnen te eten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 20:59

Ik ben op mijn weide juist specifiek een pad aan het aanleggen naar een eik toe. Boom staat midden in de wei en mijn paardjes krijgen dus een looppad zodat ze altijd bij die boom kunnen.

Mijn ruin eet al z'n hele leven eikels en heeft daar nooit wat aan overgehouden. Dat komt doordat hij in de herfst de boel op dagbasis bijhoudt. Het gaat pas mis als een paard wat geen eikels gewend is er in één keer heel veel binnenkrijgt.