Complete nieuwe stalling! Welke indelen? Meedenken en ideeën

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Complete nieuwe stalling! Welke indelen? Meedenken en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 10:52

Jaaa eindelijk krijgen we bij ons nieuwe stallen *\o/*

Iedereen mag met ideetjes komen over de indelen hoe ze dingen eventueel willen zien, hoeveel plekken om je paard vast te zetten, hoeveel wasplekken, wat voor manier de zadelkamers, hoe groot de gangpad etc etc..

Er moeten dus 30 stallen komen, 15 aan de ene kant 15 aan de andere kant zeg maar, althans als dit het beste zou uitkomen.
Voor die 30 paarden moeten er natuurlijk ook plekken zijn om vast te zetten maar ook wasplekken en de plek waar de solarium kan hangen (tevens is dat vaak ook plek om je paard vast te zetten) Stallen moeten minimaal 3 meter diep zijn en 3.5 lang en daarbij hebben er 15 een ramp om open te zetten dit maakt dus dat je een gang pad hebt van 3.5/4 meter. Eventuele droogkamer voor dekens hoe zit zoiets in z'n werk?

De huidige schuren worden gesloopt en komt dus 1 hele nieuwe schuur. Hoe groot en wat beste afmetingen zijn weet ik zo niet staat nog vrij. (rekening houden met 60/70 meter lang en 10 meter breed)

Tja ik zou niet weten hoe zoiets eigenlijk het beste is en mijn inspiratie is ook beetje 0.0 ik heb nog nooit op een grote stal gestaan en zou dus niet weten hoeveel plekken minimaal nodig moeten zijn voor vast zetten van je paard enzovoort.

Het leek me leuk om te zien hoe andere mensen dan zoiets voor ogen had zodat je daar weer ideeën uit op kan halen. Dus laat je fantasie maar op los gaan ben heel benieuwd wat eruit komt rollen. Misschien dat jullie idee echt gerealiseerd gaat worden! :D tekenen ideetjes punten van aandacht waar je echt aan moet denken zoals doen je afvoer in de stal (ik noem maar wat) waar moet je echt rekening mee houden, licht, ventilatie etc etc

Al vast bedankt voor het mee denken *\o/*

Anoniem

Re: Complete nieuwe stalling!! Welke indelen? Meedeken en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:57

Mocht je de ruimte hebben vind ik een apart hok voor het opbergen van dekens echt een ideaal! Bij mij op stal hebben we een zadelkamer en een aparte ruimte voor dekens en sjabrakken. Dit houd je stal gang netter en is makkelijker met vegen enz. Dus als je er plaats voor heb is dat echt een super fijn!

Van die 30 stallen zijn dat allemaal pensionplekken? of vooral voor jullie zelf? Wanneer het allemaal pension is vind ik 4 a 5 poets/wasplaatsen wel nodig. Als het grootste deel van jullie zelf is kun je ook prima met 3 af denk ik!

Ook zou ik in de zadelkamer bijv. Voeder boxen maken. Die goed afsluitbaar zijn. Dit voorkomt dat er overal tonnen en bakken met voer staan. En het scheelt in de muizen. Daarbij staat het gewoon luxer!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:59

Je kunt ideeën op doen door bij andere stallen/maneges te gaan kijken.
Daar kun je zien wat handig is en juist ook wat daar onhandig is.

Denk aan indeling; waar de poets/wasplaats, zadelkamer, voeropslag, toilet, deuren, de grootte van de paden/deuren en stallen.
Hoe wil je gaan mesten (verschuifbare wanden kunnen dan makkelijk zijn).

Als je met een trekker/trike door het gangpad wil, hoeveel ruimte heb je nodig.
Kun je keren, en kunnen er dan nog paarden langs?

Vraag gerust aan de eigenaren/klanten wat zij graag (achteraf) anders hadden willen hebben en waar ze juist blij mee zijn.

Nicole

Re: Complete nieuwe stalling! Welke indelen? Meedenken en ideeën

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:03

Het is 100% pensionstalling. Iedereen mest zelf uit en zorgen voor hun eigen biks/krachtvoer. Uitschuifbare wanden hoeven dus niet en mogen gewoon vaste wanden zijn.

Dat met de biks is zeker iets om over na te denken, nu heeft iedereen het gewoon in hun kast staan die tevens naar je eigen grote is zoals je zelf wilt maar nu moeten we dus denken aan vaste kasten maar hoe groot en waar. Vind het allemaal maar erg moeilijk :')

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:04

Brainless schreef:
Je kunt ideeën op doen door bij andere stallen/maneges te gaan kijken.
Daar kun je zien wat handig is en juist ook wat daar onhandig is.

Denk aan indeling; waar de poets/wasplaats, zadelkamer, voeropslag, toilet, deuren, de grootte van de paden/deuren en stallen.
Hoe wil je gaan mesten (verschuifbare wanden kunnen dan makkelijk zijn).

Als je met een trekker/trike door het gangpad wil, hoeveel ruimte heb je nodig.
Kun je keren, en kunnen er dan nog paarden langs?

Vraag gerust aan de eigenaren/klanten wat zij graag (achteraf) anders hadden willen hebben en waar ze juist blij mee zijn.

Wij hebben hier in de buurt niet echt mooie maneges of stalling (veel bij de boer zeg maar)
Vandaar dat ik de hulp van bokt in wou schakelen, zoveel leden die op grote stallen staan dus dacht wie niet waagt wie niet wint

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:06

Nicole schreef:
Het is 100% pensionstalling. Iedereen mest zelf uit en zorgen voor hun eigen biks/krachtvoer. Uitschuifbare wanden hoeven dus niet en mogen gewoon vaste wanden zijn.

Dat met de biks is zeker iets om over na te denken, nu heeft iedereen het gewoon in hun kast staan die tevens naar je eigen grote is zoals je zelf wilt maar nu moeten we dus denken aan vaste kasten maar hoe groot en waar. Vind het allemaal maar erg moeilijk :')

Bij vaste kasten zou ik gewoon zo'n standaard maat kiezen (die kleine). Zeker wanneer je vaste voer boxen heb kun je daar ook nog een hoop rommel in kwijt.

Wat is het stal geld? Dat is natuurlijk ook belangrijk, voor 300 euro verwacht je een luxere stalling dan voor 200 euro.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:06

Als ik in deze tijd een nieuwe stalling op zou zetten zou ik juist ver weg blijven blijven bij de traditionele boxen op een rijtje. Waarom geen mooie uitloopstallen met paddocks eraan die je al dan niet kunt combineren tot groepsstalling door uitneembare panelen?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:11

Sizzle schreef:
Als ik in deze tijd een nieuwe stalling op zou zetten zou ik juist ver weg blijven blijven bij de traditionele boxen op een rijtje. Waarom geen mooie uitloopstallen met paddocks eraan die je al dan niet kunt combineren tot groepsstalling door uitneembare panelen?

Geloof me dit valt met de mensen hier niet te regelen.. Op en top wedstrijd ruiters en je paard zou maar een schrammetje oplopen.. Nee sorry dat zal absoluut GEEN succes hier worden helaas.

Anoniem schreef:
Nicole schreef:

Bij vaste kasten zou ik gewoon zo'n standaard maat kiezen (die kleine). Zeker wanneer je vaste voer boxen heb kun je daar ook nog een hoop rommel in kwijt.

Wat is het stal geld? Dat is natuurlijk ook belangrijk, voor 300 euro verwacht je een luxere stalling dan voor 200 euro.

Bedoel je van die voerboksen die dan in je stal zeg maar staan? (wat nieuwe KNHS centrum zeg maar heeft?)
De omgeving hier is erg goedkoop en de stalling hier is zeg maar de duurste van het dorp en straal van 10km, stalling kost 160 euro dan heb je een binnenbak, buitenbak, springtuin, weiland, paddocks en hooi bij inzitten. Daarbij moet je zelf dus je krachtvoer en je bodembedekking kopen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:16

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:18

Maar je kunt ze toch ook apart laten? Dan heb je een box met vrije uitloop. Dat is ook voor topsport paarden en dekhengsten tegenwoordig heel normaal. Ik zou nooit meer een box zonder vrije uitloop nemen.

Ik vind verder naar buiten draaibare voerbakken heel handig. Dan hebben ze geen voerbak in de stal als er geen eten in zit, minder slopen mogenlijkheden en minder vastlig mogenlijkheden. Bovendien kun je dan van te voren al voer klaarmaken en hoef je enkel de bak nog maar te draaien.

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:20

[/quote]

Wat is het stal geld? Dat is natuurlijk ook belangrijk, voor 300 euro verwacht je een luxere stalling dan voor 200 euro.[/quote]

Kleine kasten zijn echt een drama hoor. Op mijn vorige stal had ik dat. Daar hing iedereen alles aan zijn stal (denk aan : dekens, dekjes, peeskappen, halster/touwen, voerbakken, krukjes poetskisten) dat maakte het een grotee zooi. Meeste kastjes zaten zovol dat ze bijnaa niet dicht gingeen. Mijn tip zorg voor mooie ruime kasten waar iedereen zijn spulleen in kwijt kan. Scheelt een hoop troeep voor de stallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:20

Anoniem schreef:
Nicole schreef:

Bedoel je van die voerboksen die dan in je stal zeg maar staan? (wat nieuwe KNHS centrum zeg maar heeft?)
De omgeving hier is erg goedkoop en de stalling hier is zeg maar de duurste van het dorp en straal van 10km, stalling kost 160 euro dan heb je een binnenbak, buitenbak, springtuin, weiland, paddocks en hooi bij inzitten. Daarbij moet je zelf dus je krachtvoer en je bodembedekking kopen.[/quote]

Daar ben ik nooit geweest dus geen idee hoe ze het daar hebben :D

http://i58.tinypic.com/m7vsr8.png
Zo hebben wij het op stal. In de voer kisten kun je dus je voer kwijt (of andere rommel). Maar wij mogen dan ook geen lossen bakken in de zadelkamer of voor de stallen zetten. En dat werkt echt super goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:22

paardje47 schreef:
Kleine kasten zijn echt een drama hoor. Op mijn vorige stal had ik dat. Daar hing iedereen alles aan zijn stal (denk aan : dekens, dekjes, peeskappen, halster/touwen, voerbakken, krukjes poetskisten) dat maakte het een grotee zooi. Meeste kastjes zaten zovol dat ze bijnaa niet dicht gingeen. Mijn tip zorg voor mooie ruime kasten waar iedereen zijn spulleen in kwijt kan. Scheelt een hoop troeep voor de stallen

Daarvoor hebben wij dus een aparte deken en sjabrakken ruimte. Ik heb 1 kleine kast, een voerbox zoals op de foto hier onder. 1 deken rek en 2 sjabrak rekken (deze rekken in een aparte ruimte).

Door met deken en sjabrak rekken te werken kun je meer kwijt op een kleine ruimte. En daarbij drogen je sjabrakken en dekens beter op een rek dan in de kast

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:25

Brainless schreef:
Rondom het Kuinre bos zijn al 3 grotere stallen/maneges (met pensionstalling) aanwezig.
Niet bij de boer, maar echt alleen voor paarden.

Tollebeek kent ook een grote stal:
http://www.stalbakkerfrederiks.nl/?page_id=25

Creil: staat nu te koop, maar is nog wel te bezichtigen:
http://www.funda.nl/koop/creil/huis-480 ... tenpad-20/

Haha die in Creil ken ik al te goed dat laat ik maar achterwegen. Stal bakker kennen we ook.

Als mensen tekeningen hebben zou dat super zijn waar je dan inspiratie uit kan halen. Ik zou namelijk niet weten waar je even 30 kasten moet neerzetten, als je deze al bijna een meter maakt ben je al 30 meter kwijt aan feit van een paar kasten.. Op welke plek handig is om wasplekken te maken etc

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:30

ik heb kleine maat kasten (60-60-150cm), maar dus wel de hoogte in. Dat is leuk met dressuurzadels, maar westernzadels passen er niet in. Dat is niet zo handig achteraf gezien. Dan zou je westernmaat kasten als standaard moeten nemen (breder en dieper) of apart een afsluitbare zadelkamer waar western"bokjes" staan of hangen.

Er met een trekker doorheen kunnen is wel zo fijn als je grote balen voert en grote balen stro hebt. Dan kun je die met trekker of shoveltje op de plek zetten. Denk aan breedte (al snel 4 meter of meer) en vooral ook doorrijdhoogte.

Je hebt meer poets/aanbind/zadel plaatsen nodig dan wasplaatsen. als je 2 dubbele wasplaatsen hebt zit je wel goed. Poetsplekken vlak bij de zadelkamer/zadelkasten is handig. Of als mensen in de box of voor de box mogen poetsen en opzadelen dan zou je ook de kast kunnen integreren in de voorwand.

Wasplaats bij buitendeur kan flink tochten. Meer in het midden aan dichte kant van de stal is beter.

Overweeg een rij met paddockboxen. Dus niet alleen raam wat open kan maar een deur met evt. uitloopje er bij. De andere kant alleen een raam wat niet open gaat of je moet willen dat het stevig door kan waaien. Verharde uitloop houd je het makkelijkst schoon en droog... bestrating iets op afschot met net buiten de uitloop een afvoergootje bijvoorbeeld.

Doe voldoende overstek van het dak wanneer je ramen of deuren open wilt hebben staan ivm inregenen of -sneeuwen. Voor paarden is 3 meter niet zo breed/diep. Als je keus hebt zou ik voor minimaal 3,5 bij 3,5 gaan. Een (deels) open voorkant oogt nog ruimer. Tussenwanden deel helemaal gesloten en deels tralies met af en toe een dichte wand om de zoveel boxen maakt het makkelijker om verschillende paarden naast elkaar te zetten, ook als ze minder sociaal zijn of het minder goed klikt.

Denk aan ruime gierkelder onder je stal en goede toegankelijkheid om die leeg te kunnen halen. Een plasgoot aan de achterkant van de box met een paardenrooster er boven en aflopende vloer kan veel schelen met droog houden en bij het schoonmaken van de stal.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:32

Je kunt bv 1 zijde grote kasten doen en 1 zijde kleine (2 op elkaar).
En dan mensen evt laten bij betalen voor een grote kast.
Afbeelding

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:38

Dank je wel voor het uitleggen joyce, ga de dingen zeker meenemen!

Ze hadden eerst de gedachten om de kisten in de stal te integreren (echter is deze maar 50x50x150 denk ik) waar dus je dressuur zadel nog niet eens inpast.. Vandaar dat ik naar eventuele anders opties aan het kijken ben. Je bent dan al snel namelijk bijna 1m2 kwijt.. Ze dachten inderdaad ook om stallen te maken met voer wanden erin zo dat ze zitten te eten niet de ander met zn neus bij staat dat je voernijd gaat krijgen. Dus helft dicht en de andere helft tralies.

Afbeelding

Afbeelding

Dit soort gedachten zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Nicole op 26-08-14 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:39

Brainless schreef:
Je kunt bv 1 zijde grote kasten doen en 1 zijde kleine (2 op elkaar).
En dan mensen evt laten bij betalen voor een grote kast.
[ Afbeelding ]

Ziet er knap uit! Hoe groot is zo kamer en hoe groot zijn de kisten ongeveer?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:40

Wat leggen jullie onder andere op de vloer op de wasplaats, alleen beton of ook speciale soort rubberen stenen/vloer voor meer grip? Hoe lang en breed moet een gemiddelde poetsplek zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 11:41

Nicole schreef:
Wat leggen jullie onder andere op de vloer op de wasplaats, alleen beton of ook speciale soort rubberen stenen/vloer voor meer grip?

Wij hebben beton, Rubber is heel snel kapot. Zeker wanneer je een paar kappers heb.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:10

Hier een plaatje voor het idee (heb 10x70m aangehouden)
Afbeelding
Beetje kleine uitloop trouwens. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:15

Nicole schreef:

Ze hadden eerst de gedachten om de kisten in de stal te integreren (echter is deze maar 50x50x150 denk ik) waar dus je dressuur zadel nog niet eens inpast.. Vandaar dat ik naar eventuele anders opties aan het kijken ben. Je bent dan al snel namelijk bijna 1m2 kwijt.. Ze dachten inderdaad ook om stallen te maken met voer wanden erin zo dat ze zitten te eten niet de ander met zn neus bij staat dat je voernijd gaat krijgen. Dus helft dicht en de andere helft tralies.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Dat is erg mooi! maar hoe veilig is het? inbraak technisch?
Zelf heb ik niet graag dat stallen snachts op slot gaan (ivm brand enz). Maar met open stallen is een zadeldiefstal wel erg makkelijk.

Edit: Al zou je dit systeem wel kunnen kiezen maar dan met een kast van bijv. 50 x 50 x 80 en dan boven op de kast je voerbak of hooiruif. Dan lever je niet in op ruimte in de stal (onder de voerbak kunnen ze toch niet staan) Maar heb je wel meer berg ruimte (voor bijv. het eigen voer van klanten)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-08-14 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:17

Kahawa schreef:
Hier een plaatje voor het idee (heb 10x70m aangehouden)
[ Afbeelding ]
Beetje kleine uitloop trouwens. :+

Dank je wel :D geeft toch beetje beeld vind knap dat je zoiets kan.

Wat je overduidelijk ziet dat wanneer we stallen van 3x4 meter doen we dus geen plek meer hebben voor was en poestplaatsen en zadelkamer nog niet eens bij geteld.
Wanneer je de stallen 3x3 ziet is dat weer wel, maar 3 bij 3 stallen willen we echt niet.. boehoee moeilijk dit hoor :')

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 12:19

Anoniem schreef:
Nicole schreef:

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Zelf heb ik niet graag dat stallen snachts op slot gaan (ivm brand enz). Maar met open stallen is een zadeldiefstal wel erg makkelijk.

Denk dat je zelf een slot op moet zetten maar er hangt een camera systeem en snachts word alles afgesloten op terrein (hekken dicht etc) en krijgt beveiliging een melding wanneer mensen op terrein zich s avonds bevinden en rijden ze heen.

Maarja als je deze kasten hebt ben je best beperkt in je ruimte want dressuur zadel van 16'' zal denk ik net aan passen, moet je niet juist een 18'' hebben denk dat die kwa lengte niet meer gaat passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:21

Nicole schreef:
Anoniem schreef:

Denk dat je zelf een slot op moet zetten maar er hangt een camera systeem en snachts word alles afgesloten op terrein (hekken dicht etc) en krijgt beveiliging een melding wanneer mensen op terrein zich s avonds bevinden en rijden ze heen.

Maarja als je deze kasten hebt ben je best beperkt in je ruimte want dressuur zadel van 16'' zal denk ik net aan passen, moet je niet juist een 18'' hebben denk dat die kwa lengte niet meer gaat passen.

Ah oke!

Had even mijn eerste bericht geedit. Even wat toegevoegd