Paard sloopt dekens van andere paarden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kamiro

Paard sloopt dekens van andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 20:45

Hallo iedereen.

Ik zit met een probleem en dat is dat één van mijn paarden de dekens sloopt van de andere paarden.
Van dekenslopers hebben we allemaal al gehoord, maar voornamelijk hun eigen dekens.
Een van mijn paarden heeft een eczeemdeken nodig en dit nieuwe paard heeft in 2 dagen de deken totaal in stukken weten te scheuren.
Ik baal hier ontzettend van, want hoe ga ik dat oplossen? Ik heb de paarden aan huis en ze kunnen eigenlijk niet apart staan. Ook erg zielig. Ik heb overigens 3 paarden. De andere 2 vreten elkaars deken niet aan.

De fokker vertelde dat hij dat bij de pony's bij hem thuis ook deed, telkens aan dekens knagen. Ook is het paard jarenlang niet bepaald opgevoed, hij kon doen en laten waar hij zin in had. Hij is overigens 6.
Maar hier vergaat me het plezier wel een beetje van.

Kun je een paard dit afleren? Wat hebben jullie aan een soortgelijk probleem gedaan?

melaniepk

Re: Paard sloopt dekens van andere paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:46

Muilkorf om ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:47

De dekens insprayen Anti bijt spray?? Stink gigantisch maar meestal laten ze het dan wel uit hun hoofd :)
En een andere oplossing is een muilkorf/graasmasker maar dat vind ik persoonlijk niet de fijnste oplossing.

Kamiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 20:55

Een graasmasker is misschien een goed idee, maar als het winter is, dan kunnen ze daar geen hooi mee eten toch, als ze bijgevoerd worden in de wei/paddock?

Ik ga ook eens zoeken naar Anti bijtspray

An_Snuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:59

Kamiro schreef:
Een graasmasker is misschien een goed idee, maar als het winter is, dan kunnen ze daar geen hooi mee eten toch, als ze bijgevoerd worden in de wei/paddock?

Ik ga ook eens zoeken naar Anti bijtspray

Mijn paard kan ook hooi eten met een graasmasker. Maar persoonlijk vind ik die anti bijtspray ook een goed idee.
Laatst bijgewerkt door An_Snuitje op 25-08-14 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:59

Graasmasker om doen? en anders een oude deken omgooien en insmeren met balsamico, sambal, of anti bijt spray.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:04

Er zijn speciale anti deken bijt maskers.
Mijn paard sloopt zijn eigen deken.

Als je op Google zoekt naar Anti deken bijtkap vindt je hem.

Heb er zelf ook 1, ziet er niet mooi uit maar spaart wel mijn dekens!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 22:26

je hebt muilkorven met grotere gaten war ze makkelijker mee kunnen eten, maar niet makkelijk mee kunnen bijten.

Anti-bijt spray is tijdelijk en bij het insprayen had ik er zelf ook last van O:) Ook helpt het niet bij ieder paard. Proberen kan uiteraard altijd.

Kamiro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 22:59

Maakt niet uit dat het er niet mooi uitziet, want de eczeemdekens zijn ook al zo mooi...ahum..

Ik ga eens even onderzoek doen. Het is echt een etterbakkie wat knabbelen betreft, er moet overal in gebeten worden of op zijn minst aan geknabbeld.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 06:59

Ik heb het hier ook gehad. Mijn paard maakte steeds de deken van mijn andere paard kapot. Mijn paarden zijn wel gewoon goed opgevoed. Nu andere paard weg is, heb ik het probleem niet meer, want bij de ponys doet hij het niet. De twee paarden waren altijd met elkaar aan het spelen.

Ik heb van alles geprobeerd. Antibijt, wat totaal niet werkt overigens, sambal, groene zeep. Als het al werkte, was het heel tijdelijk. Als ze rollen of als het regent is het er zo weer af. Apart zetten wilde ik ook niet. Muilkorven hou ik ook niet van.

Oftewel, ik heb helaas geen oplossing voor je -O- Hier werd gewoon halsstuk, staartflap en dergelijke van deken af getrokken.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:07

Is het niet een jong paard waarbij de tanden door komen? Onze Marietje had er ook last van een beet ook op alles. Dat is nu al veel minder :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:13

In smeren met cribox ( ook anti bijt masr blijft langer ziten ) al vraag k mij wel af wat er tegen een graas korf is mijn paard loopt altijd met graas korf ( tegen zand eten in de zomer en dekens slopen in de winter) wel goed zoeken na een goed passende en niet bang zijn dat hij te strak zit.... anders schuren ze snel en werken ze ze af .. eten is geen probleem moest alleen even geleerd worden duurde een week toen bij voer weer net zo snel op al paard zonder

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 07:28

Ik heb 2 ijzeren muilkorven liggen mogen weg met grote gaten waardoor je gewoon heel makkelijk hooi kunt eten

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 08:17

Ik zou eerste de oorzaak proberen weg te nemen. Misschien verveelt hij zich en kun je hem afleiden door de buitenruimte wat anders in te richten. Of heeft hij last van zijn tanden. Misschien een maagzweertje?

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:25

Soms heeft de oorzaak niets te maken met de hoeveelheid ruimte, gras/hooi, tanden of wat dan ook. Zoals ik al schreef, met dat ene paard had ik dat probleem. Met het paard wat we daarvoor hadden en met de ponys doet mijn paard het niet.

Wat ik tegen graaskorf heb: ze hebben dan veel minder sociaal contact, kunnen elkaar niet de vacht verzorgen (oke, ook geen dekens slopen).