Bodem paddock verbeteren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Bodem paddock verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 09:45

Ik heb een super fijne paddock voor mijn pony's waar ze het hele jaar door in lopen ('s winters dag en nacht, zomers 's nachts).
Stukje bestraat met daarop slowfeeders en de rest zand. Het zand word ook gebruikt om te longeren en te rijden als het land te nat is.

Het zand ligt er nu 9 jaar in en heeft zijn beste tijd gehad. Er blijven al meer plassen op staan, de bodem is niet meer zo mooi hard als voorheen. Eerder stonden er soms plassen op, maar was hij mooi vlak en stevig, nu word hij al blubberiger.

Kortom, tijd om er wat aan te doen. Maar wat?
Er ligt geen drainage in. De onder grond loopt flink af naar de sloot, de zand laag loopt iets minder af naar de sloot. Er ligt varierend tussen de 10 cm, tot ong 40 cm zand (liep echt heel erg af, nu dus minder). Het zand wat er in ligt komt van een bollenspoelerij (eerste jaar hebben mijn pony's zich ook tegoed gedaan aan de bollen die op kwamen).

Wat is wijsheid?

Los halen? Maar dan ben ik bang dat ik de kleilaag ook los haal.
Extra zand er op? Wat voor zand dan?
Extra zand en dat mengen met het oude zand?

_Nelleke_

Re: Bodem paddock verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:55

Dus als ik het goed begrijp heb je klei als bodemsoort en daar bovenop is zand gestort voor de paddock. Zit daar nog iets tussen? (Bijv worteldoek of iets dergelijks?) Is er destijds iets afgegraven of is het er bovenop gestort?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 09:57

Zo te horen is de oude laag "versleten". De zandkorrels te klein en daardoor wordt het met nattigheid drab.
Het beste dat je zou kunnen doen is de laag te vervangen door nieuw (rijbakken) zand.
Mogelijk zou je het nu fijne zand kunnen mengen met een grovere zandsoort (drainagezand). Het beste kun je advies vragen bij een plaatselijke grondwerker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 10:07

Ik vermoed dat de klei steeds meer naar boven is gekomen en is gaan mengen met je zand.
Afgraven is het beste en nieuw zand erop. Het liefst nog eerst een laag wortel-wegen doek ertussen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 12:18

Het gaat om een stukje van 12x30 (om het shetten te rijden groot genoeg ;) ). Waar je met een trekker in kan, maar niet eens rond kan draaien. Dus de handelingen die gedaan moeten worden moeten met de hand gedaan worden, of met een klein kraantje van kennissen.

Er is toen alleen zand gestort op een oud weilandje (die doordat hij zo afliep niet blubberig was, maar wel flink glad bij regen).
Ik heb niet het idee dat de klei laag naar boven gekomen is. Die werd ook voordat er zand op lag niet stuk gelopen door mijn pony's.

Afgelopen 9 jaar is er niets aan gedaan behalve zomers 1x per dag de mest er uit en 's winters 2x per dag, en het eerste stuk bestraat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:23

Ik zou even op verschillende plekken met een grondboor een gat boren om te kijken hoe de samenstelling is op verschillende punten. Dan kun je beter een plan maken wat er mee te doen.
-Klei te kort onder het zand; lostrekken + meer zand er op
-Klei + zand gemengd; lostrekken, met folie de oude laag afdekken en vers zand er bovenop
-zandlaag min. 30 cm met wel harde stukken; lostrekken zou voldoende moeten zijn.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:27

Tsja er kunnen een aantal dingen aan de hand zijn:

- De kleibodem onder je zandlaag is dichtgeslibd door de belasting van de afgelopen jaren en hierdoor minder poreus geworden.

- Je zandlaag is 'versleten', herkenbaar aan van die natte blub, dus niet echt modder maar van die 'pudding-achtige-blub'.

- Je zandlaag is dichtgeslibd door de belasting en toevoeging van organisch materiaal (zoals hooitjes/verdwaalde mestballetjes).

- De klei heeft zich (deels) vermengt met zand.

Of een combinatie van meerdere factoren.

De simpelste oplossing is de boel afgraven en nieuw zand laten storten met worteldoek eronder. Door het worteldoek voorkom je dat je klei zich in de toekomst toch mengt met de zandlaag.

Anders zou je inderdaad een boring kunnen doen en het zo oplossen zoals DD zegt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 12:46

Wat je zou kunnen doen is de zandlaag die er nu ligt, mengen met een grovere zandsoort (aanvoeren).
Een beetje klei is niet zo'n groot probleem. De kwaal wordt waarschijnlijk vooral veroorzaakt doordat het bestaande zand te fijn is geworden. Door menging van een grovere zandsoort door de toplaag, geef je de bodem een nieuwe leven.
Is heel niet zo duur als afgraven, worteldoek en opnieuw aanvoeren. De kans van slagen is prima groot. Overleg het met je plaatselijke loonbedrijf.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:20

Ik denk dat ik in jouw geval er een laag zand bovenop zal storten, kan in jouw geval prima denk ik.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:07

ik zou in jouw geval ook kiezen voor nieuw zand, hoe is dit je bevallen? Is het een optie om dat er weer overheen te doen?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 21:22

Als je zandlaag erg vervuild is (vies en veel mestrestjes/slib/algen/hooirestjes) kun je beste toplaag afgraven en schoon zand er op. Is hij te fijn geworden (stoft ook sneller) dan is mengen met grof zand (drainage/scherp zand) een goedkope verbetering. Kun je er nog een prikpaaltje in steken? Zo niet is je onderlaag mogelijk te hard en moet hij losgetrokken.
Bij klei en risico op vermengen misschien toch liever niet lostrekken ivm kans op vermengen. Dan zou drainage aanleggen (evt alleen natste deel) nog een optie zijn. Dat kan ook met minikraantje. Afvullen met drainagezand.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 23:04

Prikpaaltjes gaan nog prima de grond in. Voor jaar een stuk omgespit omdat er een rare zachte plek in kwam en dat was ook met t handje prima te doen.

De bodem stoft idd eerder met droog weer dan eerder.

De paddock is altijd secuur gemest en zo veel mogelijk blad en hooi vrij gehouden. Voeren gebeurd op het bestrate stuk en in de herfst ga ik er regelmatig met de weidesleep(ook weer hand werk, sleepje acjter de pony) doorheen om de bladeren bij elkaar te krijgen.

Ik denk dat het vooral is dat het zand te fijn geworden is.
Hij is ook iets lager komen te liggen ivm zand verlies in de loop der tijd (storm met droog weer, door de jaren heen met uitmesten enzo).