Mevrouw staat al een jaar of twee stil op haar weitje, en de vorige verzorger legde er nooit een zadel op, aangezien het niet meer paste (jaja, hafjes worden snel dik, laat het geweten zijn), maar ging zonder zadel dan even de bossen in. Nam ook altijd zijn eigen touwhalster mee voor haar. Ging niet de chalet in, enkel voor poetsspullen, als hij haar poetste. Maar ik kom die chalet binnen en.... wat is dat allemaal. Veulenhalstertjes van ezelveulentjes die er vroeger stonden onder de spinnenwebben, een prachtig leren halster, grijs van het stof. Haar koetstuig vergeten in een hoekje, op zadelstandaarden. Beschimmeld leer van de time gone by en twee grote koetsen, een ezelkoetsje en een kruiwagen met barelen dat voortgetrokken kan worden. Spinnenwebben met stof op aan het plafond... en ik dacht in mezelf... "SCHOONMAKEN DIE HANDEL!"
Want een vuile koets voor mijn neus zetten en bestoft tuig... dat is vragen voor een schoonmaak. Mijn handen jeuken al als ik eraan denk. Een groter cadeau kan niet - een paard om mee te werken én een paar bestofte koetsen die opgeknapt kunnen worden? Kom hier dat ik je een knuffel geef!

Dus ik begin mijn weekjes met Lana werken, iedere dag in de week, daaropvolgend leer poetsen. Mijn mama was de eerste paar keren mee en zij vond een rood opklapbaar picknickstoeltje. Daar ging mijn vrije tijd, want je mag er zeker van zijn dat ik daar zit tot het regent. Dagen volgden met het poetsen van leer en riempjes, haar trektuigen en al die halsters. En toen was er geen tuig meer om onder handen te nemen...
...dus dan vertrekken we naar haar schuilhok. Het hok in kwestie zat bomvol met bestofte spinnenwebben, en ik dacht - ja, daar gaan toch niet zoveel levende spinnen meer in zitten zeker... maar dat was als met een rode vlag wapperen. Ik met een lange bezem haar stal in, plafond en muur ontdoen van spinnenwebben. Spijtig toch dat je dan een paar kruisspinnen vindt, drie families kelderspinnen en een hoop vreemde dingen die in de spinnenwebben hangen. Constant mijn hand in mijn haar dus om te checken of er geen beesten inzitten

Wie heeft er tips om die gigantische hoeveelheid spinnen in toom te houden? Ik probeer het zeker te spelen in haar stal en ben van plan de wanden goed schoon te maken met water - maar heeft er iemand nog extra tips om de stal/tuig/koetsen/plafonden schoner te houden of schimmels voorgoed te verbannen?