Spinnenwebben en koetsen onder het stof!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirania

Spinnenwebben en koetsen onder het stof!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 01:41

Sinds kort ben ik toch eindelijk "met mijn gat in de boter gevallen", en verzorgpaard Lana deed haar intrede. Haar weide staat te midden op een glorieuze berg waar je alleen opraakt door helse kasseien op te fietsen (of zoals ik proberen en dan de laatste twintig meter te wandelen want die conditie heb ik precies niet :')) en ik amuseer me voluit. Ik heb erg veel vrijheid gekregen van de eigenaar en daarbij is de eigenaar nog eens een schat van een mens. Ik mag buitenrijden, grondwerk, rijden, poetsen, maar.... haar niet in de diepvriezer steken. :') Nu, op die gigantische weide die is opgedeeld in vijf stukken, staat een grote chalet, haar schuilhok en een schuur. Ze staat een beetje in the middle of nowhere, en het uitzicht is prachtig. Vaak ben ik dan klaar met haar grondwerk en sta ik daar een beetje na te genieten, en dan zoek ik natuurlijk een excuus om langer op die berg te blijven...

Mevrouw staat al een jaar of twee stil op haar weitje, en de vorige verzorger legde er nooit een zadel op, aangezien het niet meer paste (jaja, hafjes worden snel dik, laat het geweten zijn), maar ging zonder zadel dan even de bossen in. Nam ook altijd zijn eigen touwhalster mee voor haar. Ging niet de chalet in, enkel voor poetsspullen, als hij haar poetste. Maar ik kom die chalet binnen en.... wat is dat allemaal. Veulenhalstertjes van ezelveulentjes die er vroeger stonden onder de spinnenwebben, een prachtig leren halster, grijs van het stof. Haar koetstuig vergeten in een hoekje, op zadelstandaarden. Beschimmeld leer van de time gone by en twee grote koetsen, een ezelkoetsje en een kruiwagen met barelen dat voortgetrokken kan worden. Spinnenwebben met stof op aan het plafond... en ik dacht in mezelf... "SCHOONMAKEN DIE HANDEL!"

Want een vuile koets voor mijn neus zetten en bestoft tuig... dat is vragen voor een schoonmaak. Mijn handen jeuken al als ik eraan denk. Een groter cadeau kan niet - een paard om mee te werken én een paar bestofte koetsen die opgeknapt kunnen worden? Kom hier dat ik je een knuffel geef! :D

Dus ik begin mijn weekjes met Lana werken, iedere dag in de week, daaropvolgend leer poetsen. Mijn mama was de eerste paar keren mee en zij vond een rood opklapbaar picknickstoeltje. Daar ging mijn vrije tijd, want je mag er zeker van zijn dat ik daar zit tot het regent. Dagen volgden met het poetsen van leer en riempjes, haar trektuigen en al die halsters. En toen was er geen tuig meer om onder handen te nemen...

...dus dan vertrekken we naar haar schuilhok. Het hok in kwestie zat bomvol met bestofte spinnenwebben, en ik dacht - ja, daar gaan toch niet zoveel levende spinnen meer in zitten zeker... maar dat was als met een rode vlag wapperen. Ik met een lange bezem haar stal in, plafond en muur ontdoen van spinnenwebben. Spijtig toch dat je dan een paar kruisspinnen vindt, drie families kelderspinnen en een hoop vreemde dingen die in de spinnenwebben hangen. Constant mijn hand in mijn haar dus om te checken of er geen beesten inzitten :))

Wie heeft er tips om die gigantische hoeveelheid spinnen in toom te houden? Ik probeer het zeker te spelen in haar stal en ben van plan de wanden goed schoon te maken met water - maar heeft er iemand nog extra tips om de stal/tuig/koetsen/plafonden schoner te houden of schimmels voorgoed te verbannen?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 01:55

Wat leuk geschreven! Gefeliciteerd met je nieuwe mooie stek!
Veel tips heb ik niet helaas. Zo te horen ben je niet vies van poetsen. Regelmatig schoonhouden en alles opruimen scheelt een stuk denk ik zo. Wat bij mijn zadelkamer fantastisch heeft geholpen is alle kierende muren te laten bekleden met plaatwerk. Maar ja, dat is natuurlijk een klus voor de eigenaar. Is ze daar misschien voor te porren?
Verder heb ik er nu een oude stofzuiger staan en een ragebol. Als er veel spinrag of andere troep hangt of ligt, kan ik daarmee even aan de slag (zou wel wat vaker mogen...).

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 01:57

wat een leuk verhaal zeg..
ik zou wel even overleggen met de eigenaars.. immers de hokken vol spullen, het is superlief dat je ze schoonmaakt, maar naast tijd gaat er ook aardig wat materiaalkosten inzitten voor jou. ik denk dat dit eigenlijk voor de eigenaar zou horen te zijn, die zou het al super moeten vinden dat je het hele spul opknapt.

voor wat betreft de spinnen.. als je het eenmaal goed schoongemaakt hebt, dan vallen de spinnen op zich wel mee. Vergeet niet dat ze ook irritante vliegen weghouden van lijf en leden.. Ik zou dus niet gaan voor geheel spinvrij schuilhok. Daar zijn ze toch te nuttig voor.. Als je eens in de maand de webben even weghaalt met een bezem dan loopt het verder ook niet uit de klauwen.. Daarnaast is het dit jaar erg vroeg 'spinnentijd' (normaal pas richting het najaar, maar dit jaar al wat eerder).. Zelf zitten we met een net geschilderd huis (wit op wit) leeg in de verkoop. Schilder had al gewaarschuwd, spinnenpoepjes natuurlijk niet wenselijk op maagedelijk wit.. wij hebben daarom HG gekocht en gespoten.. geen spin meer gezin.. maar denk niet dat dat geschikt is voor een stal ;).

voor het schoon houden.. Gewoon een beetje bijhouden en niet blijven poetsen alsof je smetvrees hebt.. het is en blijven bijgebouwen.. dus rotzooitjes zul je altijd wel houden..

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 01:59

Kun je niet proberen om er zoveel mogelijk uit te halen zodat de chalet zo goed als leeg staat en dan het chalet zelf goed poetsen? Of staat er daar te veel voor in haha?

Kirania

Re: Spinnenwebben en koetsen onder het stof!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 10:14

Dankjewel voor de reacties! Wel, om nog even toe te lichten over de eigenaar - De man in kwestie is echt ongelofelijk aardig wanneer het aankomt op mij die prutst aan de spullen en de hokken. Ik heb het ook eerst even gevraagd, en hij maar zeggen "Als gij daar plezier in hebt dan moogt ge dat allemaal doen!". Sinds ik daar ben heeft hij ineens ook het hek dat haar weide afsluit de andere kant op gehangen zodat het niet dichtvalt op mij of Lana, helpt mee met de dingen een beetje netjes te houden. Toen ik begon over het feit dat ik de zit van de eerste koets al had afgestoft en ingevet, keek hij me zo eens schuldig aan om te zeggen dat hij daar een echte boer in was en de dingen gewoon maar ergens neerzet. :)) Dan begon hij ook met mij te speculeren over de chalet - "We gaan dat hier wat vrijmaken, en dan hebt gij hier een schoon hoekske voor al haar gerief en dan kunt ge er terug wat in rondlopen..." Eerlijk waar, iets beters kun je je niet wensen!

Ik zal proberen toch niet alle spinnen te vermorzelen, maar ik heb liever een paar gewone, gezonde spinennwebben dan de dingen die in haar stal hangen, hoor! Het horen spinnenwebben te zijn, maar die zitten zo onder het stof dat ze kapotscheuren zelfs moeilijk is :/

Er staat inderdaad wel heel wat in die chalet - haar grote koetsen, prullaria, een bank, konijnenhokken van vroeger, zeilen, etc. Maar ik kan wel eens proberen de koetsen eruit te sleuren zodat ik ze apart kan schoonmaken en daarna de vloer eens te poetsen. Het is wel verschietelijk als je opeens geritsel hoort in de ismo, en er een muizenkopje uit een gat komt naast je hoofd. :')

En bwah, qua materiaalkosten... Ik heb nog zoveel materiaal liggen thuis dat ik niet gebruik, en ik moet voor haar geen cent betalen. Dan kan een beetje leervet er wel af! Het is immers uit eigen actie, kan je zeggen! :)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 11:13

De oplossing tegen spinnen weren, die heb ik niet. Wel kun je de tuigen afdekken met oude lakens, dat scheelt al heel veel. Ook de koetsen kun je daarmee afdekken. Onze koetsen zijn ook altijd afgedekt met hoezen, en de tuigen worden voor de winterstop ook afgedekt weggelegd.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 14:10

Skyefate schreef:
En bwah, qua materiaalkosten... Ik heb nog zoveel materiaal liggen thuis dat ik niet gebruik, en ik moet voor haar geen cent betalen. Dan kan een beetje leervet er wel af! Het is immers uit eigen actie, kan je zeggen! :)

dan maakt het idd niet zoveel uit, als je maar een beetje oppast dat je niet ongemerkt zijn halve opstallen aan het renoveren bent ;), dan wordt het wat anders.

ik zou overigens voor het eventueel opknappen van zaken als koetsen wel even goed om je heen kijken hoe je dat goed moet doen (als het niet puur poetsen is). En als het een oudere boer is, ook even goed checken of het geen 'antiek' is (anders zou je er een hoop aan kunnen 'verprutsen'.. en dat is zonde natuurlijk (met name repareren van de koetsen of tuig)..

zit hier wel te kwijlen hoor.. vind dat soort plekjes ook altijd super leuk om rond te kijken en eventueel wat te doen.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 15:52

elenaMM77 schreef:
ik zou overigens voor het eventueel opknappen van zaken als koetsen wel even goed om je heen kijken hoe je dat goed moet doen (als het niet puur poetsen is). En als het een oudere boer is, ook even goed checken of het geen 'antiek' is (anders zou je er een hoop aan kunnen 'verprutsen'.. en dat is zonde natuurlijk (met name repareren van de koetsen of tuig)..

zit hier wel te kwijlen hoor.. vind dat soort plekjes ook altijd super leuk om rond te kijken en eventueel wat te doen.

Ik ken de boer nu zo'n vier weken, heeft het verhaal ook aan me gedaan ivm Lana. Blijkbaar voor zijn dochter gekocht, maar dochter had niet bepaald iets met paarden, en hij kreeg het niet over zijn hart haar weg te doen. Nu verzamelt ze dus wat vet op de weide dat ik er wanhopig probeer af te krijgen :')

Om je even gerust te stellen - nee hoor, hij is geen boer in de traditionele zin van het woord, laten we zeggen "geerfde boer". Hij heeft die weides van zijn ouders, die wel boer waren, hijzelf doet daar niet meer aan, maar houd zijn dieren voor de gezelligheid. De koetsen zijn in principe gloednieuw, niet vaak gebruikt. Het zijn moderne koetsen - een tweewieler en een zware vierwieler. De banden staan natuurlijk zo plat als een vijg, maar ze staan dan ook al een tijdje stil, can't blame them :p

Kirania

Re: Spinnenwebben en koetsen onder het stof!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-14 15:56

En bwah, qua de koetsen te gebruiken, dat zal wel eens gebeuren in de toekomst, maar dat is niet voor nu. Ik heb nooit actief in de menwereld gezeten, maar heb het uit nieuwsgierigheid eens gevraagd aan een vriendin die wel heeft meegedraaid en weet hoe alles in elkaar zit. Zolang zij me niet uitlegt hoe ik een enkelspan aanspan en leer mennen, kruip ik daar van mijn leven niet op :')

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 16:09

Stof vrij houden doe je door het afdekken.
De koets kun je prima afdekken met een zeil en wat stro touw.
Leren spullen (tuig, zadel enz) afdekken met doek. Leer moet kunnen ''ademen'' anders krijg je een groen witte waas op je leer :D