zelf strokorrels maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isabonny

zelf strokorrels maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 11:45

Wie heeft ervaring met zelf pelletkorrels maken van stro, zaagel e.d.?

Ik wil graag een pelletpers kopen voor het snoeiafval/zaagsel te verwerken zodat ik dit in onze kachel kan stoken.
Ik zag ook ergens dat je paardenpoep tot pellets kunt verwerken (wat ook handig lijkt, maar niet noodzakelijk is in ons geval).
Maar zelf strokorrels maken lijkt me ook erg fijn.
Ik heb stro, maar afgelopen jaar had ik te weinig en toen heb ik een pallet strokorrels gekocht. Dat beviel zo goed, dat ik zit te denken om van mijn stro strokorrels te maken. Het absorbeert nl. beter, je hebt minder urinegeur, de stal is vlugger en gemakkelijker schoongemaakt.

Maar kan ik dat lange stro zo in zo'n pelletmachine gooien of moet dat ook nog eerst gehakseld worden?

Wie heeft een pelletmachine en wat zijn de ervaringen ermee?
Wat is beter: op diesel of electrisch?
Ik heb een voorkeur voor electrisch, omdat we zonnepanelen hebben en stroom overhebben. In onze schuur hebben we 380, dus dat is geen probleem.
Wat geeft het minste lawaai (wil geen probleem met de buren).

AVEAA

Re: zelf strokorrels maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 16:36

volgens mij moet het vermalen stro zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 23:46

Vandaag hebben we stro van het land gehaald, maar het was een aantal keren nat geworden en weer gedroogd...het is zwarter/donkerder dan het stro wat ik nog van vorig jaar heb liggen. Nu was dat van vorig jaar ook wel van uitzonderlijk goede kwaliteit. Dat is nu nog goudgeel van kleur. Het stro van dit jaar is door het vele omwentelen ook meer stukgeslagen en korter van stengel.
Ik was hier al op voorbereid, vandaar mijn vraag of je van zulk stro niet beter stropellets kunt maken. Ik weet wel dat in zo'n machine het stro nog eens verhit wordt, waardoor het droger is.
Niet dat het nu nat is, we waren net op tijd met inhalen vanmiddag, want daarna begon het weer te regenen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 09:56

Vraag jezelf eerst of of jij voor bij je paard in de stal strokorrels zou willen kopen die een duidelijke mindere kwaliteit hebben. Om te stoken OK, maar voor in de stal zou ik ze niet willen hebben.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 18:22

Als Ik niets Anders Kan Krijgen Dan Zal Ik Wel Moeten. Hier is alles verregend.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 15:50

Sorry voor al die hoofdletters, ik zat gisteren op mijn telefoontje te typen :+

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 20:45

Ik wil trouwens geen strokorrels (van mindere kwaliteit) kopen.

Ik wil een pers kopen, waarmee ik strokorrels kan maken van mijn stro (wat dit jaar van mindere kwaliteit is).
Ik hoop op die manier de kwaliteit weer wat op te schroeven, net als bij versproducten die net niet goed genoeg zijn voor de vershandel en die dus naar de conservenfabriek gaan. Zo waardeer je het product dus weer op tot acceptabel niveau.
Dat was ook de bedoeling met het stro wat ik nu heb liggen: gooi het door een pers die verhit wordt (zodanig dat eventuele schimmels/bacterien vernietigd worden) en dan heb je dus goede strokorrels.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-14 08:16

U dient het stro te hakselen voor persen.
Ik produceer op industriële wijze, ik heb geen kennis van de kleine artisanale machines, ik kan u dus geen advies geven ivm welke type machine of aandrijving u best gebruikt.
Maar ik kan wel aangeven dat werken met stro van mindere kwaliteit onverbiddelijk gevolgen heeft voor de kwaliteit van uw strokorrel.
Schimmels en bacteriën zullen misschien wel verwijderd worden, maar de vochtopname en het zwelvermogen zullen sterk achteruit gaan.
Succes met uw project

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-14 11:49

Hartelijk dank voor uw antwoord.
Ik denk dat ik maar eens begin te kijken naar een pers en strohakselaar.

We willen zowieso een pers aanschaffen om al het snoeihout van de bomen en struiken tot houtpellets te verwerken. Die kunnen dan mooi in de houtkachel. Dus als het niks is met strokorrels, dan is de pers niet weg. Misschien dat stro ook door een gewone takkenhakselaar kan?

Ik stook nu ook papierbriketten (gemaakt met een brikettenpers van Nuon). Gaat goed, maar is erg veel handmatig werk en dan hebben de papierbriketten nog een hele periode nodig om te drogen.