buren hebben last van vliegen en geurhinder

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

buren hebben last van vliegen en geurhinder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:32

Ik wist niet waar het moest staan, dus dit mag gerust verplaatst worden.

Nu mijn probleem,
In het begin hadden wij onze stallen achter in de wei. Deze grond is herkeurd naar natuurgebied, waardoor hier geen stallen/beschutting mag staan.
Wij wisten niet dat dit herkeurd was, maar dat is even terzijde. Nu had iemand een klacht ingediend (weten nog steeds niet wie) en hebben wij alles moeten afbreken.
Na het volledig opgegeven te hebben vond iemand toch nog een oplossing. Wij mega blij, paarden konden toch blijven.
De oplossing: stallen aan huis. Dit keer ook volledig goedgekeurd door de gemeente, nuja, veel viel er niet af te keuren.
Was het ideaal? Nee, maar veel andere keus hadden we niet.

Nu begint het hele probleem.
Om de paar dagen hebben wij of iemand op bezoek (altijd dezelfde buur) of een brief in naam van heel de buurt (dit vind ik eigenlijk raar. Want dus niemand spreekt ons hier over aan buiten deze 1e buur)
Onze paarden zouden voor een enorme vliegen en geuroverlast zorgen waardoor zij niet buiten kunnen zitten.
Dit vinden wij zelf ook niet aangenaam voor hun, hebben al meerdere oplossingen bedacht. Maar ergens begint bij ons de twijfel te komen of het niet van de geiten aan de andere kant is. Zeker aangezien zij beweren dat de geur tot meer als ne halve km ver te rieken is. Ookal is het hier hetzelfde, niemand klaagt.
En ook weer vandaag zat er een brief in de bus, dit keer afsluitend met de zin: als hier geen verandering in komt zijn we genoodzaakt om weer een klacht in te dienen.
Rararara van wie de eerste klacht dan zou zijn.

Nu, mijn lieve schat en het paardje van mijn nichtje gaan terug naar de oude eigenaar.
En merrie die bij ons is gebeuren word op een manege gestald.
Iets van het beu zijn om te vechten.

Maar toch vraag ik mij af hoe deze geurhinder (die voor de rest blijkbaar niemand heeft) en vliegenplaag op te lossen zijn, zeker aangezien wij niet meer vliegen hebben als normaal, de andere buren niet meer vliegen hebben als normaal. En voor de rest ook niemand last heeft van een indringende geur...
Zou die indringende geur dan toch van de stallen zijn, ookal worden die alle dagen uitgetest, of van het voordroog?
Wij weten het echt niet meer...

Daihyo

Re: buren hebben last van vliegen en geurhinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:35

Wat ik een beetje mis in het verhaal: zijn jullie al met de buren (dus niet alleen die ene) om de tafel gaan zitten om met elkaar te praten, in plaats van briefjes naar elkaar te sturen?

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:37

Kan de betreffende buur jou paarden zien staan?? Zo niet is het misschien een mogelijkheid om ze voor een paar dagen/ weken ergens anders te stallen? Blijft buur zeuren dan weet je dus dat hij geen last heeft van je paarden maar van iets/iemand anders.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:38

Misschien is het een idee om bij de buren even in overleg te gaan hoe die er tegen aan kijken.
Als je niets vraagt weet je ook niets.
Kijk zeurders heb je altijd maar of het terecht is is een kwestie van communiceren.
Doe dit wel op een vriendelijke toon zonder verwijten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:41

Hoever staan de stallen en mestopslag af van de erfgrens met de buren?
En woon je binnen of buiten de bebouwde kom?
Laatst bijgewerkt door Brainless op 20-08-14 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:42

Ik zou idd eens in de rest van de buurt gaan vragen. (dus afgezien van die ene buur die altijd komt) Dan weet je meteen of de rest inderdaad ook last heeft.
En begrijp ik het goed dat je eigenlijk al val plan bent alle paarden ergens anders te stallen?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:43

Is er al werkelijk een klacht ingediend? Of loze dreigementen? En is het landelijk of midden in een woonwijk?
Mocht het landelijk liggen kunnen ze je toch niks maken?
Laat de gemeente maar komen zou ik dan zeggen... kijken en testen of de geur echt bij jullie vandaan komt ( wat doe je met de mest uit de stal?)
Als de stal daar mag staan en de geur veroorzaakt word door de geiten, dan weten de mensen die klagen dat hun klacht Ongegrond is en zullen ze zich erbij neer moeten leggen zou je zrggen.. om nou de paarden ervoor weg te doen of duur pension terwijl je ze thuis kwijt kan...
Rot situatie!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:44

Wat bedoel jij met herkeuren?
Een bestemmingsplan wijziging?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:45

Ik zou inderdaad eens wat nabije buren bij langs gaan. Vragen of ze klachten hebben en zo ja, samen met een oplossing proberen te komen. Via briefjes werkt voor geen meter en je hebt geen idee wie er daadwerkelijk last hebben.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:45

Wij zijn al in gesprek gegaan met groot deel van de buren, deze die er zeker last van moeten hebben.
En er is niemand die dit (eerlijk, of nuja, je weet denk ik wel wat ik bedoel) toegeeft.

Alleen deze buren.
Met deze man zijn we nu al 3x aan tafel gaan zitten wat voor hem oplossing zou kunnen zijn.
Maar het komt er eigenlijk grof gezegd op neer: paarden weg, stallen plat en ik kan weer in mijn nieuwe zwembad liggen.
Zo komt zijn reactie over.
Concrete oplossingen komen er van hem niet uit.

Wij hebben zelf ondertussen het volgende al geprobeerd:
Stallen na 7h 's avonds uitmesten, en voordroog geven, omdat doordringende geur 's middags zou beginnen.
Helpt niet
Paarden pas 's avonds buitenzetten, msch dat het de vliegenspray was dat zo stonk, ook geen verschil
Voordroog ergens anders gelegd
Geen verschil
Mest word op een veld in het bos gekapt, met toestemming van de boer.
Ook dit helpt niet.
Paarden staan al helegaal aan andere kant van de wei, zodat ze ook daar minder last van kunnen hebben...

Is landelijk, midden in het bos.
Klacht is ingediend over de stallen, die we toen hebben moeten afbreken.

Paarden gaan inderdaad gewoon weg omdat we dit meer als beu zijn, en er zo totaal niet van kunnen genieten.
Paarden horen een plezier te zijn, geen overlast voor de rest

Ja bestemmingsplan gewijzigd.

We wonen in een bebouwde kom, maar maar net en eigenlijk in het bos. Zal foto's maken van situatie als dit duidelijker is.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 20-08-14 11:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:46

matasja schreef:
Is er al werkelijk een klacht ingediend? Of loze dreigementen? En is het landelijk of midden in een woonwijk?
Mocht het landelijk liggen kunnen ze je toch niks maken?
Laat de gemeente maar komen zou ik dan zeggen... kijken en testen of de geur echt bij jullie vandaan komt ( wat doe je met de mest uit de stal?)
Als de stal daar mag staan en de geur veroorzaakt word door de geiten, dan weten de mensen die klagen dat hun klacht Ongegrond is en zullen ze zich erbij neer moeten leggen zou je zrggen.. om nou de paarden ervoor weg te doen of duur pension terwijl je ze thuis kwijt kan...
Rot situatie!

Dat je een (bouw)vergunning voor een stal krijgt, wil niet zomaar zeggen dat je er ook vee in mag houden.
Dat bepaald oa het bestemmingsplan van het perceel.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:46

ALs er voor de rest niemand klaagt zou ik ook eens met die buren aan de tafel gaan zitten en een duidelijk gesprek voeren.
Misschien hebben ze gelijk maar het zou ook kunnen zijn dat het gewoonweg zeikerds zijn,of hebben jullie de mest open en bloot ergens liggen?
Daarbij is er geen winter geweest,is het heel erg vochtig en warm/broeierig geweest en das de haard voor vliegen!Daar heb je echt geen paarden voor nodig om ze te kweken hahaha.
Misschien dat het wel iets sneller gaat maar daar kan jij immers ook niks aan doen,geiten trekken ook vliegen en als je iets goed kunt ruiken is het geitenlucht.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:49

Voor hetzelfde geld komt de overlast van de geiten af en verhuis jij je paarden zonder noodzaak. Ik zou toch even wat dieper spitten....

max66

hebben jullie vergunning gekregen van de gemeente om de paarden daar te houden en heb je vergunning voor de mestopslag?

Als dit zo is moeten ze maar bij de gemeente gaan klagen, deze heeft toestemming gegeven.

Ik ga er vanuit dat de geur-overlast van de mesthoop komt (?) en niet van de dieren zelf? Het verhuizen van de paarden heeft dan geen zin als de mesthoop blijft liggen waar die ligt!

Tabaluga12

GUSTIxBILL schreef:
Wij zijn al in gesprek gegaan met groot deel van de buren, deze die er zeker last van moeten hebben.
En er is niemand die dit (eerlijk, of nuja, je weet denk ik wel wat ik bedoel) toegeeft.

Alleen deze buren.
Met deze man zijn we nu al 3x aan tafel gaan zitten wat voor hem oplossing zou kunnen zijn.
Maar het komt er eigenlijk grof gezegd op neer: paarden weg, stallen plat en ik kan weer in mijn nieuwe zwembad liggen.
Zo komt zijn reactie over.
Concrete oplossingen komen er van hem niet uit.

Wij hebben zelf ondertussen het volgende al geprobeerd:
Stallen na 7h 's avonds uitmesten, en voordroog geven, omdat doordringende geur 's middags zou beginnen.
Helpt niet
Paarden pas 's avonds buitenzetten, msch dat het de vliegenspray was dat zo stonk, ook geen verschil
Voordroog ergens anders gelegd
Geen verschil
Mest word op een veld in het bos gekapt, met toestemming van de boer.
Ook dit helpt niet.
Paarden staan al helegaal aan andere kant van de wei, zodat ze ook daar minder last van kunnen hebben...

Is landelijk, midden in het bos.
Klacht is ingediend over de stallen, die we toen hebben moeten afbreken.

Paarden gaan inderdaad gewoon weg omdat we dit meer als beu zijn, en er zo totaal niet van kunnen genieten.
Paarden horen een plezier te zijn, geen overlast voor de rest

Ja bestemmingsplan gewijzigd.

We wonen in een bebouwde kom, maar maar net en eigenlijk in het bos. Zal foto's maken van situatie als dit duidelijker is.

Hoe groot is de wei en op welke afstand staat de stal? En hoever ligt de mest weg?

Paarden mogen gewoon in de achtertuin ivm huisdieren. Stond pas nog een heel artikel over in de krant.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:50

Zolang jouw stallen er wettelijk mogen staan en jouw mesthoop volgens de wet gepositioneerd is, hebben de buren helaas niet veel te vertellen. Storen zij zich aan jouw paarden moeten ze zelf maar verhuizen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:51

Tabaluga12 schreef:
Hoe groot is de wei en op welke afstand staat de stal? En hoever ligt de mest weg?

Paarden mogen gewoon in de achtertuin ivm huisdieren. Stond pas nog een heel artikel over in de krant.

Dan ben ik heel benieuwd in welke krant dat is, want paarden valt onder vee en mag je niet zomaar binnen de bebouwde kom houden.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:52

Dan zou je bij de gemeente moeten kijken wat er mag, en aangezien die jullie toestemming hebben gegeven. En is het niet zo dat je hobbymatig bezig bent dit andere regels heeft dan een bedrijf?
Maar het geeft je wel te denken als er gezeur is geweest om de oude plaats, wie heeft daar nou last van.
Je zou idd de paarden een poos weg kunnen brengen, alles heel goed schoonmaken, ook met goed reiniginsmiddel, zodat de geuren weg zijn en kijken wat er dan gebeurt. Als er dan weer gedoe is dan weet je genoeg.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:53

Overal zijn meer vliegen dan anders.
Wij wonen in boeren buiten gebied in de stankcirkel van enkele grote koeienstallen.
Nou echt zelden hebben wij daar last van.

Wel meer vliegen dit jaar. Door de warme winter. Ze zijn ook ff iets hardnekkiger dan vorig jaar.

Ik heb ook ergens gelezen dat insecten daardoor dit jaar zowiezo groter zijn. Zal even kijken of ik dat nog kan vinden.

Als je eens een foto kan maken van de situatie, dat praat wat makkelijker ;)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:53

Brainless schreef:
Tabaluga12 schreef:

Dan ben ik heel benieuwd in welke krant dat is, want paarden valt onder vee en mag je niet zomaar binnen de bebouwde kom houden.

Dat mocht dus wel. Misschien dat het aan de gemeente lag. Ik ga even kijken of ik het terug kan vinden.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:54

Als je paarden er gewoon mogen staan en je houd rekening met de buren dan moet je toch echt sch..t hebben aan deze persoon.
Zal lekker worden dominant persoon je gaat hier toch niet zomaar aan toegeven.
Laat hem eerst maar een klacht indienen de paarden verhuizen kan altijd nog.
En is het klagen dan over of verzint hij iets nieuws harde muziek belemmerd uitzicht enz.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:54

Gea99 schreef:
Dan zou je bij de gemeente moeten kijken wat er mag, en aangezien die jullie toestemming hebben gegeven. En is het niet zo dat je hobbymatig bezig bent dit andere regels heeft dan een bedrijf?
Maar het geeft je wel te denken als er gezeur is geweest om de oude plaats, wie heeft daar nou last van.
Je zou idd de paarden een poos weg kunnen brengen, alles heel goed schoonmaken, ook met goed reiniginsmiddel, zodat de geuren weg zijn en kijken wat er dan gebeurt. Als er dan weer gedoe is dan weet je genoeg.

Omdat het een illegaal bouwsel betrof die van de gemeente verwijderd moest worden.
Schuren/schuilstallen en hekwerken mogen alleen geplaatst worden op het bouwblok, en in de meeste weilanden is geen bouwblok aanwezig.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 11:55

Vergunning of de paarden hier mogen.staan weet ik niet. Voor de stallen in ieder geval, mochten zoveel vierkante meters bouwen wat volledig dicht is, en hier zijn we ruim onder gebleven.

De mest ligt ruim een km weg op veld van de boer.
Als we hier door het weer niet geraken word hèt in stuk bos van ons gegooid en goed uitgespreid.
Na 6-8 weken is daar niks van te zien (vlas)

De stallen staan op een doorgang na recht tegen het huis.
Hun huis begint waar onze stallen stoppen (hun huis ligt ee heel deel naar achter).

Over het feit dat de paarden weggaan heb ik niks te beslissen, dat beslissen mijn ouders nog steeds. En deze zijn het meer als beu.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:58

Brainless schreef:
Gea99 schreef:

Omdat het een illegaal bouwsel betrof die van de gemeente verwijderd moest worden.
Schuren/schuilstallen en hekwerken mogen alleen geplaatst worden op het bouwblok, en in de meeste weilanden is geen bouwblok aanwezig.

Dat begrijp ik wel. Maar in de openingspost had ts staan ; nadat er een klacht was ingediend. Daar was de reactie; wie had er last van?

UK_eef

Re: buren hebben last van vliegen en geurhinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:00

Misschien kun je wat foto's plaatsen om het te verduidelijken.