Hekwerk buren te laag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

-Namiro-

Hekwerk buren te laag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 15:05

Een beetje een raar onderwerp, maar daar komt het uiteindelijk wel op neer.

Nu het klussen aan onze boerderij lekker opschiet is het tijd om na te denken over de afrastering van het hele perceel en dus ook van de weide.
Ik wil hiervoor gaashekwerk gaan gebruiken van 1.50 hoog met daarboven schrikdraad.
Nu hebben de buren aan een kant van de wei een afscheiding van gaashekwerk maar dit is maar 1.20 hoog. ik twijfel of dit hoog genoeg is, maar aan de andere kant staat ook nog een keurig onderhouden haag van conifeer.. De haag is zo'n 2 meter hoog.
Eroverheen zullen ze dus niet snel gaan, maar hoe zorg ik ervoor dat ze van de haag afblijven?
Ik twijfel over van de afstandhouders met stroom.. Zou dat werken?
Een dergelijke oplossing scheelt namelijk een hoop geld als dit voorkomt dat ik 50 meter hekwerk moet zetten!

Ik hoor graag jullie ideeën/ervaringen!

Vjestagirl

Re: Hekwerk buren te laag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:06

Ik zou persoonlijk niet het risico willen nemen dat mijn paarden aan een conifeer vreten, en een flink hoog hekwerk er op n meter à 1,5 meter vanaf zetten.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:09

Dan moet je wel enorm lange afstandhouders gebruiken ;)

Denk dat het door Vjestagirl aangeraden hekwerk je enige optie is !

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:12

Je kan toch ook gewoon prikpaaltjes met een flinke dot stroom op het lint neerzetten, meter of 2 er vanaf :o?

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:13

Hebben jullie zulke gemene buren dan?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:14

Prikpaaltjes zijn leuk als tussenheininkje, niet als buitenheining :n

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:16

Maar er staat toch een hekwerk naast+heg als buitenomheining? De prikpaaltjes zijn dan ook inderdaad tussenomheining om ze bij de heg vandaan te houden. Gaat een beetje opgevoed paard niet doorheen hoor.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 15:19

Nee hoor Jtragter, wij hebben juist hele leuke buren. Daar heb ik het hekwerk niet voor nodig.
Prikpaaltjes ben ik niet zo voor. Ik wil echt iets duurzaams en stevigs.. Wil niet het ridico lopen dat ze toch een keer aan die haag eten.. Dus dat wordt dan toch 50 meter hek extra..
Alleen Stom en zonde dat er dan een loze strook van 1,5 meter ligt..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:21

Kun je niet een dicht hekwerk (dichte schutting?) neerzetten zodat die 1,5 meter niet verloren gaat?

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:23

nou kom ik warschijnlijk met ee heel dom antwoord....

is het een idee dat je aan de onderkant 2 of 3 draadjes spant, zodat ze er daar niet bijkunnen.
En dan hogerop schapengaas er voor langs spannen? Met stroom?
Dit kan er redelijk dichtbij en als je begint met eerst draad kunnen ze er niet inkomen met hun benen.

Hoe ja het gaas bevestigd moet ik nog even over denken haha!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 17:53

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld Gretoes..
Een schutting ben ik ook niet zo blij mee en ik denk de buren al helemaal niet. Ontneemt hen natuurlijk veel zicht. De haag heeft namelijk openingen om de meter ofzo..

Lastig lastig..

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:12

gretoes schreef:
nou kom ik warschijnlijk met ee heel dom antwoord....

is het een idee dat je aan de onderkant 2 of 3 draadjes spant, zodat ze er daar niet bijkunnen.
En dan hogerop schapengaas er voor langs spannen? Met stroom?
Dit kan er redelijk dichtbij en als je begint met eerst draad kunnen ze er niet inkomen met hun benen.

Hoe ja het gaas bevestigd moet ik nog even over denken haha!

Lijkt me een goed idee! Of eventueel geheel gaas met stroom en de onderkant een plankje voor?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:46

Of een heel hoog fijnmazig gaas redelijk dicht op de bomen, mensen moeten er natuurlijk nog wel bij kunnen voor verzorging en onderhoud, of een wat lager gaas maar dan met dermate veel ruimte dat je paarden niet bij de haag kunnen ... meer keus is er eigenlijk niet -O-

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:25

Ik zou eens een babbeltje maken met de buren. Niet het probleem bij hen neerleggen natuurlijk, maar gewoon eens polsen hoe zij tegenover die haag staan. Voor hetzelfde geld is die haag ze een doorn in het oog en willen ze er graag vanaf. Je weet maar nooit hoe een koe een haas vangt.

Vinden ze het prima zoals het nu is, dan denk ik dat je inderdaad niet veel keus hebt dan een extra hek op afstand.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 20:02

Ik heb net nog eens naar het hek en de haag gekeken en dacht toen ook aan de suggestie van Shirley om te werken met fijnmazig gaas..
Geen idee hoe we dit dan zouden moeten bevestigen, maar dat is weer een volgend probleem.. Net als het bijhouden van de haag.. De conifeer groeit natuurlijk gewoon door het gaas waardoor de paarden er weer aan kunnen.

Fjordnina, dat kan ik natuurlijk eens doen. Echter gezien het aantal 'knipuren' die de buurman besteed aan de haag, vrees ik dat ze erg blij zijn met de haag. Wat ik me best kan voorstellen aangezien de haag er erg mooi bij staat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 20:16

Wij hebben op 1 meter van de coniferenhaag palen geslagen met schrikdraad, werkt al jaren prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:23

Als de metalen staanders van dat hek zijn afgedicht met van die rubber kapjes kun je daar misschien een klein gaatje in maken en daar prikpaaltjes in zetten van een 80 cm hoog.
Of als de buren dat niet goed vinden de prikpaaltje met tieraps aan de staanders vastmaken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 12:26

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-14 17:29

Morgenvroeg kont er een man van een hekwerkfirma. Ik wil het eens aan hem voorleggen. Wellicht is het mogelijk het om het bestaande hekwerk te verhogen of om er een bocht in te maken.. Hoek van 45 graden met daarboven stroom bijvoorbeeld..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:34

Ik zou het persoonlijk echt onzin vinden om daar een heel nieuw serieus duur hekwerk voor of in de plaats te zetten :=

Als je een fatsoenlijk ingerichte wei en voerbeleid hebt dan talen de paarden niet naar coniferen en kan je het prima af met een schrikdraadje een stukje ervoor met een flinke klap stroom er op.

Als ze gewoon altijd toegang hebben tot gras / ruwvoer gaan ze echt geen klappen riskeren voor zo'n gore conifeer :P

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 17:53

Ben het helemaal eens met Pmarena, heb zelf coniferen staan dichtbij de heining en ze eten er echt niet van. Ze eten soms een paar blaadjes van de krulwilgen, maar daar zijn ze ook niet gek op. De meeste tijd heb ik geen eens de stroom aan staan op het schrikdraad.

Je moet alleen zorgen dat ze de ruimte hebben in de wei en ze niet op een heel klein stukje zetten zodat ze uit verveling overal aan gaan knagen :))

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 21:37

pmarena schreef:
Als je een fatsoenlijk ingerichte wei en voerbeleid hebt dan talen de paarden niet naar coniferen en kan je het prima af met een schrikdraadje een stukje ervoor met een flinke klap stroom er op.

Precies dit. Ik zou zelfs (voor die van mij) niet eens schrikdraad neerzetten. Gewoon zorgen voor genoeg fatsoenlijk hooi en ander vermaak.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 08:21

Nou, het gaat gewoon een draad worden voor de conifeer. Hekwerkman wist ook geen oplossing (behalve nieuw hekwerk met evt doek ervoor).
Kan niet wachten tot het hekwerk staat!

Bedankt voor het meedenken!