Wie gebruikt er een concord leader om rustig te stappen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Wie gebruikt er een concord leader om rustig te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 15:21

Hoi,

Zoals de titel al vraagt, wie heeft er ervaring met de concord leader ? Bevalt hij goed of juist niet ? Gemakkelijk in gebruik ? Andere tips ?

_Lorette_

Re: Wie gebruikt er een concord leader om rustig te stappen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:59

Wij hebben hem gekocht toen we een geblesseerd paard hadden waar we mee moesten stappen. Maar hij was zo mak als een lammetje, dus na 1x hebben we de concord leader opgeborgen. Verder nooit nodig gehad, dus mijn ervaringen zijn zeer beperkt. Ik weet nog steeds niet of het helpt met lopen als het paard teveel energie heeft.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 17:24

Ik heb de concord set sinds vorige week.
Niet voor een geblesseerd paard, maar gewoon voor naast de training.
Zelf heb ik meerdere paarden dus heb zowel de leader als de longe al verschillende keren gebruikt.

Mijn hengst vind wandelen geweldig, maar wordt zo enthousiast dat het meestal uit de hand loopt, nu met de leader is het voor mij ook leuk! :D
Bij hem wil ik zijn rugbespiering verbeteren en natuurlijk heb ik daar mijn aandacht op bij de hele training en is de concord daarop een aanvulling.
Het lijkt hem echt goed te doen, de spieren in zijn onderhals zijn na een paar keer al duidelijk zachter.

Het gebruik is heel eenvoudig, je hebt het, als je het even door hebt zo om, het is wel handig als je een paard hebt die netjes stil blijft staan met het hoofdstel aan, maar anders kan je het ook in de stal omdoen.
Ik vind het ideaal dat het nergens vast zit, daardoor kan een paard zich ook nergens op vast zetten en ze laten de hals echt makkelijk vanaf de schoft los.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:01

Wat is het eigenlijk? Ben ik wel benieuwd naar :D

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:48

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:56

Een wandelversie LDR dus... :P

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:59

Ik heb hem ook eventjes gebruikt toen we enkel mochten stappen aan de hand. Ze had het system direct door, en we konden veilig rondstappen.

Edit: tijdens blessure uiteraard
Laatst bijgewerkt door Hannahtjen op 18-08-14 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:00

senna21 schreef:

Mwa voor een geblesseerd paard met te veel energie vind ik het een goede oplossing. Als ze rond springen heeft het nog geen nut de revalidatie.

Om er gewoon mee te wandelen vind ik het een nutteloos ding. Dan moet je je paarden gewoon opgevoed hebben :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:10

senna21 schreef:

Nee juist het tegenovergestelde..
Dit systeem nodigt juist uit om de hals te verlengen en ontspannen.
Bij goed gebruik zie je meteen meer lichaamsgebruik.

Ik vind rond stappen aan de hand zonder dit ding juist nutteloos.. dat doen ze al genoeg in de wei, ik zie dit meer als een stukje training, waarbij je juist aan de ontspanning in de aanspanning werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:13

SparklingApp schreef:
senna21 schreef:

Nee juist het tegenovergestelde..
Dit systeem nodigt juist uit om de hals te verlengen en ontspannen.
Bij goed gebruik zie je meteen meer lichaamsgebruik.

Ik vind rond stappen aan de hand zonder dit ding juist nutteloos.. dat doen ze al genoeg in de wei, ik zie dit meer als een stukje training, waarbij je juist aan de ontspanning in de aanspanning werkt.

Dat doe ik dan ook nooit, Stappen doen ze in de wei wel.
Wil ik zonder erop te zitten trainen ga ik longeren. Daarvoor lijkt hij me wel handig. Het kunnen wisselen in houding zonder stil te moeten zetten.

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:17

Mag ik vragen hoe jullie met dit ding longeren? Of lees ik het nou verkeerd? Wij hebben er ook 1 voor een geblesseerd paard toen die tijd, waarmee we hebben gestapt aan de hand met de concord leader. Werkte voor ons goed maar hij ligt nu te verstoffen in de kast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:24

Babbelaar20 schreef:
Mag ik vragen hoe jullie met dit ding longeren? Of lees ik het nou verkeerd? Wij hebben er ook 1 voor een geblesseerd paard toen die tijd, waarmee we hebben gestapt aan de hand met de concord leader. Werkte voor ons goed maar hij ligt nu te verstoffen in de kast

Ik heb er geen, zag het op de website staan dat het kon.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:25

Je hebt de concord leader en de longeerlijn.
Wij gebruiken hem graag met longeren. Tommie loopt ontspannen en laat zijn rug goed los, gebruikt zijn buikspieren. Bij andere hulpteugels wil hij snel in een valse knik gaan lopen, dus ik ben er erg blij mee.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:00

Lijkt me wel een mooi systeem, goed voor mijn sterrenkijkertje :)
Wel vind ik de prijs erg hoog.. Weet iemand de lengte van het touw? (ik gok 5-6 meter?) dan kan ik hem zelf maken :Y)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:06

Imo kan je dit ook "zelf" maken met de longeerhulp. Die heeft hetzelfde effect volgens mij. :+

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:08

Ik snap dat niet. Gewoon met de dubbele lijnen stappen. Kan je je paard goed mee in de hand houden. En nee. Niet helemaal vastzetten, maar juist ruimte en vertrouwen. Op eigen benen.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:10

S_Horsmans schreef:
Lijkt me wel een mooi systeem, goed voor mijn sterrenkijkertje :)
Wel vind ik de prijs erg hoog.. Weet iemand de lengte van het touw? (ik gok 5-6 meter?) dan kan ik hem zelf maken :Y)

Op de site staat 8 meter.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 15:53

Ayasha schreef:
Imo kan je dit ook "zelf" maken met de longeerhulp. Die heeft hetzelfde effect volgens mij. :+

De werking van een longeerhulp is wel heel anders hoor!
Veel onrustiger en vaster, mijn hengst verdraagt die echt niet, terwijl hij op de concord super fijn loopt. :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:22

SparklingApp schreef:
Ayasha schreef:

De werking van een longeerhulp is wel heel anders hoor!
Veel onrustiger en vaster, mijn hengst verdraagt die echt niet, terwijl hij op de concord super fijn loopt. :)

dat is erg vreemd want de longeerhulp is in wezen precies hetzelfde systeem behalve dat je nog een longeerlijn moet vastklikken aan het bit en dat aan deze de "lijn" al zit. Tenminste, als ik het filmpje dat hierboven getoont wordt bekijk, zie ik echt geen verschil.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:29

Ayasha schreef:
dat is erg vreemd want de longeerhulp is in wezen precies hetzelfde systeem behalve dat je nog een longeerlijn moet vastklikken aan het bit en dat aan deze de "lijn" al zit. Tenminste, als ik het filmpje dat hierboven getoont wordt bekijk, zie ik echt geen verschil.

De concord leader zit achter de oren, de longeerhulp trekt alleen in de mond.
Denk dat daar het verschil in zit.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:36

Ik denk toch niet dat ik zoiets aan mijn merrie durf te hangen als ze bomvol energie zitten na een revalidatie.
Ik ben er vrij (!) zeker van dat dit mijn merrie alleen maar zou irriteren en lastig maken waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan die ik niet wil na een operatie etc.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 19:03

Ayasha schreef:

De longeerhulp zit vast aan zichzelf, zeg maar, de concord loopt via de katrol naar je hand, daar zit heel veel beweging in, als een paard zich er even uitdrukt dan blokkeert de longeerhulp de beweging geheel (of ze moeten m kapot trekken) de concord veert mee en "vraagt" weer naar verbinding.
De reactie van het paard kan hier volkomen anders op zijn, ik heb ook paarden die op de longeerhulp heel fijn lopen, maar een aantal durf ik daar niet meer mee te longeren en met de concord wel en zonder problemen.

Bij de concord gebruik je trouwens ook een losse longe er nog bij.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 17:27

Voor de knutselaars, waar halen jullie touw en katrol vandaan? Ik wil hem wel eens uitproberen maar de aanschafprijs is voor een testje aan de hoge kant.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 17:01

Inmiddels nog meer ervaringen met de concord leader ? Rem je er een paard niet mee af ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-15 21:27

Ik weet dat dit een ouder topic is, maar volgens mij hoef ik voor mijn opmerking over de ConCord Leader geen nieuw topic te openen.
Ik heb een haflinger met een peesblessure, die zich niet neerlegt bij het stapregime.

Had een en ander gelezen over de ConCord en mbv de duidelijke instructiefilmpjes vandaag mijn eigen leader in elkaar geknutseld.
Vanmiddag ook een testrondje gewandeld en hij reageerde er goed op. Heb dit keer kunnen voorkomen dat hij zijn rug wegdrukte en begon te stuiteren, dus vooralsnog positief.
Ben wel benieuwd of er inmiddels nog meer gebruikerservaringen zijn?
En voor degenen die de echte hebben itt mijn zelfbouw-ding: gebruiken jullie de stop ook, die je aan de rechterkant net na de ring op het touw kunt zetten?

Heb mijn materiaal btw van een boten-benodigdheden winkel.
Mooi dik zacht touw uitgezocht en een passende katrol.