wat vind jij belangrijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaantje

wat vind jij belangrijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:43

Hee er zijn een heleboel mensen die het belangrijk vinden dat hun paard altijd vrij kan bewegen. Onbeperkt of iig 16 uur per dag eten is ook een belangrijk punt. Hoe zou jij je paard liever hebben staan in de winter? Overdag buiten snachts op stal en de hele dag beschikking tot ruwvoer in slowfeeder
of 24 uur per dag buiten met schuilstal en 2 keer per dag hooi?

Shirley

Re: wat vind jij belangrijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:45

Ik mis de optie: 24 uur per dag buiten met schuilstal en de hele dag beschikking over ruwvoer :o

Kaantje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:47

Haha ja die heb ik helaas nog niet gevonden hier

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:48

Mijn pony's staan 's winters & 's zomers in de paddock of wei met schuilstal met 2x hooi, en het gaat ze goed.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:49

Oh ... echt kiezen dus ?
Dan toch buiten en ervoor zorgen dat die twee keer hooi voldoende is om er 24 uur van te eten :D

fienpolly

Optie 2 want ik heb een shetlander en die kan daar makkelijk tegen :)

Ayasha
Blogger

tegen de juiste prijs zal dat vast mogelijk zijn bijde 24/7 buiten met schuilstal maar dat moet je dan wel willen neerleggen natuurlijk.
Hier staan ze 24/7 buiten met in de winter onbeperkt ruwvoer. Zomer hebben ze voldoende gras.

fienpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:50

Want mijn pony staat 's zomers en 's winters gewoon buiten als het echt te koud is of veel regen ofz kan ze lekker binnen gaan staan. in een ruime schuilplaats :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:51

Overdag buiten snachts op stal 16 upd eten. Dat zou mij het meest ideale zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:52

optie 1.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:52

Hele dag buiten met schuilmogelijkheid(voorkeur schuilstal,maar helaas is dat lang niet overal mogelijk,wettelijk gezien,hoe belachelijk!! anders mooie bomenrij om uit de wind/regen te staan)
Uiteraard onbeperkt hooi(slowfeeders),leuke paardevriendjes,evt wat te spelen in de wei(horseball),liksteen

Zo staan mijn eigen mannen erbij,hebben wel ruime stallen,maar ze staan nu 24/7 buiten

edit:ook in de wintermaanden
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 18-08-14 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:53

Optie 2 absoluut en dan gewoon zorgen dat je flink wat hooi hebt liggen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:57

Ayasha schreef:
tegen de juiste prijs zal dat vast mogelijk zijn bijde 24/7 buiten met schuilstal maar dat moet je dan wel willen neerleggen natuurlijk.
Hier staan ze 24/7 buiten met in de winter onbeperkt ruwvoer. Zomer hebben ze voldoende gras.

Gelukkig hebben wij een eigen land ter beschikking, dus kost het niet zo mega veel *\o/*

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:00

die van mij staan in een uitloopstal met toegang tot paddock en mist het land droog is ook weide
verder 2x perdag kracht als extra en hele dag ruwvoer

maar als ik moet kiezen liever optie 1 vooral met al die mishandelingen door het land
Laatst bijgewerkt door BeauWertz op 18-08-14 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:01

Als ik het voor het zeggen had.

Hele jaar door 24/7 buiten met een schuilstal.
En 's winters in de schuilstal bij voeren met hooi.

Laat ik het zo zeggen, ik vindt het belangrijk dat mijn paard niet de grootste gedeelte van de dag in een 4x4 stal staat.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:03

Onze paarden staan nu (vanaf april denk ik) 24/7 buiten. Daarvoor haalde we ze naar binnen als het donker begon te worden, en gingen ze sochtends weer naar buiten. (Toen hadden we er nog 2 en nu 4)
Komende winter gaan we even kijken hoe de paarden reageren op het weer, en aan de hand daarvan beslissen we wel wat we er mee doen.
In principe zouden ze naar binnen kunnen, maar daar moet ik nog ff 2 boxen voor bouwen.
Ze hebben nu bomen waar ze achter/onder kunnen schuilen en ze krijgen nog een schuilstal, weet alleen nog niet wanneer ik daar tijd en geld voor heb.

Verder krijgen ze hooi als dat nodig is, voorlopig staat er nog gras zat.

We hebben de wei ook in 2 stukken (volgend jaar 3) verdeeld, ongeveer 1ha voor de winter en 2ha voor de zomer. Het stuk voor de winter staat nu dicht zodat daar het gras lekker kan groeien.

Ayasha
Blogger

OneAndOnlyx schreef:
Ayasha schreef:

Gelukkig hebben wij een eigen land ter beschikking, dus kost het niet zo mega veel *\o/*

Je zou kunnen schrikken als je alles bij elkaar op telt. :)
Ik heb ook eigen land. :) Als je álles op telt dat 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer kost vereist, kom je nog aan een behoorlijk prijsje per paard hoor. :)

Anoniem

Optie 1

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 13:04

In deze tijd vind ik het toch wel heel prettig dat een paard snachts binnen kan staan.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:49

Als je genoeg hooi geeft zou ik ze gewoon lekker buiten neerzetten. Kan ook met een goed gevulde hooiruif/bal waar ze een beetje moeite voor moeten doen.

Roannn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:51

Optie 2 :)

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 15:59

Mijn rijpaard staat gewoon lekker in een stal met nu:
1x gras in de stal 's avonds
1x hooi 's morgens
2 kilo basis brok 's avonds
en een paar uurtjes buiten.

Straks in de winter krijgen ze weer mais kuil erbij en dan minder 2x per dag hooi en geen gras (als ze geen gras krijgen, krijgen ze 3x hooi). Ze komen in de winter helaas niet voldoende buiten maar dat komt omdat er 4 groepen buiten moeten staan dit is straks niet meer. Dan staan ze elke daag ook een paar uur buiten 's morgens na het hooi.

Ik ben hier wel tevreden mee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:41

Mijne kunnen als ze willen dag en nacht buiten staan, mijn ruin doet dat ook. Mijn merrie maakt wel gebruik van de schuilstal. Maar daar voer ik geen hooi. Als ze wil eten moet ze naar buiten, hooi hangt onder de bomen dus 't is daar redelijk beschut. Maar hooi krijgen ze niet op stal, tenzij het stormt of echt heel smerig weer is. En ook dan is er buiten hooi want mijn ruin krijg je echt niet zomaar naar binnen. Wanneer het regent krijgt hij in de herfst en winter een regendeken op en daar redt hij zich prima mee.

Ze krijgen 2x per dag fantastisch mooi hooi, nu in 4 netten en over een paar weken komen er nog 2 netten bij. Ik voer niet onbeperkt, ze krijgen samen (1 IJslander en 1 middenmaat shetlandpony) zo'n 10 kilo per dag plus momenteel elke dag een strookje gras en ze beginnen er al aan te wennen dat er genoeg is. Vooral mijn ruin had tot voor kort te weinig ruwvoer (qua volume dan) maar ze worden al relaxter met eten en vreten ook niet meer alles in één keer op.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 10:48

Hier staan ze allen 24/7 buiten zonder bij gevoederd te worden want er is namelijk nog veel gras en tegen dat dit op is is het midden herfst ( enorme wei).
Alleen bij slechte weersomstandigheden zoals onweer of heel veel regen/harde wind staan ze binnen op stal met 2x per dag hooi en 2x per dag korrels.. dit omdat we omringd zijn door bomen/bossen waardoor het te gevaarlijk is mocht er 1 omvallen. :)

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 12:06

Mijn 2 pony's staan in de winter ong. van 6 uur savonds tot half 9 smorgens in de stal, dan gaan ze naar de wei, ze hebben een paar bomen dicht op elkaar staan. en de kleinste (kleine c pony) heeft ook nog een schuilstalletje, alleen de grote (grote D pony) past er niet in..(er komt nog 1 waar ie wel inpast :P) En in die schuilstal krijgen ze 2 x per dag hooi. in de zomer staan ze 24/7 buiten, tenzij het onweert. (ik ben echt suuuper bang voor onweer, vind het een fijner idee dat ze dan binnenstaan :P :o :o ) en dan krijgen ze 1 x perdag hooi. Maar voor een shetlander zou ik voor optie 2 kiezen, gewoon lekker 24/7 buiten (ook in de winter dus.)