Bibberen na regenbui, deken of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SLHorses

Bibberen na regenbui, deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 10:15

Hoi,
Ik merkte laats op dat mijn pony na een flinke regenbui en veel wind flink staat te bibberen. Ze is nu 20 jaar en ze is nooit echt ziek geweest, maar toch maak ik me een beetje zorgen. Zou het komen door ouderdom dat ze het sneller koud heeft? Zo ja, moet ik dan misschien een regendeken aanschaffen die ik om kan doen als het echt baggerweer is zoals nu?

jst_lyske

Re: Bibberen na regenbui, deken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:19

De mijne is 18 en ik zag het gister ook, omdat de weersvoorspellingen niet veranderen de komende tijd, heb ik gister een regendeken 0 gram met fleece voering besteld. Als het nog kouder wordt gooi ik daar mijn 300 grams onderdeken onder. Winterdeken vind ik het nu nog veel te vroeg voor. De mijne begint nu alweer in zijn winterhaar te komen, terwijl onze haflingers nog geen haar aanmaken. Vandaar deze keuze.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:22

Krijgt ze onbeperkt hooi? Zo ja, inderdaad een dekentje opdoen. Bibberen betekent eigenlijk haar laatste redmiddel om het warm te houden.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:25

Ik zie de 'oudjes' bij ons op de slechtere dagen met veel wind en regen ook alweer met deken om staan. Idd een 0-grams regendeken. De oudste bij ons op stal (30+) blijft met dit weer 's nachts ook niet meer buiten, die kan zichzelf te slecht warm houden. De rest staat nog wel 24/7 buiten, sommige met en sommige zonder deken. Dus het klopt wel dat jouw paard het nu eerder koud heeft.

Zelfs ik ben overstag gegaan (heb geen ouder paard hoor). Ik wilde liever nog niet aan de dekens beginnen. Het regent wel, maar het is nog veel te warm voor dekens vind ik eigenlijk. Maar hij staat buiten vol op de wind zonder schuilmogelijkheid. Dus ik heb gisteren ook maar een 0-grams regendeken opgelegd. Als het weer wat bijtrekt, gaat 'ie weer af tot het echt herfst en kouder wordt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:39

Het probleem met mijn dame is dat als ze een regendeken op heeft,staat te zweten als de zon even schijnt.Ze heeft nu nog de vliegendeken aan.Zelfde probleem doe ik de deken af, dan word ze opgegeten door de vliegen als de zon schijnt.Ik kan ook niet de hele dag de deken op en af gaan doen.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:42

Mijn 'oudje' staat ook met regendeken. Onbeperkte toegang tot gras of hooi heeft hier geen zin. Zodra ze nat is (en dus koud) stopt ze met eten, hoewel het slimmer zou zijn om juist te gaan eten.
Ik vind ook dat je geen 'pussy' moet maken van je paard, maar ieder paard is anders en heeft andere aanpak nodig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:52

Dit weertype kan bij sommige paarden echt voor problemen zorgen. Onze fjorden gaan momenteel goed, maar onze oudere shet heeft het ook koud en staat nu dus ook met een regendekentje op.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:13

Regen nu,zal ik toch maar de regendeken op doen?De zon zal wel niet meer komen vandaag.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:22

Ik zou het dan persoonlijk eerlijker vinden om voor een goede schuilgelegenheid met wat eten erin te zorgen. ;)

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:31

Ik heb mijn 5 jarige ook een regendeken op nu, met lichte vulling. Kan niet zeggen dat hij stond te rillen, maar hij werd wel wat gevoelig en stijf op de rug en dat vind ik erg vervelend.

Vind het erg moeilijk want ik ben niet zo van de dekens als het nog ZO warm is, maar het weer is zo raar met die regen en buien..

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:16

Bibberen is geen reden voor paniek. Bibberen is een normale en efficiente manier om extra warmte te produceren. Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom vinden we het zo alarmerend. Een paard heeft echter nog een hele trukendoos om warmte te produceren, dus als hij eens een keer aan het bibberen is betekent dat niet dat je onmiddellijk moet ingrijpen.

Een deken onregelt zn natuurlijke functie van de vacht om zichzelf warm te houden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:17

Dat zal wel, maar als ie blijkbaar zo verkleumd is dat hij er een stijve rug van krijgt moet je toch wat.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:21

ik denk niet dat je dat oplost met een deken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:22

djuulsie schreef:
Bibberen is geen reden voor paniek. Bibberen is een normale en efficiente manier om extra warmte te produceren. Bij de mens is bibberen het laatste stadium voor we onderkoeld raken en daarom vinden we het zo alarmerend. Een paard heeft echter nog een hele trukendoos om warmte te produceren, dus als hij eens een keer aan het bibberen is betekent dat niet dat je onmiddellijk moet ingrijpen.

Een deken onregelt zn natuurlijke functie van de vacht om zichzelf warm te houden.

Wat heeft het paard verder voor hele trukendoos om zich warm te houden na bibberen?

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:23

Djuulsie, precies wat pantykous zegt. Ik heb paarden in de wei zien staan die compleet stijf zijn en die zo rillen dat de hoeven over de grond schuiven. Nou, dan lekker een dekentje, maar eerst op stal opdrogen.

Het probleem is namelijk dat het water op de huid komt, dan kunnen ze zich niet meer warm maken. Een deken helpt dus wel degelijk, zolang het eronder maar droog blijft.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:25

Onze Britta heeft 2 stallen vol hooi,maar ze staat nooit binnen alleen als het heel hard gaat regenen.Ze is een echte buiten pony bij regen,wind en onweer staat ze gewoon te grazen buiten.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:29

Als de aanpassing of acclimatisering onvoldoende blijkt heeft het paard een heel scala aan "noodvoorzieningen" om snel de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.

Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de slagaderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.

Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.

Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:29

Molfre schreef:
Djuulsie, precies wat pantykous zegt. Ik heb paarden in de wei zien staan die compleet stijf zijn en die zo rillen dat de hoeven over de grond schuiven. Nou, dan lekker een dekentje, maar eerst op stal opdrogen.

Het probleem is namelijk dat het water op de huid komt, dan kunnen ze zich niet meer warm maken. Een deken helpt dus wel degelijk, zolang het eronder maar droog blijft.

Dat gebeurt niet op een normale huid, want dan kunnen de haren dat tegen houden. Mensen wassen hun paarden te vaak hun paarden. Zodat het vetlaagje, wat dat moet voorkomen, van de huid verdwijnt.

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:36

Een dekentje zorgt ervoor dat het paard zijn haren niet meer rechtop kan zetten..daardoor komt er minder lucht tussen de haren..en heeft hij minder isolatie. Hierdoor kan hij het juist koud krijgen!
Beter is om goed naar het voer te kijken en de mogelijkheid bieden om te schuilen:
zie hier het artikel over heeft mijn paard het koud? ' (beetje naar beneden scrollen): http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:40

Als een paard echt zijknat is staan de haren ook niet omhoog :+
Met een goede deken hoeft hij zijn haren niet omhoog te zetten want daar is de luchtlaag in/tussen de deken al voor.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:42

Bij mijn paard loopt het water van hem af. Ook als hij uren in de regen staat...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:51

Tot gisteren stonden mijn paarden 24/7 buiten, maar door de verzadigde kleigrond en het bibberen/shaken van mijn pony toch maar besloten om ze op stal te zetten (met verharde uitloop). Met al die buien vandaag kunnen ze dat wel waarderen. Hopelijk wordt het weer wel weer beter en kunnen ze straks weer het land.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:52

bibberen vreet onzettend veel energie en is duidelijk een teken dat een paard zich niet happy voelt. Je kan dan idd voor een waterdichte deken kiezen. Een goede windvrije schuilmogelijkheid doet ook wonderen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:57

djuulsie schreef:
Bij mijn paard loopt het water van hem af. Ook als hij uren in de regen staat...

Dat is mooi voor jouw paard. :)

Mijn paard is niet anders gewend dan buiten staan, ook zijn opfok in de Eifel was lekker 24/7 naar buiten. Ik ben er zeker voorstander van. Daar had hij een mooie schuilstal en bosrand om in te schuilen. Nu staat hij zonder schuilmogelijkheden in een open weiland. Dag en nacht.

Als er schuilmogelijkheden waren geweest was het verhaal denk ik anders, maar ik wil geen stijf paard. :n

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:57

In principe zou een paard nooit een deken nodig hebben natuurlijk. Maar stel dat hij op een open en bloot weiland staat, met harde wind en regen, in deze tijd van het jaar (waarbij het vorige week nog 20+ was) en dus dun zomer jasje aan hebben, ja, dan kan ik me wel voorstellen dat sommige paarden het wat kouder krijgen en gaan rillen.

Ik zou alleen inderdaad eerder kijken voor een structurele oplossing, een windvrije/droge plek..... En onbeperkt ruwvoer gaan voeren, dat houdt de kachel draaiende namelijk.

Mijn jaarling had het vorig jaar, die mocht de schuilstal niet in van zijn maatje, met keiharde regen en wind en dun vachtje, en die had het echt wel koud, bibberde niet alleen maar was ook al koud op zijn buik etc en was inderdaad zo doorweekt dat de luchtlaag van zijn vacht ook niets meer deed. Die hebben we uiteraard helemaal drooggewreven en ingepakt in fleecedekens (en dan elke keer wisselen als ze vochtig werden) en op stal gezet met veel hooi tot ie weer normaal was, en 2de ingang in de schuilstal gemaakt zodat hij er altijd in kon.

Ze kunnen veel hebben maar als ze opgesloten staan op een (nat?) stuk kale grond zonder windvrije plekken, en wat ouder zijn of juist jong, ja......

Leg je er wel een deken op, let dan wel op, ik had op de 3 jarige wel een ongevoerd regendek omdat die dus altijd in de modder gaat liggen en natte modder is niet weg te poetsen, dan kan ik er dus niets mee.
Maar pas-vorm was blijkbaar niet perfect, en toen liep de regen dus van zijn hals af, zo bij de schouder het deken in, waardoor na een paar uur regen het deken voor de helft van binnen, zeik, zeik, en zeikes nat was geworden, tadaa, ook die pony bijna onderkoeld.

Daarna een halsdeken opgegooid, zodat dat iig niet meer kon gebeuren. Dus koop geen goedkoop flut ding, anders maak je het alleen maar erger.