Hoe vaak naar een 2-jarige toe gaan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flowery

Hoe vaak naar een 2-jarige toe gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 08:53

Hoi Bokkers :) Ik heb geen idee of het hier goed staat, verplaats het anders maar :o

Ik heb 2 weken geleden een welsh a pony gekocht en zij staat nu in een groot weiland in een gemengde kudde, 24/7 buiten.

Nou vroeg ik mij af, hoe vaak moet ik bij haar langs gaan? Ik probeer nu 6 dagen in de week langs te gaan (haal haar meestal dan ook even uit de wei, zodat ze kan wennen aan de borstel of een wandelingetje buiten de wei)

Maar is dit vaak genoeg? Of moet ik echt 7 dagen in de week bij haar langs gaan?
Ik kreeg namelijk laatst een opmerking dat ik te weinig bij haar was .. Maar ik had gelezen dat een 2 jarige een concentratievermogen heeft van 10-15 min, lijkt me toch niet dat ik dan elke dag uren bij haar moet zijn?

Ik hoor graag jullie meningen :D

eline10

Re: Hoe vaak naar een 2-jarige toe gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:56

6 dagen is zat hoor!

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 08:57

Ik zag mijn 2 jarige 2x per dag maar dat was enkel om te voeren. Ik kroelde er wat mee. 2 of 3x per week poetste ik hem zodat hij leerde om vast te staan, hoeven uit te krabben etc. 1x per 2 weken maakte we een wandeling aan de hand en op 2,5 jaar langzaam aan begonnen met grondwerk 2x per week een kwartiertje..

Je gaat waarschijnlijk veel reacties krijgen van laat die maar met rust en je moet hem er niet elke dag uithalen etc. Elke dag hoeft zeker niet maar ik ben wel van mening dat je er gerust mee bezig kan zijn en alles op een leuke manier aanleren.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:01

Yontheke schreef:
Ik zag mijn 2 jarige 2x per dag maar dat was enkel om te voeren. Ik kroelde er wat mee. 2 of 3x per week poetste ik hem zodat hij leerde om vast te staan, hoeven uit te krabben etc. 1x per 2 weken maakte we een wandeling aan de hand en op 2,5 jaar langzaam aan begonnen met grondwerk 2x per week een kwartiertje..

Je gaat waarschijnlijk veel reacties krijgen van laat die maar met rust en je moet hem er niet elke dag uithalen etc. Elke dag hoeft zeker niet maar ik ben wel van mening dat je er gerust mee bezig kan zijn en alles op een leuke manier aanleren.

Ik haal haar nu 5x in de week uit de wei (soms 4x) om inderdaad haar de basisdingetjes aan te leren zoals voetje geven, netjes meelopen, zacht borsteltje over haar rug en natuurlijk lekker kroelen en knuffelen :)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:11

Mijn 2 jarige Welsh-sectie B merrie loopt ook de hele zomer in de zomerweide.
Daar ga ik zo af en toe eens heen en dat is heel normaal.
De andere eigenaren die veel verder weg wonen die brengen en halen
hun dier alleen maar.
De man waar ze in de wei lopen komt er wel minimaal 2x per dag bij om
alle dieren te controleren. Wel is de hoefsmid er vorige week geweest en
zijn ze allemaal even in stal gekomen en ook meteen weer een wormenkuur gehad.
Zo gaat het met onze jonge paarden altijd en de wintermaanden staan ze weer thuis
en komen ze elke dag in handen. Jonge paarden die in de wei lopen hoeven dan ook helemaal niet
gepoetst te worden, dat doen we als ze weer thuis zijn. Nog nooit problemen gehad en ze zijn
ook allemaal heel braaf bij de hoefsmid.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:20

Rietjee11 schreef:
Maar is dit vaak genoeg? Of moet ik echt 7 dagen in de week bij haar langs gaan?
Ik kreeg namelijk laatst een opmerking dat ik te weinig bij haar was ..

Ik vind 6 dagen veel.. ga zo vaak als jij het goed lijkt. Paar keer per week een beetje doen is prima, maar degene die vindt dat je er te weinig bent -O- je kan best eens een weekje niet hoor.. is niks mis mee. Ze staat toch met vriendjes in een weiland en neem aan dat andere ook wel controleren of er geen wondjes zijn etc.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:21

Ook ik vind 6 dagen in de week veel bij een twenter. 2 Keer per week is in mijn ogen voldoende om hem of haar. En degenen die dan vinden dat je nog te weinig komt, heeft geen verstand van jonge paarden.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:24

Evelijn schreef:
Rietjee11 schreef:
Ik kreeg namelijk laatst een opmerking dat ik te weinig bij haar was ..

Ik vind 6 dagen veel.. ga zo vaak als jij het goed lijkt. Paar keer per week een beetje doen is prima, maar degene die vindt dat je er te weinig bent -O- je kan best eens een weekje niet hoor.. is niks mis mee. Ze staat toch met vriendjes in een weiland en neem aan dat andere ook wel controleren of er geen wondjes zijn etc.

Dat hoop ik ook ja ..
Ik was van plan 3 a 4 dagen heen te gaan, maar ben toch van die opmerking geschrokken (ik stond nog maar een halve week in het weiland toen ik het berichtje kreeg). Vandaar dat ik nu 6 dagen probeer te gaan :) Dat kan dus toch minder?

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:25

FriesWytske schreef:
Ook ik vind 6 dagen in de week veel bij een twenter. 2 Keer per week is in mijn ogen voldoende om hem of haar. En degenen die dan vinden dat je nog te weinig komt, heeft geen verstand van jonge paarden.

Jah, er werd me ook verteld dat ik haar moest gaan longeren :') Daar heb ik gelukkig niet naar geluisterd -O-

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:27

2 keer in de week uit de wei is vaak al zat. Daarnaast nog af en toe even een aai komen brengen is prima, maar verder heeft een 2 jarige vooral zijn kudde nodig.

Op het moment dat je de paarden zelf aan huis hebt staan wordt het plaatje anders. Dan ben je vaak bezig met uitmesten, waterbakken schoonmaken etc. en heb je op die manier af en toe contact met het dier als het je opzoekt, maar als je echt naar de weide moet gaan speciaal voor dat ene paard, dan overvoer je ze ook al erg snel met alle menselijke aandacht. De intentie in beide situaties is geheel anders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:28

Ik ging hooguit 2x per week toen het in de buurt was. Mijn andere 2 jarige zag ik 1x per 6 maanden ivm ander land.

RenateHidden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 09:30

Ik ga iedere dag naar mijn 2,5 jarige, hij staat overdag met z'n vrienden te ravotten in de wei en 's nachts op stal. Hij krijgt iedere dag een aai, maar ik denk dat ik maar 3 x per week echt iets met hem doe.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 09:30

Bedankt voor de reacties! Ik weet nu in ieder geval zeker dat ik niet vaker heen hoef! :)

Ik hou het dan op 2 a 3 keer in de week :j

Ze staat trouwens op een weiland wat 5 km van mijn huis is, dus op zich best dicht bij :)

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:20

Is er wel iemand die haar checkt/in de gaten houdt op de dagen dat jij niet komt kijken? Mocht er iets aan de hand zijn met haar dan is het wel banketstaaf om er pas een halve week later achter te komen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 11:24

CanisVeka schreef:
Is er wel iemand die haar checkt/in de gaten houdt op de dagen dat jij niet komt kijken? Mocht er iets aan de hand zijn met haar dan is het wel banketstaaf om er pas een halve week later achter te komen.

Er zijn nog 2 andere meiden die er pony's hebben staan, ik neem aan dat ze mijn pony dan ook wel even bekijken ja. Ik doe dat iig wel als ik er ben, even kijken of er niks geks aan de hand is ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:30

Het hoeft heus niet elke dag. Ik zie mijn twee jarige elke dag, ik fiets er langs als ik naar mijn 4 jarige ga.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:33

Ik zie mijn tweejarige eens per maand. Misschien dat ik vaker zou gaan als hij op 5km van huis zou staan, maar dan zou hij niet zo heerlijk staan als waar hij nu staat. Basisdingen heeft hij als veulen geleerd, er is daar voldoende controle en hij heeft nadat hij drie is nog jaren waarin ik hem van alles kan leren en aan kan laten wennen. Voor nu mag hij lekker genieten van zijn paardenvriendjes in de wei.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:36

Maaike schreef:
Ik zie mijn tweejarige eens per maand. Misschien dat ik vaker zou gaan als hij op 5km van huis zou staan, maar dan zou hij niet zo heerlijk staan als waar hij nu staat. Basisdingen heeft hij als veulen geleerd, er is daar voldoende controle en hij heeft nadat hij drie is nog jaren waarin ik hem van alles kan leren en aan kan laten wennen. Voor nu mag hij lekker genieten van zijn paardenvriendjes in de wei.

Maar hecht je geen waarde aan het opbouwen van een sterke band? Zoiets moet groeien en daar geef je weinig kans voor als je er eens per maand heengaat lijkt mij...

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 11:36

Maaike schreef:

Het punt is alleen dat zij de basis nog niet kent, van de mens geleerd dan.
Ze heeft 2 jaar bij een oude boer in een weiland gestaan en nooit vastgehouden of iets. Ik moest echt bij 0 beginnen, want ik wil wel dat ze netjes bij de hoefsmid kan staan en dat soort dingen :)
Ze heeft nu 2 weken een halster om en ik ben al blij dat ze mee loopt en dat ze een voetje kan geven. De rest moet ze allemaal nog leren.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:41

CanisVeka schreef:
Maar hecht je geen waarde aan het opbouwen van een sterke band? Zoiets moet groeien en daar geef je weinig kans voor als je er eens per maand heengaat lijkt mij...

Zeker wel, en die is opgebouwd vanaf het moment dat hij geboren was ;)

TS als je tweejarige nog niets kent vind ik het idd een ander verhaal, het is best handig dat ze normaal naar de hoefsmid kan, mee kan lopen aan het halster en evt vast kan staan.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:46

Ik zou gaan wanneer het je uitkomt.
Maar je niet verplicht voelen.
Je tweejarige vind het echt geen ramp als ie een dagje blifjt staan

Kasperr15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:48

6 dagen is echt zat hoor :) Gewoon gaan wanneer jij wil en niets aantrekken van 'Je bent er te veel' of 'Je bent er te weinig'. Je bepaalt altijd nog zelf hoe vaak je naar je pony/paard gaat ;)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:50

Ligt er natuurlijk ook aan in wat voor "soort" wei je haar hebt staan. Staat in een opfok en betaal je ervoor dat ze dagelijks gecontroleerd wordt en voor de verzorging.
Of staat ze in een wei waar jezelf verantwoordelijk bent voor de verzorging en controle van je paard. Water bijvullen, evt mest ruimen en dat soort dingen of je daar ook mee moet helpen.
Op zich 6x per week naar een 2jarige genoeg maar misschien verwachten ze dat je 7 dagen per week zelf controleert. Misschien kan je dan met iemand die daar zijn paard ook heeft staan een bepaalde dag jou pony controleert en jij weer een andere dag voor haar.

Groetjes genja

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:50

CanisVeka schreef:
Maaike schreef:

Die komt vanzelf wel als je er als hij/zij oud genoeg is om er iets mee te gaan doen. Een paard hoort tot zijn derde levensjaar lekker te ravotten. De meeste veulens krijgen wel een basisopvoeding, zoals halster om, vast staan en benen door de hoefsmid te laten doen.

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 12:02

genja schreef:
Ligt er natuurlijk ook aan in wat voor "soort" wei je haar hebt staan. Staat in een opfok en betaal je ervoor dat ze dagelijks gecontroleerd wordt en voor de verzorging.
Of staat ze in een wei waar jezelf verantwoordelijk bent voor de verzorging en controle van je paard. Water bijvullen, evt mest ruimen en dat soort dingen of je daar ook mee moet helpen.
Op zich 6x per week naar een 2jarige genoeg maar misschien verwachten ze dat je 7 dagen per week zelf controleert. Misschien kan je dan met iemand die daar zijn paard ook heeft staan een bepaalde dag jou pony controleert en jij weer een andere dag voor haar.

Groetjes genja

We zijn inderdaad voor alles verantwoordelijk, water bijvullen is eigenlijk de belangrijkste taak :)
Mesten hoeft gelukkig niet, het is een hele grote wei dus de mest kom je niet snel tegen :D