24/7 buiten, regendeken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibzzzzix

24/7 buiten, regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 22:46

Hallo! Inmiddels is het niet meer zulk lekker weer en mijn paard staat nu sinds een tijdje 24/7 buiten. Dit wordt ook de eerste herfst/winter voor haar. Ik ben benieuwd wanneer jullie beginnen met een dekens. (Regendekens, winterdekens, hoeveel gram..) Ik zit er over na te denken nu te beginnen met een regendeken. Winterdeken doe ik pas als het echt kouder wordt maar toch ben ik benieuwd naar jullie ervaringen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 00:40

Regendeken krijgt die van mij op bij een combinatie van regen/neerslag en kou en/of harde wind. Nu is het nog niet heel koud en staat hij bloot. Als het waterkoud wordt krijgt hij een 0 grams regendeken op.

Mijn merrie gaat binnen staan wanneer het regent, dus die krijgt geen deken.

Wat voor voorzieningen heeft je paard (schuilstal, bomen, andere beschutting) en hoe maakt 'ie daar gebruik van?

Polly
Moderator Algemeen

Re: 24/7 buiten, regendeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 07:39

mijn pony's hebben een schuilstal die bij heel slecht weer open gaat, nu kunnen ze uit de wind en onder een afdak staan.
Ze krijgen de hele winter geen deken op. De vacht functioneert prima als deken en bij een regendeken is het fijn dat ze droog blijven maar ze kunnen hun vacht niet opzetten als temperatuurregeling.
Datzelfde geld voor de winterdeken, je kan het met een deken nooit zo goed regelen als ze het zelf kunnen.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 10:58

Mijn paarden staan nu nog 24/7 buiten.
Mijn oudje van 21 staat met een 0 Gr regendeken.
Rest kan zich nog gewoon warm houden.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:04

Het lijkt mij nog lang niet te koud, zeker als je paard gewend is buiten te staan. Die van mij krijgt meestal in de herfst zijn deken op maar hij is al oud en redelijk mager. Een gezond paard met een goede vacht kan wel wachten tot de winter lijkt mij?

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:06

Ik heb er even aan gedacht om ook een regendeken voor mijn merrie aan te schaffen, maar toch besloten dit niet te doen. Zonder deken kunnen ze alles ook goed regelen door bijvoorbeeld hun haren omhoog te zetten tegen de kou. Met een (regen)deken kan dit niet en als ik nu al een regendeken ga opleggen, denk ik dat de wintervacht ook niet maximaal doorkomt. Dan zou ik dus de hele winter dekens moeten opleggen en dat vind ik niet per se nodig, aangezien ze het zelf ook allemaal prima kunnen regelen. Mijn merrie heeft wel een schuilstal tot haar beschikking, maar die gebruikt ze eerder tegen de vliegen en de hitte dan tegen de kou of regen.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:11

Ik zou lekker naar je paard kijken. Zolang ze het niet koud heeft zou in niet aan dekens beginnen. Ik weet niet wat voor paardje je hebt. Maar er zijn genoeg paarden die nooit een deken op hebben. Mijn hafjes en shet hebben het afgelopen jaar helemaal geen deken op gehad. Mijn draver heeft een paar maanden geleden een dagje een deken op gehad toen het ineens 15 graden was en de hele dag regende. Hij stond te trillen terwijl hij wel gewoon de hele dag kan eten en evt ook binnen kan gaan staan. Nu staat hij weer gewoon zonder.

murness

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 11:22

Een paard is niet van suiker. Gewoon in z'n blootje laten lopen. Daar krijgen ze echt niks van.

xflooor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:25

mijn paard staat ook 24/7 buiten en die krijgt pas een deken op als het echt koud word buiten ( 200gr volgensmij ) , en als het gaat vriezen gaat ze 's nachts de stal in.

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 12:45

Mijn paard staat ook 24/7 buiten en krijgt met aanhoudende regen een regendeken op.
Die heb ik dus sinds gisteren om gedaan.
Hij heeft (nog) geen schuilstal. Als het kouder wordt vervang ik de regendeken door een 200grams en als het echt koud wordt door een 400 grams.

Glossy227

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:48

Ik heb hier een Bucas Smartex Rain op dit is een regendeken met fleecevoering welke zeer goed luchtdoorlatend is waardoor ze het er niet warm onder krijgt als het zonnetje even doorkomt.
Want zoals vandaag met het wisselvallige weer, 10 minuten zon en dan weer bewolkt met harde wind enz kan ik moeilijk om de 10 minuten de deken verwisselen.
Ideaal, ik heb haar sinds gisteren onder deken staan om te zorgen dat ze niet te dik in haar vacht komt.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:54

Mijn Shet heeft vandaag en gisteren al een 0 grams regendeken op gekregen. Hij is echt een koukleum en vind het veel fijner een regendekentje op te hebben met dit weer, anders staat hij echt te rillen met een bolle rug :=
Dan moet ik er wel bijzeggen dat hij geen schuilstal heeft om in te schuilen.

Ik zou dus echt naar jouw paard kijken Ts, want de een heeft het sneller koud dan de ander.

Kaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 21:52

Mijn paard krijgt helemaal geen deken op. Is echt niet nodig. Hij kan schuilen en hooi eten om warm te blijven . zo kan hij prima op temperatuur blijven!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 01:42

Die van ons staan ook voor het eerst 24/7 buiten met schuilstallen en bomen. Toch waren ze al 2 dagen koud en stijf, dus gister 0gr op gedaan. vandaag stonden ze lekker buiten. Ze staan anders ook veel meer in de stal. Meeste voer ligt buiten, dus zie ze graag buiten.
Mn merrie is 21 en was afgelopen dagen gevoelig. De ruintjes zijn 16. Mijn d-pony is geblesseerd en reageerde ook gevoelig. Dus dan alle 3 maar.
Ons jonge paard staat alleen overdag buiten en heeft nog geen deken op, 4jr hengst.

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 02:18

Mijn merrie stond vanavond te rillen als een rietje met haar regen deken op. Hartstikke sneu. Door de regen worden ze nog niet zo koud maar door de koude wind wel! Als ze dan zoals vandaag veel regen over zich heen krijgen, krijgen ze het echt wel koud.. maar ik geloof wel dat ander soort ras het minder nodig heeft.. of als ze al wat dikkere vacht hebben.

Mijne staat nu in ieder geval lekker warm in haar stalletje!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 10:40

Die van mij staat nu gewoon nog zonder deken. Hij krijgt pas een deken op als hij geschoren is.
Wel hebben ze de mogelijkheid om op stal te staan en zeker met de regen zie ik ze daar nu wel regelmatig in staan.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 11:06

Mijn paard en ponys staan ook 24/7 buiten (zomer en winter), maar rijden ook wedstrijden. Daarom krijgen ze in de winter een deken op. Echter, ze stonden afgelopen week allemaal zo te bibberen in de aanhoudende regen dat ze een ongevoerde regendeken op hebben gekregen. Zeker de kleinste pony heeft dat nu nodig. Hij is in juli geschoren en omdat hij schimmel is en veel op wedstrijden uitkomt, wordt hij veel gewassen. Oftewel, hij heeft nauwelijks natuurlijke bescherming tegen dit weer. Gisteren stond de andere pony heel erg te bibberen, dus zij heeft er een dekentje onder gekregen.

Oftewel, het is heel erg per pony/paard verschillend waar ze behoefte aan hebben. En dan scheelt het dus ook nog per jaar. Ik ben nog nooit zo vroeg begonnen met dekens, meestal ergens in september of zelfs oktober. Maar als ze het nodig hebben, dan krijgen ze hem dus aan. Ze kunnen hier in de zomerwei schuilen onder bomen. Maar als het zo lang zo hard regent, bieden die ook geen bescherming meer. In de winterwei staat een schuilstal.

En het geldt dus echt niet voor alle dieren dat ze zichzelf kunnen redden!

MirteNikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 01:49

Elk ras kan beter tegen een ander temperatuur.
De Arabier zal niet zo goed tegen de kou kunnen als een Shetlander en andersom tegen de warmte